Permalänk

Hastighet vs mängd minne

Hej!

Undrar bara som topic lyder.
Kan nån förklara lite snabbt vad som egentligen är bäst?
Mer minne eller snabbare minne i datorn. Hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Rent spontant skulle jag själv tycka mer minne...meeen, det beror ju på...:-)
Ditt operativsystem och program fungerar betydligt bättre med exempelvis 2Gb än 1 Gb...likaså med 4 Gb om du kan utnyttja det...sålänge du utnyttjar hårddisken till mellanlagring skulle jag tycka det är bättre med mer ram-minne.

Så om du sitter exemplvis med vista 64 bitarssystem med 1Gb, och funderar på att köpa antingen 1 Gb ram som är snabb till eller 2 Gb ram som bara är något långsammare till samma pris skulle jag ta 2 Gb...bara personligt tycke...jag har inget som egentligen backar upp min åsikt tyvärr.

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk

tack för ditt svar.

Men jag har också hört att om man kör massa "vanliga" arbeten i windows med många applikationer så är det bra med mycket minne men spelar man mycket spel så är det bättre med mindre men snabbare minnen?
Stämmer detta?

Permalänk
Medlem

Oj, kan jag tyvärr inte svara på...:-)

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Om du har snabba minnen så går det lite snabbare (skillnaden är inte särskilt stor mellan snabba och lite segare minnen men ändå). Om du har snabbare minnen har du också mycket lättare att överklocka en dator.

Däremot om du inte har TILLRÄCKLIGT med ram-minne (för lite mängd) så är det det som sätter flaskhalsen. Om du jobbar med program som sammanlagt tar upp 2gb ram-minne och du bara har 1gb, då går det jättelångsamt och det är mängden minne som är problemet.

Har du 1gb 400mhz minne och datorn har program som tar upp 2gb minne så är det bättre att du köper 1gb 400mhz till (så att du har 2gb 400mhz) än att du köper en 1gb 800mhz och slänger ditt 400mhz-minne.

Däremot om datorn bara använder 200mb ram så spelar det ingen roll hur mycket mängd du har så länge du har MER än 200mb ram. Då är det hastigheten som räknas. Men som sagt hastigheten räknas mest vid överklockning (lite vid spel).

Så ja, om du har mycket program uppe så behöver du mycket ram-minne (så att du har tillräckligt).

Används bara 2gb minne så behöver du inte mer än 2gb minne (det spelar ingen roll om du har 500terabyte minne eller 2gb minne då eftersom mer inte används), utan då är det bättre att köpa snabbare minnen.

Oj vad lång post

Permalänk

ok tack för det svaret

Permalänk

Har jag missuppfattat detta är är det inte så att när man spelar spel så ju mer minne man har desto snabbare "vänjer" sig datorn vid nya miljöer och man slipper ett temporärt lagg?
Och i detta fall hur mycket skillnad blir detta med långsammare eller snabbare minnen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tiggerkpl
Har jag missuppfattat detta är är det inte så att när man spelar spel så ju mer minne man har desto snabbare "vänjer" sig datorn vid nya miljöer och man slipper ett temporärt lagg?
Och i detta fall hur mycket skillnad blir detta med långsammare eller snabbare minnen?

Dator laddar in det den kan av spelet. Du märker troligen inte någon större skillnad. Får spelet tillräckligt mycket ram så kommer det ändå vara länken till hårddisken som kommer orsaka lagget då saker och ting ändå måste laddas in.

