Stor Steam-uppdatering ger efterlängtade funktioner

Permalänk
Melding Plague

Stor Steam-uppdatering ger efterlängtade funktioner

Förbättringarna ger CPU-temperatur, bättre prestandamätning, nya bibliotekstweaks och GameInput-stöd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Steam Store-sidorna har också blivit bredare och utnyttjar nu upp till 1 200 pixlar i huvudkolumnen, vilket ger bättre överblick på stora skärmar.

Ä N T L I G E N!

Det begränsade gränssnittet har varit en nagel i ögat på mig länge. Har alltid undrat varför det tagit så lång tid att fixa detta förhållandevis (enkla?) problem i Steam…

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag saknar mest i funktionsväg är hur rassligt butiken funkar i mobilappar. Och på steamdeck.

Backstep i android innebär fortfarande att hela appen stängs istället för att man backar ut från att ha tittat på ett spel - tillbaka till landningssidan i butiken. En rätt så rasslig bug som varit där i ett helt gäng år nu.

På steamdeck fungerar navigationen i butiken... sådär. Ibland får man inte titta igenom utbudet utan man slängs tillbaka högst upp på sidan om man nuddar fel element på väg ner.
Ibland går det inte att genomföra köp på steamdecken heller. Funkar klockrent i desktop-appen och ibland problem på mobil.

Edit:
MEN!
De verkar ha fixat så att videos inte längre pausas på steamdeck av att ändra volym (i spelbutiken).
Tog några år men nu är iaf det på plats.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Det finns bara en efterlängtad funktion, eller snarare borttagning av onödig funktion som jag väntar på.. Att slippa klicka i att jag är över 18 varje gång jag kollar på spel.

Steams FPS overlay är ganska meh, CapFrameX ska dä va'

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Jag har varit förvirrad sedan senaste stora GUI-uppdateringen då de tog bort biblioteksvyn där man kan se ens installerade spel Nu har jag nåt slags dynamisk vy som jag byggt själv som bara heter "Installerat" där jag kan se vad jag faktiskt kan spela 🤷‍♂️ Hoppas på att nya versionen är enklare än så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Jag har varit förvirrad sedan senaste stora GUI-uppdateringen då de tog bort biblioteksvyn där man kan se ens installerade spel Nu har jag nåt slags dynamisk vy som jag byggt själv som bara heter "Installerat" där jag kan se vad jag faktiskt kan spela 🤷‍♂️ Hoppas på att nya versionen är enklare än så!

Stäng av Big Picture så ska det se ut som vanligt.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

hur menar du att du byggt själv?
Det finns ju redan en funktion för att bara visa sina spel som är installerade, snett höger upp från sök i ens spellista med en liten "play ikon"

eller tänker jag helt galet (?)

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-8700K 4,2GHz (kyls med Noctua NH-D15) MOBO: ASUS ROG MAXIMUS X HERO - ATX / Z370
GPU: EVGA GeForce GTX 1080 FTW2 Gaming, SSD: Samsung SSD 960 EVO 250GB, SSD Samsung 850 PRO 256GB LAGRING: 2 x WD Intern Hårddisk Red 3TB SATA III
PSU: EVGA SuperNOVA G3 650W Gold Rated CHASSI: Fractal Design Define C RAM: 2 x Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz = totalt 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesTro88:

Det finns ju redan en funktion för att bara visa sina spel som är installerade, snett höger upp från sök i ens spellista med en liten "play ikon"

Han kör i "Big Picture " läget.

Permalänk
Medlem

Jag är så förvånad över hur engagerade folk är i en spellauncher. Jag ser skiten enbart som ett "nödvändigt" ont för att få igång spelen. Hade gärna sett att det aldrig startades alls, men tyvärr är ju spelen spärrade så Steam måste vara igång. En idiotisk lösning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Men inget Alan Wake 2 :/

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag är så förvånad över hur engagerade folk är i en spellauncher. Jag ser skiten enbart som ett "nödvändigt" ont för att få igång spelen. Hade gärna sett att det aldrig startades alls, men tyvärr är ju spelen spärrade så Steam måste vara igång. En idiotisk lösning.

