Permalänk
Medlem

Linux under bootcamp

Nu har den nya versionen av OpenSuse släppts (11.2) och jag är rätt sugen på att prova den. Men då jag har migrerat till Mac nu så finns det ingen PC att prova den på. Min fråga är alltså, går det att köra linux os i bootcamp? när jag startar bootcamp klienten så ser jag bara alternativ för windows partition.

MVH

Permalänk

Nej du får installera den manuellt, dvs skapa partition med disk utility, starta med linux cd osv.

Finns säkert bra guider om man googlar.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar även att köra in rEFIt för att få en mer flexibel bootloader.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

virtualisera det så mår du bättre i slutändan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dezo
virtualisera det så mår du bättre i slutändan.

Det är ett mycket bra tips om du "bara ska prova lite". Vill du dock testa hur det beter sig som en riktig installation så är det kanske idé att köra på en dualboot.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Det är ett mycket bra tips om du "bara ska prova lite". Vill du dock testa hur det beter sig som en riktig installation så är det kanske idé att köra på en dualboot.

Helt sant.
Däremot är väl linux som dualboot inte riktigt nått man behöver när man har en mac.
*nix som *nix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dezo
Helt sant.
Däremot är väl linux som dualboot inte riktigt nått man behöver när man har en mac.
*nix som *nix

Inte rent funktionellt, nej det skulle jag inte påstå. Men för att leka, lära och prova nya distar så är det ju faktiskt en viss skillnad.

Visa signatur