Permalänk
Medlem

Något är fel...

Hej Sweclockers.

Har haft problem med min dator nu rätt länge, vet inte hur man ska beskriva det men när jag spelar spel som world of warcraft så händer det ibland eller rättar sagt rätt ofta att min bild hackar till ett par gånger för att sedan återgå till det normala eller förvandlas till "myrornas krig". Man kan även se bilden bakom om man har tur, men det blir näst intill omöjligt att spela vidare. Tabbar jag ner så återgår bilden till normalt och jag ser inte pixel hacket mera, fören jag tabbar tillbaks in i spelet. Det här är riktigt jobbigt då min dator inte återgår till normala fören jag startar om datorn. Även om jag reloggar wow så kommer samma problem tillbaka. Prövade idag att fortsätta spela med detta, och det vissa sig fortsätta med hacket ändå.

Innan hände även att pixlar drog ut sig över hela bilden och allt hackar enormt , men det har jag inte upplevt på de senaste ( mer än hacket ). Det blir som om man har 2 FPS.

Har frågat omkring och dem flesta säger att det kan bero på överhettning... vilket jag inte är säker på?. Varför skulle bara spelen hacka till och göra bilden till en pixel bomb?. Är inte hundra om det händer i andra spel som modern warfare 2 och HoN. Det är mest i wow jag upplevt det. Blåste av min dator på senaste dreamhack men samma problem hade jag redan efter några timmar.

Eftersom jag vet att folk med intresse för just datorer sitter på detta forum och att jag hört mycket gott om sweclockers så frågar jag er nu! vad kan problmet vara och hur ska jag lösa det.

En lite fråga med! Kan mina datordelar förstöras av detta fel eller är det bara någon del?. Tänkte uppdatera eller t.o.m. köpa ny dator om jag inte hittar svaret. Så snälla. Hjälp!

Här är lite av delarna jag använder i min dator om det skulle vara till hjälp:

Intel Core? 2 Duo E8600 3,33GHz,
Gigabyte GA-EP45-DS3L, P45, Socket-775,
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,
Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS,
Gigabyte GeForce 9800GTX+ 1GB PhysX CUDA
(någon gammal hårdisk från 1800talet...)
(en dvd brännare)
Chassi som är rätt stort dock bara 2 fläktar i, en ut och en in. ut där bak och in där fram.

Permalänk
Medlem

Det låter verkligen som värmefel på grafikkortet. har du testat att mäta det någon gång när du spelar?
Dessutom, vilka drivrutiner använder du? Senaste? har problemet bara hänt med den drivrutin du alltid kört? Testa uppgradera eller nedgradera drivrutinen.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Har dem senaste drivrutinerna tror jag iaf. På grafik kortet sitter ju en fläkt, behöver jag någon mer fläkt för att kyla det? ser ut ungefär så här : http://images17.newegg.com/is/image/newegg/14-125-245-S01?

antar att man ska in på skaparens hemsida för att hämta dem senaste och tidigare drivrutinerna? isf testar jag att ta ner den näst senaste drivrutinen för kortet. har inte mätt värmen på det men kan kanske göra det ska se, har värme display på mitt chassi.

Permalänk
Medlem

Du får ladda hem en mjukvara mätare. Display på chassit lär ju bara visa chassi temperatur.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Tror att jag har ungefär samma problem som dig. Kolla på detta videoklipp: http://www.youtube.com/watch?v=IaRLZPj8N28

Permalänk
Medlem

Jo exakt så håller det på, men till slut flippar bilden ut och pixlar hoppar (som myrornas kring som sagt).

Laddade ner Speedfan vet dock inte riktigt hur det fungerar och var ska man kolla om saker e överhettade?

Permalänk
Medlem

Om du kollar längre in på videon ska du få se att samma händer för mig

Permalänk
Medlem

vad har du gjort för att fixa det?, antagligen överhettning

vad ska man göra? , köpa bättre fläktar ? eller kanske någon typ av grafik korts fläkt? eller t.o.m. byta grafik kort?

Permalänk
Medlem

Har fortfarande det problemet och har försökt att åtgärda det i ett halvår nu, utan resultat. Antagligen är problemet med grafikkortet, jag vet dock inte vad. När jag kör speedfan visar GPU temperaturen på 0c, något är alltså fel med grafikkortet.

Kommer antagligen att lämna in den till Komplett, men du borde testa köra speedfan för att kolla om du har samma problem med ditt.

Permalänk

Speedfan...
Testa RivaTuner istället.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Testa öppna sidan på chassit och se om det hjälper... det sänker temperaturen en hel del.. blir det då bättre så är det värmeproblem.

Visa signatur