Muskampen 2025: Segraren korad!

Define R2 - dämpmattorna lossnar

Permalänk

Köp en tub PL400 (spik på tub) så sitter mattorna för evigt.

PL400 löses inte upp av värmen i en datorlåda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe_Sthlm
Ja, kolla gärna hur det funkar för dig att reglera RPM med controllern & om du kan se hur varvtal på de inkopplade fläktarna förändras.
Tack på förhand!

kan inte höra eller se någon skillnad när jag vrider på fläktkontrollern. men om man har den i botten när man startar så startar inte alltid alla fläktar. vilket tyder på att den har läger spänning när den är i botten.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Citat:

Raketmaskinen: på vilket sätt visade det sig att din fläktcontroller var trasig? Snurrade inte de fläktar du kopplat in till den eller gick det inte att reglera RPM:en på fläktarna via den?

Jag har nämligen nu fått ihop min burk & till den medföljande fläktcontrollern kopplat in den nedre frontfläkten & den bakre fläkten. Då jag vrider på fläktcontrollerns potentiometer (ratten) så märker jag inte direkt genom att titta på fläktarnas rotation att deras varvtal förändras. Jag tycker det ser ut som om de snurrar lika fort oavsett hur jag vrider på ratten.

Ska det vara så eller tyder det på att controllern är trasig? När ni vrider på er controller, kan ni då se att fläktarnas RPM varierar? Dvs kan ni genom artt vrida på controllerns ratt både "krypköra" & "maxa" fläktarnas RPM & detta syns tydligt på deras rotation?

Fractal Design: Kan ni ge mig ett tips här med kanske? Tyder ovan på att controllern är trasig? Om "ja", hur kan jag få en ny skickad till mig?
Mvh
/Stefan

På min var det ganska uppenbart. En av de två sladdar som går in i 2-pinskontakten satt löst redan vid uppackning.

Har inte hunnit gå förbi webhallen, men ska försöka göra det imorgon!

Permalänk

Jag har testat nu enligt ovan tips med flältcontrollern & det verkar funka bra nu, kul!
Rörande temperaturer i dator & chassi: När min burk gått några timmar på medellast (inget krävande gejmande eller så) ligger CPU tempen på runt 48-50 grader & MoBo temp på runt 42-44 grader.
Är dett OK temperaturer tycker ni? Dvs har jag tillräcklig kylning med mina 4 chassifläktar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har testat nu enligt ovan tips med flältcontrollern & det verkar funka bra nu, kul!
Rörande temperaturer i dator & chassi: När min burk gått några timmar på medellast (inget krävande gejmande eller så) ligger CPU tempen på runt 48-50 grader & MoBo temp på runt 42-44 grader.
Är dett OK temperaturer tycker ni? Dvs har jag tillräcklig kylning med mina 4 chassifläktar?

Vad har du för kylning på CPU?
Vilken processor?
Kör du den överklockad?

Tycker dina temps verkar höga ifall du inte har klockat den. Har själv 28-30grader i idle med Q6600 2,4 @ 3ghz med Zalman 9900 cpufläkt och thermaltake armor chassi. R2 kanske kyler klenare än andra chassin?

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Vad har du för kylning på CPU?
Vilken processor?
Kör du den överklockad?

Tycker dina temps verkar höga ifall du inte har klockat den. Har själv 28-30grader i idle med Q6600 2,4 @ 3ghz med Zalman 9900 cpufläkt och thermaltake armor chassi. R2 kanske kyler klenare än andra chassin?

Detta chassi är vad jag förstår designat för låg ljudnivå ännu mer än vad thermaltake armor är.

48-50 låter lite högt om det är i idle tycker jag dock själv. I mitt ljuddämpade lian li chassi så idlar cpu'n i 38-43 och då med min 2.4 ghz cpu körandes i 3,2.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk

Tackar för feedback:en på mina frågor.
Jo, jag håller med er, mina temperaturer i Fractal Design Define R2 chassit verkar lite höga då datorn mest idlat hittills.

Jag har en Core I7 processor med originalkylare (vad det nu kan vara för nån) monterad & CPUn är inte överklockad eller moddat på något sätt då jag inte gejmar nåt på burken.
Har ett Asus P6T SE MoBo i burken med.

Vad tycker ni jag ska göra för att få ner temperaturerna då?
Är väl inte jättesugen på att börja byta CPU kylare...
Tror ni (då ju detta chassi är ganska ljudisolerat) att det kunde löna sig att sätta in en till fläkt på utsug?
Jag har just nu 4 st chassifläkar monterade (1 fram på insug, 1 i botten på insug, 1 bak på utsug, 1 i taket på utsug).

Har hört att detta chassi gillar undertyck...bör jag då slänga in 1 till fläkt på utsug?
Var ska jag isf sätta den? På den 2:a lediga fläktplatsen i chassits tak eller på chassits ena sida där det oxå finns en plats?

Permalänk
Medlem
Citat:

Tackar för feedback:en på mina frågor.
Jo, jag håller med er, mina temperaturer i Fractal Design Define R2 chassit verkar lite höga då datorn mest idlat hittills.

Jag har en Core I7 processor med originalkylare (vad det nu kan vara för nån) monterad & CPUn är inte överklockad eller moddat på något sätt då jag inte gejmar nåt på burken.
Har ett Asus P6T SE MoBo i burken med.

Vad tycker ni jag ska göra för att få ner temperaturerna då?
Är väl inte jättesugen på att börja byta CPU kylare...
Tror ni (då ju detta chassi är ganska ljudisolerat) att det kunde löna sig att sätta in en till fläkt på utsug?
Jag har just nu 4 st chassifläkar monterade (1 fram på insug, 1 i botten på insug, 1 bak på utsug, 1 i taket på utsug).

Har hört att detta chassi gillar undertyck...bör jag då slänga in 1 till fläkt på utsug?
Var ska jag isf sätta den? På den 2:a lediga fläktplatsen i chassits tak eller på chassits ena sida där det oxå finns en plats?

Var har du hört att den gillar undertryck? Jag tror det beror mer på vad man har för typ av kylare, orginal kylaren till i7 är btw inget överdimensionerat + att den bara vispar runt luften inne i lådan. Har du då dessutom ett grafikkort som också vispar runt luften kan jag tänka mig att mer utsug en insug kan vara en fördel.

Jag tycker inte 45-50 grader med orginal kylning låter allt för överdrivet på en i7 i ett sånt här chassi.
Vad har du för temperatur i load btw?

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkezd
Var har du hört att den gillar undertryck? Jag tror det beror mer på vad man har för typ av kylare, orginal kylaren till i7 är btw inget överdimensionerat + att den bara vispar runt luften inne i lådan. Har du då dessutom ett grafikkort som också vispar runt luften kan jag tänka mig att mer utsug en insug kan vara en fördel.

Jag tycker inte 45-50 grader med orginal kylning låter allt för överdrivet på en i7 i ett sånt här chassi.
Vad har du för temperatur i load btw?

Mvh

Jag har läst här denna tråd att detta chassi kyls effektivast då man skapar ett undrtryck i chassit, dvs har fler antal fläktar på utsug än på insug.

Jag har tyvärr ännu inte hunnit lasta CPUn så hårt så jag kunnat kolla nån temp i load.
Men tycker du alltså att 45-50 grader på i7:an med oroginalkylare är OK i detta chassi?
Kan jag leva med detta eller kommer det att förkorta CPUns livslängd?
Kan jag kanske få ner tempen på CPUn några grader till om jag sätter in en till chassiflkt på utsug?

Permalänk
Citat:

Jag har läst här denna tråd att detta chassi kyls effektivast då man skapar ett undrtryck i chassit, dvs har fler antal fläktar på utsug än på insug.

Jag har tyvärr ännu inte hunnit lasta CPUn så hårt så jag kunnat kolla nån temp i load.
Men tycker du alltså att 45-50 grader på i7:an med oroginalkylare är OK i detta chassi?
Kan jag leva med detta eller kommer det att förkorta CPUns livslängd?
Kan jag kanske få ner tempen på CPUn några grader till om jag sätter in en till chassiflkt på utsug?

Ja det är ok
Dock så kan du dra ner Vcore lite manuellt ifall du vill sänka temperaturen för den drar väldigt mycket på auto vilket ökar temperaturen.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av westman91
Ja det är ok
Dock så kan du dra ner Vcore lite manuellt ifall du vill sänka temperaturen för den drar väldigt mycket på auto vilket ökar temperaturen.

Ok, det låter ju bra det
Hur gör jag för att dra ner Vcore då? I BIOS menar du? Gissar att den isf står på Auto nu. Vad ska jag isf ställa ner Vcore till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benonikenobi

Tänkte att om det är den varma luften i chassit som gör att plattorna släpper så kan jag blåsa med en hårfön på plattorna för att se vad som händer. Det märkliga var att plattorna (som faktiskt var lite lösa i kanterna) klistrade fast sig superhårt efter att ha blåst varmluft på dem en liten stund. Så nu är inget löst

Fick mitt chassi idag och kände direkt på alla plattorna och den bakersta av dämpmattorna kändes lite lös i två hörn, så jag tänkte på hårfönen som du skrev. Några sekunder värmning, trycka lite, lite värmning till. Sitter som berget nu! Tackar för tipset!

