Trött på att sova med datorn igång?

Permalänk

Trött på att sova med datorn igång?

Det händer ofta att jag sätter min dator på en uppgift som kommer att ta lång tid, kanske du går och lägger dig medan datorn gör sitt.
Men har du som jag en dator som inte är knäpp tyst eller bara vill tänka på el räkningen så är den bästa lösningen en timer!

Inte en timer som man sätter i el uttaget och dödar datorn (skulle visserligen funka) utan man säger åt datorn att stänga av sig efter en angiven tid.
Det finns massor med program att ladda hem och prova i 2-3 dagar
men det ska vi inte göra, det finns ett mycket enkelt sätt som jag länge använt mig av och kommer att visa hur det fungerar.

Jag börjar med ett enkelt textdokument i Notepad.
jag börjar med att skriva:

"shutdown.exe -s -f -t"

S=shutfown
F=force
T=time

efter det så skriver du hur många sekunder du vill att timern ska stå på
tex:
shutdown.exe -s -f -t 3600 (en timme)

nu är det i stort sett färdigt nu ska du spara filen som en .bat eller batch fil

"Batchfiler är filer som beskriver jobb som en dator skall utföra självständigt, utan inblandning av användaren, i allmänhet så att arbetena läggs i en kö och utförs då de behövliga resurserna finns tillgängliga."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Batchfil

gå alltså till spara som, välj ett namn och lägg till .bat
Tex.
Shutdown.bat
men kanske när man har sin bat fil med en timer på en timme och kommer på att man vill ha en med två timmar då?
enkelt! högerklicka på bat filen och sedan edit (på engelska)

nu är filen färdig att använda bara klicka på den och en ruta kommer att komma upp.

Denna ruta går ENDAST att flytta på.
ifall man ändrar sig så går det inte att stänga ner om man inte
skriver i kör: shutdown -a
då avbryts nedräkningen.

Här är en färdig fil jag gjort med allt ni behöver veta.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/Sutdown.txt

Jag hoppas att alla kan ha lika mycket användning av detta som jag har.
God Jul Önskar Er_nilsson

Permalänk
Medlem

påminner mig om ett virus :D.

Snyggt jobbat i alla fall.

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kelso
påminner mig om ett virus :D.

Snyggt jobbat i alla fall.

jo det är sant men efter som man inte hämtar någon utomståene fil så är det 100% safe!
gillade inte heller hur det såg ut första gången jag gjorde det

Permalänk

Bra guide.

Detta är något jag funderat på, nu kan jag äntligen se ett avsnitt top gear från sängen innan jag ska sova utan att behöva stänga av datorn manuellt.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Vad hände med den klassiska schemalagda aktiviteter som även finns i Windows? Visst, principen är densamma med du borde kan utöka din guide för även denna delen då den är standard i Windows om du inte vill ge dig in på 3:e partsprogramvara.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Bra guide.

Detta är något jag funderat på, nu kan jag äntligen se ett avsnitt top gear från sängen innan jag ska sova utan att behöva stänga av datorn manuellt.

Om man använder MPC för att se video så finns det i menyn Play en undermeny After playback där man kan välja bl.a. Shutdown vilket iaf jag tycker är smidigt.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Vad hände med den klassiska schemalagda aktiviteter som även finns i Windows? Visst, principen är densamma med du borde kan utöka din guide för även denna delen då den är standard i Windows om du inte vill ge dig in på 3:e partsprogramvara.

och var hittar du tredjeparts programvara?

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem

Finns även fler flaggor att använda

-l Logga ut (kan ej användas med alternativet \m)
-s Stäng av datorn
-r Stäng av och starta om datorn
-a Avbryt avstängning
-m \\datornamn Namnet på en fjärrdator som ska stängas av/start
as om eller där åtgärden ska avbrytas
-c "kommentar" Kommentar för nedstängningen (högst 127 tecken)

finns några till, men detta är de trevligaste...

för att kolla alla kan ni göra följande
win+r --> skriv "cmd" --> skriv "shutdown", sen enter

Kul att lägga denna bat filen i autostart

t.ex

shutdown -r -f -t 3 -c Owned_By_Gothxx

Permalänk
Medlem

Men s´man kan ju skriva direkt i CMD utan att skapa en fil?=O

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk

kanske bra alternativ, men snarlika funktioner finns ju redan inbyggda i windows i form av schemaläggaren och även power options..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smogard49
och var hittar du tredjeparts programvara?

Nej, jag menade inte att han har med det i guiden. Jag tänkte mer om han vill utveckla den med flera metoder och endast hålla sig till de verktyg som finns i Windows. Dvs, inte skriva en guide för 3:e-partsprogramvara.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Tack mycket användbart Brukar i normalt sägga på en film i MPC, spolar så jag har en viss tid tills den slutar och väljer shutdown på after playback.

