Windows XP: Datorn arbetar på 256mb när den har 2GB

Permalänk
Medlem

Windows XP: Datorn arbetar på 256mb när den har 2GB

Min bärbara dator arbetar bara på 256mb när den egentligen har 2GB.
I bios står det att den har 2gb RAM men i windows står det bara 256mb.

Därför måste det vara något fel på windows.
Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Säker på att du inte kollar på fel ställe?
Kanske är det grafikkortets minne du hittat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Säker på att du inte kollar på fel ställe?
Kanske är det grafikkortets minne du hittat.

Nej.

Edit* Jag menar att jag är 3000% säker på att det är RAMet.

Permalänk
Hedersmedlem

Bild tack.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Bild tack.

Vafan ska du med bild till?

Uppdaterat chipset och bios med nya drivrutiner, ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolfsaurus

En bild kan säga mer än tusen ord och då du värkar uttrycka dig väldigt sparsamt kan det vara till god hjälp.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Uppdaterat chipset och bios med nya drivrutiner, ingen skillnad.

Vill du ha hjälp här får du sluta vara uppkäftig

Ja som sagt en bild säger mycket mer, är det säkert du ser rätt i aktivitetshanteraren ?

Permalänk
Medlem

Låt mig uttrycka mig så här då:

Systemegenskaper visar att jag har 256 MB
BIOS visar 2048 MB

Alltså datorn har 2GB men när windows XP startats så hittas bara 256 MB av dessa.
Nu är chipset-drivare och BIOS uppdaterat...
Det hjälpte INTE

Det finns inte mycket mer att visa genom att lägga upp en bild på det hela.

Permalänk

Är det så svårt att lägga upp en bild?
Vill dom se en bild så äre väll bara lägga
upp en bild.

Tar 2 min att dra upp en bild.

Visa signatur

EOS 5D Mark II | 70-200mm | 50mm 1,4 | Flickr | Blogg

Permalänk
Medlem

Nörden som håller på med datorn anser att det inte är en lösning på problemet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Nörden som håller på med datorn anser att det inte är en lösning på problemet.

Och vem är den här såkallade nörden ?
14 år och spelar cs med 100 fps och tror han kan allt och vet allt om datorer ?

Om du nu har en nörd där som hjälper dig varför vände då du dig till oss ?

Om du inte tänker hjälpa oss så hjälper inte vi dig

Permalänk
Vila i frid

Kör CPU-Z och posta bilder på de två flikarna Memory och SPD (visas alla slots?) om du vill ha hjälp.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen.

Permalänk
Avstängd

TS har säkert 256MB minne på grafikkortet.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Inaktiv

Lite komisk tråd.

Jag gissar på att TS inte vet hur man gör en screen.

Här kommer guide:

Tryck på printscreen knappen.
Öppna paint
Klistra in
Spara bilden
Ladda upp på www.tinypic.com
Klistra in adressen till bilden i tråden.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Lite komisk tråd.

Jag gissar på att TS inte vet hur man gör en screen.

Här kommer guide:

Tryck på printscreen knappen.
Öppna paint
Klistra in
Spara bilden
Ladda upp på www.tinypic.com
Klistra in adressen till bilden i tråden.

Lycka till.

Eller varför inte använda http://piclair.com/ som går ännu snabbare, dessutom skapat av en swecare.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Systemegenskaper visar att jag har 256 MB
BIOS visar 2048 MB

Alltså datorn har 2GB men när windows XP startats så hittas bara 256 MB av dessa.
Nu är chipset-drivare och BIOS uppdaterat...
Det hjälpte INTE

Det finns inte mycket mer att visa genom att lägga upp en bild på det hela.

DU frågade OSS om hjälp.

Permalänk

Fattar inte vad som är så svårt att ladda upp en bild men enligt mina ord så ska man buga om någon hjälper dig.

Om du inte vet så ska du inte komma och säga att du vet (eftersom du inte vet).

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ctrl+Alt+Delete
Kolla där

Installera om alla drivrutiner eller ge oss detaljer vad du egentligen sitter vid för dator och Windows version

Permalänk

Är datorn seg då? Det är väll inte så svårt att märka om det är 256ram eller 2048ram.

Permalänk

Datorn arbetar på 246 mb när ...

hansenfrasen skrev:

Citat:

Kör CPU-Z och posta bilder på de två flikarna Memory och SPD

Jag har använt olika versioner av Windows sedan Win 3.1, är inte alls fullärd, och fortfarande något nyfiken.

Vad är CPU-Z? Ställde den frågan tidigare denna kväll men har nu hittat ett svar:

Citat:

CPU-Z is a freeware that gathers information on some of the main devices of your system. [http://www.cpuid.com/cpuz.php]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Re: Datorn arbetar på 246 mb när ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av c.weidemann
hansenfrasen skrev:

Jag har använt olika versioner av Windows sedan Win 3.1, är inte alls fullärd, och fortfarande något nyfiken. Därför följande fråga:

Vad är CPU-Z? Ett snabbt försök visade att det inte kan köras i kommandofönstret

Sökning i Windows hjälp gav ingen hjälp:

Du sökte i windows men inte på google, you kidding me ?

