Permalänk
Medlem

HP 311 (Netbook + ION)

Hej,

Jag har letat och letat efter en recension av denna HP mini 311c utan lycka.
Vad jag vill veta är om den verkligen klarar 1080p med ION LE (Light edition som begränsas till DirectX9.0).
Nån måste ha köpt den!?
Kan inte denna någon skriva ett par rader om den?

En annan sak jag funderar på är dess begränsning till 1GB RAM!?
Ni som har Netbooks med 1GM RAM, hur är det att packa upp filer?
Tar det en evighet eller?

1080p är iofs inte så nödvändigt... Den booorde väl fixa alla 720p??
Oavsett bitraten?

Ni som vet något, skriv gärna så mycket ni orkar!

Jag kan även tillägga att jag mailat Samsung ang deras N510 som verkar vara the shit. Men fick till svar att dom inte ens visste om den skulle säljas i Sverige... Ännu mindre när i så fall.

Permalänk

Det är inga problem att lägga in större minne i en netbook Har själv bytt i min HP/Compaq Mini till 2GB

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Det är inga problem att lägga in större minne i en netbook Har själv bytt i min HP/Compaq Mini till 2GB

Det beror faktiskt på den individuella modellen, finns netbooks som verkligen är begränsade till 1GiB.
Om inte minnet är fastlött i 311:an har jag för mig att ION ska stöda mer än 1GiB (en snabbtitt på nVidias sida gav dock inget resultat) så _borde_ inte vara något problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Det beror faktiskt på den individuella modellen, finns netbooks som verkligen är begränsade till 1GiB.

Min Compaq 110C-1011 skulle ju bara klara 1GB det står det överallt Inga problem alls med 2

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

http://www.liliputing.com/2009/10/hp-mini-311-ram-can-be-upgr...

Här fanns lite info om uppgradering av ram i 311:an

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikonisten
http://www.liliputing.com/2009/10/hp-mini-311-ram-can-be-upgr...

Här fanns lite info om uppgradering av ram i 311:an

Vilka minnen är det som gäller SO-DIMM DDR3 säger prisjakt vill jag minnas!?
Men det finns juh en hel uppsjö av olika varianter.
Kan någon ge mej en länk på en 2GB modul som skulle passa till 311an?

Efter att ha sett div youtube recensioner så är jag så gott som övertalad.
Denna lilla maskin fixar det jag är ute efter vad gäller att titta på 720p i sovrummet.

Permalänk
Medlem

Har själv en HP Compaq mini 311. Skitgrym dator. HDMI som fungerar klockrent direkt med både ljud och bild på TV:n. Har satt i så att jag har 2gb minne. Film i 720p verkar inte vara något problem. Tycker dock den känns lite för liten. Hade en naiv liten idé om att kunna ha den som min huvuddator. Måste tyvärr köpa mig något större, typ 17". Någon som är intresserad av att köpa?

Visa signatur

/Stuffe23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stuffe23
Har själv en HP Compaq mini 311. Skitgrym dator. HDMI som fungerar klockrent direkt med både ljud och bild på TV:n. Har satt i så att jag har 2gb minne. Film i 720p verkar inte vara något problem. Tycker dock den känns lite för liten. Hade en naiv liten idé om att kunna ha den som min huvuddator. Måste tyvärr köpa mig något större, typ 17". Någon som är intresserad av att köpa?

720p är inga problem säger du?
Har du testat 1080p?

Hur lång tid tar det att packa upp en 700mb fil med 2GB RAM?

Jag kanske köper den av dej...

Permalänk
Medlem

Jag köpte en till min morsa precis, fick hem den idag och har lekt lite med den nu under kvällen.

Prestandamässigt är den rätt bra, den klarade inte riktigt av att köra en 720p .mkv film i XP med VLC och har problem att streama HD content. Annars är den helt okej, klarar av att streama SVTplay, Veoh etc och jag kunde faktiskt spela EVE Online ok-ish. Den klarade till och med av hyfsade settings utan att sjunka för mycket i framerate. 400p film och liknande seglade den igenom enkelt även med flera andra applikationer öppna samtidigt. Browsa på den var snabbt och bekvämt, boot tiderna har jag inte kollat men de kändes falla inom vad som är rimligt för en netbook. Under de 3ish timmar jag pysslade med den utvecklade den väldigt lite värme och höll sig förhållandevis sval.

