Fractal R2 - Nya Fläktpluppar, men får ändå inte fast fläktarna. Hjälp!

Permalänk

Fractal R2 - Nya Fläktpluppar, men får ändå inte fast fläktarna. Hjälp!

Hej!
Jag vill börja med att förlåta att detta blir lite långt.

Allting började den 21/10-09 när glada jag köpte mig en dator, jag väntar och väntar, och väntar. till slut får jag allt och jag börjar bygga 3 dagar efter jag fått alltihopa.
Jag köper lite förlängningssladdar och får tillslut ihop alltihopa;
Förutom fläktarna.
Chassit jag köpte var, som ni kanske redan förstått, ett Fractal Design Define R2. Jag blev supernöjd med chassit, och till hela alltet köpte jag oxå hela 6 fläktar för att få så bra luftgenomströmning som möjligt.
Jag sätter mig med fläktarna och deras, allt för omöjliga, stroppar. Dessa är dem äldre, och då jag hade rör på mina fläktar, funkar detta inte.

Jag kontaktar Fractal, som självklart inte svarar på två veckor, men sedan svarar dem och berättar att dem ska skicka dem, nu i veckan.

Jag fick paketet i fredags och satte mig igår och började pilla. Jag börjar i taket och tar bort en bitiumplatta (stavelse) vilket gör att taket blir sladdrigt. Jag håller fläkten på plats och drar sedan allt vad jag har, då det inte gick att bara "peta" in den, vilket resulterar i att en stropp går sönder. Som tur var har jag 4 extra, då jag inte visste att den i botten inte skulle ha stroppar.
Jag tar ut fläkten ur chassit och försöker en gång till, jag drar, och drar, och gör sönder ännu en till!
Jag har nu bara två extraploppar kvar, och vågar inte försöka igen.
Jag har försökt kontakta Fractal via mail, men får då bara Delivery Status Notification (Failure) där postmaster@mail.hotmail.com förklarar att det är en User unknown, jag vet att jag inte skriver fel mail, men inget verkar funka.
Dem svarar inte heller i deras tråd här på Swec.

Så jag vänder mig nu till er här på Sweclockers, någon som har fått dessa nya stroppar och fått dem att funka?

TACK!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Hej Ljungan11
jag hade samma problem med mina fläktat, jag fick helt enkelt skita i att sätta i gummiplupparna.

problemet var för mig att.
Hålet man sätter pluppen i har som ett "rör" från skruvhål till skruvhål
(se bild http://www.sweclockers.com/upload/gallery/32831-full.jpg )

jag bytte dock några scythe fläktar mot ett par FD fläktar med min polare, dom fläktarna hade inte det där "röret" mellan hålet.
jag vet dock inte hur dina fläktar ser ut. men riktigt dåligt av FD

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=311521

Vill gärna inte betala extra, då jag fick dem nya gratis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixz92
Hej Ljungan11
jag hade samma problem med mina fläktat, jag fick helt enkelt skita i att sätta i gummiplupparna.

problemet var för mig att.
Hålet man sätter pluppen i har som ett "rör" från skruvhål till skruvhål
(se bild http://www.sweclockers.com/upload/gallery/32831-full.jpg )

jag bytte dock några scythe fläktar mot ett par FD fläktar med min polare, dom fläktarna hade inte det där "röret" mellan hålet.
jag vet dock inte hur dina fläktar ser ut. men riktigt dåligt av FD

Jag vet, mina har oxå pluppar, det var ju det dem nya plupparna var till för.
Jag har nu lite smått ångest då FD verkligen inte svarar.

DEN SOM HAR NUMRET TILL DEM LOVAR JAG ATT JAG SKICKAR EN INSPELNING TILL!

Permalänk

Jag har samma problem. Köpte 2st FD fläktar för ca 1 vecka sedan och var nöjd med att jag skulle kunna montera fläktarna med dom där gummigrejjerna för att minska vibrationer. MEN dom går ju inte att få fast eftersom det är som ett "rör" där som Fixz92 sa. Det ska jag vara tomt där och inte så som det ser ut nu. Det slutade med att jag tog sönder 4 st "gummiskruvar" och sen gav jag upp.

Väldigt dåligt av fractal design, är besviken.

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk

lillmackan, försök kontakta FD, dom skickar ut nya pluppar, men dessa verkar tyvärr inte fungera heller, vilket jag har skrivit om i mitt första inlägg.

Permalänk
Medlem

FDs 120mm fläktar/gummiskruvar har haft det felet sen minst 11 månader tillbaks i tiden. Inte nog många flingor i paketet hos dom kanske...

Permalänk

men har du inte läst?

jag har fått dem NYA PLUPPARNA som dem säger ska funka, dessa har inte ens funnits i 11 månader!

Permalänk
Medlem

Han kanske menade att plupp-problemet är kännt sen över 12 mån, oavsett om dom är en nyutgåva?

Dom har försökt fixa med nya, men det är fortfarande samma fel sen 11 mån tillbaka?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Så kanske det är.

