Permalänk
Medlem

detta är resultaten jag får ..

laddar på torrents runt 12 och detta är med NAT av !

kan inte klaga !

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk

Själva modemet fungerar bra, om jag kör trådat. Jag får ut min hastighet, och bra responstid har jag.

Däremot är jag grymt besviken på "n-tekniken".. Dvds 802.11n.
Jag har ett nätverkskort som stödjer det, och modemet står i samma rum som min dator. Det är absolut inga störningar mellan mitt modem och min dator.

Och jag har testat drösvis med inställningar, men när jag kör trådlöst så får jag "bara" ut som max 45 Mbit/s.
Routern i modemet ska ju palla 300Mbit/s (i teorin) mellan datorerna i nätverket, hur det ska gå för mig har jag ingen aning om då jag inte ens får ut mer än 50Mbits till nätet när jag kör trådlöst.

Om dom framstår n-tekniken som så bra, så tycker jag att jag borde få ut samma hastighet trådlöst när jag kör via 802.11n som när jag kör trådat, speciellt när modemet är i samma rum, och bara min dator är ansluten till routern, och det är inga störningar mellan datorn och modemet.

Men nej, jag får "bara" ut 40Mbits.. Men självklart är jag nöjd med det, men jag vill ju ändå ha mer nu när jag har ett -n kort och modemet stöder upp till 300Mbit/s i teorin, så låt oss säga iaf 100Mbits.

Telefonen fungerar inte heller. Mac filter fungerar inte heller. Att se vilka datorer som är anslutna till nätverket fungerar inte, som det gjorde på min andra vanliga router från netgear som jag hade innan jag fick det här modemet med router inbyggt.

Routern är mer känslig än min vanliga router från netgear. Hastigheterna kan sjunka drastiskt för andra i nätverket, även fast dom bara kanske surfar omkring på nätet och inte laddar ner eller så.

Permalänk
Medlem

Har hämtat ut mitt andra modem nu. Och hoppas på att det inte kommer gå och dö efter 3 dagar. Nån som vet om de har varit problem med de nya modmemens adapter?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radikal08

Däremot är jag grymt besviken på "n-tekniken".. Dvds 802.11n.
Jag har ett nätverkskort som stödjer det, och modemet står i samma rum som min dator. Det är absolut inga störningar mellan mitt modem och min dator.

Och jag har testat drösvis med inställningar, men när jag kör trådlöst så får jag "bara" ut som max 45 Mbit/s.
Routern i modemet ska ju palla 300Mbit/s (i teorin) mellan datorerna i nätverket, hur det ska gå för mig har jag ingen aning om då jag inte ens får ut mer än 50Mbits till nätet när jag kör trådlöst.

Du säger att du testat allt men ett par Mbps till borde du få med
802.11 Mode: ställt på "g/n" eller enbart "n" om du inte har annat än n-kort.
Bandwidth: 40Mhz
Välj lämpliga channels.

Ladda ner något program som t.ex netstumbler och kolla etern efter beffintliga nät i ditt område och använd channels som inte är upptagna.

Runt 60-70Mbps tycker jag du borde kunna få ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Vi har redan gått över till docis 3

Möjligt, men det är ju bara netgear modemet som har eurodocsis 3 stöd.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirKnasen
Du säger att du testat allt men ett par Mbps till borde du få med
802.11 Mode: ställt på "g/n" eller enbart "n" om du inte har annat än n-kort.
Bandwidth: 40Mhz
Välj lämpliga channels.

Ladda ner något program som t.ex netstumbler och kolla etern efter beffintliga nät i ditt område och använd channels som inte är upptagna.

Runt 60-70Mbps tycker jag du borde kunna få ut.

Underbart när man får hjälp!
Jag har en macbook pro, och "-n" är aktiverat i den, och hastigheten står på 144Mbits enligt datorn.
Men jag kan tyvärr inte välja om den ska köra på g eller n, utan det väljer den själv, om jag nu inte har missat något. För jag verkar inte kunna välja om jag vill köra b/g/n...

Men jag ska ta en till titt, det kanske går.. Tack för hjälpen! Det uppskattas!

Permalänk
Medlem

Är det inte skillnader i hastighet också om man kör på 2,4GHz eller 5GHz bandet när man använder sig av av 802.11n eller är det jag som fått det hela om bakfoten?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radikal08
Underbart när man får hjälp!
Jag har en macbook pro, och "-n" är aktiverat i den, och hastigheten står på 144Mbits enligt datorn.
Men jag kan tyvärr inte välja om den ska köra på g eller n, utan det väljer den själv, om jag nu inte har missat något. För jag verkar inte kunna välja om jag vill köra b/g/n...