Skärmen är bra, 1366x768, vilket känns precis lagom också. Den är i ytan lite större också än de flesta andra netbooks vilket gör att det inte blir allt för smått att titta på trots den relativt höga upplösningen.

Tangentbordet är bekvämt och bland de bättre hos netbooks. Datorn är däremot lite större och det känns som att de kunde ha nyttjat ytan mer och gjort det ännu lite större. För att säga som så, att blogga eller föra anteckningar är absolut ingen fara men att skriva B-uppsatser på den är nog sisådär lagom kul.

Touchpaden gillar jag inte så mycket. Ytan är lite trög att köra fingrarna på om de är lite fuktiga/flottiga (mhmm.. burger king) och touchpad knapparna är tröga dom med men svarar annars bra. Det finns en scroll-zon på touchpaden, vilket e trevligt.

Bygget i sig känns bra, det är inte i metall som några av HP's tidigare netbooks men trots det så känns det hyfsat stabilt och finishen är relativt snygg. Hade fördragit ett enkelt svart lock istället för compaq's design men det är rätt diskret och smakfullt gjort så för mig är det iaf. inget problem.

Batteritiden vet jag inte ännu, men verkar också falla inom ramen av vad som är okej eller till och med bra för en netbook.

Över lag, rekommenderat köp. Förvänta er inte bara en HD media spelare som är lämpad att skriva mycket på.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

köp en acer timeline 1810, har en sådan, 8h batteritid, trevlig skärm(1366x768) och klarar 1080p mkv utan problem i media player home cinema.. kostar 5k hoss pccity just nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av subruz
Jag köpte en till min morsa precis, fick hem den idag och har lekt lite med den nu under kvällen.

Prestandamässigt är den rätt bra, den klarade inte riktigt av att köra en 720p .mkv film i XP med VLC och har problem att streama HD content. Annars är den helt okej, klarar av att streama SVTplay, Veoh etc utan problem och jag kunde faktiskt spela EVE Online utan problem heller på den. Den klarade till och med av hyfsade settings utan att sjunka för mycket i framerate. 400p film och liknande seglade den igenom enkelt även med flera andra applikationer öppna samtidigt. Browsa på den var snabbt och bekvämt, boot tiderna har jag inte kollat men de kändes falla inom vad som är rimligt för en netbook. Under de 3ish timmar jag pysslade med den utvecklade den väldigt lite värme och höll sig förhållandevis sval.

Skärmen är bra, 1366x768, vilket känns precis lagom också. Den är i ytan lite större också än de flesta andra netbooks vilket gör att det inte blir allt för smått att titta på trots den relativt höga upplösningen.

Tangentbordet är bekvämt och bland de bättre hos netbooks. Datorn är däremot lite större och det känns som att de kunde ha nyttjat ytan mer och gjort det ännu lite större. För att säga som så, att blogga eller föra anteckningar är absolut ingen fara men att skriva B-uppsatser på den är nog sisådär lagom kul.

Touchpaden gillar jag inte så mycket. Ytan är lite trög att köra fingrarna på om de är lite fuktiga/flottiga (mhmm.. burger king) och touchpad knapparna är tröga dom med men svarar annars bra. Det finns en scroll-zon på touchpaden, vilket e trevligt.

Bygget i sig känns bra, det är inte i metall som några av HP's tidigare netbooks men trots det så känns det hyfsat stabilt och finishen är relativt snygg. Hade fördragit ett enkelt svart lock istället för compaq's design men det är rätt diskret och smakfyllt gjort så för mig är det iaf. inget problem.

Batteritiden vet jag inte ännu, men verkar också falla inom ramen av vad som är okej eller till och med bra för en netbook.

