Är det något att ha? Rotel, Avance?

Permalänk
Medlem

Är det något att ha? Rotel, Avance?

Rotel Rc 970 Bx/Försteg.
Rotel Rb 970 Bx/Slutsteg/Vikt 7 kg.
Sony Cdp-770/Cd enhet/Optisk utg.
Pioneer Tx 970L/Digital tuner.
Avance Omega 30/Danska Högtalare.
Audiospec L6/Högtalarkablar 2*4,5 Meter.
StaightWire Harmony/ 2st mellan Rc/Rb/Cd

Allt detta för 3000 svenska kronor.

Är det något att ha? Ska koppla till dator och kommer köra på integrerat ljudkort till en början men sen köper jag till ett annat ljudkort.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har du ingen möjlighet att lyssna på det?
Det är inför dina öron som det ska låta bra, så provlyssna med hjälp av CD/MP3 med låtar som du tycker om och såna med bra lud (tydlig bas, fina rena ljud osv) när du kollar på dem antar att de är begagnade

[Edit] blev 4 inlägg :S hoppas de 3 första försvinner snart!

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Kvadruppelpost!! XD

Tycker det låter som ett kap för 3000? Men det kanske är gammalt skrot, kan inte så mycket om hifi förutom lurar. Rotel är ju ett märke med gott rykte iaf.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Vet att Rotel Rc 970 Bx/Försteg+Rotel Rb 970 Bx/Slutsteg/ kostade runt 4000:- för 10-12år sen men var lika bra som för 8000:-.

http://www.blocket.se/gavleborg/HiFi_Anlaggning_for_den_krasn... hittade annonsen

Jag tycker det är ett kap ifall inget är sönder, provlyssna och pruta för fan inte det är tillräckligt billigt

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Tyvärr, dyrt för så gamla grejor. De kan gå sönder precis närsomhelst, framförallt elektroniken. Högtalare brukar hålla längre, men då är det framförallt eventuella skumkanter på element som pulvras sönder av ålder så att de måste kantas om. Vilket kostar en bra slant, det är bara värt det på riktigt bra högtalare.

Vad gäller elektroniken är det inte bara att den kan lägga av helt, den degraderas också. Framförallt kondensatorer i ett slutsteg vilket gör att värdena i slutsteget inte stämmer alls längre och man kan få rätt hög dist. Vad gäller försteget är det framförallt pottar och switchar som åldras, med glapp och knaster som följd.

En så gammal CD-spelare är inte heller värt det att lägga pengar på, kort sagt, det enda jag skulle betala något för är högtalarna om de låter bra och inte har fnasiga skumkanter. Elektroniken skulle jag bara köpa om jag är händig med lödkolv och oscilloskop och kan reparera själv.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Har en förstärkare här jämte mig som spelar riktigt bra för att vara ca 15 år gammal, men som sagt är en chansning att köpa begagnad elektronik.
Högtalare kan klara sig nästintill 20 år innan de behöver kantas om, vet dock inte hur pass gamla de är. Provlyssna kanske kan använda dem i iaf 2-3 år och sen bara behålla högtalare, kablar samt CD. Om det är så att du känner någon som är riktigt haj på lödning och teknik så kan det vara värt att byta kondesatorerna osv.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Det låter säkert helt ok. Men som folk säger. Det är gammla grejer. Rotel sakerna är det trevliga i paketet men risken att glapp, missljud och defekter uppstår är inte omöjligt. Jag hade inte betalt stora summer för så gammla saker.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem

Simsalabim
*tråd rensad*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Tyvärr, dyrt för så gamla grejor. De kan gå sönder precis närsomhelst, framförallt elektroniken. Högtalare brukar hålla längre, men då är det framförallt eventuella skumkanter på element som pulvras sönder av ålder så att de måste kantas om. Vilket kostar en bra slant, det är bara värt det på riktigt bra högtalare.

Vad gäller elektroniken är det inte bara att den kan lägga av helt, den degraderas också. Framförallt kondensatorer i ett slutsteg vilket gör att värdena i slutsteget inte stämmer alls längre och man kan få rätt hög dist. Vad gäller försteget är det framförallt pottar och switchar som åldras, med glapp och knaster som följd.

