Apple-nätverk, hur funkar det?

Permalänk

Apple-nätverk, hur funkar det?

Jag har noll koll på Apple, kollar upp fakta inför systembyte under året som kommer.

Jag har en cat5e-kabel som kommer in i hallen.

Jag vill ha trådlösa grejer.

Behöver jag en bas-station för att dela ut IP's eller kan en Airport Express göra det?

Om jag måste ha en bas-station, kan jag plugga in min inkommande cat5e-kabel i en Airport Express i hallen och sedan en bas-station på annan plats eller måste bas-stationen vara först på linan?

Jag ska koppla in en Macbook, en Windowsburk, en backup av något slag (Time Machine-stöd), ett Nintendo Wii och ett Xbox360 plus några Airport Express för att streama musik) på nätet.
Är det något jag måste tänka på, kommer allt att lira?

Permalänk

Samma nätverksstandard!

Dina Airport Express ska vara konfigurerade som bryggor. Men om du kopplar in alla AirPort Express så kommer din Mac att automatiskt hitta dom och starta verktyget AirPort-verktyg som gör inställningsprocessen urlätt!

Tänk på att en AirPort Express ej bör ha fler än 10 samtidiga klienter anslutna (det kan till och med vara begränsat där). Airtunes-funktionen är mycket smidig. Jag rekommenderar dig att använda AirFoil (som kostar en liten summa), men finns nog som utvärderingsversion. K'ed.

Det är 2 sekunders fördröjning innan AirPort Express spelar upp musiken (den buffrar). Men om du ser film mha exempelvis Plex så går allt det där att ställa in

Jag använder AirFoil och AP Express med lyckat resultat för Cog, Spotify och Plex. Har inte försökt med några fler program. En skön finess är att om du lyssnar på musik i valfritt program, medan du slösurfar och sedan känner för att titta på ett Youtube-klipp (eller liknande) så behöver du inte pausa musiken. För allt ljud som inte AirFoil skickar iväg spelas upp i datorn; genom hörlursuttag eller i inbyggda högtalare!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Ah, coolt!

Dock undrar jag fortfarande om AP Express kan funka som router dvs dela ut IP? Har sett att den listas som router på några ställen men inte läst att den verkligen är en router och kan dela ut IP.

Du skriver om fördröjning.
Kan jag ställa in det på fler ställen (om jag t.ex. vill ha synkad bild/ljud via SVT Play) än Plex om jag skulle vilja ha en Mini-Mac till tv'n och ljudet via en AP Express till stereon som står på motsatt sida av tv'n?

Hur funkar det då om jag har följande system:
Jag har en NAS som rullar Windows Home Server (HP Mediasmart), en Macbook som jag strömmar musik från NAS:en till AP Express vid stereon plus en Mac Mini vid tv'n som jag skickar ljud till samma AP Express?
Eller ser man funktionen för den AP Expressen på båda datorerna så man kan stänga av ena funktionen på vilken dator som helst?

Undrar också om en AP Express kan skicka ut ljud via sin USB-utgång. Har en hörlursförstärkare med USB-DAC som installerar sig själv om man kopplar den till en vanlig dator, och det hade varit super att ha en AP Express till den också.

Permalänk
Medlem

Tänkte kapa denna tråden om det går bra, då jag har en annan fråga angående airport extreme.
Jag har en airport extreme i Malmö, där den är för tillfället då jag nyss flyttat.
Jag vet att en funktion i Airport extreme är att den kan utöka existerande trådlösa nätverk.
Jag bor i källaren, där jag endast har tillgång till den trådlösa anslutning.

Det jag hade velat göra var att ta hit min Airport extreme, min server, och PC, och sedan utöka detta nätverk jag sitter vid, och koppla samtliga datorer lokalt med kabelanslutning, och även min iMac i7 som förhoppningsvis snart kommer om någon vecka (LÄNGTAR som f*n f.ö!! ). På så vis får jag 1Gbit mellan dessa datorer. Men det jag inte är säker på det om att utöka nätverk fungerar med alla trådlösa nätverk, eller om det bara gäller det som är uppkopplade med de nätverk som bygger på apples produkter.

Farner out!