Djupdykning i Geforce GF100

Permalänk

Lite ord och inte riktiga spel testar och sen inga pris uppgifter. ATI har allt i en järnhand just nu

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt hoppats på att få se mer efter all väntan, men ja... det är ju inte jättelänge tills februari!

Permalänk
Medlem

Det ser ut att bli en riktig bomb alla fall om man går efter specsen, lär nog prestera fint i nya spel.

Permalänk
Medlem

Grafikkort eller datorprylar överhuvudtaget har väl aldrig varit en bra investering, men det är en hobby och tycker man det är kul så...

Väldigt bra artikel för övrigt, jag började direkt tänka på "nästa gen" när jag såg renderingarna av Raytracing och peruken, Playstation 4 någon? Kan inte hålla mig till första riktiga testerna!

Permalänk
Medlem

Tack för genomgången. Som sagt, intressanta speficikationer, och på pappret ser flera av sakerna väldigt bra ut.

Hög anti-aliasing och tessellation verkar vara två starka punkter hos GF100. Det innebär att GF100 kan slå AMDs kort ordentligt på hemmaplan, då DX11 och framförallt tessellation är något AMD talat sig varma om. Speciellt då den verkar vara väldigt kraftfull i GPGPU segmentet också, dvs Directe Compute, OpenCL och Cuda/PhysX.

Fast det blir som andra sagt mest intressant när sajterna fått riktiga kort att testa. Om den kan hålla sig en bit under 225W är det bra också.

Permalänk

Det här ser ju väldigt bra ut men var är korten?
Tveksam om dom hinner komma ut i större kvantiteter före sommaren då dom inte ens ännu är färdiga med specen för klockfrekvenser och sådant.

Permalänk
Medlem

På papper ser det bra ut, får se vad det presterar senare när det väl kommer och till vilket pris.

Riktigt synd att nvidia skall hålla på med stängda program så som cuda, bättre att bara köra på standarder eller skapa öppna program så alla grafikkortstillverkare kan använda dem, inte många speltillverkare med vett bakom pannan lär ju vilja utveckla på en plattform som bara ett märke stödjer på marknaden.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Glöm inte andrahandsvärdet bara. Vem vill köpa ett beggad 8800GTX i dagsläget när det slukar så oerhört mycket ström och inte presterar märkvärdigt jämfört med de senare midrange-korten? Efter 3 år får man väl kanske en tusing för det kortet, 1500 med lite tur och då har man tappat 12-1500 ungefär per år. Köper man då istället ett kort för 2500 (som man får riktigt mycket prestanda för i det röda laget) och säljer det för hälften efter ett år så har man ungefär samma förlust fast har alltid något modernt då ett sånt kort troligen ändå räcker längre än ett år.

Men det beror ju på hur mycket man har att lägga på en gång och om man bryr sig om modern teknik och låg strömförbrukning eller att bara ha en burk som går och går och går

Förvisso! Nu brukar jag inte sälja mina gamla datorprylar utan de får oftast bli till en besöksdator eller så snor lillebrorsan dem.

Jag förstår ditt resonemang men då jag inte säljer mina gamla kort känns det irrelevant. Självklart blir det samma kostnad att köpa kort för 2500 med 1.5 års mellanrum istället för att köpa vart tredje år för 5000. Visst får jag "ny teknik" efter 1.5 år då, men en del av den tekniken är det inte onöjligt att man kan ha fått redan med värstingkortet lite tidigare. En annan fördel (ser jag det som) är att man får värstingprestanda för ett tag så man kan smaska på fullt med ögongodis i de senaste spelen.

Visst drar mitt 8800 bra med ström, men något ska ju hålla fötterna varma såhär på vintern också...

Nä, skämt åsido så visst, lite lägre strömförbrukning hade vart trevligt, men så mycket mer "modern teknik" kommer det inte på ett år om man köper precis när en ny serie kommer ut.

Antagligen värderar vi lite olika saker, men det intressanta tycker jag är att man köpa såna här "dyra" kort utan att det egentligen handlar om mycket mer pengar än vad många andra lägger, det blir bara en större kostnad på en gång.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Riktigt synd att nvidia skall hålla på med stängda program så som cuda, bättre att bara köra på standarder eller skapa öppna program så alla grafikkortstillverkare kan använda dem, inte många speltillverkare med vett bakom pannan lär ju vilja utveckla på en plattform som bara ett märke stödjer på marknaden.

De har ju stöd för opencl och directcompute också, så utvecklarna kan välja hur de vill. Sedan kan det ju visa sig att CUDA, physx och liknande är så mycket smidigare, snabbare och bättre att folk väljer det i alla fall, men det är väl i så fall knappast nvidias fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jag sitter på ett 8800GTX jag köpte när det kom, betalade 5300kr vilket var saftigt men såhär i efterhand helt klart värt det, det spelar ju fortfarande dagens nya spel utan större problem. Egentligen känns det mer som att det är resten av datorn (köpt samtidigt) som sackar efter desto mer. Jag lyckades även pricka ett ATI 9800Pro för ~5000kr när det begav sig, vilket även det hängde med i många år.

