Uppgradering av speldator [5000:-]

Permalänk
Medlem

Uppgradering av speldator [5000:-]

Hej alla datorintresserade

Köpte i februari i år en burk som har följande specifikationer:

Nätaggregat: Corsair TX 650W 80+
RamMinnen: 8GB (4x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD4870 512MB PCIe 2.0
Processor: Intel Core 2 Quad Q8300 2.5GHz 1333Mhz
Moderkort: Asus P5Q SE, P45 s775

Det som jag hade tänkt mig är att köpa nytt och bättre moderkort för att köra Crossfire genom att köpa ytterligare ett HD4870-kort. Klarar nätaggregatet av detta?
Om crossfire, måste det då vara ett HD4870 av Gigabyte eller kan jag köpa t.ex. ett powercolor HD4870?

Processorn känns fortfarande som den ska hålla måttet eller har jag fel?

RamMinnet hade jag inte tänkt att köra någon uppgradering på utan de ska få sitta kvar om det inte visar sig vara världens flaskhals.

Har ca. 5000:- till mitt förfogande men det får gärna kosta någon hundralapp extra eller mindre för det. Ska bli en julklapp till mig själv och tjejen.

Är det något jag glömt eller inte tänkt på vid denna uppgradering, känner mig så jefla osäker i situationer som denna.

Tacksam för alla svar.

Edit: Kan tillägga att det jag söker efter är att kunna lira t.ex. Modern Warfare 2 på riktigt bra inställningar. Utan att komma till de större banorna, som i den amerikanska förorten där man ska försvara en snabbmatsrestaurang, utan att det segar alls egentligen.

Permalänk
Medlem

Modern warfare 2 kan jag maxa på med min dator (se sign).
Crossfire borde den klara, hur mycket drar ett 4870?
Du har tillräckligt ram-minne. Det du kan göra är att köra cross-fire,
kylning och överklocka

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kan också maxa det, problemet är att vid större ansamlingar fiender blir det väldigt segt och FPS går ner till stundtals 2-5 vilket är otroligt irriterande. Övriga frågorna kvarstår också

Permalänk
Medlem

Och jo, jag är ganska säker på att du kan ha t.ex ett asus ati kort och ett saphire kort. Det är exakt samma kort bortsett från utseendet.
Eller borde iallafall vara så.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk

Du kan ju blanda vilka (ATi) kort du vill och köra CrossfireX

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Ok, tror det blir ett nytt moderkort och ett extra 5870 då. Tack för alla svar;)