SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Ny i7 brann upp

Tjo!

Äntligen fick jag mina paket hem.
Gigabyte P55 UD2 & i7 860..
Äntligen fick jag ihop datorn!
Äntligen kunde jag starta den......

Men den startade aldrig.

Istället fann jag till slut att processorn/sockeln hade brunnit.

Ena hörnet i sockeln hade smält lite gojsigt, och det var brännmärken under processorn...

Jag hann ju inte ens in i BIOS!

Fy bubblan. Nu håller jag bara tummarna att NetonNet kan hantera detta på ett bra sätt.. Dustin hade jag inte känt samma oro över. #=)¤( också!
Hoppas jag slipper ångra att jag sparade dessa hundralappar.

Den enda teorin jag har på vad som kan gått fel är att jag fått ett returnerat moderkort som någon ändrat CPU voltage på.. Och jag clearade inte CMOS innan jag startade.. dumt kanske.
Alternativt att jag skruvat på kylaren för hårt.. Men den monteras ju med fjäderbelastade skruvar (thermalright) och borde jag inte reagera på om något händer? Och man tycker ju att fenomenet borde vara vanligare då med tanke på att det byggs ett antal datorer runt i världen och alla har väl inte stenkoll på hur många Newtonmeter man ska skruva med och/eller att produkterna är såpass känsliga isf.

Men det kan ju även bero på något tillverkningsfel, men jag förmodar att såväl moderkortstillverkade och processortillverkare testar sina produkter innan de skickas ut.

Ni som har bränt processorer och socklar, hur brukar det yttra sig och vad har det berott på?

Mobilbilder lika usla som vanligt

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

faktist har jag inte hört on någon i7 som bränt förut..... måste vara fel på moderkortet !! socklar från foxconn har varit kända för att vara känsliga med böjda pins och snåla lödningar i moderkortets anslutning iofs. Men härdsmälta innan uppstart låter som en ren moderkorts kortslutning...

Permalänk
Medlem

Jo böjda pins kunde ju teoretiskt ställa till bekymmer, men jag tyckte det såg bra ut innan jag la dit processorn.. Och inget damm därunder heller.

Det blir ju väldigt spännande hur de ska lyckas felsöka detta bara.. Hoppas att verkstäderna har bra koll så man inte blir felaktigt anklagad för saker.

Dessutom så undrar man ju om Gigabyte har lust att ersätta min processor, om det nu skulle vara moderkortets fel.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Jo böjda pins kunde ju teoretiskt ställa till bekymmer, men jag tyckte det såg bra ut innan jag la dit processorn.. Och inget damm därunder heller.

Det blir ju väldigt spännande hur de ska lyckas felsöka detta bara.. Hoppas att verkstäderna har bra koll så man inte blir felaktigt anklagad för saker.

Dessutom så undrar man ju om Gigabyte har lust att ersätta min processor, om det nu skulle vara moderkortets fel.

Förmodligen (förutsatt att du får nåt alls) är det Netonnet som ger dig nya grejer.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Foxconnsocklarna som sitter på P55brädor brinner ibland upp, ja.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=234723

Ta det med Gigabyte om inte Netonnet fixar.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk

du kom ihåg kylpastan?
inte för att jag tror att den skulle brinna för att du glömt pasta men endå,

låter ju riktigt mysko! hoppas netonnet ersätter dig

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

ojojoj! Första brända i7an på detta forumet iallafall! hmm tråkigt och konstigt.. skiten måste varit sönder från början.. Kämpa för dina rättigheter. *Yrka på DOA (dead on arrival)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
Kämpa för dina rättigheter. *Yrka på DOA (dead on arrival)

Vilka rättigheter har man om man kopplat fel? 9/10 hittar ju bara på. Lite svårt att säga att man fick en dud om det är "brännmärken" både i socklen och på proppen...

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3661

Känd att p55 socklarna inte har bästa kvalitet.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Avstängd

ursäkta men va är en i7 460 ,jag vet att det finns i7 860

för övrigt så kallar jag inte en i7 i7 då den sitter på ett i5 plattform i5a helt klart dock är detta inget diskutions värde. men jag anser i allfall att när man skälv sitter på en äkta i7a med p58 chipet o 3kanals minnen då är detta I7 i mina ögon allt annat är I5. Förbannat dumt av intel att gå ut med påstående att detta är en i7a. Dom pratar som emot sig skälv

OT: synd att detta hände det verkar vara en oturs plattform detta p55 ,det är som fler som råkat ut för felaktigheter.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
Vilka rättigheter har man om man kopplat fel? 9/10 hittar ju bara på. Lite svårt att säga att man fick en dud om det är "brännmärken" både i socklen och på proppen...