Visst är det snordyrt och svider att köpa grafikkort för över 5000kr, men slår man ut det på antal år man har det är det nog värt det.

Såhär ser jag det:

Köper jag idag ett grafikkort för ~2500-3000kr (gissar på att det är där nånstans det är mest prestanda utan att bli fånigt dyrt) hur mycket av de pengarna går då inte åt bara för att komma upp i samma prestanda mitt 8800GTX redan har? Runt 1500kr? Alltså lägger jag bara 1000-1500kr på "mer prestanda" och 1500 är kastade i sjön.
Då spar jag pengarna och köper ett nytt grafikkort vart tredje år och få topprestanda ett tag istället för att köpa "ok" prestanda men behöva byta efter ett och ett halvt år och i slutändan göra av med samma pengar.

Ska bli riktigt intressant att se hur Fermi presterar på riktigt. Mitt 8800gtx är ju uppe i snart 3 år så börjar bli dags att byta.

Håller med helt och hållet! har fortfarande mitt 9800GTX som jag också haft i över 2år, hade ett 8800GT innan , fick en gratis uppgradering annars hade jag fortfarande suttis med 8800GT, blir ett Fermi för mig iaf

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Dem glömmer att ställa sig dem viktigaste frågorna; klarar den crysis och hur många poäng/dag får man i F@H

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Hedersmedlem

GF100 är väl (om man fortsätter på Nvdias namnsättning) ett 385? Hmm tror nog ändå att jag köper ett 5870, Fermi lär ta ett tag innan de kommer ut skulle jag gissa på.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Ska nog göra så att jag avbeställer mina HD5870 kort och kör den nya datorn med mitt gamla GTX260 i väntan på Fermi.

Elgot: kanske kan fråga dig.. tror du att Fermi lanseringen blir en likadan papperslansering som med HD5xx korten? Alltså extrem brist på kort i nästan ett halvår(?)
Jag har lite svårt att tänka mig att Nvidia gör en likadan lansering, för HD5xx lanseringen var ju utan motstycke i historien..
Eller du kanske inte vet alls..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
De har ju stöd för opencl och directcompute också, så utvecklarna kan välja hur de vill. Sedan kan det ju visa sig att CUDA, physx och liknande är så mycket smidigare, snabbare och bättre att folk väljer det i alla fall, men det är väl i så fall knappast nvidias fel?

Jo jag tycker det är fel att skriva sådana program som stängda produkter. Speciellt när tillverkaren nvidia kör med försök till monopol vilket syns då du inte kan köpa ett nvidida kort för cuda och sen köra ett kort från annan tillverkare för allt annat då nvidia då inaktiverar sitt kort.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har börjat fundera på om man över huvud taget behöver kraftfullare grafikkort? Nästan alla spel utvecklas ju till konsoller med urgammal hårdvara som inte ens pallar att rendera spelen i mer än 720p med 30 FPS. De som fortfarande gör spel till PC, till exempel Blizzard och Valve, gör ju spel som ska funka på nästan alla datorer, alltså kommer man inte ha nytta av några monsterkort om man inte spelar i extrem upplösning?

Bara lite tankar från mig där.

Permalänk
Medlem

Kan det här bli början på slutet för AMD? eller vad har de på G nuförtiden?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victorix
Kan det här bli början på slutet för AMD? eller vad har de på G nuförtiden?

Ehh?
Haha varför skulle det bli början på slutet för AMD?..
Vem som har det bäst presterande kortet betyder inte allt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Jag har börjat fundera på om man över huvud taget behöver kraftfullare grafikkort? Nästan alla spel utvecklas ju till konsoller med urgammal hårdvara som inte ens pallar att rendera spelen i mer än 720p med 30 FPS. De som fortfarande gör spel till PC, till exempel Blizzard och Valve, gör ju spel som ska funka på nästan alla datorer, alltså kommer man inte ha nytta av några monsterkort om man inte spelar i extrem upplösning?

Bara lite tankar från mig där.

PS3 håller ju fortfarande rätt bra prestanda(?), och även om PC-spelen går att köra på nästan alla datorer så är det väl långt ifrån alla som vill göra det?

Ungefär som att fundera över om det behövs FullHD-tv eftersom så få kanaler sänder i HD och att de som är det går bra att skala ner och titta på ändå?

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ska nog göra så att jag avbeställer mina HD5870 kort och kör den nya datorn med mitt gamla GTX260 i väntan på Fermi.

Elgot: kanske kan fråga dig.. tror du att Fermi lanseringen blir en likadan papperslansering som med HD5xx korten? Alltså extrem brist på kort i nästan ett halvår(?)
Jag har lite svårt att tänka mig att Nvidia gör en likadan lansering, för HD5xx lanseringen var ju utan motstycke i historien..
Eller du kanske inte vet alls..?