Förlåt om jag överreagerade, är sjukt arg på att FD inte svarar.

Och sen är jag så trött, så jag trodde att klockan nu var runt halv 7 men det vara visst bara tjugo i tre...

Permalänk

jag får fortfarande inte kontakt med FD,
Vad ska jag göra?
jag orkar ärligt talat inte bara sitta här och vänta,
Är så jävla besviken på detta svenska företag. Skäms!

Permalänk

jag fick det att fungera:) jag änvände en tandpetare där jag bröt spetsen så den var helt trubbig sen körde jag in den i gummiproppen och helt enkelt använde våld för att få dom på plats det gick efter typ 2 timmars arbete och blod på hela händerna men bra blev det:=)

Permalänk

Okej, jag ska försöka med detta. Varför blev du blodig? stack du dig?

Permalänk

Detta funkar inte då du har de gamla (korta) och dem nya inte har några hål i "huvudet".

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt Fractical Design R2 när jag fick det i veckan.
Det var ett jäkla bök om än omöjligt att få till de medföljande gummiskruvarna.
Slutade med att jag skruvade fast FD 140mm fläktarna i taket istället
och med skruvarna åtdragna så hjälper fläktarna till med att stabilisera det lite tunna plåten i taket som blev
lite vobblig med gummiskruvarna. Så mitt tips är att använda skruvarna för bättre fastsättning och stabilitet av taket.
Fläktarna är väldigt tysta och hörs knappt.

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

Passar på att fråga hur klent taket e, tål det en radiator med fläktar på dryga kilot?

Permalänk

Jag fick inte med några gummipluttar med mitt R2 Vill också ha
PM till fractal efter helgen...

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Jag har också 2 st 120 fläktar från Fractal. Dessa i ett Antec 300.

"Gummistropparna" är totalt värdelösa, de är inget att diskutera.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

även jag har haft problem med fd's gummiplupparna. skruvar is the way to go

Visa signatur

Asus P8Z77-V LK | Intel i5 3570k | Corsair 8GB 1600Mhz | Samsung 840 Pro 246Gb + 3x 1Tb Samsung F3 | 970 Strix | Corsair 860i

Ljud: audio-technica ATH-a2000X | O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Jag fick inte med några gummipluttar med mitt R2 Vill också ha
PM till fractal efter helgen...

Så man ska ha fått med det? Trodde man bara fick med pluppar om man köpte fläktar.

Köpte nydligen ett Define R2 men fick inte med några pluppar. Skriv gärna om du lyckats fått några efter att du mailat dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoDeR
Så man ska ha fått med det? Trodde man bara fick med pluppar om man köpte fläktar.

Köpte nydligen ett Define R2 men fick inte med några pluppar. Skriv gärna om du lyckats fått några efter att du mailat dem.

Borde vart med i den lilla tillbehörslådan man fick med... Har egentligen ingen användning för pluttarna så vet inte om jag orkar/kommer ihåg att maila dom =/

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Borde vart med i den lilla tillbehörslådan man fick med... Har egentligen ingen användning för pluttarna så vet inte om jag orkar/kommer ihåg att maila dom =/

Jaså, ne jag har då inte fått några gummipluppar. Testar att maila dem isf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoDeR
Jaså, ne jag har då inte fått några gummipluppar. Testar att maila dem isf.

gör det

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Till R2 chassit och de två fläktar som följer med år man inga "gummipluppar" men om man köper fler fläktar från FD så följer sånt med.

Så maila inte FD ang. det.

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB

Permalänk
Medlem

Varför inte bara skriva till användaren här på sweC?
Jag fick hjälp med mina problem redan samma dag och fick saker skickade hem efter 3 dagar.
Jag är supernöjd med FD.

Permalänk
Medlem

det borde ju gå att såga bort "röret" och sedan köpa nya gummipluppar på tex inet.. Men jag såg att du inte vill lägga ut några pengar så det skiter sig ju Men hur ser plupparna som följer med ut? är de längre än vanliga som följer med till tex noctuas fläktar?

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 8800gt (7970inc) - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ HP Probook 6450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Varför inte bara skriva till användaren här på sweC?
Jag fick hjälp med mina problem redan samma dag och fick saker skickade hem efter 3 dagar.
Jag är supernöjd med FD.

Menar du att jag skulle skicka ett pm till ZoDeR och Sennebring? Tänkte att det kunde vara bra för andra att veta så inte FD får massor med mail om det.

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C4rlsson
Menar du att jag skulle skicka ett pm till ZoDeR och Sennebring? Tänkte att det kunde vara bra för andra att veta så inte FD får massor med mail om det.

Han menar att man kan PM:a fractals SweC användare som kikade i define r2 trådarna ganska flitigt de första veckorna chassit fanns.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Han menar att man kan PM:a fractals SweC användare som kikade i define r2 trådarna ganska flitigt de första veckorna chassit fanns.

Aha då förstår jag precis

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB