Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jag sitter på ett 8800GTX jag köpte när det kom, betalade 5300kr vilket var saftigt men såhär i efterhand helt klart värt det, det spelar ju fortfarande dagens nya spel utan större problem. Egentligen känns det mer som att det är resten av datorn (köpt samtidigt) som sackar efter desto mer. Jag lyckades även pricka ett ATI 9800Pro för ~5000kr när det begav sig, vilket även det hängde med i många år.
Visst är det snordyrt och svider att köpa grafikkort för över 5000kr, men slår man ut det på antal år man har det är det nog värt det.
Såhär ser jag det:
Köper jag idag ett grafikkort för ~2500-3000kr (gissar på att det är där nånstans det är mest prestanda utan att bli fånigt dyrt) hur mycket av de pengarna går då inte åt bara för att komma upp i samma prestanda mitt 8800GTX redan har? Runt 1500kr? Alltså lägger jag bara 1000-1500kr på "mer prestanda" och 1500 är kastade i sjön.
Då spar jag pengarna och köper ett nytt grafikkort vart tredje år och få topprestanda ett tag istället för att köpa "ok" prestanda men behöva byta efter ett och ett halvt år och i slutändan göra av med samma pengar.
Ska bli riktigt intressant att se hur Fermi presterar på riktigt. Mitt 8800gtx är ju uppe i snart 3 år så börjar bli dags att byta.