Snabb hjälp - Macbook pro

Permalänk
Medlem

Snabb hjälp - Macbook pro

Hejsan, det är så att jag är inte nöjd med min macbook pro 13 så har möjligheten att byta den mot en ibm lenovo thinkpad t400. Min fråga är det värt det? Skall bara använda datorn till ordbehandling, surfa, titta på film samt lyssna på musik. Och batteritiden är ganska viktigt för mig!

Permalänk
Medlem

Hur skall vi veta vad du vill ha? Rent spontant säger jag att behålla din MBP men jag vet ju inte vad det är du inte är nöjd med så ingen kan ju råda dig till något!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd

Testa att lägga in Windows på din Macbook först. Är det Windows du vill ha, varför inte? Är det OS X du vill ha så får du fortsätta med din Mac. Som x-per säger så är det svårt att säga något alls egentligen då ingen vet vad det är du inte är helt nöjd med.

Permalänk
Medlem

Det ända jag är ute efter är egentligen prestanda samt stabilitet. Vet att ni inte kan säga vad jag skall välja och inte, men kommer använda datorn till business ärenden rent vanligt kontorsarbete. Det som är väsentligt för mig är batteritiden skärmen tangentbordet samt kvalitén.

Permalänk
Avstängd

ja du, både Lenovo och Apple vill ju stå för båda sakerna så det är nog smak och tycke där. Om datorerna är snarlika i ren hårdvara hade jag tittat på vilket operativsystem jag föredrar. Apples datorer är kanske lite mer tidsenliga men jag kan nog tycka att även Lenovos datorer har sin charm.

Permalänk

Batteritid, bra skärm, underbart tangentbord och finfin kvalité är precis vad din mbp har!

Om du får för dig att slänga in windows på din, så ta windows 7!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jo, kan ju installera windows på macen men det finns ju inga windows knappar som jag tycker är jobbigt. Samt att thinkpaden har större skärm mer hårddisk mer ram minne. Och det är väl riktigt bra kvalité på datorn? och batteritiden står det att det är 6.6h på prisjakt. Och det är 3års garanti på datorn? Och gillar ej dvd läsaren på macen.

Permalänk
Medlem

allså om du läser test på batteritid så har osx längre batteritid än windows laptops. Varför köpte du en laptop med så liten skärm lenovos har inte samma kvalite på thinkpads som när ibm byggde dom så kvalite mässigt så går du ner några hack jämfört med mbp sen är väl äpple tangenten windows tangenten när du kör windows på en mbp

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Hade inte råd med en större skärm, lenovo thinkpad t400 har väl bättre kvalité än mbp ? Man kan ju stå på laptopen och tappa den från bordet enligt videoklipp på youtube? Mbp går väl sönder ganska lätt?

Permalänk
Medlem

Plus att jag kan ju ha ett 9cells batteri som back up när jag är ute då kommer jag ju få mycket längre batteritid än mbp?

Permalänk
Inaktiv

Ang kvalitet så spelar båda Lenvo och Apple i elitserien men är bra på lite olika sätt. Jag kör både min flickväns Macbook Air och mina 6 thinkpads.

Precis som sagt tidigare så står väl egentligen valet mellan operativen, föredrar du OS X är ju valet enkelt och även om du kan köra Windows på en Mac så föredrar jag de på en PC.

Rent hårdvarumässigt så briljerar Mac med sjukt bra touchpad (finns ingen motsvarig i PC världen), underbar unibody i aluminium och mysigt bakgrundbelyst tangentbord. Thinkpaden är lite mer lättmekad, har dockningsmöjligheter, 3g-modem,utbytbara batterier (olika storlekar) och ultrabay (ersätt DVD med tex en till HDD el batteri).

På T400 u får ut 9 timmar med fräscht 9 cells batteri om du kör på de integrerade graffekortet och wifi igång, ännu mer om du kör med dubbla batterier (ett som ersätter DVDn).

Tangentborden är trevliga fast på olika sätt, båda Lenovo och Apple är ju kända för sina finfina tangentbord, själv föredrar jag dom traditionella tangentborden (dvs inte chicklet) på T400 men det är mest en smaksak.

Permalänk
Medlem

Om t400:an får ut 9h med ett 9cells batteri så är det ganska oslagbart i min mening när jag prioriterar batteritiden ganska högt. Hur är den att bära runt med? Kommer ha med mig datorn varje dag, och hur är t400:an samt MBP att redigera och renedera ut film ur programmet sony vegas 9?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pönig
Om t400:an får ut 9h med ett 9cells batteri så är det ganska oslagbart i min mening när jag prioriterar batteritiden ganska högt. Hur är den att bära runt med? Kommer ha med mig datorn varje dag, och hur är t400:an samt MBP att redigera och renedera ut film ur programmet sony vegas 9?

T400 med 9 cellaren väger ca 2,4kg dvs 400 gram mer än MBP13 och är dessutom aningen bredare/högre mest pga större skärm men den är helt OK att bära runt även om jag skulle föredra en ultraportabel (typ x61/x200s) om jag ska flytta runt den varje dag.

Har ingen erfarenhet av Sony Vegas 9 men jämför prollarna här (vet inte vilken cpu som sitter i den t400 du ska byta emot):

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vitsen med denna tråden. Det låter som du redan bestämt dig för att byta till en Thinkpad och sen så postar du i Mac-forumet där majoriteten uppenbarligen kommer förespråka MBP:n.

Kör på Thinkpaden om det känns bättre, det viktiga är att du är nöjd och inte att du har en Mac för att andra tycker du ska ha det.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Okej, hur går Photoshop på båda datorerna?

Permalänk
Medlem

Hade batteritest inatt och gjorde följande, 14bluppar av 16 totalt på ljusstyrkan alltså inprincip nästan full styrka, en dvd film i den optiska läsaren sen tangentbordet led belysningen av. Fick ifrån 23.23 - 02.52 är detta bra resultat?

Permalänk

Enligt mina erfarenheter så finns det nästan inga laptops som kan mäta sig med Apples skärmar. Är väl inte så svårt att byta hårddisk och minne i din Macbook Pro om du nu vill ha mer ram och utrymme?

Permalänk

Kan tillägga att det är väldigt lätt att byta internminnet och hårddisken. Garantin förverkas inte.

Jag är själv lite sugen på att testa hur multi-touchen fungerar i Windows 7, men jag har bara en 80 GB hårddisk, så... det skulle kännas lite sådär

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Det är ju smaksak men jag ska skaffa Mac. Det vill ha som inte Mac har är att man inte kan spela upp Blue-ray. Bättre att spara till en HD Tv med en sån spelare ist.

Permalänk
Medlem

Det är riktigt svårt det här att bestämma sig. Men tror att macen stannar med fortfarande oklart=)