Permalänk
Avstängd

låter som folk här tycker det är ok att köpa stöldgods.
Konstiga folk det finns i vårt land, som inte tycker det är bedrägeri att köpa klart stöldgods.

Och nej det är ingen skillnad på ex ladda ner windows 7 och använda en "piratkey" som ni säger eller "köpa" en klart stulen cd-key eller liknande.
Ditt kvitto säger inte direkt mycket.

Förr kunde man ju iaf bli åklagad för köpt stöldgods för häleri.

Tycker bara det är löjligt att vissa försöker få det till att det är okey att köpa vad som antas vara stöldgods mot bara ta skiten. Same shit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av newneal
Att det inte rör sig om ärliga nycklar har jag ju själv sagt flertalet gånger, men du har fel när du säger att man inte kan köpa Win 7 för nerladdning från microsoft.

Läser du egen ser du att det är precis vad jag säger - att man kan köpa direkt från deras butik. Flertalet nycklar som säljs kommer dock inte därifrån.

1. PayPal lämnar mer än 14 dagar 'garanti' dock är det just PayPal som lämnar denna garanti'n och inte säljaren. Det som händer om ett klagomål uppstår är helt enkelt att pengarna fryses på säljarens konto fram tills dess att saken är uppgjord - har säljaren redan flyttat ut pengarna från PayPal löper dem en väldigt liten risk, speciellt om de använder ett hackat eller falskt konto.

2. Jag säger inte att den kommer avaktiveras, jag säger att det finns en chans att den avaktiveras - det jag dock egentligen poängterade var att du har kastat bort dina pengar då du inte på något sätt kan visa till att köpet var gjort i god tro pga det låga priset. Med andra ord, skulle du råka ut för en kontrol spelar det absolut ingen roll om du har inhandlat en nyckel eller helt enkelt laddat ned en OEM/VL version av Win7.

3. Se ovan

Givetvis är risken rätt liten att nycklarna kommer spärras i någon större utsträckning, men jag förstår inte varför man vill kasta pengar på något som inte är mer lagligt än att ladda ned ifrån f.ex. TPB - särskillt då man samtidigt ger sina pengar till en yrkeskriminel (vilket de flesta av eBay lurendrejarna är).

Själv hade jag hellre eldat upp eller spolat ned de 200 kronorna
Men det är klart, jag sitter både med ett antal MSDN subscriptions och Commemorative Editions från MS.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
men jag förstår inte varför man vill kasta pengar på något som inte är mer lagligt än att ladda ned ifrån f.ex. TPB - särskillt då man samtidigt ger sina pengar till en yrkeskriminel (vilket de flesta av eBay lurendrejarna är).

... för det finns en chans att nycklarna är lagliga, och jag vill testa och se hur det fungerar, tänkte inte köpa mer än en nyckel men tycker det är värt 200Kr att bara se vad som händer.

Funderar t.o.m på att ringa till Msoft efter jag har köpt nyckeln och fråga dom vad det är för något och vilka regler som gäller, vore lite intressant det också. Jag har som sagt tillräckligt med helt lagliga licenser, och 200Kr är ju inte så jättemycket pengar.

Helt enkelt, jag är nyfiken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av newneal
... för det finns en chans att nycklarna är lagliga, och jag vill testa och se hur det fungerar, tänkte inte köpa mer än en nyckel men tycker det är värt 200Kr att bara se vad som händer.

Funderar t.o.m på att ringa till Msoft efter jag har köpt nyckeln och fråga dom vad det är för något och vilka regler som gäller, vore lite intressant det också. Jag har som sagt tillräckligt med helt lagliga licenser, och 200Kr är ju inte så jättemycket pengar.

Helt enkelt, jag är nyfiken

Visst, det finns en chans att Tomten existerar också

Nejdå, men där är du inne på någonting, posta gärna tillbaka med svaret du får från Microsoft efter att du gett dem din nyckel för verifiering (om du nu tänkt upplysa dem om vad din nyckel faktiskt är - de har väl en policy där de ersätter den om du uppger viss information).

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ftt nyckeln, tog typ ett dygn. Har bestämmt mig för att ringa msoft så gör det imorrn, vill veta vart dom får tag på dessa nycklar. Som sagt, kn ju vara ok nycklar

Permalänk
Medlem

Nej, det kan INTE vara OK nycklar... om nu inte tidigare omnämnd tomte bestämt sig för att köpa ett gäng Win 7 dyrt och sen dela ut dom billigt. Och det tror du knappast på själv eller hur?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Röker du något eller? Det här är det andra inlägget jag skrivit

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att citera dig:

Ok sorry, kollade inte namnen.

Gör det, sök

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ditt problem. Du gör det till mitt problem med sådana påhopp. Vänligen ge faen i det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tpg bort posterna och bad om ursäkt, kan inte göra mer än så

Permalänk

När jag först såg den här tråden så köpte jag en Windows 7 Ultimate för jag ville skriva om det på min blogg, här har ni svaret på hur dom gör: http://www.techbloggen.se/blog/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbelarsson
När jag först såg den här tråden så köpte jag en Windows 7 Ultimate för jag ville skriva om det på min blogg, här har ni svaret på hur dom gör: http://www.techbloggen.se/blog/

Jag läste din post och det var bra summerat, jag har också kontaktat ebay och paypal för att se om jag kan få tillbaka pengarna.

