Elgigantens Trygghetsavtal?

Permalänk

Elgigantens Trygghetsavtal?

Jag behöver er kunskap ang trygghetsavtal,

Jag köpte en HP HDX18-1100eo från elgiganten 09/05/16. Den kostade då 16.995kr. Jag köpte även trygghetsavtalet för 2249kr, (den varar i 2år).

Nu undrar jag, om oturen skulle vara framme, att den skulle bli t.ex. tappad och förstörd. Kommer jag då få en ny dator? Eller kommer dom försöka laga eländet? Och vart går gränsen för att byta ut trasiga delar och byta ut HELA datorn mot en ny?
Just den datorn jag har nu finns ju inte längre..så hur löser dom det problemet?

Tacksam för svar!

//Vicky

Permalänk
Medlem

Du bör ha fått med en broschyr eller liknande när du tecknade försäkringen där det mesta står, annars kan du läsa här (de har även några exempel under "Ersättningsexempel").

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tco
Du bör ha fått med en broschyr eller liknande när du tecknade försäkringen där det mesta står, annars kan du läsa här (de har även några exempel under "Ersättningsexempel").

Tackar! Det var till mycket hjälp! Dumt av mig att inte kolla på deras hemsida..haha. Men tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Kanske en hård fråag, men varför i allsin dar frågade du inte det när du köpte datorn?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Kanske en hård fråag, men varför i allsin dar frågade du inte det när du köpte datorn?

Haha jag gjorde det, jag frågade om det var en sån "kan man slänga i backen och få en ny dator försäkring" och hon sa att det var det. Men inte vet jag, det är ju så många paragrafer hit och dit..man blir yr i mössan. Så jag bara tänkte om nån hade erfarenhet i detta ^^

Permalänk
Medlem

Ah ok, då förstår jag. Får man hoppas trevliga damen talade sanning då

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Ah ok, då förstår jag. Får man hoppas trevliga damen talade sanning då

Haha ja det får man verkligen göra! Men jag hoppas ju att de inte kommer hända något med min dator..:P men man vet aldrig! Peppar peppar!

Permalänk
Medlem

Har du if stor hemförsäkring? isf ingår garanti i 4 år på allt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidReactor
Har du if stor hemförsäkring? isf ingår garanti i 4 år på allt

En hemförsäkring har jag alltid, och nåt drulle tillägg tror jag. Men då är det ju självrisk och sånt. Enligt vad jag läst på Happy Care så behöver man inte betala ett korv öre då nåt går sönder ^^ om det inte var en mobil..knepigt

Permalänk
Medlem

Jag hade PC Citys motsvarande försäkring (väldigt lik Elgigantens) på min laptop. Efter ca 1,5 år lyckades jag spilla ett helt glas cola över datorn, jag fick dock inte en ny, men de bytte nästa alla delar inuti (moderkort, processor, hdd, dvd) samt tangentbordet och skärmen. Nu funkar den i alla fall som den ska igen och det kostade inte ett öre, så jag är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lifeprayer
En hemförsäkring har jag alltid, och nåt drulle tillägg tror jag. Men då är det ju självrisk och sånt. Enligt vad jag läst på Happy Care så behöver man inte betala ett korv öre då nåt går sönder ^^ om det inte var en mobil..knepigt

Elgiganten:
kostar 2249kr
självrisk 0kr
2år

if (hemelektronik):
kostar 0kr
självrisk 1500kr
4år

enkel matte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidReactor
Elgiganten:
kostar 2249kr
självrisk 0kr
2år

if (hemelektronik):
kostar 0kr
självrisk 1500kr
4år

enkel matte

Haha ja, fast..hemförsäkringar kan väl inte vara gratis? Du måste ju betala nåt i månaden för att få ha en hemförsäkring..så bra som du staplat upp det är det väl inte riktigt..men nästan!

Permalänk
Medlem

kostar inget extra *per pryl*
Alla har ju och betalar hemförsäkring någon stans, frågan är vilken man väljer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidReactor
kostar inget extra *per pryl*
Alla har ju och betalar hemförsäkring någon stans, frågan är vilken man väljer

Haha så sant så sant! My bad ^^ Du har helt rätt ^^
Undrar om man kan va så fräck att OM den skulle gå sönder (peppar peppar) att man kunde få byta till en Macbook Pro 15'' som kostar 16.990kr XD Vad tror ni om de? Det är ju ingen uppgradering på så sätt.