Eh, det tar gott tjugo-trettio år före man måste byta kondingar i ett slutsteg. Samma gäller högtalarna, och det kostar ju några hundringar på sin höjd. Ju nyare grejor, desto längre livstid, dessutom.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk

För dom pengarna är det ädr ett förbannat fint klipp! avance högtalarna och rotel! = mumma!

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Skulle hellre satsa på nyare grejjer faktiskt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Sutsteg/Försteg brukar åldras väl. Elektrolyt kondensatorer torkar med tiden men brukar klara sig rätt bra, de är inte allt för komplicerat eller dyrt att byta ut dem heller.

CD-spelare däremot har ofta större problem, dels så har de rörliga delar som slits. Sen har lasern en begränsad livslängd och när den dör så går det oftast inte att få tag i en ny, gammal laser brukar märkas genom att CD-spelaren blir mer och mer kräsen på vilka CD-skivor den spelar.

Har själv haft en gammal Linn Mimik (säkert 10 år gammal när jag köpte den) som levde fint några år medan jag pluggade, den gillade inte några av mina skivor som den helt enkelt inte hittade några spår på, men den lät fantastiskt för pengarna. Antagligen det bästa HiFi köp jag gjort

Begagnad elektronik kan ofta vara rejält prisvärd, så jag skulle försöka lyssna på grejerna. Misstänker att grejerna kommer låta rejält mycket bättre än vilket 3000:- paket som helst.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Eh, det tar gott tjugo-trettio år före man måste byta kondingar i ett slutsteg. Samma gäller högtalarna, och det kostar ju några hundringar på sin höjd. Ju nyare grejor, desto längre livstid, dessutom.

970BX är ju drygt 20 år gammal ...

men visst går det att fixa upp det i nyskick, man bör ändå vara medveten om att problem kan uppstå. Rotel, Taiwan, har dessutom inte alls samma komponentkvalitet som de stora japanska märkena från samma tid hade.

Högtalarna är troligtvis det som är mest ok i det paketet, jag har faktiskt ett par Avance själv; Alpha 40, som jag har moddat lite lätt. Är helt nöjd med ljudet från dem.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
970BX är ju drygt 20 år gammal ...

men visst går det att fixa upp det i nyskick, man bör ändå vara medveten om att problem kan uppstå. Rotel, Taiwan, har dessutom inte alls samma komponentkvalitet som de stora japanska märkena från samma tid hade.

Högtalarna är troligtvis det som är mest ok i det paketet, jag har faktiskt ett par Avance själv; Alpha 40, som jag har moddat lite lätt. Är helt nöjd med ljudet från dem.

20 år hur galen är du ??? kanske 10 år o max 15 år jag när jag va ung såg dessa i butiken redan 1996 kanske

edit: http://www.blocket.se/malmo/CITATION_16A_h_k__BOSE_1800_v1__B...

detta steg har jag haft detta är minst 20 år gammalt 4000:- och det är det värt. äldre grejor spelar oftast ifrån nyare

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
20 år hur galen är du ??? kanske 10 år o max 15 år jag när jag va ung såg dessa i butiken redan 1996 kanske

edit: http://www.blocket.se/malmo/CITATION_16A_h_k__BOSE_1800_v1__B...

detta steg har jag haft detta är minst 20 år gammalt 4000:- och det är det värt. äldre grejor spelar oftast ifrån nyare

Jag slutade jobba i Hifi-svängen 1989, och såvitt jag minns fanns det omnämnda för- och slutsteget redan då. Det är 20 år. Det är möjligt att man sen tillverkade modellen i flera år efter det, men några färska grejor är det definitivt inte och det är verkligen risk för fnastorra kondingar.

Du kan inte jämföra med h/k citation, det var High End med state-of-the art komponenter, det är klart att de håller lite längre. Rotel var konsum-HiFi på 80-talet, det var först långt senare de försökte sig på semi-High End.

Visst kan grejorna fungera, men poängen är att 3000Kr känns lite dyrt för i princip container-fynd.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Okej, låter som att problem kan uppstå och då skippar jag nog detta. Tack för hjälpen iaf!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare