Musikproduktion på t.ex Macbook Pro?

Permalänk
Medlem

Musikproduktion på t.ex Macbook Pro?

Har funderat nu några dagar på att köpa mig en Macbook Pro då jag haft inbrott och blivit av med min stationära dator. Efter mycket research så verkar Macbook Pro intressant, men dock så kostar dom runt 11k nya, och kan inte riktigt se så mycket fördelar med dom.

Mina funderingar och frågor är:

Hur bra fungerar standard ljudkortet i MBP för musikproduktion?
Vad är det egentligen som skiljer en MBP från en Laptop med samma spec?
Gör jag rätt i att spara till en MBP då jag sysslar en hel del med musikproduktion?

Det jag fått fram igenom att kika runt är väll att OSX verkar intressantare än vad Windows har att erbjuda.
Har aldrig tidigare haft en Mac men dom verkar bra intressanta då dom verkar bra för musikproduktion, sen är dom ju stilrena också.

God Jul

Permalänk

Vilken otur att ha haft inbrott nu i juletid också... beklagar detta!

Mac har jag ingen större koll på, men musikproduktion kan jag ju ge tips om. Är du ute efter väldigt låg latency mellan ljudkort och dator bör du kolla på stationära med pci alternativt pci-expresskort i sig. Visst, en laptop av skalan mac klarar nog av de flestas krav, men är man så petig som jag är när det kommer till att producera mycket, länge och ha nytta av det, så är stationära datorer det självklara valet. Gissar på att du jobbar i logic redan sedan innan (har ingen erfarenhet av det programmet).

Ville bara ge tips på hur du kan göra God jul på dig med!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream
Vilken otur att ha haft inbrott nu i juletid också... beklagar detta!

Mac har jag ingen större koll på, men musikproduktion kan jag ju ge tips om. Är du ute efter väldigt låg latency mellan ljudkort och dator bör du kolla på stationära med pci alternativt pci-expresskort i sig. Visst, en laptop av skalan mac klarar nog av de flestas krav, men är man så petig som jag är när det kommer till att producera mycket, länge och ha nytta av det, så är stationära datorer det självklara valet. Gissar på att du jobbar i logic redan sedan innan (har ingen erfarenhet av det programmet).

Ville bara ge tips på hur du kan göra God jul på dig med!

Tack för beklagandet

Hade tidigare en ok PC med ett Audiophile 24/96 ljudkort. Klarade av väldigt låg latency vid mycket kanaler och effekter. Sen så har jag på senare tid exporterat projektet och mixat det i t.ex Pro Tools, så det tar inte lika mycket kraft som att mixa allt rakt av.
Jag jobbar faktiskt i FL Studio och mixar direkt i programet eller i PT efter export av spåren.
Logic verkar intressant, men jag vet inte hur det är att byta program då man hela tiden lär sig nya saker i FL.
Stationär dator är nog tyvärr inget alternativ då jag flaxar runt rätt mycket, så en Laptop eller Macbook blir det nog alldeles säkert. Imac ser dock intressanta ut, och en vän sa att de var rätt lägga att plocka med under armen (?)
Funderar lite på denna om det inte blir en MBP (vilket jag hoppas)
http://www.computercity.se/products/product.aspx?ID=2743014
Vad tror ni?
Är det någon skillnad mellan en MBP och en PC med samma spec?

Permalänk
Medlem

Det finns två saker jag saknar på min mac. FL och Sony Vegas. Personligen skulle jag trivas bättre med en PC från den vinkeln sett. Jag väljer dock att köra mac ändå. Jag klarar inte av windows längre.
Så, om du är nöjd med windows skulle jag be dig tänka två gånger innan jag gick över till mac. Men det kan ju hända att du skulle trivas bättre med garageband/logic. Det går ju inte säga förrän du prövat!

Permalänk
Medlem

hurdan musikproduktion är det du ska syssla med? inspelning eller elektroniskt/sequencad? original ljudkortet borde fungera bra till den senare men är det inspelning så borde du skaffa dig ett externt

och jag tycker du ska kolla in logic, det är underbart hög kvalite på pluggarna som medföljer och ett enkelt layout

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbkxbx
Det finns två saker jag saknar på min mac. FL och Sony Vegas. Personligen skulle jag trivas bättre med en PC från den vinkeln sett. Jag väljer dock att köra mac ändå. Jag klarar inte av windows längre.
Så, om du är nöjd med windows skulle jag be dig tänka två gånger innan jag gick över till mac. Men det kan ju hända att du skulle trivas bättre med garageband/logic. Det går ju inte säga förrän du prövat!