Du har använt windows sen 3.1 men ja..

http://www.google.se/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&ved=0CAc...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Och vem är den här såkallade nörden ?
14 år och spelar cs med 100 fps och tror han kan allt och vet allt om datorer ?

Om du nu har en nörd där som hjälper dig varför vände då du dig till oss ?

Om du inte tänker hjälpa oss så hjälper inte vi dig

Precis, man undrar ju verkligen hur gammal den här snubben verkligen är och om han kan nånting eller vet allt om datorer
Du får ju hälpa till lite, lägg upp en bild på 2min så tar vi en titt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Tjena alla

Det var JAG som var nörden och jag kände mig nödd och tvungen att gå in och kolla läget.

Datorn är fixad och jag står fortfarande fast vid att en bild på systemegenskaperna för denna HP dv2195eu knappast hade underlättat.

Hur som helst, för er som kör Windows kan jag ju tillägga att om man håller ned ALT när man trycker på PrtScr (Print screen) så kopierar man det aktuella fönstret inte hela skrivbordet. Sedan kan man om man inte vill använda ett annat program starta MSPaint och klistra in bilden i. Man behöver alltså inte ladda hem ett program extra för ändamålet.

Nå här har ni alltihop:
HP Pavilion dv2195eu och många andra HP-datorer har en dold partition det är via denna partition man kan trycka F11 vid uppstart för att kunna återställa sin dator till ursrungligt skick. Denna partition är alltså den som startar datorn. Den syns om man går in i diskhanteringen i Windows.

På denna partition ligger alltså BOOT.INI, filen som pekar ut vart någonstans XP ligger. ( Vista och senare operativ från MS sköter detta på ett annat sätt. ) I denna BOOT.INI hade det utav en eller annan anledning blivit pådyvlat en växel (/Maxmem=256) och det var detta som gjorde att den bara använde sig utav dessa 256 MB.

Lösningen var ganska rättfram; Starta datorn med t.ex. en Knoppix-CD i och se till att den partitionen jag just skrev om INTE är skrivskyddad. (I Knoppix görs det lättast med ett högerklick på ikonen för denna partition. Denna visas på skrivbordet) Gå sedan in i BOOT.INI som ligger på partitionen , ta bort /MAXMEM=256, spara filen. Sätt sedan tillbaka skrivskyddet på partitionen på samma sätt som det togs bort. Klart.

Starta om datorn, ta ur Knoppix ur läsarn och allt funkar som det skall.

Och förresten, Jag fyller 41 i dec. Har ALDRIG gillat CS (FPS FTW, men INTE CS. Mig hittade man senast på AA). Jag har haft datorer som yrke sedan 1996 och förmodligen byggt/lagat/installerat fler datorer än de flesta här.

Så om det är ngt. var inte rädda för att fråga. I övrigt: Ha en toppenkväll.

Per

Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Eller varför inte använda http://piclair.com/ som går ännu snabbare, dessutom skapat av en swecare.

Visa signatur

Argumentera aldrig med en idiot, han drar bara ner dig till sin nivå och slår dig med erfarenhet!
----------------------------------------------
C2D E8500 3.16Ghz | Asus P5Q Deluxe P45 | Nvidia 8800GTX 768 | 4x2GB OCZ Reaper PC8500 CL5 | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [MFFS]_Ecke
Tjena alla

Det var JAG som var nörden och jag kände mig nödd och tvungen att gå in och kolla läget.

Datorn är fixad och jag står fortfarande fast vid att en bild på systemegenskaperna för denna HP dv2195eu knappast hade underlättat.

Hur som helst, för er som kör Windows kan jag ju tillägga att om man håller ned ALT när man trycker på PrtScr (Print screen) så kopierar man det aktuella fönstret inte hela skrivbordet. Sedan kan man om man inte vill använda ett annat program starta MSPaint och klistra in bilden i. Man behöver alltså inte ladda hem ett program extra för ändamålet.

Nå här har ni alltihop:
HP Pavilion dv2195eu och många andra HP-datorer har en dold partition det är via denna partition man kan trycka F11 vid uppstart för att kunna återställa sin dator till ursrungligt skick. Denna partition är alltså den som startar datorn. Den syns om man går in i diskhanteringen i Windows.

På denna partition ligger alltså BOOT.INI, filen som pekar ut vart någonstans XP ligger. ( Vista och senare operativ från MS sköter detta på ett annat sätt. ) I denna BOOT.INI hade det utav en eller annan anledning blivit pådyvlat en växel (/Maxmem=256) och det var detta som gjorde att den bara använde sig utav dessa 256 MB.

Lösningen var ganska rättfram; Starta datorn med t.ex. en Knoppix-CD i och se till att den partitionen jag just skrev om INTE är skrivskyddad. (I Knoppix görs det lättast med ett högerklick på ikonen för denna partition. Denna visas på skrivbordet) Gå sedan in i BOOT.INI som ligger på partitionen , ta bort /MAXMEM=256, spara filen. Sätt sedan tillbaka skrivskyddet på partitionen på samma sätt som det togs bort. Klart.

