PHP MySQL, Windows 7 - MySQL svarar inte

Permalänk
Medlem

PHP MySQL, Windows 7 - MySQL svarar inte

Hej

Jag får inte igång någon anslutning mellan PHP och MySQL i Windows 7 (Enterprise 32 bit)

Jag förstår verkligen inte vad problemet är. PHP fungerar bra enskilt, MySQL fungerar genom sin egna prompt, men så fort jag försöker köra mysql_connect() så får jag time out pga att applikationerna aldrig lyckas nå varandra.

Windows (antar jag att det är) skriver ut följande meddelande (som förövrigt är konstigt utskrivet och halft duplicerat):

Warning: mysql_connect(): [2002] Anslutningsförsöket misslyckades eftersom den anslutna datorn in (trying to connect via tcp://localhost:3306) in F:\www\index.php on line 7 Warning: mysql_connect(): Anslutningsförsöket misslyckades eftersom den anslutna datorn inte svarade inom en viss tid eller på grund av att den etablerade anslutningen till värddatorn inte längre fungerar. in F:\www\index.php on line 7 Fatal error: Maximum execution time of 5 seconds exceeded in F:\www\index.php on line 8

Jag har aldrig haft problem med att få det att fungera i varken XP eller Vista tidigare, så det känns som att det måste vara en OS-teknisk fråga snarare än att det handlar om någon inställning i Apache, PHP eller MySQL...

Någon som har en susning?

Båda servrarna finns lokalt på samma dator.

Om jag ansluter via mysqls kommandoradstjänst så ser jag bland annat följande om jag kör kommandot "status":

Connection id: 3 SSL: Not in use Using delimiter: ; Server version: 5.1.41-community MySQL Community Server (GPL) Protocol version: 10 Connection: localhost via TCP/IP Client characterset: latin1 Server characterset: latin1 TCP port: 3306

Jag får samma fel på båda mina W7-datorer, där den ena har en annan version av MySQL som jag har haft fungerande förut (PHP och Apache är av något nyare slag än vad jag har använt förr).

Permalänk
Medlem

Brandväggar? Windows inbyggda och ev. tredjepartsbrandvägg avstängda?

Permalänk
Medlem

Nä, jag har testat att inaktivera brandväggen i Windows. Det finns inget tredjepartsprogram förutom mitt avast virusskydd installerat. Det har jag förvisso inte testat att inaktivera, men jag tycker att det borde vara obetydligt, precis som med brandväggarna.

Inga andra tips? Har W7 någon speciell säkerhetsinställning som är nytt som jag inte känner till tro? T.ex. hur applikationer tillåts kommunicera med varandra eller liknande...?

Tack

Problemet löst

Nej fyfan vad pinsamt. Problemet fanns typ aldrig. För det första är det ett problem att Opera cachar sidor och glömmer att visa mig att webbservern inte fungerade (tillfälligt avstängd, opera visar senast fungerade sida).

För det andra finns inte localhost som automatisk host i Windows 7, så det är bara 127.0.0.1 som fungerar, och det testade jag aldrig ens. Nu har jag aktiverat localhost (i filen hosts som finns i windows/system32/drivers/etc) så nu är allt frid och fröjd.

Permalänk

Skumt, för mig funkar localhost utan att jag behövt pilla med hosts-filen... Men gött att det löste sig!

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

Samma här. Det är något program eller liknande han har installerat.

Permalänk
Medlem

Localhost är bortkommenterad (#) i min HOSTS-fil på båda mina W7-burkar. Kanske har något att göra med att det är Enterprise (fråga mig inte, det var en vild chansning)

Permalänk
Medlem

Anti-Virus program om dom har något form av Länkskydd har en förmåga att mixtra med host filen.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Localhost är bortkommenterad (#) i min HOSTS-fil på båda mina W7-burkar. Kanske har något att göra med att det är Enterprise (fråga mig inte, det var en vild chansning)

Jo, fast det är det på min dator oxå...men localhost funkar ändå...

Dragit hem WAMP eller installerat allt enskilt?

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

localhost finns inte i min hosts-fil, fungerar bra ändå... Windows 7 Ultimate

Säker på att det var problemet, testat att kommentera bort den raden igen?