Över lag, rekommenderat köp. Förvänta er inte bara en HD media spelare som är lämpad att skriva mycket på.

test media player home cinemaa då vlc belastar processorn, vilket en svag atom inte klarar av... men nvidia ion klarar av det, så MPHC!!!

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Danke, testade och ja det funkar betydligt mkt bättre med MPCH.

Annan sak värt att nämna är att datorn som jag köpte på inet ej har svensk tangentbordsats. Inget jag själv stör mig på då jag finner knapparna rätt naturligt ändå men jag måste måste fixa små klistermärken åt min stackars mamma.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subruz
Danke, testade och ja det funkar betydligt mkt bättre med MPCH.

Annan sak värt att nämna är att datorn som jag köpte på inet ej har svensk tangentbordsats. Inget jag själv stör mig på då jag finner knapparna rätt naturligt ändå men jag måste måste fixa små klistermärken åt min stackars mamma.

Funkar 720p mkv filer i MPHC på HP mini 311an?
Eller ska man behöva gå upp en tusing och köpa Acern istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trav0lta
Funkar 720p mkv filer i MPHC på HP mini 311an?
Eller ska man behöva gå upp en tusing och köpa Acern istället?

Yepp, med MPCH iaf spelar den 720p utan att sega ner.

Acern kan def. vara ett bättre val, men vågar ärligt talat inte säga utan att ha testat båda.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trav0lta
Funkar 720p mkv filer i MPHC på HP mini 311an?
Eller ska man behöva gå upp en tusing och köpa Acern istället?

acern har ju starkare processor, men klarar av fullhd filmer galant, men dock är det inge bra spelprestanda

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Att det ska vara så svårt att välja...

HP mini 311 (som jag tänker uppgradera med 3GB ram) eller Acern... det är frågan.
Hela syftet med köpet är att jag vill ha en mediaspelare
som fixar 720p mkv filer på TVn i sovrummet.
Varken mer el mindre... Spela kommer jag inte göra.

Vad tycker ni?

Acern har en snabbare cpu men en sämre gpu.
Den kostar drygt 1000kr mer.
Acern verkar vara slutsåld på dom flesta ställena.

Permalänk
Medlem

Ni som äger denna kanske kan svara på hur länge batteritiden räcker på ett ungefär om man sitter och surfar eller liknande? Tjejen är mycket sugen på en sån här och vill gärna ha hyfsad batteritid..

Permalänk
Medlem

Ni som har denna dator och har uppgraderat minnet i den. Vilken typ av minne är det? Posta gärna länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Det är inga problem att lägga in större minne i en netbook Har själv bytt i min HP/Compaq Mini till 2GB

Vad är det för minne i den?

Enligt specen är det SO-DDR3 men när jag läser här o där står det SO-DDR2.

Vad ska man införskaffa?

Visa signatur

K#

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atman
Vad är det för minne i den?

Enligt specen är det SO-DDR3 men när jag läser här o där står det SO-DDR2.

Vad ska man införskaffa?

Jag har ju en Compaq Mini 110C-1011SO http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2749528 Och kör på SO DIMM DDR2
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=538955&hbx_...

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-11---14-tum/Co...

En sådan har jag.

Skumt att det skiljer 1000:-. Det är en 311c-1000so jag har.

Visa signatur

K#

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atman
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-11---14-tum/Co...

En sådan har jag.

Skumt att det skiljer 1000:-. Det är en 311c-1000so jag har.

På bägge våra datorer står det Max 1GB Min funkar ju klockrent med 2GB Den rapporterar rätt minnesmängd också Så jag tror ju din också funkar med 2GB

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Det är DDR3 i min 311c.

Verkar vara så att de med ION nvidia moderkort som kör med DDR3.

I CPU-z visar det DDR3, och för säkerhets skull tog jag ur minnet ur min jobbdator (som är DDR2) och kollade. Då den inte passar är det DDR3.

Tack för hjälpen.. Har aldrig varit så nära att beställa fel minnen.

Visa signatur

K#

Permalänk

Då måste dom skrivit fel på netonnet.se Tur att du kollade

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Hur snabb är ion i jämförelse med GMA4500HD? Och hur mycket värme alstrar den och hur mycket ström drar den?