Permalänk
Medlem

Jo,, det 'r sant att man ändå betalar hemförsäkring,,

Jag tex har Via facket..

Men då är det ju detta med Värdeminskning på hemförsäkringen
Du får inte en likvärdig TV som man får med elgigantens, då får man en bättre i de allra flesta fall

sen självrisken..

Men jag kan hålla med om att det är dumt att köpa den dära försäkringen på plats

har tyvärr slängt några tusen i sjön

på onoff, elgiganten och Phonehouse:

TV 20000:- kostade försäkring 3395:-

Hemmabiopaket 2795:- tog 2år för 300kr

Kamera 2495:- Försäkring 2år 500kr

2 gånger på phonehouse Mobiltelefon i 4000kr klassen 249:-/kvartal men sade upp avtalet efter 1 år på båda men där e 2000kr

köpte på onoff en 32" LCD 4995:- plus
Nintendo wii 3795:- med tillbehör försäkring på allt 799kr

Så runt 7000kr har jag slösat under dessa få år,, men nu har jag bestämt att inte ta det mera,, dock har man ju tackat ja pga att "om oturen är framme" typ blivit övertalad av säljaren...

En sak btw,, jag tog 5år på ugn & Spishäll från elgiganten och de är nu 3 år gamla,, tänkte att man kunde krajja dom efter 4 år & 6 månader så kan man kanske få ut nya grejjer =P eller inte,, man kommer nog inte att orka hålla på så bara för att..

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk

Jag har nu mailat Happy Care och frågat hur det fungerar, så vi får se vad dom har för spännande svar! ^^

Permalänk
Medlem

Alltså.. hemförsäkringarna har ofta värdeminskning. Det har inte dessa man köper till i butikerna. En viss skillnad. Min 2 år gamla asus pajade härom månaden. Fick en helt ny till priset som asusen hade för 2 år sen (7000kr) men jag hade Solid som försäkringsbolag via Netonnet. Betalade 195kr i självrisk och 479 för försäkringen i ett år. Fick ett erbjudande varje år att teckna ett år framåt. Tur att jag gjorde det.

Jag har även drulle i min hemförsäkring men 1500 i självrisk och värdeminskning var jag inte så sugen på. Min månadskostnad är något högre för att jag har valt allrisk som tillägg också.

Permalänk
Medlem

Sålänge det inte kan visas att det beror på grov oaktsamhet (typ köra över med bilen/slå med baseballträ) så gäller försäkringen, den repareras i första hand men om det inte går/är rimlig kostnad på det så får du en likvärdig

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidReactor
Har du if stor hemförsäkring? isf ingår garanti i 4 år på allt

inte för att vara sådan... men det finns ingen försäkring någonstans som har någon form av produktgaranti..

försäkring och garanti är två olika saker.

försäkring - täcker fel som kommer av yttre påverkan (drulle)
granti - täcker ursprungsfel

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Medlem

el-gigantens trygghetsavtal gäller när man genom otur har förstört sin produkt, ett händelseförlopp ska finnas.

i första hand skickas den till auktoriserad serviceverkstad för kostnadsförslag, efter den tar happy care ett beslut om den ska lagas eller ej.
lagas den inte blir man ersatt av en likvärdig modell, här är det viktigt att man påpekar vilka speciella saker som avgjorde att man köpte den produkt man gjorde, är där bluetooth i den datorn och det är något man är beroende av ska där givetvis vara det i den nya också.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

JOKKE har helt rätt där.

sen är det så också att vissa väljer att köra på sin hemförsäkring, det respekteras, men när dem då köpte en dyr tv för 20 000 år 2007, som går sönder idag år 2010, Inte nog med att självrisken ligger på över 1000 kronor men även där har dem värdeminskning och avskrivningar på upp mot 60% av vad varan kostar år 2010, säg då att TVn idag kostar 10 000 kr, ca 60% avdrag, plus en självrisk på över 1000 lappen, vad får du då att handla en tv för? 3000 kronor om du har tur.

DESSUTOM täcker inte hemförsäkringen tekniska fel på tvn. ska du då medvetet slänga ner den från bordet? det kallas försäkringsbedrägeri;)

Nä men seriöst, trygghetsförsäkring hos elgiganten är som alla andra butiker, fast den är lite dyrare dock pga. självrisken som ligger på 0 kr.

Visa signatur

Cherish your life...