Tid ni spelar - Pris på dator?

Permalänk
Medlem

Happ

Blir väl kanske max 4 timmar i veckan nu när man rullar mellan jobb och studier. Vore kul att veta vad ni har för datorer som kostar 30k+. Min klarar allt idag. Ett smått OC:at självbygge för ca 4k. AMD 6000+, radeon 4850 etc. Vart hamnar resten av pengarna och blir ni bättre datorspelare?

Permalänk
Medlem

Att en dator för 4k klarar att dra igång alla spel är förvisso imponerande men vill man köra med allt ögongodis på de lite högre upplösningarna så duger det tyvärr inte.

Permalänk
Medlem

Är väl 12+ timmar om dan.

Innan min SSD räknade jag med ca 10k för datorn, så det är väl ca 12k nu.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

spelar väll 2-5 timmar om dagen lite för mycket försöker sluta spela. jag skyller på css..

allt som allt har datan kostat mej 5-7 K

Permalänk
Medlem

7k på burken vid köp, sen köpt nya grejjor (grafikkort, 2musmattor, ny mus, ny skärm, nytt chassi osv...) för kanske 11-12k dock så har man tabbat bort sig så att en extra 1.6k måste läggas ut...

EDIT* just ja speltid... skolveckor ca 7-8h. På lov/helg varierar det men är det en slappdag så minst 11h

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Medlem

Spelar 1-2 timmar per dag. Har för mycket plugg nu. Jobbar när jag inte läser. 2009 har jag lagt mer än 70.000Kr på datorer och div kringutrustning. Men sen har jag samtidigt sålt en del hårdvara genom tiden. Men ligger nog på 7-60.000Kr.

Dator 1: Den i siqn - 30kkr?
Dator 2: Coolermaster chassi, i7 920, Asus PT6 Deluxe v2, Corsair 1600Mhz 6gb, 2x1TB disk, Ati 5870, corsair 550W
Dator 3: Corsair 800D, i7 920, EVGA SLI LE, Corsair 1600Mhz 6gb, 1TB, Saphire 5970 OC, corsair 850W (hela datorn vattenkyld med div EK block osv)
Dator 4: HTPC- AMD X2 7750, MA78GM-S2H, 2gb minne, 2x1tb, 360W zalman silent

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Inaktiv

Spelar kanske 1-2h/dag, datoranvändade dock minst 8h/dag

Nuvarande datorn har jag väl lagt ut ca 15k på.

Permalänk
Medlem

Tid: Alldeles för mycket
Pris: Se ovan...

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Tror datorn kostade 17'000kr. Detta var dock 5 år sedan. Spelar kanske 1 timme i veckan.

Tycker många arbetslösa verkar ha lite mycket pengar över. Borde nog dra ner skatterna lite mer och dra ner på bidragen.

Har du något jobb åt mig

Men det du säger är sant känner mig riktigt usel att sova hela dagarna och posta det här mitt i natten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Tror datorn kostade 17'000kr. Detta var dock 5 år sedan. Spelar kanske 1 timme i veckan.

Tycker många arbetslösa verkar ha lite mycket pengar över. Borde nog dra ner skatterna lite mer och dra ner på bidragen.

Datorerna inhandlas dem perioderna man har jobb... sedan kommer en viss kris och moderat arbetspolitik "sist in först ut" och slår till, med noll tillsyn på kunskaper och hur man fungerar på jobbet.

Bidragen är skamligt låga, men det vi behöver är en regering som bryr sig om folket, och inte kapitalister som skiter på dem små.

Så du har fel, antar att du aldrig varit på botten heller, jag betalar gladeligen alla skatter när jag har jobb och tjänar massa pengar med. Det får vårt samhälle att gå runt med alla förmåner som sjukvård och bra skolsystem(till skillnad från andra länder).

Permalänk
Medlem

spelar la i snitt 35 timmar i veckan.. har jag otroligt tråkigt så ökar ju denna tiden avsevärt...

Datorn har väll, allt som allt, kostat mig 18,000 kr...
fast, ska jag räkna med ljudet till datorn så måste jag lägga till ytterligare 4-6,000kr på den listan...

så är man ju arbetslös med ja.. så det kommer bli knapert att uppgradera datorn nu, men det måste göras då systemet börjar bli slött =/

Permalänk
Medlem

0 till 6 timmar om dagen. Dagar med skola hinner jag ingenting. En lugn helg kan jag sitta 6 timmar innan baken säger ifrån

6k för skärmen ny, runt 1000 för tillbehör, kanske 12k för delarna som sitter i nu så 19k plus ljud. Sitter med begnagnade stärkare och egenhändigt konstruerade högtalare så blir lite svårt att räkna på det.

Det var ju ett tag sedan man köpte en del av delarna också så priserna kanske har händrats en del.

EDIT: Matematiskt fel

Blir nog mindre framöver, tar både tid och pengar att plugga

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Köpte ny dator i år... ett i7 system, ca 20k med skärmar. Spelar just nu 0 timmar i veckan på grund av jobb och att jag inte har någon att spela med när jag väl är ledig.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Runt 18k tot för all utrustning för 3 år sedan när jag köpte den. Använder den som spel dator och media center för all film och dylikt.

Speltid skulle jag räkna med kanske 1-2h / vardag och 1-7h helger. Har flickvän och pendlar långt till jobbet så blir inget mycket tid över för spel Men ibland lanar man med kompisar och då blir de väl mer eller mindre 24h / dag spel haha

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Har du något jobb åt mig

Men det du säger är sant känner mig riktigt usel att sova hela dagarna och posta det här mitt i natten.

Jag är arbetslös får inga pengar. dom säger jag är för ung. Vettefan riktigt vad dom menar med det. Dock får jag nog ett jobb om 1 vecka;)

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
Jag är arbetslös får inga pengar. dom säger jag är för ung. Vettefan riktigt vad dom menar med det. Dock får jag nog ett jobb om 1 vecka;)

Jobb för unga garantin ger runt 2500kr i månaden, men då ska man vara inskriven hos arbetsförmedling osv osv... Det är också försentat för många.

Söker själv lite jobb hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Jag lirar på Haexa i sign.. max 10 timmar i veckan.
Bror min lirar på The Behemoth.. Han spelar mellan 20-25 timmar.

Heaxa kostade 11000 drygt för bara datorn. Skärm, tangentbord, högtalare etc gick på 5k. Sen har jag nyligen lagt ut 1000 på ny mus och nytt tangent bordö så 17k tot.

The Behemoth gick på drygt 26k med alla tillbehör, ligger dock ett studio ljudkort i den för 5.5k.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk

~250k för datorn + all utrustning

Spelar ~2 timmar om dagen

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk

Spelar kanske 6 timmar om dagen, olika från dag till dag. Men betalade nog runt en 8k när jag köpte datorn i nyskick för 1 år sen, uppgraderat 2 saker sen dess. Cpu kylare för runt 600kr och nytt grafikkort för 1,5k kr

Permalänk
Medlem

Spelar ca 3-4 timmar per dag och sitter vid datorn 6-7 timmar per dag. Lagt ner uppemot 15k på datorn och bra mycket på kringutrustning också. Nästan för mycket...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

15k inklusive möss tangentbord, skärm osv

Typ 2-3 timmar / dag

Visa signatur

4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 | Samsung G8 Oled 4K

Permalänk
Medlem

Spelar mins 2h om dagen men sitter vid datorn betydligt längre. Och den kostade 7000 våren 2008. Har bytt grafikkort för 1000kr fick sålt de gamla för 650kr. Bytt till en phenom 8750 för 50kr moderk nuvarande datorn kostar 450kr men fick sålt de gamla moderkortet och processor för 550kr så gick + där. Så total kostnad av datorn blir ju 7300kr och presterar jävligt mycket bättre än när jag köpte den

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag spelar 8 timmar på vardagar och 12-14 timmar på helger och jag har lagt ner ca 15 000 på min dator med skärm och sånt

Permalänk
Medlem

Hmm svår fråga. Min tid delas friskt mellan datorn,ps3,studier och det allmänna sociala. Men räknar nog kallt med iaf 3-4 timmar varje dag. Total speltid dator + ps3 ligger nog på runt 3 timmar. Datorn gick lös på 14k för ett år sedan.

Permalänk
Medlem

Varierande faktiskt. Några år tillbaka så spelade jag omkring tio timmar kanske, per dag. Nu är det mer casuality i allting jag spelar.

Datorn kostade cirka ~13k sammanlagt som jag höll på med mellan slutet av '08 till mitten av '09. Skärmen jag har, inhandlade jag '06 för ungefär ~2k. Och till sist, mus och tangentbord, kring ~1,2k.

Permalänk
Medlem

~20k de senaste året. (2009 då)

2 timmar om dagen kanske, kan bli mer på helger eller ifall jag är ledig.

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Medlem

På tok för många timmar.. Blir ju inte bättre nu när man är arbetslös Fast det varierar ganska mycket också Vissa dagar kan det vara över 10 timmar nästa dag kanske det bara blir 2. Datorn jag har nu har kostat mig ca 20-22 på 2 månader

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + SVS SB2000 drivs med Yamaha RX-V6A

Permalänk
Medlem

Kostade: ~12k
Vardagar: sitter runt 3-4h/dag
Helger: blir väl runt 8h/dag

EDIT: såg inte det var spelande det gällde, men kanske hälften av det ovanstående går till spelande.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Kostade ca 8k
Snitt 6 timmar per dag spelande

Permalänk
Medlem

Spelar kanske en timme per vecka, och för det mesta gammla spel- DoD... Sitter på en bärbar för 7000 som fungerar ganska bra och duger för skolan

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X