Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

för alla er som har problem med att modemet startar om och att ni tappar kontakt i IRC etc...
kopierar lite text samt ger länken under texten

Citat:

Once the modem is online, the CMTS sends "Periodic Ranging" or keep-alive requests to it every 30 seconds. If the modem doesn't receive one, a T4 timeout occurs. Once 16 of the T4 timeouts have to occurred, a modem resets.

Citat:

Acceptable cable modem signal levels. (#5862)
Downstream (Rx) Receive Power Level:
This is the amount of signal received by the modem from the transmitter in the cable company head-end.

For all modems:
-15 dBmV to +15 dBmV maximum.
-12 dBmV to +12 dBmV recommended.

0 dBmV is the "optimal" level.

Upstream (Tx) Transmit Power (a.k.a. Return Signal) level:
This is the amount of signal transmitted by the modem to reach the receiver in the cable company head-end.

+8 dBmV to +58 dBmV maximum for QPSK. (DOCSIS 1.x)
+8 dBmV to +55 dBmV maximum for 8 QAM and 16 QAM. (DOCSIS 1.x)
+8 dBmV to +54 dBmV maximum for 32 QAM and 64 QAM. (A-TDMA DOCSIS 2.0)
+8 dBmV to +53 dBmV maximum for S-CDMA DOCSIS 2.0 modulation rates.

Recommended upstream signal levels are +35 dBmV to +52 dBmV.

url till texten http://www.dslreports.com/faq/powerlink/3_Technical_Questions
detta ska tydligen vara data som är applicerbart på ALLA ISP som levererar Tv/Tele/Data via kabelnätet såsom Comhem.

är det något som är fel i mina citat så får dom som kan mera rätta mig isåfall

jag själv får ett par T4 timeout och har en Väldigt dålig Rx signal enl Comhem själva så nu så skulle dom tydligen byta ut en signalförstärkare i vårat hus....
hoppas det iallfall och då kanske alla våra tele o internet bekymmer är ur världen

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av etermos
jag själv får ett par T4 timeout och har en Väldigt dålig Rx signal enl Comhem själva så nu så skulle dom tydligen byta ut en signalförstärkare i vårat hus....
hoppas det iallfall och då kanske alla våra tele o internet bekymmer är ur världen

Hur dålig är väldigt dålig signal?

Jag får detta i modemloggen varje natt:

Tue Nov 10 05:17:58 2009 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:13:5f:06:c6:92;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; Tue Nov 10 05:17:22 2009 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:13:5f:06:c6:92;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; Tue Nov 10 05:17:12 2009 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:13:5f:06:c6:91;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;

Power ligger på mellan 14.0 till 15.5 dBmV på de olika Downstream Bonded Channels.

När det där dyker upp i loggen försvinner även Internetuppkopplingen iom att modemet inte får något publikt IP.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

citat från texten igen

Citat:

After locating a downstream data carrier channel, the modem gets its chance to "talk" to the CMTS and sends data to negotiate the proper upstream signal levels and timing. This negotiation process takes several data exchanges between the cable modem and the CMTS. If at any point the modem doesn't receive a response from the CMTS within about 200 milliseconds, a T3 timeout occurs. Several T3s have to occur before a modem resets.

mina dbmv värden är mellan 18,2 och 22,1 just nu..
ska ligga så nära noll som möjligt eller iallfall mellan -12 till +12 mdbv

//E

Visa signatur

[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]

Permalänk
Medlem

Så härligt, com hem kommer med en ny tjänst men vill man ha den så kan man inte smidigt & billigt byta inte för då måste man köpa ett nytt modem som man inte vet någonting om än visst det modemet comhem erbjuder idag är ju rätt av ren skit och dom ger ingen support för dom har ingen som lärt sig mer hur man startar om på com hem "supporten"
Men att behöva safta upp pengar för ett nytt modem när min logg hos com hem visar att jag haft sjuukligt mycket strul allt pga dom själva utan minsta ursäkt eller kompensation så tycker man att dom skulle kunna bjuda på modemet iaf, men inte då.