Dom rättigheter man har är att man har rätt att köpa en fungerande vara, och är varan såattsäga sönder på något sätt (alltså DOA) så har man inte köpt en fungerande vara och då har man rätt att byta ut denna mot en fungerande.. Det enda tveksamma är ju bara att man skall bevisa att den var söndrig vid leverans och det är ju något som alla butiker bråkar om, men dom flesta ger med sig om man bara tjötar lite..

Ja 9 av 10 hittar bara på men sedan så har vi ett sådant system i sverige som skyddar konsumenterna soppas mycket att man dom flesta får igenom sina reklamationer när dom hittar på att varan var sönder!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski

för övrigt så kallar jag inte en i7 i7 då den sitter på ett i5 plattform i5a helt klart dock är detta inget diskutions värde. men jag anser i allfall att när man skälv sitter på en äkta i7a med p58 chipet o 3kanals minnen då är detta I7 i mina ögon allt annat är I5. Förbannat dumt av intel att gå ut med påstående att detta är en i7a. Dom pratar som emot sig skälv

OT: synd att detta hände det verkar vara en oturs plattform detta p55 ,det är som fler som råkat ut för felaktigheter.

i7 460 är en halv i7 860 fattar du la väl han kanske gav den för mycket volt som på 860 skulle ha och där med brännde den ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Du sitter på en x58 P står för billigare kretstyp och har begränsningar

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xxbiker
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3661

Känd att p55 socklarna inte har bästa kvalitet.

Dock så skriver de med både fetstil och kursiverat och understruket att detta problemet gäller för extrema överklockare.

Men med det sagt så kan det såklart hända saker ändå även vid stock och om man gör allt rätt.

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk

Verkar ju helt klart vara moderkortet som inte var riktigt kosher, det blir till att reklamera det. Eftersom processorn brändes pga defekt moderkort bör även processorn ersättas.

Har jag förresten fattat det rätt att du köpte ett begagnat moderkort av Netonnet som någon returnerat (från fyndhörnan eller liknande), eller var det bara en teori? Fanns det tecken på att moderkortskartongen hade varit öppnad förut?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Skicka även med minnena och eventuellt hddn då dom också brukar gå sönder när det händer något som ex. kortslutning

Permalänk
Medlem

första jag funderar på är distanserna, satt i rätt sånna?

Permalänk
Medlem

Godmorgon!

Citat:

Jag var rätt sömnig, och så skyller jag på att jag var tvungen att skriva siffror på en laptop.. Där siffertangenterna sitter ovanför bokstäverna där man egentligen skriver slash och parenteser och sånt.. Nu har jag ändrat till 860.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Foxconnsocklarna som sitter på P55brädor brinner ibland upp, ja.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=234723

Ta det med Gigabyte om inte Netonnet fixar.

Intressant. Jag tyckte att jag googlade men aha!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Verkar ju helt klart vara moderkortet som inte var riktigt kosher, det blir till att reklamera det. Eftersom processorn brändes pga defekt moderkort bör även processorn ersättas.

Har jag förresten fattat det rätt att du köpte ett begagnat moderkort av Netonnet som någon returnerat (från fyndhörnan eller liknande), eller var det bara en teori? Fanns det tecken på att moderkortskartongen hade varit öppnad förut?

Det var bara en teori att jag skulle fått en returnerad vara. Jag hade liksom inga andra teorier, trodde gigabyte testade sina moderkort innan de lämnade fabriken. Men nej det fanns inga tecken på att den skulle varit öppnad. Dock så var det ingen etikett eller påse som hindrat en osynlig öppning heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
skicka även med minnena och eventuellt hddn då dom också brukar gå sönder när det händer något dåligt som korsslutning

I hope not! Det var ju en ny x25a i.. Som inte var köpt därifrån. Ska testa den omedelbums.
Men minnet skickar jag väl med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
första jag funderar på är distanserna, satt i rätt sånna?

