Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriNitro
Ändrade du till IDEmode? Såg på legitreviews.com att dom fick ändra till IDE för flashning och sen tillbaka till ACHI som vanligt.

SKA göras i achi läge...iallafall enligt intel..

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem

Jag gjorde uppdateringen i AHCI mode utan problem.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Polarens drive crashade helt plötsligt med BAD_CTX.. Aj aj aj.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske. Men kan man installera firmware när disken är helt ny eller måste det vara en partition på den eller liknande?

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriNitro
Dum fråga kanske. Men kan man installera firmware när disken är helt ny eller måste det vara en partition på den eller liknande?

spelar ingen roll om det finns partion eller om den är ny eller gammal..

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Äntligen!!! och visst är det skillnad

Jag har precis uppdaterat min 160GB G2 och gjorde lite SSD tester före och efter nya fw.

fw 1.3 utan TRIM
http://img42.imageshack.us/img42/5720/intelx25160gbg2iw7x64ut...

fw 1.4 MED TRIM + Intel SSD Toolbox
http://img235.imageshack.us/img235/76/intelx25160gbg2iw7x64me...

Nu känns Win 7 med TRIM komplett, yesss!!!

EDIT1: Uppdaterade bild eftersom jag körde Intel SSD Toolbox och efteråt så har nu 4K Read återställts till normala nivåer.

Skillnad? Ta en titt på min disk som lekts med i ca tre månader så får du se skillnad:

Jag benchade för flashning för att ha något att jämföra med. De låga resultaten har att göra med att jag råkade fylla disken helt i söndags (0kb ledigt).

Jag flashar...

Vaf*n, inte mycket bättre. Nästan sämre till och med. Jag kör nu Intel SSD Toolbox...

Nu ser det bättre ut, och är personligt rekord med denna disk. Kom ihåg att köra Intel SSD Toolbox efter flashning så den får göra vad den nu behöver göra med disken. Det tar typ 0-5 sekunder, så pass kort att jag först inte trodde att den gjorde något, men en benchning senare så visade sig resultatet.

Intel SSD Toolbox: http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Permalänk

"This tool is not supported on the selected drive" står det.
Vad gör jag för fel?

Edit: Jag slarvade lite och klickade-laddade ner utan att kolla vad jag fick.
Nu blev det rätt.
Sorry.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
"This tool is not supported on the selected drive" står det.
Vad gör jag för fel?

Kör du SATA-kontrollern i IDE, AHCI eller RAID?

Permalänk
Medlem

bah, skräll att det ska krångla.
Bränner .iso'n med imgbrun, bootar om datorn och bootar från cd men allt jag får i dos är texten 'freeDOS'
Sen händer inget... Vad göra?
har bränt 2 skivor

Visa signatur

• Alienware 34" OLED AW3423DWF • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CusmaR
Bränner .iso'n med imgbrun, bootar om datorn och bootar från cd men allt jag får i dos är texten 'freeDOS'
har bränt 2 skivor

har du ställ om till IDE först? gick inte med RAID iaf. låter dock inte som samma problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

har bränt 2 skivor

Fan lite dos har du väl snappat upp i dina dar eller?

Bara att köra programmet, skriv följande och tryck sedan enter:

issdfut

Följ instruktionerna på skärmen.

Edit: Detta ska ske automatiskt, men något har gått snett i ditt fall. Om föregående instruktioner inte funkar så skriv "dir" och se om filen finns eller inte.

Edit 2: Om det hänger sig så du inte får nån kommandoprompt så testa att ta bort autoexec.bat och config.sys. Då borde du iaf få en ren prompt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

hehe ja lite dos har jag snappat upp men den fastnar på texten "freeDOS" sen händer nada. går varken skriva eller trycka enter eller något.

fortfarande inställt i AHCI, för det ska det väl vara?

Visa signatur

• Alienware 34" OLED AW3423DWF • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

hehe ja lite dos har jag snappat upp men den fastnar på texten "freeDOS" sen händer nada. går varken skriva eller trycka enter eller något.

fortfarande inställt i AHCI, för det ska det väl vara?

Nope, då funkar det inte för mig heller, slår av Achi, installerar, sen sätter på det igen, uppdaterade just nu btw

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Inaktiv

AHCI gick bra för mig iallafall, men det rekommenderas att man kör IDE från lite olika håll.