Permalänk
Medlem

Sitter och försöker stänga av bluetooth på denna åt tjejen men när jag ska göra det i wireless assistance så stänger den även av wifi. Känns ju riktigt B att gå in i enhetshanteraren och inaktivera den då jag tycker att man ska kunna göra det på rätt sätt.
Datorn har XP. Nån mer som har samma problem?

Permalänk

Jag har inte testat detta själv då jag inte har en 311 - jag har istället en HP Mini 5101.

Det florerar två ”hack” som gör att du kan ”konvertera” HP/Compaq Mini 311 till en fullfjädrad Nvidia ION maskin vilket medför stöd för DirectX 10 och bättre grafikprestanda.

Det ena är att man med en DMI editor modifierar BIOS så att du har ”Vista OS” installed vilket gör att PnP Device ID förändas för grafikkortet vilket gör att ION drivern går att installera istället för ION LE.

Det andra är att modifiera PnP Device ID i inf-filen.

Denna länk beskriver andra ”hack” samt hur man modifierar BIOS:
http://myhpmini.com/forum/viewtopic.php?f=62&t=2898

Denna länk beskriver hur man förändrar inf-filen:
http://www.liliputing.com/2009/10/how-to-enable-directx-10-support-on-nvidia-ion-le.html

Visa signatur

HP m9180 | AMD Phenom X4 9500 | 3GB RAM | 128GB SSD, 1.32TB HD | GeForce 8800 GT 512MB RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apandrak
Sitter och försöker stänga av bluetooth på denna åt tjejen men när jag ska göra det i wireless assistance så stänger den även av wifi. Känns ju riktigt B att gå in i enhetshanteraren och inaktivera den då jag tycker att man ska kunna göra det på rätt sätt.
Datorn har XP. Nån mer som har samma problem?

Jag har iofs en HP Mini 5101 och en HP Pavilion dv4163 men jag har HP Wireless Assistant installerat på dem båda och jag kan hantera bluetooth och WLAN enskilt. Kommer inte ihåg hur den version jag har på HP Mini 5101 hanterar själva inställningen för att hantera dem enskilt men på min dv4163 och dess version av HP Wireless Assistant så måste man bocka i en ruta i HP Wireless Assistant som gör att enheterna kan hanteras enskilt.

Så det ska gå att hantera dem enskilt!

Visa signatur

HP m9180 | AMD Phenom X4 9500 | 3GB RAM | 128GB SSD, 1.32TB HD | GeForce 8800 GT 512MB RAM

Permalänk
Medlem

vilken hastighet är de på minnet som sitter i då? ska nämligen köpa en sån här till min sambo och vill lägga 2gb til i den.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ABSiNSANE
Jag har iofs en HP Mini 5101 och en HP Pavilion dv4163 men jag har HP Wireless Assistant installerat på dem båda och jag kan hantera bluetooth och WLAN enskilt. Kommer inte ihåg hur den version jag har på HP Mini 5101 hanterar själva inställningen för att hantera dem enskilt men på min dv4163 och dess version av HP Wireless Assistant så måste man bocka i en ruta i HP Wireless Assistant som gör att enheterna kan hanteras enskilt.

Så det ska gå att hantera dem enskilt!

Jag har klickat i den rutan men om jag försöker stänga av antingen bara wifi eller bara bluetooth så stänger den av båda ändå.. Riktigt B!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
vilken hastighet är de på minnet som sitter i då? ska nämligen köpa en sån här till min sambo och vill lägga 2gb til i den.

Det är ddr3-minne men jag har provat att sätta i 1 GB i den tomma platsen och det funkade inte. Provat 4 olika moduler med så det är inte fel på dem. Vet inte om HP låst så man inte ska kunna använda den men det verkar ju orimligt dumt

Har läst om massor av folk i USA som installerat mer minne så jag vet inte riktigt vad som är fel. Om du får det att funka så hojta till!

EDIT: DDR3 PC8500 var det jag använde vilket ska stödas enligt manualen.