Permalänk
Citat:

Tackar, precis var jag befarade. Jag tror dock inte att de [flesta som säljer dessa] faktiskt "köper" en Technet eller MSDN subscription. Mer troligt är att de utnyttjar systemet och får 250 nycklar av varje version - totalt 1750 Retail, 500 OEM samt 25 MAK nycklar (nu har jag dock inte kollat att det verkligen är skillnad mellan nycklarna till f.ex. Win7 HP & Win7 HP K och Win7 HP N & NK - så möjligt det 'endast' rör sig om 1000 retail nycklar). Plötsligt rör det sig inte om småpengar längre, utan man kan förvänta sig en inkomst på ~175k SEK för några timmars jobb.

Ska inte gå in i detailj på hur man får alla dessa nycklar, men det bör inte ta mer än 24 timmar ifrån registrering fram tills dess man har blivit godkänd av MS - helt utan någon som helst avgift att betala upfront.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tada!

Min MSDN-teori (nåja, jag inkluderar Technet i den teorin också) verkar stämma!

Nu vet jag inte riktigt om reglerna för MSDN, specifikt om man måste kontakta Microsoft för att få fler än 5 nycklar eller ej, men för $699 så kan en vanlig person få ett obegränsat antal exemplar.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Visste inte att man kunde få mer än 5 nycklar för så lite pengar, orkar inte uppdatera bloggen nu (måste jobba lite också) men informationen där stämmer väl hyfsat bra bortsett från "ekonomi" delen.

Skriver mer om hur det går med pengarna, fick meddelande från paypal att om säljaren inte svarar till 30e November så "vinner" jag och får tillbaka pengara, vi får se.

Permalänk

Rapporterade nyckeln och ebayandvändaren på http://www.microsoft.com/piracy/reporting/default.aspx. Skickade med min emailaddress till Microsoft.

Läste också på paypal's sida, och eftersom jag rapportera en claim inom 14 dagar efter köpet så kommer jag få pengarna tillbaka om jag vinner målet, har svårt att se säljaren argumentera mot mig, inget svar än iallafall.

Rekommenderar ALLA som har köpt en nyckel på ebay att göra detsamma, gå in på paypal och skriv att ni ringde till Microsoft och dom sa att det var en MSDN nyckel som inte får säljas, har det inte gått 14 dagar så får ni tillbaka pengarna.

Läste det här på paypal
If the claim is decided in my favor, will I get all of my money back?

If this claim is decided in your favor, you'll be covered under PayPal Buyer Protection and eligible for a full refund.

Permalänk
Medlem

Kan man utgå ifrån att det är samma visa på tradera ,nycklar som man som slutanvändare inte får använda

Tobbe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobber61
Kan man utgå ifrån att det är samma visa på tradera ,nycklar som man som slutanvändare inte får använda

Tobbe

Om dom inte tänker skicka en låda så handlar det troligvis om MSDN eller Technet nycklar, dvs nycklar som inte får säljas eller användas av slutanvändare.

Permalänk
Medlem

Köper ett företag in en dator med os inkluderat så sitter det en klisterlapp med en licensnyckel, låter som att det är återförsäljning av dessa det rör sig om (ifall det faktiskt skulle vara äkta nycklar).

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Köper ett företag in en dator med os inkluderat så sitter det en klisterlapp med en licensnyckel, låter som att det är återförsäljning av dessa det rör sig om (ifall det faktiskt skulle vara äkta nycklar).

Det är MSDN licenser, jag ringde till Microsoft och frågade efter att ha köpt nyckeln.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är MSDN licenser, jag ringde till Microsoft och frågade efter att ha köpt nyckeln.

bra polisarbete
Om det säljs ett antal win7 nycklar på ebay och liknande, som snart slutar fungera så borde det väl nästan vara något som är värt att varnas för på sweclockers framsida.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

gäller det även de licenser som säljs på tradera? tex en ultimate för 1200:-

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
gäller det även de licenser som säljs på tradera? tex en ultimate för 1200:-

Garanterat!

Jag mejlade en säljare på tradera och frågade rent ut var han fick licenserna ifrån, och han svarade att dom kom från MSDN...

Permalänk
Medlem

okej många svar så antagligen redan nämnt.

Dom nycklar som säljs för någon hundring eller tåv på ebay etc är MSDN nycklar.
Visst fungerar dom att använda men dom får inte säljas vidare så det är absolut inte lagligt att använda dessa nycklar.

Borde vara enkelt för Microsoft att låsa nycklar om dom lyckas spåra msdn kontona som använts.

antagligen samma nycklar som säljs för tusenlappen på tradera.

Ni som går på universitet kan mycket väl få msdn konton från skolan. Dom brukar inte skylta så mycket men kolla med dom eller om ni har någon studentportal etc.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |