Permalänk

Datorpaker max 13k

*EDIT* Nu har jag ändrat till aktuell köplista.

Nu har jag tröttnat att spela på en lökig laptop så jag tänkte köpa en stationär med mycket muskler men en vettig prislapp. Budgeten är ca 13,000:- inklusive Windows 7, tangentbord och en bra widescreenskärm. Efter att ha läst en del liknande trådar har jag utifrån vad folk rekomenderat och vad jag tycker verkar bra satt ihop det här paketet. Vad tycker ni? Är det nåt som behöver ändras på? Funkar alla delar ihop?
Studentrabatt från Misco är inräknad i det där priset. Jag kollade inet också men det verkade dyrare därifrån även fast frakten va gratis så det blir misco.

Jag har aldrig byggt en dator själv förut så jag är inte riktigt på det klara hur man ska göra med fläktar och så. I chassit jag valt så ingår 2 fläktar. Och så ser det ut som det sitter fläktar både på grafikkortet och nätagget så det kanske räcker?

Tacksam för svar. Jag tänkte beställa om nån vecka tänkte jag.

ps. jag såg att jag stavat fel på rubriken, men det gick tydligen inte att ändra.

Permalänk

Bumpar lite för jag undrade några saker till.
Ska man byta till ett modulärt nätagg? folk verkar tycka att det är bra. Och om jag ska klocka processorn behöver jag köpa en processorfläkt då och i så fall vilken kan rekomenderas? Helst inte över 500kr om det går.

Permalänk
Medlem

Eftersom du verkar ha lite luft i din budget skulle jag starkt rekommendera dig att uppgradera från 5850 till 5870!

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 C3 @ 3,8Ghz 1,35V | ATI Radeon X1800XT 256 MB @ 594/693 (Soon to be Asus Radeon HD5850 1GB DDR5) | Corsair XMS3 1600 MHz CL9 | Corsair TX550 | Benq T2210HD 21,5" | 240 + 160x2 = 560 GB | Logitech MX518 | Saitek Eclipse II | Sennheiser PC160

Permalänk
Medlem

Om du har csn kortet eller känner någon som har det så skulle jag rekommendera att du köper windows 7 ultimate (bästa versionen) för 1500kr på csnkortets hemsida istället för att betala 1700kr för den där basic versionen

Permalänk
Medlem

Satsa på OEM windows istället? - spara 700

Annars såg det bra ut tycker jag

Den fläkt man måste montera är ju CPU fläkten, men ingenting är särskilt svårt

Permalänk

Vad är OEM windows? är det uppgraderingen från vista? Jag har ett köpt vista i min laptop men jag fick inte med någon installations-cd utan datorn har en extra "recovery partition" så jag tror inte det går att flytta den till en annan dator. Byta till 5870 tror jag inte jag har råd med. Det blir ju nästan 1000kr extra.

Permalänk
Medlem

OEM är det som datortillverkare köper in, och som man även kan köpa som privatperson om man köper datordelar (ish)

En OEM-installation får man endast använda på en dator och man får ingen support från microsoft på produkten.

I övrigt är den identisk med retail versionen, och man får en fysisk skiva med

Det har ofta gått att installera den på en ny dator, tex vid byte av moderkort, i värsta fall kan man ringa microsoft och få aktiveringskoder

// klk - out

Permalänk

Jag har sett över budgeten lite och kommit fram till att följa era råd och byta ner till OEM Windows så har jag råd med 5870 samt bättre nätagg och skärm.
Men är det någon som vet när 5870 börjar säljas? Det vore ju tråkigt att behöva vänta ända till efter nyår med att beställa, å andra sidan så kanske det är värt det med tanke på allt gott jag läst om 5870. En annan sak, tror ni det kortet passar i det chassit? Dom skriver att det är väldigt långt.
Och så slutligen, skulle ni rekomendera att välja postpaket som leverans? Är det ett säkert sätt utan att riskera att någon bräcklig komponent går sönder?
Tack så mycket för alla tips. Det här blir nog kanon.

Permalänk

Jag läste artikeln om att tillverkarna hade problem med 58xx serien och att man eventuellt skulle få vänta ända tills Mars 2010 innan dom kommer ut på marknaden igen. Så jag funderade på att kanske köra 2st 5770 i xfire istället. Det blir ungefär samma pris men hur mycket tror ni man förlorar i prestanda? Och visst stämmer det att om jag ska köra xfire så borde jag byta till ett UD4 moderkort? Är det mycket svårare att installera 2st grafikkort eller är det bara att koppla en sladd från den ena till den andra? Ursäkta för alla dumma frågor men som jag skrev tidigare så har jag aldrig byggt en dator förut.

Permalänk
Medlem

Skärmen du valt verkar säljas på Webhallen för 500 kr mindre, sidan är dock nere nu så jag vet inte om de har den i lager.