Permalänk
Medlem

Varför beter sig datorn som den gör?

Godkväll. Det hela började för nån vecka sen med bluescreen som dök upp lite då och då, tog därför och formaterade hela hårddisken och ominstallerade windows (hade ändå tänkt göra det inom en snar framtid).
Trodde att problemet var över och allting frid och fröjd men icke sa nicke. Fick bluescreen igen och allt oftare, och nu kunde datorn även stängas av utan bluescreen helt plötsligt, precis som om strömmen gått.
Bägge aternativen kunde hända även fast man inte gjorde något och inga program var igång, testade installera windows på en annan hårdisk men under installationen så stängdes datorn av och gick inte fortsätta. Så nu är det oftast "vanliga" anstängningar än bluescreen som förekommer.
Beror bluescreenen och avstängningarna på samma orsak eller har jag lyckats få två djävulska problem?

Tycker temperaturer och så verkar ok men är inte så haj på det, tog en printscreen på speedfan om det kan hjälpa.

Lösningar som jag testat: Installerat om windows, kopplat ur all hårdvara som inte är nödvändig, bytt plats på minnesstickorna, kört med färre minnesstickor, senaste drivrutiner.

Nätagget är ett Corsair 400w inhandlat i maj.

Har snart fått nog på den här skiten....hoppas någon kan rädda julen för mig

Visa signatur

SSD Corsair Force Series F120 CPU Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz Mob ASUS P8P67 PRO REV B3
CPU Kylare Zalman CNPS-9900 MAX Ram Corsair Vengeance 4x4GB @ 1600MHz
GPU ASUS GeForce GTX 660ti 2048MB Chassi Fractal Design ARC PSU Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

felaktig hårdvara beroende på glapp alt trasig/defekt del

Plocka bort ALLA icke nödvändiga kort

Mobo+1st minne+cpu(+gpu såvida de inte finns inbygt på mobo)+1hdd+1dvd(/alt usb installtion)

testa swappa med annan minnes sticka om fel kvartstår

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Enkelt att testa RAM-minnet med memtest, lägg det på en CD eller USB-sticka och starta ifrån.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren, ska kika lite på det

Visa signatur

SSD Corsair Force Series F120 CPU Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz Mob ASUS P8P67 PRO REV B3
CPU Kylare Zalman CNPS-9900 MAX Ram Corsair Vengeance 4x4GB @ 1600MHz
GPU ASUS GeForce GTX 660ti 2048MB Chassi Fractal Design ARC PSU Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

okej här kommer en liten uppdatering. Har testat tipsen i ovanstående inlägg men problemet kvarstår. Har kört memtest och provat varenda sticka så minnena verkar funka som dom ska, har även testat med ett annat grafikkort men det hjälpte inte, så grafikkortet kan man väl också utesluta då. Kvar är processorn, moderkortet, och nätagget (fast låter lite underligt att det sistnämnda kan orsaka bluescreen?)
Kan även lägga till att datorn känns jäkligt slö vid uppstarten. Finns det något sätt att kolla om det är processorn som spökar?

Visa signatur

SSD Corsair Force Series F120 CPU Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz Mob ASUS P8P67 PRO REV B3
CPU Kylare Zalman CNPS-9900 MAX Ram Corsair Vengeance 4x4GB @ 1600MHz
GPU ASUS GeForce GTX 660ti 2048MB Chassi Fractal Design ARC PSU Corsair TX650W

Permalänk
Avstängd

EDIT

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Är detta normalt då? Att cpun visar endast 1,7 GHz när den är på 2,4?

Visa signatur

SSD Corsair Force Series F120 CPU Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz Mob ASUS P8P67 PRO REV B3
CPU Kylare Zalman CNPS-9900 MAX Ram Corsair Vengeance 4x4GB @ 1600MHz
GPU ASUS GeForce GTX 660ti 2048MB Chassi Fractal Design ARC PSU Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Blå skärm, är oftast, drivrutiner som inte fungerar så bra, se till att du inte har "Hackade" drivrutiner utan original. Låter som att grafik drivarna inte fungerar.
Min gamla Dell laptop fick samma problem , när jag installerade W7, blåskärm, ATI grafiken fick spader, så jag fick leta efter nya drivare, sen går allt som en dröm. Lycka till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chander
Blå skärm, är oftast, drivrutiner som inte fungerar så bra, se till att du inte har "Hackade" drivrutiner utan original. Låter som att grafik drivarna inte fungerar.
Min gamla Dell laptop fick samma problem , när jag installerade W7, blåskärm, ATI grafiken fick spader, så jag fick leta efter nya drivare, sen går allt som en dröm. Lycka till

Har redan testat nyaste drivrutiner och även äldre, flashade även bios men inget hjälper.

Visa signatur

SSD Corsair Force Series F120 CPU Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz Mob ASUS P8P67 PRO REV B3
CPU Kylare Zalman CNPS-9900 MAX Ram Corsair Vengeance 4x4GB @ 1600MHz
GPU ASUS GeForce GTX 660ti 2048MB Chassi Fractal Design ARC PSU Corsair TX650W