Starta om datorn, ta ur Knoppix ur läsarn och allt funkar som det skall.

Och förresten, Jag fyller 41 i dec. Har ALDRIG gillat CS (FPS FTW, men INTE CS. Mig hittade man senast på AA). Jag har haft datorer som yrke sedan 1996 och förmodligen byggt/lagat/installerat fler datorer än de flesta här.

Så om det är ngt. var inte rädda för att fråga. I övrigt: Ha en toppenkväll.

Per

För att felsöka okända prsoners datorer behövs grundläggande information från kända källor, t ex infon från CPU-z m m så att man kan bryta ner problemet. Synd att ni inte förstod att den infon behövdes för att andra ska ta till sig problemet, men det drabbade ju bara er iofs.
Det är också välkänt på Sweclockers att de som är mest tvärsäkra oftast har mest fel, så att man dubblekollar tvärsäkra utlåtande som saknar förklarande info är en självklarhet.
(nu menar jag inte att ni hade fel, tvärtom så löste ni ju problemet)

Permalänk

OK

Nu är väl infon ifrån CPU-z egentligen ganska meningslös i det här fallet.
Det man egentligen borde frågat efter borde väl vara specifikationer på datorn. Operativ, SP o.s.v.

En följdfråga efter dessa skulle väl kunna vara om alla drivrutiner är uppdaterade o.s.v.

Men, en dator som visar 2 GB RAM i BIOS och som enligt utsago har 2 GB installerat men Windows bara hittar 256 MB RAM lär ingen flik i CPU-z ELLER GPU-z kunna hjälpa till med.

Killen som skrev är PRAO hos oss och det jag gav honom som tips i detta fall var att "google är din bäste vän". Han valde att dra en fråga här och det är väl ok (jag sade åt honom att det tar för lång tid). I just detta fall är man ute efter ngn som råkat ut för samma sak, inte efter ngn som vill ha bilder från CPU-z.

Nu har ni iaf lösningen om ngn annan stackare kommer hit med samma problem.

Men som sagt det hjälper inte alltid med bilder ifrån Windows, så det kan ju faktiskt vara rätt det också.

Nästa steg är ju att komma på anledningen till just detta problem.
Personligen tror jag att det beror på att en återställning startats och avbrutits på ett eller annat sätt. Jag antar att HPs prylar har lagt till växeln i BOOT.INI, det finns t.ex. på DELL-servrar ett läge i setup där man kan ställa in OS-installation mode, DET låser datorn till 256 MB. (Där har ni en grej till, som kan hjälpa ngn annan).

Visa signatur

Argumentera aldrig med en idiot, han drar bara ner dig till sin nivå och slår dig med erfarenhet!
C2D E8500 3.16Ghz | Asus P5Q Deluxe P45 | Nvidia 8800GTX 768 | 4x2GB OCZ Reaper PC8500 CL5 | Windows 7 Ultimate

Permalänk

Får man fråga vilket företag är "ni"?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Javisst, hoppas att det inte bryter mot forumets regler att jag svarar bara.

Jag arbetar som utbildare i PC/Nätverksteknik på Lernia Utbildning i Borås.
Största delen av vår tid de senaste åren har gått åt till att utbilda folk och få dem certifierade inom MS produkter. Tidigare även Novell, men marknaden blev lite tunn för Novell.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [MFFS]_Ecke
Personligen tror jag att det beror på att en återställning startats och avbrutits på ett eller annat sätt. Jag antar att HPs prylar har lagt till växeln i BOOT.INI, det finns t.ex. på DELL-servrar ett läge i setup där man kan ställa in OS-installation mode, DET låser datorn till 256 MB. (Där har ni en grej till, som kan hjälpa ngn annan).

Ja, så lätt det kan vara när man har fakta framför sig Men skulle det inte varit lättare om man ändrade växeln i windows istället för genom knoppix? För den växeln ligger sällan eller aldrig i den dolda partitionen när den väl är färdig med en installation, eller åtminstone inte i de bärbara jag tittat i, och det är åtskilliga under den tid jag jobbat med datorer. (är 45 bast)

Tjoo flöjt!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

I det här fallet ligger växeln just i den dolda partitionen. Det kan ju som jag antar vara beroende på en avbruten återställning.
Annars hade ju felet aldrig ens dykt upp här.

Partitionen går heller inte att nå ifrån XP med mindre än att man ändrar lite grand. Då kan man ju antagligen också fimpa återställningsfunktionen (Vilket jag personligen skulle gjort ifrån början) och det fascinerande med denna datorn var att det är den dolda partitonen som är aktiv. Winternals ERD funkar t.ex. inte heller där ser den partitionen som not healthy.

Knoppix var en variant på lösningen som är väldigt enkel. Det finns med all säkerhet andra sätt.

Den dolda partitionen innehåller en WinPE i den här konfigurationen. Spana in en om du får tag i någon så får du se.
Det var första gången jag stötte på den.

Sen har jag som sagt inte funderat så mycket på den. Vi kör HP på jobbet men vi kör med egna imagefiler så allt sånt här är ju borttaget i våra datorer.

Per

Visa signatur