Google ställer krav på Chrome OS-datorer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Smartast av allt, som jag ser det, är valet av processor, ARM. Så fort detta händer slipper de både Apple och Microsoft på samma plattform. Jag har svårt att se att ens Microsoft skulle våga lägga ner de resurser som det i deras fall handlar om för att porta en genuint Windows system till ARM (se bara hur eländigt långsamt övergången till 64bit varit). En variant hade varit att ta samma genväg som Apple och börja med t ex BSD i botten och lägg användarprogrammen ovanpå. ARM slår inga benchmarks men i förhållande till energiförbrukning är de ganska grymma.

Med tanke på valet av plattform och att hårdvara generellt inte är särskilt dyrt av idag tror jag inte att priset blir ett stort problem. Google behöver knappast likt en annan i branschen förlita sig på stora marginaler för mjukvaran ändå.

Apple finns redan på ARM i och med iPhone.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Apple finns redan på ARM i och med iPhone.

Rätt. Mitt slarv att allt hamnade i en enda soppa.

Övertaget mot Apple, om plötsligt inte iPhone OS öppnas upp, är främst att du slipper hacka eländet för att kunna installera det du vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
2gb räcker har 1gb i pojkarnas datorer och 512mb räcker i dom. Så det är bara dumheter med mera minne.

Inte heller jag kan hålla med där. Allt beror ju på hur Chrome OS beter sig, och hur mycket RAM det kräver. Eftersom Google har satt 2GB som krav så finns det troligtvis en god anledning till detta!

Visa signatur

Hard work never killed anybody, but why take a chance?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
2gb räcker har 1gb i pojkarnas datorer och 512mb räcker i dom. Så det är bara dumheter med mera minne.

Det beror ju helt och hållet på vad man skall ha vederbörande dator till.

2gb ram kommer knappast räknas som mycket ens för en netbook när dessa kommer ut på marknaden.

Det som däremot är helt sjukt är hur fan företag som Microsoft kunde tillåta att det såldes oem bärbara med Vista med bara 512mb ram som knappt gick att starta när dem kom nya i kartong. Det var även enligt mig rätt sjukt att man som tex Acer valde att svartmåla hela sitt varumärke genom att bygga och sälja sådan skapelser. Gärna med massa förinstallerad egen skit som slöade ner datorn ännu mer

Vet inte hur många "downgrades" till xp eller återköp man fick hjälpa diverse släkt, grannar och vänner med under den perioden ^^

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

All makt åt Google, vår befriare!

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."