Så det kan jag rekommendera er som tycker någon av mattorna sitter löst, fixat på mindre än en halv minut med hårfön

Mvh

EDIT: Plockade av den sidan som är bakom moderkortet, där var inte mycket som fast...

Men efter en omgång med hårfönen så sitter även den mattan ordentligt, i nuläget iallafall.
Ska låta den stå framme några dagar och observera vad som händer.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
På min var det ganska uppenbart. En av de två sladdar som går in i 2-pinskontakten satt löst redan vid uppackning.

Har inte hunnit gå förbi webhallen, men ska försöka göra det imorgon!

Kan meddela att jag var förbi webhallen för en vecka sedan. De måste vänta tills de har ett chassi i lager för att kunna plocka reservdelarna till mig. Någon som vet när de kommer in i lager igen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
Någon som vet när de kommer in i lager igen?

Jag mailade Fractal Design här på swec och de sa att de skulle komma några till återförsäljarna under veckan som kommer, men inet och många andra har prel leverans på vecka 51 :S
Förhoppningsvis tar det inte så lång tid

Mvh

Visa signatur

Permalänk

En av mina mattor hade lossnat (högersidan) när jag fick mitt chassi nu i veckan, men jag tryckte bara dit den igen, och nu sitter den som berget!

Edit: Känner dock en del av lukten som alla talar om, men inte är det jättefarligt, dock helt klart kännbart. Men min har avtagit för varje dag känns det som, får se hur det blir när jag kommer hem ikväll (varit bortrest i helgen)

Permalänk

Hej! Tänkte passa på nu när Fractal övervakar här

Min Fläktstyrare är hejknasig på en av de två chassina jag beställde, en till mig, och en till syrran.

Det är så att på ena av dem kan man vrida hur många varv som helst, men på en av dem är det som ett stopp, vilken av dem är det som är trasig?

Permalänk
Fractal Design

Ljungan11: Det ska finnas ett tydligt "start" och "slut" på kontrollern. Har du testat dem, fungerar det funktionsmässigt?

Permalänk

Jag kan ju även påpeka att min fläktkontroller passar inte ens i "slotsen" där bak... den vita plattan är för lång :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manolo Sanchez
Jag kan ju även påpeka att min fläktkontroller passar inte ens i "slotsen" där bak... den vita plattan är för lång :/

Den ska ju inte sitta på samma sätt som täckarna. Så testa igen och se om den passar

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Den ska ju inte sitta på samma sätt som täckarna. Så testa igen och se om den passar

Jaså? Jag som är n00b då Hur ska den sitta typ då?

Permalänk
Citat:

Det vita ska vara på insidan inte utsidan som täckisarna Lättast att montera inifrån, eller det är nog enda sättet

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Det vita ska vara på insidan inte utsidan som täckisarna Lättast att montera inifrån, eller det är nog enda sättet

Då inne ska änden ner i ett litet smalt hål. Kortet kommer glappa lite efter att du skruvat fast det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
Ljungan11: Det ska finnas ett tydligt "start" och "slut" på kontrollern. Har du testat dem, fungerar det funktionsmässigt?

okej, då vet jag vilken som inte funkar, ska testa senare när jag får mina datordelar Vilket blir om några veckor, om om den då inte fuknar kontaktar jag alina

Citat:

Den ska rakt in, alltså inte lite utanför längst in som det vita saker som sitter för är.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad som har sagts i tråden för jag orkar inte läsa hela, men så här löste jag det.

Mina bitumenplattor satt också lite löst. Problemet tror jag inte ligger så mycket i limmet som i skruvhålen. (Skruvarna som håller plattorna på plats, ska också gå genom bitumenplattorna) Eftersom hålen i bitumenplattorna var SKITDÅLIGA (en treåring med ett halvdant hålslag hade kunnat göra det bättre) fick jag förstora dem (vilket jag gjorde genom att bara köra en skruvmejsel genom dem). När detta väl var gjort bet skruvarna mycket bättre och håller nu fast bitumenen ordentligt. Eventuellt tänker jag även sätta på brickor på skruvarna så att bitumenen har ännu mindre chans att släppa.

Permalänk
Medlem

Skruvarna är väll inte till för att hålla mattorna på plats.
De ska väll bara hålla plattan på plats som mattorna är limmade på.
Bitumen är väll för mjukt för att kunna hålas och fästas av gängan på en skruv.

Mutter+bricka skulle väll funka men då är ju skruven ändå för kort.

Lim som tål lite värme funkar super bra iaf.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 5060 Ti 16GB Gaming OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |