Permalänk
Medlem

Jojo Fläkt..?

Tjena

Skaffade mig en ny dator ifrån Inet för ungefär 5-6 månader sen och datorn har fungerat bra. Men ända från den dagen då jag har haft datorn har fläktarna haft sitt egna lilla liv. I Idle är fläktarna tysta och går som dem skall men startar jag ett spel t.e.x Gta iv så går fläktarna upp i varv som vanligt men nu till problemet.

Någon fläkt i datorn, antagligen grafikkorts fläkten går upp och ner i varv lite som den vill. Och det jag har märkt är att fläkten går ner i varv när den inte "behöver arbeta". T.e.x om man kommer till ett ställe i spelet som inte är så krävande går den ner. Fast saken är den att det blir väldigt irriterande då den går upp och ner varje 5e sekund och datorn hackar till den går ner.

Så det jag undrar är ifall det finns något program som gör att man kan ställa in så att fläktarna är på full rulle jämt när man spelar och går ner i varv när datorn är i Idle. Jag har CCC men förstår mig inte riktigt på det.

Tack på förhand! Mvh Daniel

Dator Spec:

Cooler Master Elite 334
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2
450W Corsair CMPSU-450VXEU
PowerColor Radeon HD4870 1GB
AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz, AM3
320GB Samsung SpinPoint T HD322HJ

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Medlem

Nja, du får ställa in manuellt när du ska spela.

Jag vet inte om något annat, hittade inget i CCC när jag körde 4850.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 511
Nja, du får ställa in manuellt när du ska spela.

Jag vet inte om något annat, hittade inget i CCC när jag körde 4850.

Jag har ett 4850 och kan stäla in det i CCC. har bindat så jag ställer in GAME mode eller SURF mode

Visa signatur

DunderdatorN ZOMFG:

Intel core 2 duo E6600 2,4ghz @ 2,8Ghz | XFX Radeon 4850 "XXX" | Creative fatality | 1500gb HDD 7200rpm | 2gb corsair 800mhz | Intel bad axe 2 mobo | 12890p i 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Funkar inte ATITools på HD-serien? Där kan man ställa fläktahastigeten efter temperatur och olika profiler som aktiveras grafikkortet beräknar 3D eller inte. Borde vara pissenkelt att få till, om det ju funkar på HD-serien vill säga^^

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Riverunner annars, funkar prima

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Riverunner annars, funkar prima

Du menar Rivatuner? :=

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpedimp
Jag har ett 4850 och kan stäla in det i CCC. har bindat så jag ställer in GAME mode eller SURF mode

Hur gör du detta? Hittar ingenstans i CCC där jag kan ställa in fläktarna.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Som Huddit menade och fluff3n sa, testa rivatuner, var en tråd om något liknande igår där någon länkade till det här klippet:

http://www.youtube.com/watch?v=rXr6IIj1sLY

Där han ställer in rivatuner att använda olika profiler beroende på GPU tempen, kan vara användbart.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1ck0
Som Huddit menade och fluff3n sa, testa rivatuner, var en tråd om något liknande igår där någon länkade till det här klippet:

http://www.youtube.com/watch?v=rXr6IIj1sLY

Där han ställer in rivatuner att använda olika profiler beroende på GPU tempen, kan vara användbart.

Verkar ju vara riktigt komplicerat..Allt jag vill är att jag kan ställa in så att fläktarna går på fullt utan avbrott när jag spelar.

Edit: Finns det några risker när man ändrar hastigheterna såhär? Kan man skada datorn på något sätt?

Visa signatur

Permalänk

Du kan inte skada datorn genom att ställa om fläktarna såvida du inte ställer så dom snurrar alldeles för långsamt för att flytta bort all värme, sen bestäms värdena i rivatuner endast med % med ett värde på 1-100 så även svensson kan nog göra det utan problem, att ställa in profiler är inte så svårt då det bara finns några få värden man behöver skriva in.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Försökte mig på RivaTuner och kollat guiden ifrån n1ck0 men får det inte riktigt att fungera. Först står det att "Rivatuner has not been tested with the currently installed display driver." Och så vill dem att jag uppgraderar RivaTuner även om jag har den nyaste 2.24. Men om jag ändå trycker bort pop-upen så startar RivaTuner fast jag kan inte trycka på den "Customize" knappen han vill att man ska trycka på i guiden för den..finns inte där när jag startar min Rivatuner?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hörde att RivaTuner är till för nvidia kort och att dem inställningarna han gör i youtube tutorialen ej fungerar på mitt kort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner, busenkelt att göra egen fläktkurva.

Permalänk
Medlem

varför en massa krångliga program när det går att ställa fläkten alldeles utmärkt i ccc,
finns en flik som heter ati overdrive som du kan låsa upp och sedan ställa fläkthastigheten med

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggan83
varför en massa krångliga program när det går att ställa fläkten alldeles utmärkt i ccc,
finns en flik som heter ati overdrive som du kan låsa upp och sedan ställa fläkthastigheten med

För att i MSI Afterburner så kan man ställa in så att fläkten ökar i hastighet allt eftersom kortet behöver de.

Vilket inte går i ccc

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
För att i MSI Afterburner så kan man ställa in så att fläkten ökar i hastighet allt eftersom kortet behöver de.

Vilket inte går i ccc

Fast nu när jag ej har några program eller inställningar för fläktarna så går ju fläktarna upp i hastighet när datorn behöver det. Problemet är att när fläktarna är på högvarv så går dem upp och ner så fort dem inte behöver vara på "topp". T.e.x om jag kollar runt i Oblivion så går fläktarna upp och ner ungefär som om dem hackar.

Så det jag vill är att liksom bara ha en hotkey kanske så att när jag startar ett spel så trycker jag på den så går fläktarna på 100% ( kanske skadar datorn om dem är på 100% ? ) och trycker på en annan hotkey när jag slutar spelar så den går tillbaka till normalt igen. Fungerar inte detta i CCC?

EDIT: Skaffade MSI Afterburner och det ser faktiskt riktigt bra ut programmet. Ska försöka mig på det nu. Kanske någon vet nån bra tutorial man kan kika på?

Edit 2: Verkar som alla program jag skaffar för att fixa med fläktarna inte tillåter mig att mixtra med fan speeden. Både på RivaTuner och MSI Afterburner kan jag inte ändra fan speeden som det står ska gå enligt guiderna och screenshotsen..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Googlade runt lite på Radeon 4870 korten och jag är verkligen inte ensam. Alla med detta kort har samma problem. Inget program kan man ställa in fan speeden med, med detta kort. I CCC ser det t.o.m inte likadant ut i ett 4870 och ett annat kort och likadant i RivaTuner och MSI Afterburner..Tråkigt!

Visa signatur