Ja du, FL skulle jag nog sakna med, men det känns som om man skulle få fram bättre grejer med något annat, större program.
Logic är helt klart intressant! Finns väll crackade version av Logic? Känns lite overkill att betala några tusen för nått man kanske inte gillar.

Finns det några andra fördelar med Mac förutom OSX?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
hurdan musikproduktion är det du ska syssla med? inspelning eller elektroniskt/sequencad? original ljudkortet borde fungera bra till den senare men är det inspelning så borde du skaffa dig ett externt

och jag tycker du ska kolla in logic, det är underbart hög kvalite på pluggarna som medföljer och ett enkelt layout

Det blir mest hiphop beats. Inspelning är också aktuellt då det är roligt och mixa
Som sagt så är Logic väldigt intressant, men säkert väldigt drygt att lära sig från scratch med
Har nu på senare tid också funderat på en iMac, man är runt och snurrar ganska mycket så en MBP verkar dock intressantast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovah
Ja du, FL skulle jag nog sakna med, men det känns som om man skulle få fram bättre grejer med något annat, större program.
Logic är helt klart intressant! Finns väll crackade version av Logic? Känns lite overkill att betala några tusen för nått man kanske inte gillar.

Finns det några andra fördelar med Mac förutom OSX?

Det blir mest hiphop beats. Inspelning är också aktuellt då det är roligt och mixa
Som sagt så är Logic väldigt intressant, men säkert väldigt drygt att lära sig från scratch med
Har nu på senare tid också funderat på en iMac, man är runt och snurrar ganska mycket så en MBP verkar dock intressantast.

då bör du överse att den dyraste imacen har gjort bättre av sig på prestandatester än dne billigaste Mac Pron innan den uppdaterades för någon vecka sen är väll i7 i den macen har jag för mig.

Så mycket att lära sig från scratch är det inte, de flesta programmen har samma utseende förutom just FL som är loopbaserat än de andra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu får vi inte diskutera piratkopiering i detta forum, tänker inte leka moderator, men jag heller inte delta i den delen av diskutionen.

Logic är för mig ett solklart val, lika solklart som att också köpa ett externa FW-ljudkort(mest för att kunna ansluta monitorer via tele samt att spela in gitarr/sång o hårdvarusynthar enkelt). Har testat cubase men eftersom jag började med logic känns det med logiskt (höhö) logic får du så mycket mer än bara ett inspelningsprogram som sagt när du KÖPER det. Samtidigt behöver du inte betala för nåt du inte vill ha. Du får ju Garageband gratis, det är ett grymt dugligt program om du ska spela in olika grejor och i stora hela är det Logic i en mer begränsad form, nästa steg är express, då får du mycket föer möjligheter, och nästa är studio..då får du "hela kittet" med mainstage2, soundtrack pro, waveburner, olika kompressorer osv, jag tycker det är grymt prisvärt om man jämför med andra programvaror!

kanske inte det bästa att göra loops med, men det är inte svårt alls när du kommer in i det tycker jag iaf.

Sålänge du bara hobby-mixar och inte kör semipro/pro så kommer du inte vinna så pass mycket på att ha ett pci-e ljudkort om du ändå bara ska programera beats. kan rekomendera en sida för dig www.99musik.se, där kan du hitta massa roligt.

Hoppas det har hjälpt dig en del på vägen

/Mrtazz

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Om man bara har tänkt att använda det hemma, är imac att föredra framför MBP?

Permalänk
Medlem

Du får ju fetare specs, för ett mindre pris! Men många känner som jag, att de vill kunna ta med datorn dom få gånger dom reser, så det är väl lite upp till dig själv.
imac'en har ju en G R Y M skärm (IPS panel om jag inte misstar mig), så jag skulle lätt ha köpt en imac. Den är dessutom grymt snygg IRL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Gissar på att du jobbar i logic redan sedan innan (har ingen erfarenhet av det programmet).

Hur skulle han ha gjort det med en PC?

Fördelarna med mac är imo:
OS X
Apogee ljudkort (riktigt sjyssta kort som bara har drivisar till OS X)
Byggkvalitet
Logic

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Hur skulle han ha gjort det med en PC?

Fördelarna med mac är imo:
OS X
Apogee ljudkort (riktigt sjyssta kort som bara har drivisar till OS X)
Byggkvalitet
Logic

Tror du missuppfatta poängen där

Jag menade att han ska titta på stationära datorer, då pekar jag med pekfingret lite lätt på Mac Pro, för jag vill få bort folks tankar på laptops (som macbook pro) när det handlar om att producera musik! Inte för att en MBP aldrig skulle klara av mina belastningar i mjukvaran, men jag tror ändå du kan ställa till med mer i en stationär.

Permalänk
Medlem

Beklagar också inbrottet :/

Jag köpte en iMac 27" som jag fick vid slutet av november. Jag kan inte påstå jag kan nåt om OS X men kan säga så här att visst det kanske inte finns så himla mycket program och så till det som till Windows men det programmen som finns OSX är så mycket mer trevligare att använda än vad motsvarighet till programmet till Windows är. Datorn har gjort mig mer och mer sugen på en iPhone och en MBP. Jag har börjat att gilla Spaces(ett program som gör att man kan ha flera program öppet i olika fönster).
Angående musikproduktion så är jag inte så insatt men det där Logic verkar vara en grymt.

Permalänk
Medlem

Logic är en av de få anledningarna att jag ens tittar åt Mac. Rekommenderas starkt.

Citat:

Jag menade att han ska titta på stationära datorer, då pekar jag med pekfingret lite lätt på Mac Pro, för jag vill få bort folks tankar på laptops (som macbook pro) när det handlar om att producera musik! Inte för att en MBP aldrig skulle klara av mina belastningar i mjukvaran, men jag tror ändå du kan ställa till med mer i en stationär.

Mac Pro är extremt pengaslöseri.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo en Mac Pro är jättelätt att släpa med sig på en spelning Väldigt prisvärd också...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Jo en Mac Pro är jättelätt att släpa med sig på en spelning Väldigt prisvärd också...

Möjligen är den tung att släpa med men prisvärd är den alla gånger men mycket pengar, där ligger skillnaden. Dubbla Xeon kostar så är det ju.
Sen behöver att man all den råprestanda till ljudprodu... är en annan fråga.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Möjligen är den tung att släpa med men prisvärd är den alla gånger men mycket pengar, där ligger skillnaden. Dubbla Xeon kostar så är det ju.
Sen behöver att man all den råprestanda till ljudprodu... är en annan fråga.

Möjligtvis om han vill bygga världens fetaste Reaktor ensemble, ska han däremot skriva hip hop beats tror jag inte han behöver dubbla Xeons...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade en Macbook Pro ett tag som jag använde som proddmaskin. För mig var det ett mistag. Visst, det fungerade skit bra om man skulle fixa lite smågrejer då och då. Men jag saknade min gamla Powermac G5a. Det var alldeles för irriterande att hålla på och klippa och klistra på den lilla 15 tummaren. Sen visade det sig att den inte klarade det av när man belastade den med 30 spår och 70-80 pluggar. Det är ju dock en personlig fråga vad man proddar och vad man behöver.
Men som sagt, för mig var det ingen hit. Jag sålde den och köpte min nuvarande dator (sign).
Det vart inte bara lättare pga att jag har en stor HD skärm, utan också möjligheterna till interna ljudkort och sådant. Köpte mig två st PCI Delta 10/10 kort och en 24 kanals mixer. Och vips så hade jag 20st ingångar i datorn. Hur svårt får man göra det för sig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Logic är riktigt enkelt att lära sej från scratch. Det mesta i programmet är just det, logiskt. Dessutom får du SJUKT mycket loops med som enligt mej håller väldigt hög nivå.

Jag skulle nog säga iMac (ifall du mest kommer vara hemma) tillsammans med ett Mbox 2-ljudkort. Billiga och använder såna på högskolan i vårat iMac-rum, funkar prima för enklare inspelningar. http://www.thomann.de/se/digidesign_mbox_2.htm

Dessutom kan du köra Pro Tools med detta ljudkort om du skulle vilja!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prophan
Logic är riktigt enkelt att lära sej från scratch. Det mesta i programmet är just det, logiskt. Dessutom får du SJUKT mycket loops med som enligt mej håller väldigt hög nivå.

Jag skulle nog säga iMac (ifall du mest kommer vara hemma) tillsammans med ett Mbox 2-ljudkort. Billiga och använder såna på högskolan i vårat iMac-rum, funkar prima för enklare inspelningar. http://www.thomann.de/se/digidesign_mbox_2.htm

Dessutom kan du köra Pro Tools med detta ljudkort om du skulle vilja!

men det vill man inte! protools och dess digidesign database på vartenda usbdevice man stoppar i.. usch iofs är senaste versionen helt ok men inget mot logic

Visa signatur