Permalänk

i7 920 failar prime95 @ 3.2ghz

Hej! Jag har en Bloomfield i7 920 som jag tänkte överklocka lätt till 3.2 för att se om stock-kylaren pallar med det.

Så jag drog steg för steg upp BCLK från 133 till 153 och eftersom multipliern är x21 så hamnade clockfrekvensen på 3211 mhz.

Vad jag har förstått har många inte behövt höja vcore eller qpi voltage när det gäller en sån "liten" överklockning.

Men nu till problemet. Jag kör blend i Prime95, men efter 5 minuter får jag det här på worker #1 och #5:

[Nov 8 16:56] FATAL ERROR: Resulting sum was 8.34699359066055e+093, expected: 1.493067667778881e+016
[Nov 8 16:56] Hardware failure detected, consult stress.txt file.
[Nov 8 16:56] Torture test completed 1 tests in 4 minutes - 1 errors, 0 warnings.

Vad är detta ett tecken på? Jag är ny inom överklockning och vill inte röra något jag inte vet vad det gör. Har dock läst en del men vill vara 100%

Ursäktar också om jag lagt detta fel.

Permalänk
Avstängd

Du ska nog läsa faqn innan du börjar OCa din i7a för mkt...

MVH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion

MVH

Men om du läser det här
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6161&page=6

Så känns det inte som jag gjort något fel då jag ökade i etapper.

Säger inte att du har fel dock

Permalänk

Tänkte bara inflika att min 920 med stock-kylare klarar 3,2GHz med BCLK 160 och avstängd turbo (helt enkelt 20 istället för 21 som multipel) väldigt fint, har inte behövt ändra någonting annat (så vcore är fabriksinställt). Verkar vara väldigt ovanligt att de inte klarar det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion

MVH

vet inte vad du snackar om men för mycket lär de inte vara då 3.2 ghz kommer man lätt till utan ändringar på något annat än multipel och BCLK.

DVS ingen så mycket större värmeutveckling än vid standardclock, en original kylare ska inte ha några större problem att hålla sig under 75-80 grader vid denna clock.

P.S om du vill klocka högre kommer du definitivt behöva en bättre kylare då i7 utvecklar rejält med värme

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaej
vet inte vad du snackar om men för mycket lär de inte vara då 3.2 ghz kommer man lätt till utan ändringar på något annat än multipel och BCLK.

DVS ingen så mycket större värmeutveckling än vid standardclock, en original kylare ska inte ha några större problem att hålla sig under 75-80 grader vid denna clock.

P.S om du vill klocka högre kommer du definitivt behöva en bättre kylare då i7 utvecklar rejält med värme

sa itne att 3.2 GHz är för mycket, utan mena att han skulle läsa faqen innan han började pilla för mkt i BIOS och hade sig, tänkte mest så att han inte skulle ha sönder något...

MVH

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på för lite kräm i nätagget, alternativt måndagsexemplar.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk

Du bör inte felsöka med antaganden kring hur andras cpuer klockat. Läs guiden och börja med att ställa in de väsentliga spänningarna manuellt så kommer det går väldigt mycket lättare.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd

eftersom du inte ger oss mer information så vill jag veta va ligger din vcore på starta cpu-z och kolla den ska ligga på minst 1,183volt altså i bios ligger den på 1,2volt

jag kunde köra min i 3,3ghz på 1,2volt utan att jag va tcvungen att höja vcoren.

sen va har du för moderkort jag pratar för mig nu jag litar inte på gigabyte för fem öre. Dock va jag vill komma fram till är att alla moderkort /processorer klockar olika du kanske måste höja vcoren du kanske fått ett dåligt ex. Eller så kanske det är så att du måste ligga på 1,225volt och kanske kan ligga där längre en va exempelvis jag kan. som sagt moderkort till moderkort och processor till processor bara o testa vidare

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.