Permalänk
Medlem

Anders.149: Vad roligt att du fick en rejäl prestanda boost

Jag fick uppfattningen att TRIM kommandot skulle sköta sig själv automatiskt i Windows 7? Inne i programmet Intel' SSD Toolbox rekommenderar de att köra optimeringen dagligen för att hålla disken helt fräsch.

Det är jättekul att allt äntligen fungerar men det här med att köra ett extra program för att aktivera TRIM var en överraskning.

PS: Min länkbild från Imageshack fick konstig adress här på Sweclockers när den blev citerad, direktlänken till bilden är http://img235.imageshack.us/i/intelx25160gbg2iw7x64me.jpg/

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7

Permalänk
Medlem

En liten fråga:

Jag kollade lite med Intels SSD Toolbox och såg "Host Writes" bland alla SMART-attribut. Jag hade mer än vad jag trodde: 1,74 TB. Har dock haft den sen juli 2009 (när den släpptes iaf) så den har ju gått ett tag (1845 timmar tydligen). Vad har ni för värden?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Anders.149: Vad roligt att du fick en rejäl prestanda boost

Jag fick uppfattningen att TRIM kommandot skulle sköta sig själv automatiskt i Windows 7? Inne i programmet Intel' SSD Toolbox rekommenderar de att köra optimeringen dagligen för att hålla disken helt fräsch.

Det är jättekul att allt äntligen fungerar men det här med att köra ett extra program för att aktivera TRIM var en överraskning.

PS: Min länkbild från Imageshack fick konstig adress här på Sweclockers när den blev citerad, direktlänken till bilden är http://img235.imageshack.us/i/intelx25160gbg2iw7x64me.jpg/

Jo, de var riktigt låga innan jag körde intels verktyg. Jag trodde också att detta skulle sköta sig automatiskt, nya buggar eller var jag för snabb med att börja bencha efter flashning kanske? Och verktyget kräver senaste firmware för att ens fungera, och när den får det firmware den vill ha så säger den, som du säger, att den rekommenderas att köras dagligen? Udda. Programmet och TRIM gör vad den ska men det var ju inte denna lösning jag hörde talas om innan iallafall.

Någon som har några andra upplevelser efter flashning som har benchat före flashning och efter, samt kanske kört Intels SSD-toolbox med?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
En liten fråga:

Jag kollade lite med Intels SSD Toolbox och såg "Host Writes" bland alla SMART-attribut. Jag hade mer än vad jag trodde: 1,74 TB. Har dock haft den sen juli 2009 (när den släpptes iaf) så den har ju gått ett tag (1845 timmar tydligen). Vad har ni för värden?

Så här ser min ut, jag har haft disken sedan 25 juli:

Jag ligger på 2,05TB vilket känns otroligt högt då jag verkligen inte använt min disk speciellt mycket. Än mindre med ens halvtunga program.
Hur såg antalet unsafe shutdowns ut för dig? 249 för mig känns otroligt mycket, nog har datorn blåskärmat som f*n senaste veckorna då jag OC'at men inte _så_ många gånger. Stängs disken felaktivt av varje gång jag stänger av datorn? Att disken helt enkelt inte kan stängas av korrekt, annars förstår jag inte hur programmet räknar.

Permalänk
Medlem

Tog inga screenshots, men blev stor skillnad före och efter optimizer. Nu är disken som ny igen, även fast jag inte direkt märker någon skillnad annat än i benchmarks.

Har 215st Unsafe Shutdown Count så det är nog inte bara du som har många där.

Står dessutom 1.59TB i host writes för mig vilket är mycket mer än jag skrivit till disken så vet inte riktigt hur de räknar.

Permalänk
Medlem
Citat:

En liten fråga:

776,34GB får jag på 966 timmar och jag har haft den sedan augusti. Vad har siffrorna för betydelse?

BTW: Om man läser nya artikeln på AnandTech så står det så här ang TRIM:http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3667&p=3

There’s a major problem with TRIM today. The only Windows storage drivers to support it are written by Microsoft. The Intel Matrix Storage Manager (IMSM) driver will not pass the TRIM instruction to your SSD. This means you can't use anything but the drivers that ship with Windows 7. To make matters worse, if you enable non-member RAID on an Intel motherboard the default Windows 7 driver is an older version of IMSM so TRIM won't work there either - even if you don't have a RAID array created. Your best bet is to install Windows 7 with your I/O controller in AHCI mode (for Intel chipsets) and don't install any storage drivers. Intel is working on an updated IMSM that will pass the TRIM instruction to SSDs but it won't be ready for at least a couple of months.

Dvs: Har man redan installerat "Intel Matrix Storage Manager" i Win 7 måste man köra SSD Toolbox för att TRIM ska fungera i Win 7.
Men hade man låtit bli och helt enkelt använt default drivrutinerna i Win7 från Microsoft hade TRIM körts automatiskt? Är detta korrekt tolkat eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah är Media Wearout Indicator man ska kolla. Den börjar på 100 och när den når 1 är disken slut. Min är på 99 efter 3 månaders användning. Om vi säger att den tappat 2st per 3 månader istället betyder det att disken skulle hålla ca 12 år. Är nog ingen fara att den är slut förrän den gått sönder på andra sätt antagligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jag ligger på 2,05TB vilket känns otroligt högt då jag verkligen inte använt min disk speciellt mycket. Än mindre med ens halvtunga program.
Hur såg antalet unsafe shutdowns ut för dig? 249 för mig känns otroligt mycket, nog har datorn blåskärmat som f*n senaste veckorna då jag OC'at men inte _så_ många gånger. Stängs disken felaktivt av varje gång jag stänger av datorn? Att disken helt enkelt inte kan stängas av korrekt, annars förstår jag inte hur programmet räknar.

Ja, 2,05 TB är ju ännu mer än vad jag har. Jag tycker inte jag använt den särskilt mycket heller.

Och ja, antalet "unsafe shutdowns" var högt för mig också. Den säger 224 för mig men det kan inte stämma. Eller så räknar den precis varje shutdown.

Jag bräcker dig i antalet "power-on hours count" iaf. 1845 timmar vilket blir nästan 77 dygn i sträck. Men sen foldar jag ju 24/7 också.

Kul att se hur mycket Trim-kommandot ger förresten. Har tankat den nya firmwaren men har inte flashat än. Får se när det blir.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

776,34GB får jag på 966 timmar och jag har haft den sedan augusti. Vad har siffrorna för betydelse?

BTW: Om man läser nya artikeln på AnandTech så står det så här ang TRIM:http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3667&p=3

There’s a major problem with TRIM today. The only Windows storage drivers to support it are written by Microsoft. The Intel Matrix Storage Manager (IMSM) driver will not pass the TRIM instruction to your SSD. This means you can't use anything but the drivers that ship with Windows 7. To make matters worse, if you enable non-member RAID on an Intel motherboard the default Windows 7 driver is an older version of IMSM so TRIM won't work there either - even if you don't have a RAID array created. Your best bet is to install Windows 7 with your I/O controller in AHCI mode (for Intel chipsets) and don't install any storage drivers. Intel is working on an updated IMSM that will pass the TRIM instruction to SSDs but it won't be ready for at least a couple of months.

Dvs: Har man redan installerat "Intel Matrix Storage Manager" i Win 7 måste man köra SSD Toolbox för att TRIM ska fungera i Win 7.
Men hade man låtit bli och helt enkelt använt default drivrutinerna i Win7 från Microsoft hade TRIM körts automatiskt? Är detta korrekt tolkat eller?

Jag är alldeles för trött för att orka läsa artikeln ikväll så får bli imorgon, men jag kan meddela att jag kör Intels Chipset-drivare för min ICH10-R (X58) och MS standarddrivare för diskarna, där har jag inte hunnit peta in Intels egna.
TRIM verkar inte fungera automatiskt för mig, utan jag måste köra verktyget manuellt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Ah är Media Wearout Indicator man ska kolla. Den börjar på 100 och när den når 1 är disken slut. Min är på 99 efter 3 månaders användning. Om vi säger att den tappat 2st per 3 månader istället betyder det att disken skulle hålla ca 12 år. Är nog ingen fara att den är slut förrän den gått sönder på andra sätt antagligen.

Är Media Wearout Indicator korrekt? Jag minns sedan förut att SMART sällan varit helt hundraprocentig att tyda. Men stämmer det så är det mer troligt att något annat i datorn hunnit gått sönder än dessa diskar.

Citat:

Ja, 2,05 TB är ju ännu mer än vad jag har. Jag tycker inte jag använt den särskilt mycket heller.

Och ja, antalet "unsafe shutdowns" var högt för mig också. Den säger 224 för mig men det kan inte stämma. Eller så räknar den precis varje shutdown.

Jag bräcker dig i antalet "power-on hours count" iaf. 1845 timmar vilket blir nästan 77 dygn i sträck. Men sen foldar jag ju 24/7 också.

Kul att se hur mycket Trim-kommandot ger förresten. Har tankat den nya firmwaren men har inte flashat än. Får se när det blir.

Sweet, själv har jag inte kunnat kört min 24/7 då jag sover bredvid eländet. Det är bara grafikkorten och min lagringsdisk som låter iofs. Mindre trevligt när de står i öronhöjd 2 meter från skallen, och jag sover dåligt nog som det är. 2x GTX 260 + mekanisk lagringsdisk ger så "sköna" ljud på natten....

Permalänk
Medlem

Hej,
En vild gissning är att de flesta har en surf-cache på sin SSD disk. Då är det kanske inte så konstigt med ett par TB skrivning på ett fåtal månader. Disken är ändå föråldrad innan den är utsliten, så det är ju inget att oroa sig för. Annars så kan säkert ett bra reklamfilter förlänga livslängden en del...

/Ola

Permalänk

Kan inte någon här slänga upp ett script som man kan lägga in i autostart så optimeringen körs automatiskt varje gång man startar datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Sweet, själv har jag inte kunnat kört min 24/7 då jag sover bredvid eländet. Det är bara grafikkorten och min lagringsdisk som låter iofs. Mindre trevligt när de står i öronhöjd 2 meter från skallen, och jag sover dåligt nog som det är. 2x GTX 260 + mekanisk lagringsdisk ger så "sköna" ljud på natten....

Jobbigt för dig. Själv så har jag datorn i ena hörnet av huset och sover i det (diagonalt) motsatta hörnet så den måste nog vara bra högljudd för att höras. Fast å andra sidan klarar du ju fler PPD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Kan inte någon här slänga upp ett script som man kan lägga in i autostart så optimeringen körs automatiskt varje gång man startar datorn?

Jag har aktiverat funktionen för daglig schemaläggning i SSD Toolbox.
Annars är det bara att vänta några månader tills Intel får TRIM att skötas automatiskt med nya drivrutiner.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

aaah.. jag beställde en disk i lördags för det stog att de skulle få in på Dustin på onsdagen. På förmiddagen idag så fick jag mail om leverans beräknad till 13:e november. Kan säga att jag blev lite besviken.. tänkte att jag väntar iaf nån vecka sen byter jag till 160 GB modellen så jag får en nån gång.

Något förvånad jag blev när jag kom hem efter jobbet och ett nytt mail säger att jag kan betala min order och de har fått in disken.

HAPY JJOY!

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Det känns som att jag får längre siffror än alla andra. Kör w7 och senaste firmware. Några tankar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag fick uppfattningen att TRIM kommandot skulle sköta sig själv automatiskt i Windows 7? Inne i programmet Intel' SSD Toolbox rekommenderar de att köra optimeringen dagligen för att hålla disken helt fräsch.[/url]

Det sköter sig automatiskt i win7.

SSD toolbox bör man väl köra dels en gång direkt efter firmwareflashen så att man börjar på ny kula men därefter fixar windows resten.

Förutsatt att drivrutinerna etc. stödjer det hela förstås. Men det kommer väl med tiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olatari
Hej,
En vild gissning är att de flesta har en surf-cache på sin SSD disk. Då är det kanske inte så konstigt med ett par TB skrivning på ett fåtal månader. Disken är ändå föråldrad innan den är utsliten, så det är ju inget att oroa sig för. Annars så kan säkert ett bra reklamfilter förlänga livslängden en del...

/Ola

Jag vill inte veta vad du har för surfvanor om du kommer upp i hundratals gigabyte data bara genom webbläsaren...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spector
Det känns som att jag får längre siffror än alla andra. Kör w7 och senaste firmware. Några tankar?

http://bayimg.com/image/aaekdaacj.jpg

Har du kört nya programmet "Intel SSD Toolbox"?
och kör du SSD:n med AHCI mode i Bios?

Visa signatur