SSD vs HDD med Raid 0?

Permalänk
Medlem

SSD vs HDD med Raid 0?

Är lite nyfiken på vad som är mest pristvärt / presterar bäst?

Alternativ 1: 4st 500gb WD Caviar black i raid 0 för 2300kr

Alternativ 2: 3st 40gb Kingston SSDnow v i raid 0 för 2400kr

Alternativ 3: 1st 80gb Intel X25M-E G2 för 1900kr

Alternativ 1 har fördelen att det är massivt med utrymme men jag kommer aldrig att använda 2TB

Skulle gissa på att Alternativ 2 har högst prestanda? Har jag rätt då?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

2 och ja.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

Undrar om inte en intel är bättre ändå..såvida du inte ska ha dom till lagringsdiskar..i raid förlorar man väl trim stödet?

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Inaktiv

vad gäller alternativ 2 kan följande vara intressant att läsa: http://www.pcper.com/article.php?aid=818

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
vad gäller alternativ 2 kan följande vara intressant att läsa: http://www.pcper.com/article.php?aid=818

Efter att ha läst det så tror jag inte att alternativ 2 är lika bra längre...

Kanske det är bättre med en intel disk ändå?

OFT: En bollnäsbo till!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

That legitreview on the 2x40gb Kingston's in RAID0 needs re-doing because of the Windows RAID they used.

Here's some figures for 2 in RAID0 on Intel ICH9R, 128kb stripe (which I've found to be about the best after trying smaller ones).

They scale really well, and are there or there abouts with an 80gb Intel X25M for writes, and better overall on reads. For me these drives represent excellent value for money, as a single drive, or in a RAID0 if you're not put off by that sort of thing.

By ChileanLlama
Source: http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=15410182&post...

Thread: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18071012

Arius,
Detta var bara ett exempel på vad två st Kingston 40GB SSD kan prestera i Raid-0 - om datorsystemet är rätt konfigurerat för att passa till SSD-tekniken. Mjukvaru-raid via ett moderkort fungerar ibland mindre bra beroende på moderkortets konstruktion och det chipset som används. Ett fristående hårdvaru-raid kort för PCI-platserna är oftast en bättre lösning för bättre prestanda och risken för konflikter etc. i systemet är mindre dock är ett bra sådant kort dyrt att köpa för många människors plånböcker. Med hårdvaru-raid kort (i rätt utförande) kan ett moderkort starta från ett sådant kort direkt d.v.s. att lägga sitt OS där något som inte ett mjukvaru-raid kort kan göra.

Så svaret på frågan - ja, två st Kingston 40GB SSD-diskar kan prestera bra, i synnerlighet på läshastigheten (som är viktig) med en teoretisk möjlig läshastighet upp mot ca 350 MB/s (på ett bra datorsystem) - jämför det med t.ex. en vanlig mekanisk 7200 v/min disk på runt 100 MB/s som bäst enligt de uppgifter som jag har sett och läst om från Internet och olika datorforums. Om det här kommer att fungera bra just för dig och ditt datorsystem kan jag inte svara på men priset är nog lockande för den lilla Kingston SSD-disken (?).

Men nu frågar du efter en lösning med tre st Kingston 40GB SSD-diskar i Raid-0. Av vad jag har sett skrivas på andra datorforums, så kan det fungera med tre diskar på ett moderkort men rekommendationen, som jag uppfattar det, är då att skaffa sig ett fristående raid-kort vid användningen av fler SSD-diskar än två st eftersom prestandan i många fall blir för hög för dagens chip på moderkorten och olika grad av störningar uppstår i systemen.

Jag hoppas du fann något av intresse i mitt inlägg som kanske hjälpte upp dina funderingar kring SSD-diskarna i någon mån?

/Saint25

Permalänk
Hedersmedlem

intel ICH10R maxar ut vid runt 550-600MB/s. det nås med 3 intel g2 raid0.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
http://www.antares.org.uk/pics/kingston_raid.JPG

Arius,
Detta var bara ett exempel på vad två st Kingston 40GB SSD kan prestera i Raid-0 - om datorsystemet är rätt konfigurerat för att passa till SSD-tekniken. Mjukvaru-raid via ett moderkort fungerar ibland mindre bra beroende på moderkortets konstruktion och det chipset som används. Ett fristående hårdvaru-raid kort för PCI-platserna är oftast en bättre lösning för bättre prestanda och risken för konflikter etc. i systemet är mindre dock är ett bra sådant kort dyrt att köpa för många människors plånböcker. Med hårdvaru-raid kort (i rätt utförande) kan ett moderkort starta från ett sådant kort direkt d.v.s. att lägga sitt OS där något som inte ett mjukvaru-raid kort kan göra.

Så svaret på frågan - ja, två st Kingston 40GB SSD-diskar kan prestera bra, i synnerlighet på läshastigheten (som är viktig) med en teoretisk möjlig läshastighet upp mot ca 350 MB/s (på ett bra datorsystem) - jämför det med t.ex. en vanlig mekanisk 7200 v/min disk på runt 100 MB/s som bäst enligt de uppgifter som jag har sett och läst om från Internet och olika datorforums. Om det här kommer att fungera bra just för dig och ditt datorsystem kan jag inte svara på men priset är nog lockande för den lilla Kingston SSD-disken (?).