Man måste väl även hos com hem kunna bryta avtalet innan bindningstiden är ute då dom inte har uppfyllt sina vilkor med fungerande tjänster ??

Permalänk
Medlem

Lämnar Comhem om 5 dagar efter 7 år som kund och går över till Telia fiber 100/100 som jag fått indraget........................ Comhem kan ta sig bakåt nu.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrmazter

Man måste väl även hos com hem kunna bryta avtalet innan bindningstiden är ute då dom inte har uppfyllt sina vilkor med fungerande tjänster ??

självklart kan du det.
Fungerar det inte för dig så reklamera tjänsten och begär att få avtalet uppsagt.
Då har Comhem två alternativ.
1 se till att tjänsten fungerar
2 avsluta avtalet

Vid 1 får du vad du betalar för.
Vid 2 får du välja ny leverantör.
Vill du bli kompenserad för strul begär det skriftligt av ComHem är du inte nöjd med deras svar gå till konsumentrådgivaren i din kommun och be om hjälp.
Posta givetvis även ditt brev och svaret här...

Permalänk
Medlem

Dålig hastighet XXL 100Mbit?

Jag har installerat det nya XXL 100Mbit bredbandet från Comhem, men jag får inte den utlovade hastigheten. Har samma hastighet som jag hade med 50Mbit, mellan 43-49Mbit ner och 9.86 upp. Någon mer som inte får högre hastighet? Får ej igång telefonin också.

Någon som har ett tips på hur man ska få det att fungera?

Visa signatur

Mike

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeg73
Jag har installerat det nya XXL 100Mbit bredbandet från Comhem, men jag får inte den utlovade hastigheten. Har samma hastighet som jag hade med 50Mbit, mellan 43-49Mbit ner och 9.86 upp. Någon mer som inte får högre hastighet? Får ej igång telefonin också.

Någon som har ett tips på hur man ska få det att fungera?

Samma läge här, och om du läser några sidor tillbaka i tråden ser du att många fler är drabbade.
Ringer du Com Hems kundtjänst bör de kunna få igång telefonin ganska omgående, men hastighetsproblemet verkar ta längre tid att fixa.

Permalänk
Medlem

såg nu att jag ta comhem 100/10 i Östersund, böir o beställa direkt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk

Så fort familjebostäder drar in fiber i kåken i september nästa år så är det hejdå comhem.

Permalänk
Medlem

Beställde 100 i måndags, får nån netgear router som modem. Hoppas den funkar bra, någon som använder den och kan yttra sig?

Fattar inte varför de inte har något att välja på, vill ju ha Gbit...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Så nu har man beställt, men dock får jag det nästa vecka den 18e

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Måste fråga; Någon som lyckas köra wpa2-psk med aes encryption? När jag försöker göra den inställningen och trycker apply så hoppar modemet bara tillbaka till wpa2-psk tkip... Någon som vet hur man ska göra?

edit: Kan ju också tillägga att jag ej lyckats byta trådlöst password heller..

Permalänk
Medlem

Rip på mitt nya Netgear modem från comhem. Kom ut i vardagsrummet idag och såg att modemet va kolsvart. Testade att starta om de dra ur kablnarna osv. Inget hjälpte

Inte en suck till liv i modemet. Ringde comhem och ja va tydligen den första som ringer in o säger att modemet är dött. hmm.

Nu skulle ja kanske få ett nytt modem. berode på teknikerna sa hon ja pratade med. Nån som har en aning om vad som kan ha hänt?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aesir
Måste fråga; Någon som lyckas köra wpa2-psk med aes encryption? När jag försöker göra den inställningen och trycker apply så hoppar modemet bara tillbaka till wpa2-psk tkip... Någon som vet hur man ska göra?

Testat med en annan browser? Har för mig att det kan bugga sådär med vissa browsers.

@ Flash01
DOA är ett inte helt okänt begrepp för elektronikprylar, tyvärr.