Håller med, GOG gör det mycket bättre.
Men men. Man har valt sig med Steam och det är i alla fall acceptabelt upplägg och minst påträngande populära launchern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nästan alla av spelen jag spelar körs via steam (har väl åtminstonde 500 steamspel). Höll på och spela två spel utanför launcher, som jag fått tag på *host*, euhmm.. annat sätt. Sedan skäggade datorn jag körde dem på ur (av annan anledning), hade väl kanske 40 resp 50 h speltid i vardera storydrivet spel. Då kan man säga att jag saknade cloudsaves och fick skylla mig själv att jag inte skaffat dem via launcher/steam. Visst hade jag kunnat öppna datorn, försökt återuppliva diskarna, letat savefiler osv, men det har inte hänt.
Vet inte hur många gånger jag kollat upp spelets diskussioner i steam gällandes någon bug/inställning, något som inte end finns via tex epics launcher.
Menar bara att det är rätt många småfunktioner som man (jag) tar för givet, och är ju gudasänt att ha fungerande launcher när man byter dator och så pass enkelt kan installera om vad man nu vill ha på sin nya burk.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem

UI på Steam är fortfarande väldigt rörig

Permalänk

Är Steam 64 bit nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Är Steam 64 bit nu?

Då det inte nämdes så får man väl anta att det är 32bit fortfarande på x86, på Mac är det 64bit dock.
Finner Steam rätt slött och rörigt överlag så lite modernisering hade inte skadat.

Permalänk
Medlem

Om Steam Store är 1200 pixlar bred nu, vad var den förut? Jag märker knappt nån skillnad, det är fortfarande för mycket luft på sidorna tycker jag (täcker knappt halva bredden i 2560x1440).

Permalänk
Medlem

Mer bloat. Detta är varför Steam är den absolut sämsta launchern. Önskar de kunde ta bort allt och släppa en vanlig launcher som bara är spelbutiken och inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Mer bloat. Detta är varför Steam är den absolut sämsta launchern. Önskar de kunde ta bort allt och släppa en vanlig launcher som bara är spelbutiken och inget mer.

Ja de borde släppa en variant som endast är spel plus butik. Men de kan väl tjäna mer pengar på oss användare, ju mer data de kan samla in om oss. Via funktioner de försöker få användarna att använda inom deras "app".

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Stäng av Big Picture så ska det se ut som vanligt.

Kör i vanliga skrivbordsläget

Skrivet av DesTro88:

Se där - den hade jag helt missat, tack! Den tidigare versionen hade en kategori som hette "Installerat" där spelen landade automatiskt. Jag har nu byggt ett dynamiskt filter med samma namn och kriterier.

Skrivet av zogez:

Han kör i "Big Picture " läget.

Nope Det verkar inte bara vara jag som är/varit förvirrad över att de tog bort "Installerat"-kategorin: https://www.reddit.com/r/Steam/comments/14c050e/where_is_the_installed_game_category_all_i_see_is/

Permalänk
Medlem

Kommandorörelse att starta Steam med för en mer minimalistisk Steam-upplevelse (vet ej om det funkar med Windows-versionen):

steam -nofriendsui -no-browser +open 'steam://open/minigameslist'

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Steam Store-sidorna har också blivit bredare och utnyttjar nu upp till 1 200 pixlar i huvudkolumnen, vilket ger bättre överblick på stora skärmar.

Ä N T L I G E N!

Det begränsade gränssnittet har varit en nagel i ögat på mig länge. Har alltid undrat varför det tagit så lång tid att fixa detta förhållandevis (enkla?) problem i Steam…

Säger han på en hemsida med begränsad bredd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Säger han på en hemsida med begränsad bredd

Man får vara glad för det lilla. 😅

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Man får vara glad för det lilla. 😅

Jo, inget fel med det, jag bara reflekterade över det med just bredden som diskuterats även här