Skojar du eller? Komplett har haft hundratals kort i lager nå vecka nu. 2 miljoner sålda på <3 månader? Ja, 5000 har faktiskt bara varit ute i 3 månader, inte ett halvår.

Sen var du uppenbarligen inte med när 8800GT och 3870 lanserades.

Får hoppas att dem har ett 3000kr kort ute innan BF:BC2 släpps, annars blir det AMD.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Skojar du eller? Komplett har haft hundratals kort i lager nå vecka nu. 2 miljoner sålda på <3 månader? Ja, 5000 har faktiskt bara varit ute i 3 månader, inte ett halvår.

Det är en butik ja.
Dessutom till ett högt pris enligt mig.

Majoriteten av butikerna har fortfarande inga kort i lager.
Har väntat på mina Asus HD5870 kort i 2 månader nu, hos Misco, men jag avbeställde dem nyss, gud vet hur många månader till jag hade fått vänta på dem.

Permalänk
Avstängd

Nästa generation kanske...

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är en butik ja.

Har väntat på mina Asus HD5870 kort i 2 månader nu, hos Misco, men jag avbeställde dem nyss, gud vet hur många månader till jag hade fått vänta på dem.

Jag fick mitt hd 5970 efter ~2 veckors väntan hos inet, finns många ställen som tycks få leveranser snabbt och numera skall det inte vara några som helst problem med att få sitt kort. Bara att söka runt lite.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
PS3 håller ju fortfarande rätt bra prestanda(?), och även om PC-spelen går att köra på nästan alla datorer så är det väl långt ifrån alla som vill göra det?

Ungefär som att fundera över om det behövs FullHD-tv eftersom så få kanaler sänder i HD och att de som är det går bra att skala ner och titta på ändå?

PS3 baseras på ett Nvidia 7800 kort ganska gammalt med andra ord. Men Fermi ser lovande ut tycker jag iallafall. Undra hur de billigare Fermi korten kommer att prestera?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Tyvärr tror jag inte att särskilt många kan annat än spekulera än så länge.

Citat:

Jo jag tycker det är fel att skriva sådana program som stängda produkter. Speciellt när tillverkaren nvidia kör med försök till monopol vilket syns då du inte kan köpa ett nvidida kort för cuda och sen köra ett kort från annan tillverkare för allt annat då nvidia då inaktiverar sitt kort.

Just att de inaktiverar funktioner om konkurrerande kort detekteras är kanske lite tveksamt, men att de utvecklar alternativa lösningar kan väl aldrig vara fel? Var är alla som prisar konkurrens nu? CUDA har ju dessutom länge varit branschledande; borde de överge det bara för att alternativ dyker upp?

Permalänk
Citat:

Jag fick mitt hd 5970 efter ~2 veckors väntan hos inet, finns många ställen som tycks få leveranser snabbt och numera skall det inte vara några som helst problem med att få sitt kort. Bara att söka runt lite.

Självklart kan man få tag i HD5870 kort nu, men till ett alldeles för högt pris enligt mig.
Jag beställde mina Asus HD5870 kort för 3400 kr styck, dessutom gillar jag Asus, Asus ger flera fördelar: upplåst nånting så man kan klocka över 900 mhz, voltage tweak, bra garanti, DIRT2 följer med, etc..

Permalänk
Medlem

Blackbird: Sluta va så insönad på Asus då? Ta ett XFX från misco så äru klar sen?

*edit* Dirt 2 följer väll med alla 5870 kort?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

kan man laddaner rocket sled demot någonstans? såg ju grymt kul ut!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hymer
Blackbird: Sluta va så insönad på Asus då? Ta ett XFX från misco så äru klar sen?

Priset..

Permalänk
Medlem

Kompletts billigaste kort kostar 3550:- (50-99 st i lager), miscos billigaste 3660:- (ej i lager), vad dillar du om? Sen har du inet, billigaste kostar typ 3690:- (i lager).

Ontopic. Hoppas dock prisättningen är bra, 6-7K för kortet är åt pipan om ni frågar mig. Kan inte kännas prisvärt och köpa kortet för de summorna då amd kommer troligen sänka priset på 5870. Aja tiden lär visa sitt.

/K

Citat:

Det är en butik ja.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Trevligt att de verkar bli klara med sitt kort iallafall. Är dock inte så superimpad av deras prestanda i deras speltester. Jag antar att de valt ut de spel och inställningar där de kan glänsa mest och inte ens då är det någon succe' jämfört 58xx serien som kom ut långt tidigare.
Vi får se vad oberoende speltester säger senare dock.

Raytracing i realtid är helt klart häftigt. När det första kortet som verkligen klarar det kommer ut så blir det en uppgradering för min del.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.