Permalänk
Inaktiv

Blir era netgear modem varma? mitt är nästan hett.

Permalänk
Medlem

Kanel: Tack för ditt svar va alltså jag som har haft otur med modemet. Nu har dom skickat ett nytt iallfall. Ringde dom vid 9 och vid 10 fick ja ett sms om att de va ett nytt på väg.

Ubbe1: Mitt netgear vart varmt på undersidan.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flash01
Rip på mitt nya Netgear modem från comhem. Kom ut i vardagsrummet idag och såg att modemet va kolsvart. Testade att starta om de dra ur kablnarna osv. Inget hjälpte

Inte en suck till liv i modemet. Ringde comhem och ja va tydligen den första som ringer in o säger att modemet är dött. hmm.

Nu skulle ja kanske få ett nytt modem. berode på teknikerna sa hon ja pratade med. Nån som har en aning om vad som kan ha hänt?

Läs mitt tidigare inlägg - mitt modem dog efter 2 dagar.. det var dock inte modemet - har du ett mätinstrument så kolla om nätadaptern ger 12v eller om den är död... så var det i mitt fall.

Tack kanel - ska försöka med IE istället...

Permalänk
Medlem
Citat:

se till att det (t)rådlösa nätverket är aktiverat först.... "Enable Wireless Access Point"
sen går det att göra alla inställningar på det

//E

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad ska adaptern ge för volt tal? är det 12v? Har inget mätinsturment men kan säkert låna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Testa att byta webbläsare. Kunde inte ändra pass i FF men gick utmärkt i IE.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Fick mitt igår, efter omstart av modemet så fick jag ut 94Mbit ner och 9,7 upp... Sen har jag osså problem med telefonin, men har inte ringt Comhem än, Netgear modemet är en fröjd efter det jävla Scientific Atlanta.... Plus att ping tider och respons verkar ha blivit mycket bättre...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flash01
vad ska adaptern ge för volt tal? är det 12v? Har inget mätinstrument men kan säkert låna.

Ja har för mig det står 12v, 2.5A på adaptern. I mitt fall var min adaptern helt död så jag tog en adapter till en extern hårddisk märkt 12v, 2A och det fungerar nu medan jag väntar på det nya modemet

Permalänk
Medlem

Nice, Ska se om ja får tag i ett instrument under dagen så jag kan mäta upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problem med högre hastighet

Ringde Comhem med min mobil och fick igång telefonin, men hastigheten på mitt 100Mbit med Netgear modemet ligger fortfarande runt 43Mbit ner och 9.68 upp. Fick till svar att det är ett problem som har uppstått. Hade något med att kanalerna i modemet inte höll kvar den högre hastigheten. Det är väl bara och vänta och se när dom har fixat det.

Visa signatur

Mike

Permalänk
Medlem

Fått mitt nya modem för 100/10 tjänsten. gör först ett tptest med gamla modemet får 47/10 Kopplar in nya och gör ett tptest får 27/10.. Är jag överraskad att det inte fungerar? Nej. Enligt supporten kan det ta upp till 12h innan modem är inloggat "på riktigt"

Får se vad som händer. Trött på att comhem alltid strular när man ska byta tjänst. Händer varenda gång.

/R

Permalänk
Medlem

Vart hittar jag inlogg/pass för att komma in i 192.168.0.1 ? De som står på undersidan fungerar inte.

/R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Vart hittar jag inlogg/pass för att komma in i 192.168.0.1 ? De som står på undersidan fungerar inte.

/R

Ska de inte bara vara admin/password ??

Funkar inte de så är de väl resett av modemet om det nu är Netgear modemet som vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vessslan
Ska de inte bara vara admin/password ??

Funkar inte de så är de väl resett av modemet om det nu är Netgear modemet som vi pratar om.

Selfclear! hehe glömde

/R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
Blir era netgear modem varma? mitt är nästan hett.

samma här på ovansidan är den stekhet :S

Visa signatur

8700k @5.2ghz