Uncompressed AVI Counter strike source

Permalänk

Uncompressed AVI Counter strike source

Hej!

jag har nu spelat in ett "demo" i counter strike source och har sedan exporterat filen till en okomprimerad AVI.
och undrar sedan hur exporterar filen till ett komprimerat format (120 fps+)
jag har gjort host_framerate 120 i konsolen innan jag spelade in filmen.
funkar detta i virtualdub?

Visa signatur

Asus P7P55D LE | Asus Ati Radeon HD 5850 | fractal design define r2 | Intel Core i5 750 | Corsair TX 750W | Dell U2412M IPS | Windows 7 Ultimate 64 bit | 4 GB Corsair XMS3 ddr3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Corsair Cooling Hydro H40

Permalänk
Medlem

120 fps är väldigt mycket för en film

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Virtualdub är väl det som är bäst för att komprimera en film (det finns t ex .exe som kan automatisera en x264 konvertering).

Och ja, 120 fps låter väldigt mycket för en film, beroende på format brukar de vara 24-30 fps (rätta mig om jag har fel).

Permalänk
Medlem

jaa runt 25 fps brukar en normal film ligga på

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe604
jaa runt 25 fps brukar en normal film ligga på

eH? så dom med NTSC som kör 30000/1001 fps är onormal?

rekommenderar att använda ffmpeg för att kovertera. finns till windows med.
och ja. över 30 fps är rätt overkill.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
eH? så dom med NTSC som kör 30000/1001 fps är onormal?

rekommenderar att använda ffmpeg för att kovertera. finns till windows med.
och ja. över 30 fps är rätt overkill.

runt 25 kan väl även inkludera ~29 fps?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
runt 25 kan väl även inkludera ~29 fps?

beror väl på person till person skulle jag säga.. men runt enligt mig är + - 2
och sist jag kollade så ligger 30000/1001 lite mer än 4 fps mer. nog för att 2+2 är 5

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
beror väl på person till person skulle jag säga.. men runt enligt mig är + - 2
och sist jag kollade så ligger 30000/1001 lite mer än 4 fps mer. nog för att 2+2 är 5

Ja, okejrå~

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

glömde säga att jag behöver så hög fps på grund av att jag ska lägga in motion blur så att det ser mer naturligt ut och sedan konventera till 30 fps

Visa signatur

Asus P7P55D LE | Asus Ati Radeon HD 5850 | fractal design define r2 | Intel Core i5 750 | Corsair TX 750W | Dell U2412M IPS | Windows 7 Ultimate 64 bit | 4 GB Corsair XMS3 ddr3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Corsair Cooling Hydro H40

Permalänk
Medlem

virtual dub mod är det du vill ha!

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk

NTSC är det amerikanska formatet som ligger på 29.97 FPS.
PAL är det europeiska som ligger på 25 FPS.
Ofta när man håller på med animeringar kör man 25, men film presenteras oftast i 24.

Ska du rendera ut det i hög kvalitet så rekommenderar jag H.264-codec alternativt Divx via Premiere Pro eller After Effects.

H.264 har fördelen att det ger ett väldigt bra resultat och inte alltför stora filer, men det har tendensen att gammakorrigera och göra din rendering lite ljusare än originalet.

Divx är sådant som folk ser ner på idag då alla tankar sina 720/1080p filmer och vant sig med h/x264.

Divx kan rendera både 720/1080p i riktigt bra kvalitet i upp till 60 fps vill jag minnas.
Däremot finns det absolut ingen anledning att rendera ut filmen i mer än 29.97 FPS, om ens det.
Hade jag varit du hade jag renderat ut i 25 FPS med H.264, alternativt X.264 om du hittar ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
H.264 har fördelen att det ger ett väldigt bra resultat och inte alltför stora filer, men det har tendensen att gammakorrigera och göra din rendering lite ljusare än originalet.

H.264 är en standard och har ingenting med gammakorrigering att göra, ifall du har problem met det gör du något fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Hade jag varit du hade jag renderat ut i 25 FPS med H.264, alternativt X.264 om du hittar ett bra sätt.

Det finns inget som heter X.264, x264 däremot är en open source H.264-encoder som generellt anses vara bäst.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
H.264 är en standard och har ingenting med gammakorrigering att göra, ifall du har problem met det gör du något fel.

Det finns inget som heter X.264, x264 däremot är en open source H.264-encoder som generellt anses vara bäst.

Tänkte just på peka det.. det är fan som folk säger mIRC när dom menar IRC..

edit:
men till topic..
om man har lite tid över och bryr sig inte för allt för mycket om storleken på filen:
ffmpeg -i infilen -vcodec libx264 -vpre hq -crf 21 -threads 0 -acodec libfaac -ab 128k utfilen.mkv

lägg till -force_fps om man vill bestämma fps

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
H.264 är en standard och har ingenting med gammakorrigering att göra, ifall du har problem met det gör du något fel.

Föreslår att du testar rendera en film i Quicktime med H264 och jämför med en rendering av säg Quicktime Sorenson-codecen.

H264-renderingen är urtvättad och blekt, och det är ett känt problem med kass gammahantering i codecen.

Spelar ingen roll om du renderar den som QT h264 eller straight h264 (mp4), den är fortfarande blekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Föreslår att du testar rendera en film i Quicktime med H264 och jämför med en rendering av säg Quicktime Sorenson-codecen.

H264-renderingen är urtvättad och blekt, och det är ett känt problem med kass gammahantering i codecen.

http://www.videocopilot.net/blogstuff/gamma.jpg

Spelar ingen roll om du renderar den som QT h264 eller straight h264 (mp4), den är fortfarande blekt.

Är inte det där ett problem med Quicktime eller Mac? Grabben har en PC, så det finns bättre alternativ än Quicktime.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607