Men jag ska ta en till titt, det kanske går.. Tack för hjälpen! Det uppskattas!

Oj, nu var jag kanske lite för snabb...
Inställningarna gör du webgränssnittet i routern/modemet

surfa in på http://192.168.0.1 eller om det är http://192.168.100.1
login: admin
pass: password

KisMAC är ett smidigt program du kan använda för att scanna WiFi nät.
Med det ser du vilka kanaler som redan används. Det är gratis och finns nog att ladda hem lite varstans.
http://trac.kismac-ng.org/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirKnasen
Oj, nu var jag kanske lite för snabb...
Inställningarna gör du webgränssnittet i routern/modemet

surfa in på http://192.168.0.1 eller om det är http://192.168.100.1
login: admin
pass: password

KisMAC är ett smidigt program du kan använda för att scanna WiFi nät.
Med det ser du vilka kanaler som redan används. Det är gratis och finns nog att ladda hem lite varstans.
http://trac.kismac-ng.org/

Hej!
Jag laddar ner programmet nu för att se vad som används, tack för tipset!
När jag loggar in på routern slash modemet, så kan jag bara välja "11b/g/n.... B and G only.... G only... och B only"...

Jag kan inte välja något annat! Är det fel firmware på mitt modem?

Edit: Nu har jag kört programmet, och tittat igenom datan från min router.. Så här står det;

Channel: 6
Supported rates: 1,2, 5.5, 11, 18, 24, 36, 54, 6, 9,12,48

Vad menas med det? Det verkar ju som att N-tekniken (300Mbits) inte är igång?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Verin
Har haft problem sedan "Factory Reset" på CG3100 modemet (Comhem XXL)

Började med att stänga av NAT, och ingen åtkomst till modemet...
tryckte sedan på Factory Reset.. och sen vägrar modemet få acess på Comhems nät?

så jag bytte allt, Kabel sladden, LAN cabeln, allt..
vägrade fortfarande få Acess in på Comhems nät....

Jag testade då att byta till mitt Gamla modem från 50/10 tjänsten XL
då funkade det perfect och fick ut 51/10

Detta hände igår vid kl 21. så imorse när jag ringde Kundservice förklarade jag problemet och fink info att under natten har det varigt driftstörningar i mitt område som påverkade allt bredband, och att klartid är kl 17.00

efter samtalet kom jag på.. men vänta lite nu... då borde ju inte mitt gamla modem funka..

Så ringde igen..

Fick samma info om allmänt fel som pågick under natten, men att det skulle vara klart... jag förklarade att mitt vanliga modem funkade.. men fick ändå order om att starta om mitt nya modem..

så.. 40 minuter i telefon och fortfarande inget konkret svar..
Jag återkommer med mer info!

Uppdatering:

Pratat med supporten igen och fick prata med en logisk och tänkande människa som tyckte som jag.. Modemet verkar knas. så de skickar ett nytt med en retursedel så dom får tillbaka det trasiga för en utvärdering.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky

apophis_84: Låter inte som ditt modem är korrekt inloggat vilket flera andra råkat ut för, ring comhem och be dem fixa.

Det löste problemet, har nu ca 106 mbit/s. Tackar!

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Såg att jag hade fått en AVI idag, och modemet ligger på posten. Men "kvinnan" jag prata med på comhem sa att dom skulle dra igång 100mbit tjänsten den 18 nov, men kan man inte ringa till dom och fråga om dom kan dra igång det idag?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Prova skulle tro att det fungerar.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Låter som något mjukvarurellaterat detdär med avbrotten och NAT aktiverat, lär troligen komma nån update inom någon vecka. Kör utan så länge. Ser egentligen ingen anledning att köra MED NAT då man endå får flera ipadresser och slipper portforwardproblem. Iofs så får man bara flera ipadresser till de högre tjänsterna så får man tag på ett C3100 men abonnerar på säg 2mbit kan man bara ansluta en dator på modemet utan NAT.

Jag får flera ip adresser med 24/10 abbonemang och C3100 modemet.
En till min dator och en till min router. Inga problem alls.

Som jag skrev tidigare så hade mitt gamla modem börjat fått eget liv och jag behövde få ett nytt. Så när jag ringde till dem bad jag dem skicka det nya modemet då jag ändå kommer uppgradera senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radikal08

Och jag har testat drösvis med inställningar, men när jag kör trådlöst så får jag "bara" ut som max 45 Mbit/s.
Routern i modemet ska ju palla 300Mbit/s (i teorin) mellan datorerna i nätverket, hur det ska gå för mig har jag ingen aning om då jag inte ens får ut mer än 50Mbits till nätet när jag kör trådlöst.

Men nej, jag får "bara" ut 40Mbits.. Men självklart är jag nöjd med det, men jag vill ju ändå ha mer nu när jag har ett -n kort och modemet stöder upp till 300Mbit/s i teorin, så låt oss säga iaf 100Mbits.

Routern är mer känslig än min vanliga router från netgear. Hastigheterna kan sjunka drastiskt för andra i nätverket, även fast dom bara kanske surfar omkring på nätet och inte laddar ner eller så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av radikal08
Hej!
Jag laddar ner programmet nu för att se vad som används, tack för tipset!
När jag loggar in på routern slash modemet, så kan jag bara välja "11b/g/n.... B and G only.... G only... och B only"...

Jag kan inte välja något annat! Är det fel firmware på mitt modem?

Edit: Nu har jag kört programmet, och tittat igenom datan från min router.. Så här står det;

Channel: 6
Supported rates: 1,2, 5.5, 11, 18, 24, 36, 54, 6, 9,12,48

Vad menas med det? Det verkar ju som att N-tekniken (300Mbits) inte är igång?

Det finns inget enkelt svar på din fråga. Saken är den att många tillverkare lägger till bakåtkompabilitet för att så många som möjligt skall kunna använda deras produkter med ett minimalt pillande på inställningar. Detta leder oftast till "mix mode" (11b/g/n/a), 20MHz kanaler, WEP-kryptering osv. För den normale användaren duger detta (och tillverkaren kan sälja extra genom att säga att den klarar 300Mb/s), men man får aldrig dom där goa hastigheterna då.

Som jag ser så har du enbart möjlighet att köra på 2.4GHz? Modemet har inget stöd för att använda 5GHz? Hur som helst, om du inte är jättehaj på att sniffa wifi-trafik, så kan du börja med att välja ovanliga kanaler. De vanligaste kanalerna är 6, 11 och 1 (i fallande ordning). Dessa skall du undvika. Testa kanalerna 3 och 9, förhoppningsvis sitter inte dina grannar på dessa kanaler. Att det enbart är 802.11g-rates som listas verkar ju tyda på att den är ganska begränsad som det är nu.

Jag har gjort lite tester, och jag kan inte komma över 60Mbit/s på 2.4GHz, hur mycket jag än tweaker. 40MHz kanalbredd, single mode (802.11n only), outnyttjade kanaler osv. Där går liksom gränsen. Om jag kör via 5GHz så går det betydligt bättre, då kan jag knö upp hastigheterna till drygt 130Mbit/s.

Kan du ta lite bilder på hur det ser ut när du konfigurerar modemet? Jag hittar ingen manual på nätet som visar vilka inställningar du har att leka med.

Ett trix är annars, om det går, att välja kanal 14 (eller Japan som din location i inställningarna). Det är väldigt få som sitter på den kanalen, och överlappet är litet. Men det är inte lagligt, så du måste bo i Japan för att inte bryta mot några eventuella lagar och förordningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Är det inte skillnader i hastighet också om man kör på 2,4GHz eller 5GHz bandet när man använder sig av av 802.11n eller är det jag som fått det hela om bakfoten?

Inte i sig. Men det skiljer en del med tanke på hur mycket skit det flyger omkring på 2.4GHz-bandet. 2.4GHz når oftast längre (på grund av den lägre frekvensen), men hastigheterna är generellt bättre på 5GHz.

Edit: ett klargörande kanske är på sin plats här... Om den trådlösa delen i modemet / accesspunkten bara stödjer en stream (vilket 802.11b/g använder) så är den seriöst begränsad. Lägg då till att den (kanske) kör i 20MHz kanalbredd på 2.4GHz, ja då är den teoretiska maxhastigheten 72Mbit. För att komma över detta så behöver du fler streams och/eller bredare kanalbredd (40MHz). Och likaså en burk som klarar flera streams (MIMO) och med antenner och bröte. Det hela blir en rätt så jobbig soppa. För att förenkla det något: Har du bara 2.4GHz och 20MHz kanalbredd att jobba med, och routern bara stödjer en stream så får du vara nöjd med den hastigheten. Klarar den flera streams så borde det gå att komma högre.

http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11n#Comparison
http://www.tmworld.com/article/323640-Testing_IEEE_802_11n.ph...

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Avstängd

Idag fick jag ett nytt netgear modem efter det förra bara lagt av helt, och nu jäklar verkar comhem fått fart på det hela.

101/9.80mbit hoppas det håller isig nu bara

*utan nat på modemet med med en dlink dir-655 router

Current Firmware Version : 1.32NA .

Current Firmware Date : 2009/11/05

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Fick hem netgear modemet idag och allt funkar kalas, får ut 107/9.80mbit med bredbandskollen och när jag testade men en fil nedladdning så låg den på 12mb/sec . Så jag kan inte klaga hittils

Permalänk
Medlem

Yay! Blir samtal till comhem imorgon.

Permalänk
Avstängd

För ovanlighetens skulle verkar det fungera för mig även idag, undra hur länge det tar tills allt brakar ihop

Farterna ligger mellan 94-102mbit

Hoppas man får fortsätta vara nöjd, tankar via ftp runt 12.5mbit atm

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

nån med 100mbit tjänsten som pallar göra en
ping ping.sunet.se -t

?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osvar
nån med 100mbit tjänsten som pallar göra en
ping ping.sunet.se -t

?

Ping-statistik för 192.36.125.18:
Paket: Skickade = 121, Mottagna = 120, Förlorade = 1 (0 %),
Ungefärlig överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 2 ms, Högsta = 11 ms, Medel = 5 ms

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RubberDucc
Ping-statistik för 192.36.125.18:
Paket: Skickade = 121, Mottagna = 120, Förlorade = 1 (0 %),
Ungefärlig överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 2 ms, Högsta = 11 ms, Medel = 5 ms

Tackar!

Vart i sverige befinner du dig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osvar
Tackar!

Vart i sverige befinner du dig?

Utanför Stockholm

Permalänk
Medlem

Fan ska man peta på saker som funkar för. Tänkte testa med NAT på igen och självklart rebotar modemet. Får urusel speed 0.25. Rebootat några gånger och telefonin har också slutat funka. Ringer supportern och de säger att modemet inte är rätt inloggat och kan ta några timmar. Får uppge sn på modmet igen.
Bara och vänta...

Edit. oj det gick fortare än väntat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JSP
Fan ska man peta på saker som funkar för. Tänkte testa med NAT på igen och självklart rebotar modemet. Får urusel speed 0.25. Rebootat några gånger och telefonin har också slutat funka. Ringer supportern och de säger att modemet inte är rätt inloggat och kan ta några timmar. Får uppge sn på modmet igen.
Bara och vänta...

Edit. oj det gick fortare än väntat

Jag antar att det var högst tillfälligt/otur för annars är nått rejält fel. Man ska inte tappa "tjänsten" eller "inlogget" hos comhem bara för att man aktiverar NAT. Möjligen var det något centralt fnurr samtidigt. Dock verkar ju endel få problem med att det bryts med NAT aktiverat men det är ju en annan sak.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Idag har hastigheten gått ner till :

TCP Send: 9697349 bps (9.70 Mbit/s)
TCP Recv: 51261228 bps (51.26 Mbit/s)

:/

Ska se när jag kommer hem om en omstart av modemet kommer avhjälpa problemet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nebi908
Idag har hastigheten gått ner till :

TCP Send: 9697349 bps (9.70 Mbit/s)
TCP Recv: 51261228 bps (51.26 Mbit/s)

:/

Ska se när jag kommer hem om en omstart av modemet kommer avhjälpa problemet.

Ring kundtjänst..
För ditt modem hittar inte alla kanaler/tappar dem därför du får lägre hastighet.

Visa signatur

-Mjau?

Permalänk
Medlem

Kommer hem och så fungerar varken nät eller telefon.
Efter ett kortare samtal och lite vänta igång igen.

Men frågan är egentlige varför som supporten säger är modemet utloggat on inte "aktiverat"
Det aktiverades ju för 2 veckor sedan och har funkat sedan dess.
Inget svar fick man på frågan heller.

Kan kanske du svara på den Phunky?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Nu funkar allt på standard ComHem-sätt igen.

Packet loss från och till men inte så farligt mycket.
Så till det nya, det går att surfa men allt går så förbannat segt. I bredbandskollen får jag ~50Mbit ner men den lyckas inte ens påbörja testet för upplänk.

Har startat om modemet ett par gånger, provat med och utan router inget hjälper.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Kommer hem och så fungerar varken nät eller telefon.
Efter ett kortare samtal och lite vänta igång igen.

Men frågan är egentlige varför som supporten säger är modemet utloggat on inte "aktiverat"
Det aktiverades ju för 2 veckor sedan och har funkat sedan dess.
Inget svar fick man på frågan heller.

Kan kanske du svara på den Phunky?

Precis samma sak hände mig idag. Fick inte heller vettigt svar när jag frågade om anledningen.