Permalänk
Medlem

Ny dator som inte vill starta

Köpte för nån dag sen sån här kit från dustin
http://www.dustinhome.se/pd_5010199943.aspx
och nu när ja kopplat in allt så funkar inte nånting.

Har fan läst manualen 40ggr snart tror ja och allt SKA vara rätt inkopplat men den funkar inte ändå? nån som har några ideér på vad fan det kan vara för något? den startar helt enkelt inte?

Permalänk
Medlem

Snurrar fläktarna?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Ingenting funkar, det enda som funkar är att lysdioden till moderkortet lyser.

Permalänk
Medlem

Är startknappen kopplad rätt?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

jepp den sitter där den ska men hittade en rätt bra tråd nu som ja nog kan följa. Men det skulle ju vara lite tråkigt när man köper nya saker så funkar dom inte

Permalänk

lyser lampan som visar att moderkortet är startklar?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

verkar ju då mer som att nöätagget inte får kicken att starta ens..
kolla så du säkert har kopplat rätt på pinsesn på moderkortet. bruka rju vara sjukt små.. jag tycker det e lättare kolla i manualen så man ser vilka pinns som är rätt, för läsa på moderkortet kan ibland vara sjukt litet.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Lampan lyser tok grönt! Jag har kollat manualen vart alla kablar ska sitta och hur dom ska sitta etc etc.. ska man testa att ta bort lite saker från moderkortet som hdd och cd och grejer?

Permalänk

Jag hade samma problem, min lösning var att lossa lite på moderkortets skruvar mot plåten. Denna var alltså för hårt åtdragen mot plåten och skapade någon strömblock av någon form, fick samma symptom som dig (moderkorts indikatorn blinkade), detta var också vid ett nybygge.

Permalänk
Medlem

Ja, ta bort allt som inte behövs för att den ska starta.

Permalänk
Medlem

annars testa startsladden i alla, tills du får rätt, ibland ger de ut manualer till generella moderkort, inte specefikt ditt.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Jag hade samma problem, min lösning var att lossa lite på moderkortets skruvar mot plåten. Denna var alltså för hårt åtdragen mot plåten och skapade någon strömblock av någon form, fick samma symptom som dig (moderkorts indikatorn blinkade), detta var också vid ett nybygge.

Det var faktiskt det första ja tänkte på när ja satte ihop allt, drog bara åt så det sitter.

Permalänk
Medlem

ska ta och testa lite nu får se om det blir någe bättre

Permalänk
Medlem

Testade att dra ut(hdd,cd,usb) allt förutom startsladden och flyttade runt den lite men det gick inte ändå, är det bara att plocka ur allt och testa utan på en kartong eller nånting?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av val0
Testade att dra ut(hdd,cd,usb) allt förutom startsladden och flyttade runt den lite men det gick inte ändå, är det bara att plocka ur allt och testa utan på en kartong eller nånting?

Yes, mobo+cpu+psu+fläktar + kartong ^^

Permalänk
Medlem

Nu testade ja det och startade med en mejsel och då funkade det, men måste man ha hdd ikopplad för att få skärmen att gå igång? för den gick inte igång.

Är det nu bara att testa att koppla in sak för sak?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av val0
Nu testade ja det och startade med en mejsel och då funkade det, men måste man ha hdd ikopplad för att få skärmen att gå igång? för den gick inte igång.

Är det nu bara att testa att koppla in sak för sak?

Nej du behöver inte ha HDD:n inkopplad. Det enda du behöver för att få bild är Moderkort, cpu, Ram, grafikkort och nätagg. Hur monterade du moderkortet i chassit? Hade du distanser mellan moderkortet och plåten? Om inte har du kanske kortslutit moderkortet. Du skulle inte kunna lägga upp en bild här så vi får se hur du kopplat allt?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Nej just nu så har jag kopplat ur moderkortet och lagt det på kartongen till det och bara kopplat in ovanstående, Jag hade distanser när det var inne i burken så det är det nog inte. Men man ska få bild alltså om man kopplar så, kanske kan ta och testa med en annan skärm få se dårå .

Permalänk
Medlem

haha, jag hade glömt att koppla i den extre pci-e sladden till graffe kortet därför jag inte fick nån bild

Permalänk

Måste säga att Jag är lite smått orolig för din datorn, hur den kommer att må efter ett tag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

haha, nej nu när allt låg utanför testade jag att sätta i hårddisk också och det funkade men nu när jag satte i allt i burken igen så funkar det ingenting igen!!

är det nåt med chassit som är konstigt eller nåt? har distanser mellan moderkort och chassi och sånt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
Måste säga att Jag är lite smått orolig för din datorn, hur den kommer att må efter ett tag

dårå? =)=)

Permalänk

Lägg upp bilder på hur du monterat allt så kan vi hjälpa dig. Nåt fel gör du när du kopplar in allt och monterar allt i chassit. Kanske kortsluter du något och då rekommenderar Jag dig att inte starta datorn förens vi vet vad felet är då det kan göra allt ännu värre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
Lägg upp bilder på hur du monterat allt så kan vi hjälpa dig. Nåt fel gör du när du kopplar in allt och monterar allt i chassit. Kanske kortsluter du något och då rekommenderar Jag dig att inte starta datorn förens vi vet vad felet är då det kan göra allt ännu värre.

ska ta och göra det om ett tag då så får vi se då

Permalänk
Medlem

http://img142.imageshack.us/gal.php?g=dsc02223g.jpg

testa om det där funkar då..halv kass kvalitet på bilderna men man ser vart dom sitter iallafall

"Ursäkta röran vi bygger om"

Permalänk

STARTA INTE DATORN IGEN!!! Du har kopplat in en floppy-strömkabel till en fläktkontakt på moderkortet!! (PWR_FAN) (Bild 8)
Har du otur har du sabbat moderkortet nu. Om fläktkontakten är 4-pin så ska CPU-fläkten kopplas in här, om inte en CPU-fan-kontakt finns på moderkortet.

Bara för att en kontakt finns betyder det inte att den måste kopplas in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

aj fan, men en cpu fan kontakt finns på moderkortet, så den måste väl sitta rätt? så den ska ja dra ur(PWR_FAN) kontakten?

Permalänk

Om det står "CPU_FAN" eller liknande brevid en kontakt på moerkortet så ska CPU-fläkten sitta i den. Du ska ALDRIG koppla ström från nätagget till en fläktkontakt på moderkortet. Fläktkontakten är endast till för att koppla in fläktar till moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okej tack så mycket för hjälpen, för nu när jag drog ur dom sladdarna så funkade datorn på en gång tack tack

Permalänk
Medlem

Fan betyder fläkt, dvs att du kan koppla gläkt till uttaget, det du kopplat till är matning för ström, fläktkontanter till moderkortet ser alltid ut som kontakten som finns på sladden till processorkylaren (alternativt likadan fast med 3 istället för 4 kontakter och därmed lite smalare).

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.