Ja

----------------

Vi kan ju utesluta att jag skulle ha kopplat fel eller gjort något annat klantigt. Det enda jag gjort som inte är standard är att montera en tredjepartskylare med originalskruvar och helt enligt instruktioner.
Jag är således trygg i att jag inte är ansvarig för felet.
Därför kan man tycka att delarna är DOA. Hade samma sak uppkommit på en märkesdator/laptop/övrig datorutrustning så hade det utan problem varit DOA.. Men just för att det är dessa två produkter, så blir det problem? Egentligen så har jag ju rätt att få en fungerande vara, då jag har betalat för just det.

NetonNet ska skicka returfraktsedel till mig.
Därefter utföra service/kontroll.
Om det inte är löst efter två veckor så hör de av sig.

Well well.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Hur lägger jag upp bilder? Det är ganska roligt att min sockel har smält på samma ställe som de andra p55 som länkades till här ovan.

NetonNet tyckte inte att DOA var applicerbart. Nu har jag visserligen inte lyckats hitta Gigabytes regler för DOA, men det är ju de reglerna som bör gälla. Nån som vet?

När det gäller cpu-kylaren så är det en HR-01 plus som jag använt till flera andra socket 775 tidigare, men denna gång är första med en 1156 bolt-thru från thermalright. För övrigt en bra kylare för det fastnar inte damm mellan flänsarna på samma sätt som true å dyl. =D Men om den skulle visa sig vara ansvarig så blir jag rätt sur på den.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är helt ointressant vad som är i dina ögon. Plattformen heter inte i5 utan LGA 1156. Processorn heter i7 860 och därför är det en i7. Säg inte emot fakta. Det finns inga äkta i7/fake i7.

EDIT: Och som tidigare påståtts så heter det X58, inte P58

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Ta en bild på sockeln, ta en av bilden från anandtech lägg dom bredvid varann med text viken som e din och vilken som är anand. Skicka i ett brev till gigabyte och berätta vad som har hänt och att du inte har överlockat men att de hände vid uppstart och fråga om dom vill ta reklamationen på både cpu och mb. Och vis även vart du har handlar delarna. Jag tycker de värkar vara samma fel fast du har fått en ännu sämre sockel än va som är vanligt. Svarar dom negativt frågar du snällt om du får publicera bilderna på vad som hänt på anandtech och olika andra liknande forum.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Citat:

Precis som ovanstående skriver så heter inte plattformen i5, utan LGA1156 eller i dagsläget kan man åtminstone säga P55. Det är dock inte p55 kretsarnas fel att sockeln smälter, utan det är Foxconn som gör socklarna till prollarna till de flesta moderkorten. T ex EVGAs p55 serie råkar inte ut för dessa problem då de är gjorda av kvalitét. På mitt RE II moderkort märkte jag att 4 kontaktpinnar på prollen(i7 920) var lite brända och kollade jag i sockeln hade skitpinnarna böjts, och på baksidan stod det ju såklart Foxconn

Och XS-tråden angående detta problem såg jag ungefär när p55 plattformen hade precis släppts

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

i7 det stora missförståndet.

Citat:

Du är inte den första som säger såhär därför ska jag förklara det. i7 har inget med sockel eller processorkraft att göra. Alla i7: or har HT och det är det allt handlar om. i5 har inte det. i7 8xx, i5 7xx är sockel 1156. i7 9xx är 1366.

Ja, i7 på 1366 är någon %1 snabbare med ett high end grafikkort och 30-40% snabbare med dual och tri GPU setup. Men samtidigt så kan du tjäna några tusenlappar på 1156 om du inte ´behöver det allra bästa.

Kan också nämna att varken 1366 eller 1156 är en särskilt framtidsäker plattform eftersom det aldrig är så. Samma sak hände med 775 som kommer att hända med dessa. Min Q6600 klarar sig än skapligt(ska bygga en ny ändå) och se bara, det finns redan två nya plattformar som är bättre.

http://www.getonmyhorse.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xxbiker
Ta en bild på sockeln, ta en av bilden från anandtech lägg dom bredvid varann med text viken som e din och vilken som är anand. Skicka i ett brev till gigabyte och berätta vad som har hänt och att du inte har överlockat men att de hände vid uppstart och fråga om dom vill ta reklamationen på både cpu och mb. Och vis även vart du har handlar delarna. Jag tycker de värkar vara samma fel fast du har fått en ännu sämre sockel än va som är vanligt. Svarar dom negativt frågar du snällt om du får publicera bilderna på vad som hänt på anandtech och olika andra liknande forum.

Ehm Gigabyte har jag försökt maila. Deras hemsida var verkligen crap på denna punkt. Hittar enbart online-formulär, varav den ena gav ett felmeddelande när jag tryckte submit.. ehh.
I alla fall, så tror jag att jag fått iväg ett mail till dem.
Nu vet man ju inte om det är moderkortets fel, men med stor sannolikhet så är det det. Och då kan man bara hoppas att Gigabyte känner att de helst ersätter mig i hopp om att jag inte redan hunnit sprida olyckshistorien vidare.
Vill det sig inte i första omgången, kan jag ju mycket väl hänvisa till dessa länkar och bifoga min i stort sett identiska bild. Jag känner mig än så länge ganska hoppfull trots att man är rätt liten mot en stor branch.

Hårddisken verkar fungera som den ska by the way. Alltid något.
Ramminnet kan jag inte testa själv. Har bara ddr2-mobos.

Jag kan inte gärna kalla processorn för något annat än vad den heter? Men nu när vi bekräftat den större sannolikheten att moderkortet är boven, så kan vi ändra rubriken till "Ny p55/1156 socket brann upp" om nån känner att det behövs.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Näh, sry för den lilla hijacken. Hoppas det löser sig dock, har aldrig behövt skicka tillbaka något men jag hoppas det löser sig. Tråkigast av allt är dock ändå inte pengarna om du är lik mig utan mer att du inte kan köra din nya dator och det suger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zluken
Näh, sry för den lilla hijacken. Hoppas det löser sig dock, har aldrig behövt skicka tillbaka något men jag hoppas det löser sig. Tråkigast av allt är dock ändå inte pengarna om du är lik mig utan mer att du inte kan köra din nya dator och det suger.

Hehe som TUR är så finns inte 5850 för leverans än.. Så jag måste ÄNDÅ vänta några veckor... Men om det dyker upp innan datorn är igång blir jag ledsnare.
I så fall får jag väl snurra igång min p4 igen bara för att.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

för övrigt så kallar jag inte en i7 i7 då den sitter på ett i5 plattform i5a helt klart dock är detta inget diskutions värde. men jag anser i allfall att när man skälv sitter på en äkta i7a med p58 chipet o 3kanals minnen då är detta I7 i mina ögon allt annat är I5. Förbannat dumt av intel att gå ut med påstående att detta är en i7a. Dom pratar som emot sig skälv.

Du kanske har dyslexi för jag fick läsa ditt felaktiga påstående ett flertal gånger innan jag något sånär förstod vad du menade. Här kommer mina påpekanden.

Du bör skilja på sockel och chipset.

X58 chipet sitter på moderkort med s1366 och har 3 channel
(i7 Bloomfield)

P55 chipet sitter på moderkort med s1156 och har dual channel
i3, i5, (i7 Lynnfield)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Du kanske har dyslexi för jag fick läsa ditt felaktiga påstående ett flertal gånger innan jag något sånär förstod vad du menade. Här kommer mina påpekanden.

Du bör skilja på sockel och chipset.

X58 chipet sitter på moderkort med s1366 och har 3 channel
(i7 Bloomfield)

P55 chipet sitter på moderkort med s1156 och har dual channel
i3, i5, (i7 Lynnfield)

Men spela roll!
Du kan väl läsa mellan raderna...

Håll er OnT nu gubbar. Ni kan diskutera dom ''rätta'' benämningarna någon annanstans!

Igelkott: Stå på dig så löser de sig alltid! Lycka till

Permalänk
Medlem

Gigabytes svar:
"All motherboards shipped from GIGABYTE must pass a technical test to ensure all parts are OK and that the CPU socket is perfect and 100% aligned. If there is any damage to the CPU socket, this damage is for 100% sure applied after the product left GIGABYTE. This is not covered by warranty."

Det är ju ganska lätt sagt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Igelkott, köpte du fårn netonnet via nätet eller i lagershoppen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xpna
Igelkott, köpte du fårn netonnet via nätet eller i lagershoppen?

Nätet!
De har varit snabba att svara på mailen...
Och idag fick jag en fraktsedel som jag har skickat iväg med.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N