Snow Leopard på bärbar Pc ?

Permalänk
Medlem

Snow Leopard på bärbar Pc ?

Vad jag förstått kan man installera Snow Leopard på en vanlig Pc ?
Hur gör man detta ? (med äkta licens)

Jag funderar på att införskaffa mig ny dator och är sugen på en med Snow Leopard.

Jag har tittat på denna
http://www.dustinhome.se/pd_5010309075.aspx

8000:- sen + en snow leopard licens = 10.000:-

Jag har även tittat på
http://www.dustinhome.se/pd_5010367221.aspx
10.000:-

Är det ens möjligt att få in snow leopard på pc´n och få allt att fungera ?
Vilken dator kommer generellt att gå snabbast ?
Fördelar/nackdelar med båda alternativ vore trevligt.

Inget snack om att jag borde skaffa en pro istället eller att jag borde uppgradera det ena eller det andra. Datorn inkl snow leopard får kosta max 10.000 exl frakt och MÅSTE inköpas på Dustin Home.

Den måste ha
2gb minne eller mer
250gb hårddisk eller mer
Webcam
Inbyggd kortläsare som tar SDHC

I övrigt är jag flexibel så om ni hittar någon annan dator som ni anser lämpligare som uppfyller ovanstående kriterier är jag öppen för förslag samt motivering till varför detta alternativ skulle gynna mig mer.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Visa signatur

Jag har en datamaskin

Permalänk
Medlem

Möjligt är det och emellanåt funkar allt men speciellt lagligt är det inte och det finns ingen garanti för att allt funkar om några månader.
Men varför giddra med Samsung och tjafs när nya MacBook är en kanondator?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Det finns kanske en liten chans att du får igång Snow Leopard på en vanlig bärbar PC. Det är dock en ganska liten chans att saker fungerar alls eller som det är tänkt. Saker som kan strula eller inte fungera alls är t.ex. nätverkskort (trådat och/eller wifi), ljudkort, sömnläge, in- och ut-gångar på datorn. Detta är alla enligt mig ganska viktiga delar. speciellt i en bärbar.

En "hackingtosh"-installation är mycket, mycket enklare att få till i en stationär dator där du kan välja alla komponenter efter vad som faktiskt fungerar och kan därmed få en garanti på att stöd finns. I en bärbar så är det väldigt svårt att säga "det kommer fungera" så länge ingen annan provat exakt samma modell, vilket är svårt när det handlar om en random Samsung-dator.

Vill du prova på Snow Leopard och inte något hackat skit som bara kanske fungerar så bör du köpa Macbooken du länkat till.

Den enda nackdelen med den är att den saknar SD-kortsläsare. Är det inte stor dealbreaker (dvs. använda det ofta) så tycker jag du ska satsa på den. Du kan ju alltid ha en kortläsare för de tilflällen du ska använda SD-kort.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

varför inte en vanlig macbook då? kostar 9000 med studentrabatt, iSight(webcam), multitouch, och gratis frakt på de? då har du en riktig Äkta upplevelse

jag håller med föregående skrivare med att det är mycket svårare att få allting att fungera normalt på en laptop då man själv inte kan bestämma hårdvaran så mycket. Det är det som gör apples datorer så optimerade och snabba, att de inte bheöver optimera sitt OS som windows måste för flera tusen och åter tusen olika kombinationer med hårdvaror och drivrutiner osv.

får man fråga varför du har en sådan förkärlek till dustin i o m att datorn MÅSTE köpas där?

EDIT: tänkte nu i efterhand att du kanske inte studerar, av någon anledning så har jag börjat ta det för givet. Dock ifall du inte gör det kanske du känner någon som gör det? Annars så vet jag ej vad ud tänkt använda datorn till, så det blir svår att säga ifall varken pcn eller macbooken kommer passa dig, men min mage säger mig att macbooks pasar ALLA som inte ska spela på extrema inställningar på senaste spelen. Men de e bara min åsikt ^^

Lycka till med vad du än väljer!

/Mrtazz

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]

får man fråga varför du har en sådan förkärlek till dustin i o m att datorn MÅSTE köpas där?

