Hittade gammal analog Systemkamera

Permalänk

Hittade gammal analog Systemkamera

Hej, hittade precis farfars gamla systemkamera.
Vad jag kan läsa på huset verkar det vara en "Minolta 5000 AF". På sitter ett minolta objektiv, 35-70 "AF-lens", och nån macroknapp samt ett påskruvat uv-filter.

En helt "ny" (oanvänd kanske är bättre ord) film sitter också i. Dock inga batterier.

Kollade lite i sökaren och verkar gå att få till rätt kort skärpedjup, men ser lite "mörkt" ut.

Jag äger ingen systemkamera så kan inte påstå att jag kan mycket inom området, denna är ju dessutom analog. Men tänkte skaffa batterier och testa den.
Vad tror ni? Fungerar skiten? Värt att leka lite med den?
Om så, vart bör man lämna in nån enstaka filmrulle för framkallning?
Känns skitkul att sitta här och pilla på den ^^.

Tips?

Permalänk
Medlem

Det är väldigt sällan som gamla kameror går sönder om de inte utsätts för fysisk skada, vilket din inte verkar vara fallet med din. AF i modellnamnet betyder antagligen att den har autofokus vilket gör den förhållandevis modern, men du kan behöva byta batteriet/batterierna för att den ska funka. Dock har du förstört filmen om du har öppnat filmluckan så att det har kommit ljus på den. Åtminstone de första bildrutorna, men en ny film kostar inte många tior. När du vill framkalla filmen kan du lämna in den på till exempel Expert eller andra butiker som säljer kameror. Du kan också beställa en fotopåse från till exempel Extrafilm:
http://www.extrafilm.se/photobag

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

Oh, ok jo jag googlade lite och det verkar som att huset är gjort 1986. Hittade inget om objektivet. Tänkte köpa ett par batterier och testa filmrullen med faktiskt :P. (Den var inte ens "Invevad" eller vad man ska säga).

Aja kul grej iaf :). Tackar för svaret. Kameran ska testas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
(Den var inte ens "Invevad" eller vad man ska säga).

Då var den nog använd och du har troligen exponerat sönder filmen

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en bra liten kamera om än lite bullrig och den har bara full auto eller full manuellt läge och ISO ställs in automatiskt. Vid det här laget så är alla kameror mer eller mindre gjorda i plast och designen blir mycket kantig och ja...plastig.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Oh, ok jo jag googlade lite och det verkar som att huset är gjort 1986. Hittade inget om objektivet. Tänkte köpa ett par batterier och testa filmrullen med faktiskt :P. (Den var inte ens "Invevad" eller vad man ska säga).

Aja kul grej iaf :). Tackar för svaret. Kameran ska testas!

Objektivet är från 1985, det är ett Minolta AF 35-70/4. http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=39

Om du inte skulle vilja behålla kameran kan du sälja objektivet, de är faktiskt värde lite pengar, http://www.tradera.com/Minolta-AF-Zoom-35-70-4-Baby-Beercan-i...

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk

Ja! Det objektivet verkar det vara ja :).
Får se hur man gör. Blivit lite annat nu i helgen, men ska skaffa en rulle och batterier och testa tror jag. Se om den funkar och så.
Sen får man se om det blir att sälja av den eller behålla.

Permalänk
Inaktiv

Det är en fördel om du först sätter i batterierna, och sedan tar en del bilder utan film så kameran kommer igång, den kan ha blivit lite seg av att ligga stilla i 20 år. Om det går att köra olika tider så gör det. När den har kommit igång ordentligt sätter du i filmen för att ta bilder.