Hårddiskar är alltid långsammare än ram-minnen oavsett hur långsamma ram man köper.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Du har inte missuppattat.
Kör du W7 eller Vista lagras de mest använda filerna i minnet vid start, via en funktion som heter "prefetch".
Det innebär att hårddisken rasslar en del när du just startat datorn, men den är ofta väldigt tyst när programmet startas.
Ju mer minne du har destor mer lagras, jag har 8GiB, ändå används allt mitt minne, till största delen för cachelagrade filer.
Det innebär även att tex. nya banor läses in mycket snabbare, dom ligger redan i arbetsminnet, man får ett helt annat flyt med mycket minne.
Undataget är förstås första gången du använder filen.
Skillnaden? den är enorm jämfört med att läsa från disken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Du har inte missuppattat.
Kör du W7 eller Vista lagras de mest använda filerna i minnet vid start, via en funktion som heter "prefetch".
Det innebär att hårddisken rasslar en del när du just startat datorn, men den är ofta väldigt tyst när programmet startas.
Ju mer minne du har destor mer lagras, jag har 8GiB, ändå används allt mitt minne, till största delen för cachelagrade filer.
Det innebär även att tex. nya banor läses in mycket snabbare, dom ligger redan i arbetsminnet, man får ett helt annat flyt med mycket minne.
Undataget är förstås första gången du använder filen.
Skillnaden? den är enorm jämfört med att läsa från disken.

Ok men hur stor effekt har snabbare minnen kontra långsammare minnen i detta fallet med spel?

Permalänk
Medlem

Det spelar liten roll hur snabba ram minnen du har. Däremot är grafikkortets minne viktigare. Men om jag köpte en dator idag skulle jag inte rekommendera mindre än 4gb om man inte ska köpa en riktig budget dator.
Mer än 4gb lär inte behövas för något vanligt spel idag och inte på ett tag heller. Så du behöver inte köpa mer minne än det.
Kan du inget om överklockning så skriv vad du har för processor och moderkort här så kan du få tips om hur snabba minnen du ska köpa.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ok men hur stor effekt har snabbare minnen kontra långsammare minnen i detta fallet med spel?

Det är inget du skulle märka, om du har tillräcklig mängd.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Det spelar liten roll hur snabba ram minnen du har. Däremot är grafikkortets minne viktigare. Men om jag köpte en dator idag skulle jag inte rekommendera mindre än 4gb om man inte ska köpa en riktig budget dator.
Mer än 4gb lär inte behövas för något vanligt spel idag och inte på ett tag heller. Så du behöver inte köpa mer minne än det.
Kan du inget om överklockning så skriv vad du har för processor och moderkort här så kan du få tips om hur snabba minnen du ska köpa.

Det va mer en generell fråga om minnena.. Funderar faktiskt på att uppgradera maskinen det vill säga nytt mobo, cpu och minnen...

Har lite tankar att gå över till intel och köra i5..

Kör en AMD Athlon 64 x2 idag...

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket mobo har du + minnen?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vilket mobo har du + minnen?

Morderkort: Gigabyte GA-MA770-DS3

Minnen: OCZ DDR2 PC8500 4GB KIT, Reaper HPC

Permalänk
Hedersmedlem

Då skulle jag hellre satsat på en fin Phenom II prolle, för vad jag förstår skall ditt mobo klara dessa. Typ en 945 eller 955:a. Då får du näst intill i5 prestanda iaf.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Då skulle jag hellre satsat på en fin Phenom II prolle, för vad jag förstår skall ditt mobo klara dessa. Typ en 945 eller 955:a. Då får du näst intill i5 prestanda iaf.

Ok nu e det så att jag tror det är nåt fel på mina minnen.. får felmeddelande i memtest så jag funderar på att skaffa ett par andra.. och så började jag fundera på om man ska hårduppgradera när andå e igång.. Det är historien bakom

Permalänk
Medlem

Toms Hardware testade samtliga DDR3 farter från 1066 till 2000mhz och i gaming så skillde det ca 1-2fps i prestanda vinst för dyra 2000mhz minnen vs 1066.

Något att tänka på kanske

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka inställningar har du på minnet? Kolla med CPU-Z.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enligt win 7 "experience index" verkar mängden minne enormt viktig för prestandan... Kör 2st PNY ddr2 800 på 2gb vardera och med en sticka i datorn ger det betyget 5.5 medan samma minne och hastighet men i dubbel uppsättning ger 7.2... Har bara 1 sticka ddr2 667 men testade även med den (2gb) och även den gav betyget 5.5 så mängden minne verkar alltså, precis som sagts, vara viktigare än hastigheten. Nu har jag iofs ingen aning om hur windowstestet funkar eller hur applicerbara resultaten är i "real life situations"...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550