/Mrtazz [/B]

Försäkringsärende, bolaget som bestämt att det ska inhandlas där.

blir nog en vanlig macbook och en kortläsare för usb.

mina tankar var ju att pc generellt är billigare även på den bärbara sidan och att jag då skulle kunna få mer dator för samma pengar. men jag förstår nu os x brist.... kompabilitetsbrist. även om det ska vara platformsoberoende osv osv så är det fortfarande väldigt begränsat till just de fabrikat/modeller/versioner av kompunenter som apple har valt ut och drivrutinsstödet för resterande kompunenter på marknaden är mycket begränsat därav blir det svårt med bärbar pc eftersom man inte riktigt kan förutspå vilka delar som sitter i medans man i stationär kan handplocka delar efter os x behov, ett jävligt smart och säkerligen medvetet val av dem att göra så då man mer eller mindre tvingar kunden att köpa deras nishade produkter.. jävligt tråkigt för oss nissar som är vana vid att få det precis som vi vill ha det dock, men man kanske ändrar upfattning efter att man kört mac ett tag.. nåja tack för er tid det upskattades

Visa signatur

Jag har en datamaskin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waldorf
Försäkringsärende, bolaget som bestämt att det ska inhandlas där.

blir nog en vanlig macbook och en kortläsare för usb.

mina tankar var ju att pc generellt är billigare även på den bärbara sidan och att jag då skulle kunna få mer dator för samma pengar. men jag förstår nu os x brist.... kompabilitetsbrist. även om det ska vara platformsoberoende osv osv så är det fortfarande väldigt begränsat till just de fabrikat/modeller/versioner av kompunenter som apple har valt ut och drivrutinsstödet för resterande kompunenter på marknaden är mycket begränsat därav blir det svårt med bärbar pc eftersom man inte riktigt kan förutspå vilka delar som sitter i medans man i stationär kan handplocka delar efter os x behov, ett jävligt smart och säkerligen medvetet val av dem att göra så då man mer eller mindre tvingar kunden att köpa deras nishade produkter.. jävligt tråkigt för oss nissar som är vana vid att få det precis som vi vill ha det dock, men man kanske ändrar upfattning efter att man kört mac ett tag.. nåja tack för er tid det upskattades

OS X är på inget vis plattformsoberoende, det är gjort för att köras på Apples datorer och ingen annanstans

Permalänk
Medlem

kolla in hackint0sh.org och insanelymac.com . hittade mycket nyttig info när jag fixade min hackintosh n00b.
det enda du behöver tänka på att ha en intelbaserad dator och ett kompatibelt Wlan kort.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waldorf
medvetet val av dem att göra så då man mer eller mindre tvingar kunden att köpa deras nishade produkter..

Nu har du nog fattat jävligt fel.
OS X är endast avsett att funka på Apples datorer och att det funkar på annat är mer eller mindre en bieffekt som man inte ska ta för given.
(Hur var det med stödet för Atom - fanns det kvar eller försbvann det iom 10.6.2? Där sket sig alla som köpt NoteBooks fär att köra OS X snålbilligt på tummen.)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Nu har du nog fattat jävligt fel.
OS X är endast avsett att funka på Apples datorer och att det funkar på annat är mer eller mindre en bieffekt som man inte ska ta för given.
(Hur var det med stödet för Atom - fanns det kvar eller försbvann det iom 10.6.2? Där sket sig alla som köpt NoteBooks fär att köra OS X snålbilligt på tummen.)

Det finns inte i den slutgiltiga 10.6.2-versionen. OSx86-folket har dock fixat ihop en ny kernel där stödet finns - så de klarar sig i alla fall ett tag till.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Det finns typ 20 hårdvarukonfigurationer totalt i Apples alla datorer. Så i OSX finns det endast drivrutiner för just denna hårdvara. I PC-notebooks hittar du 1 miljon konfigurationer. Så att bara välja en dator och pröva hacka in OSX på den... tja, du har typ 1 chans på 1000 att datorn startar alls, sen typ 1/100 att ljud funkar, ännu en gång 1/100 att internet funkar, osv osv.

Kort och gott så om du ska ha en Hackintosh, väljer du hårdvaran efter kompatibilitet.
Och eftersom hårdvaran i laptops knappt går att konfigurera, är det en dålig idé.
Ska du ändå köpa en ny dator, kommer du bli mycket nöjdare med the real deal.

För det är inte bara OSX du får i en Mac, det är fysisk kvalité, design, optimering och bra support.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.