Men det här är ju smidigare

Edit: Stavfel i filen du lagt upp, båda i och filnamnet, Sutdown ^

Permalänk
Medlem

Ha ett liv

om du inte har så föreslår jag att du bör fixa en dag syssla. (Som många andra faktiskt har). så kan sätta din dator på din långvariga uppg undertiden du är på jobbet, skolan etc.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Jag har även gjort ett litet program som använder shutdown commandot, fast med direkt shutdown då. Väldigt simpelt att göra, du skulle ev. kunna utöka guiden med det.

Visa signatur

Corsair 650W || MSI Z68A-GD65 (G3) || Asus R9 290 OCII || Intel i7 2600K, 3.4GHz || 4x4GB 1600MHz Corsair || Arch Linux || Fractal Design R4 || 120hz BenQ 24" 2ms + Benq 24" 2 ms || Cyborg Rat 7 || Corsair K90 || Logitech Z5500 5.1 Ljudsystem

Permalänk
Medlem

Finns ett mycket enklare sätt att göra en sådan fil.

högerklicka på tex skrivbordet och välj skapa genväg.

Därefter är det bara att skriva "shutdown" (inget .exe) och de kommandon du vill att den ska utföra.

Jag har även använt en modell av detta och lagt i autostart på min dator med timer på 20-30 sekunder för att hindra nyfikna själar till att använda min dator. Den ger mig gott om tid att köra shutdown -a i cmd men de som inte är så insatta hinner inte inse vad som har hänt...

Bra tips om du inte orkar använda lösenord(som förövrigt är smidigare men inte lika roligt:P)

Visa signatur

Jamen hejsan!

Permalänk
Medlem

Det klassiska "haxxor viruset", en majoritet av "gör ett virus" videor på youtube!

Det som xaile beskriver ovanför är kanske t.o.m med ett lättare sätt.

Permalänk
Medlem

finns det inget sätt att "timra" en påsättnig av datorn, det skulle var shyst om den var på när man kom hem från skolan

Permalänk

Fin guide, men som swetox skrev så skulle påsättning av dator vara intressantare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swetox
finns det inget sätt att "timra" en påsättnig av datorn, det skulle var shyst om den var på när man kom hem från skolan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
Fin guide, men som swetox skrev så skulle påsättning av dator vara intressantare.

Påsättning kan misstolkas. Använd ordet uppstart

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3 | Intel E8400 3.0Ghz | 4x1GB Crucial BallistiX PC6400 | Leadtek 8800GT | WD 500GB | Vista Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaleN_sthlm
Påsättning kan misstolkas. Använd ordet uppstart

håller inte med. alla fattar ju iaf

har gjort en fil på min dator som har kommit till användning redan och kommer säkert göra de igen

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Trött på att sova med datorn igång?

Lösning: Stäng då av den!

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Lösning: Stäng då av den!

Det är ju det som diskuteras här... Har du något annat bra att tillägga?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swetox
finns det inget sätt att "timra" en påsättnig av datorn, det skulle var shyst om den var på när man kom hem från skolan

Det finns ofta en sån funktion i bios

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salmfrik
Det finns ofta en sån funktion i bios

Sant, T.ex. på asus p5d då det finns en inställning som gör att man kan starta datorn med ESC ( ganska användbart)

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Påsättning FTW

Skön guide!
Även om det finns andra sätt att stänga av datorn med timer (tex MPC som nämnts) så är detta ett bra sätt att göra en exakt timer.

Funderar på att göra en sådan timer och slänga in i en polares autostart med avstängning på typ 3 min.
Så jävla kul det hade varit att höra honom gorma om virus en söndagmorgon, asbakis!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Ett annat program som jag använder mig av och som fungerar bra är Slawdog (Smart shutdown tror jag). Litet och smidigt på alla vis.

Permalänk
Medlem

användbar guide!
men själv använder jag mig av ett program, FSEasyShutdown

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Påsättning FTW

Skön guide!
Även om det finns andra sätt att stänga av datorn med timer (tex MPC som nämnts) så är detta ett bra sätt att göra en exakt timer.

Funderar på att göra en sådan timer och slänga in i en polares autostart med avstängning på typ 3 min.
Så jävla kul det hade varit att höra honom gorma om virus en söndagmorgon, asbakis!

ah kan vara roligt att få upp direkt när man startar datorn xD

Permalänk
Medlem

funkar inte på vista va?

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 8800gt (7970inc) - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ HP Probook 6450