Men nu frågar du efter en lösning med tre st Kingston 40GB SSD-diskar i Raid-0. Av vad jag har sett skrivas på andra datorforums, så kan det fungera med tre diskar på ett moderkort men rekommendationen, som jag uppfattar det, är då att skaffa sig ett fristående raid-kort vid användningen av fler SSD-diskar än två st eftersom prestandan i många fall blir för hög för dagens chip på moderkorten och olika grad av störningar uppstår i systemen.

Jag hoppas du fann något av intresse i mitt inlägg som kanske hjälpte upp dina funderingar kring SSD-diskarna i någon mån?

/Saint25

Vad är detta för yreri? De inbyggda RAID-kretsarna på de flesta moderna moderkort fungerar helt superbt med flera diskar än 2. Den största fördelen med separat kontrollerkort förr var att du i regel hade fler valmöjligheter vad gäller konfigurationer. Idag stöder de inbyggda i princip alla du kan ha nytta av. Så den ända fördelen jag kan tänka mig idag är OM kontrollerkortet har processor på sig så den avlastar CPU (vilket i sig inte märks med dagens CPUer om du inte kör helt vansinniga arrays). Ska du ha ett vettigt kontrollerkort med inbyggd processor får du lägga ett antal tusenlappar på detta. Känns knappast lönt.
Att ställa stripe size etc kan du göra på nästan alla inbyggda controllers idag och kunnat i ett antal generationer.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

mrfisse,
Ja, de flesta [inte alla] moderkort idag har bra RAID-kretsar och man kan använda mer än 2 diskar... men den teoretiska överföringshastigheten på den sända elektroniska information genom kretsen har begränsningar med dagens teknik och lägger man in ett antal SSD-diskar når man snart taket för kretsen - annat är det med långsamma mekaniska diskar och den här tråden handlar just om SSD-diskar. Även kommande nya SATA-standarden, SATA 6 GB/s, kommer ganska snart att inte räcka till för kommande SSD-diskar innan det taket nås men för mekaniska motorstyrda diskar är det okej. Den här saken borde inte vara något nytt för dig?

Riktiga RAID-kort ÄR dyra att köpa - ja, men det finns fördelar med dem som t.ex. avlasta processor och moderkort från en del av arbetet, göra datorsystemet mer stabilt (med kanske bättre drivrutiner) och möjliggör en högre överföringshastighet vilket blir allt mer betydelsefullt med kommande SSD-diskar. Det finns redan nu tillverkare som ser och upplever begränsningar med moderkortens RAID-kretsar och de har tagit fram annat lagringsmedium [likt SSD] för PCI-E bussen och några av dem är t.ex. Fusion-IO, OCZ och Super Talent. Så jag "yrar" inte i frågan måhända en smula oklarhet men det finns olika begränsningar hos många av dagens RAID-kretsar på moderkorten och i synnerlighet för SSD-tekniken.

/Saint25

Permalänk
Avstängd

tror att 666mb p/s är en gräns för inbyggda raidfunktioner.
dvs har man 3st ssd med 250mb läs får man dock bara ut 666mb och inte 750mb.

sedan beror det på användarens behov, i all ära ett raidkort kostar skjortan men dessa kort är specialgjorda för sin funktion och troligen betydligt bättre än de inbyggda.
liknande musik, ljudkort kostar lika mycket som ett moderkort, men de ger också bättre ljud.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Vad är detta för yreri? De inbyggda RAID-kretsarna på de flesta moderna moderkort fungerar helt superbt med flera diskar än 2. Den största fördelen med separat kontrollerkort förr var att du i regel hade fler valmöjligheter vad gäller konfigurationer. Idag stöder de inbyggda i princip alla du kan ha nytta av. Så den ända fördelen jag kan tänka mig idag är OM kontrollerkortet har processor på sig så den avlastar CPU (vilket i sig inte märks med dagens CPUer om du inte kör helt vansinniga arrays). Ska du ha ett vettigt kontrollerkort med inbyggd processor får du lägga ett antal tusenlappar på detta. Känns knappast lönt.
Att ställa stripe size etc kan du göra på nästan alla inbyggda controllers idag och kunnat i ett antal generationer.

Den enda ändan du har är röven.

Permalänk

Alternativ 1 ger dig bara 500gb, inte 2 Tb. Jag skulle köra på en intel g2, vid behov kan man köpa en till.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk

Då inget stöd för trim finns när man kör raid ssd så känns en singel G2(160gb i mitt fall) som ett bra alternativ. Sen har jag läst en del som säger att man inte kan trimma en icke raidad SSD om man kör raidade HDD:s på sidan av - låter lite sjukt, men med datorer vet man aldrig

Annars är det ju ganska attraktivt att köra en SSD system disk + stripade HDDs för storage...

// Lazze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepperflame
Alternativ 1 ger dig bara 500gb, inte 2 Tb. Jag skulle köra på en intel g2, vid behov kan man köpa en till.

hur menar du nu

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psydrop
hur menar du nu

Jag tror Pepperflame förväxlar Raid 0 med Raid 1

Permalänk
Medlem

lite det jag menade.

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"