Vilken av dessa två ska jag välja?

Permalänk

Vilken av dessa två ska jag välja?

Hallå igen.
Om jag trampar någon regel på tårna genom att posta en ny tråd angående mitt datorköp så ber jag om ursäkt.
Den förra tråden blev lite väl plottrig.

Snubblade på den här datorn som var ganska lik det jag tänkt satsa på, men den hade mer minne än vad jag hade tänkt mig, men ändå var den billigare än det paket jag plockat ihop.
http://www.oc.nu/ItemInfo?itemId=180486147&itemName=EDGE+|+Ju...

Så jag plockade ihop ett näst intill identiskt paket på Inet.
Mitt paket innehåller dock en SDD disk på 80 gig, samt en extra fläkt.

Det paket jag tidigare tänkt mig såg lite annorlunda ut.
Ett annat bra mycket dyrare moderkort, en annan processor, kraftigare nätaggregat samt bara 6gb minne.

Som jag sagt tidigare så är jag ny inom datorbygge, men rent spontant så tycker jag att det första paketet med 8gb minne ser bättre ut.
Men klarar jag mig bra med ett nätagg på 650W?
Datorn ska användas till tunga spel och film.

Några synpunkter?

Permalänk

Ingen extra cpu-kylare? Kör på i7 920, lättare att klocka, och kolla moderkortet så det är p6t deluxe V2 också. Du kan ju ta bort ett ramminne från i7 860 då socket 1156 bara har dual channel.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Ingen extra cpu-kylare? Kör på i7 920, lättare att klocka, och kolla moderkortet så det är p6t deluxe V2 också. Du kan ju ta bort ett ramminne från i7 860 då socket 1156 bara har dual channel.

stort ?

Varför köra med 3 ram stickor på 1156?
Har lite haltaskig koll på nyare mb till 1366 men tror p6td deluxe ska vara ett bra alternativ (många som kör på det).
Skulle helt klart köra på 1366, enda är väl att i7 860 har lägre tdp men borde spela mindre roll när du klockar. Naturligtvis köper du en tredjepartskylare till cpun t.ex. noctua u12p eller corsair h50.

Permalänk

Ojoj, nu kommer ovetskapen fram.
1156? Ta bort ramminne? Vill ju ha så mycket som möjligt.
Jag är förvirrad -_-
Är verkligen ny på detta måste jag ännu en gång framföra, så jag famlar verkligen i blindo i den här djungeln.

Bör tillägga att Asus P6TD inte finns i lager, och inet vet inte när det kommer komma in heller, så jag bör välja ett annat moderkort.
Frågan är vilket.

Vad är det för fel på det första? Gigabyte GA-P55-UD5

Och angående kylare till processorn.
Denna: https://www.inet.se/artikel/6308506/noctua-nh-u12p-cpu-cooler
Eller denna: https://www.inet.se/artikel/6308699/corsair-cooling-hydro-h50...

Läste att Corsairs kan vara lite knepig att montera.
Men vilken låter minst tror ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Machinepriest
Ojoj, nu kommer ovetskapen fram.
1156? Ta bort ramminne? Vill ju ha så mycket som möjligt.

Nej, du har valt helt rätt med ram. s1156 ska har antal minnesstickor delbart med 2 och s1366 antal delbart med 3.

Jag vet inte vilken kylare som är bäst men många har bytt bort noctuan mot h50n och blivit nöjda.

Permalänk

Åh, nu trillade poletten ner... Det är modellen på moderkorten som S1156 och S1366 syftar på.
Som sagt, jag är verkligen en noob när det gäller detta.

Så vilka fördelar och nackdelar kommer med de olika modellerna?

Angående Corsairs H50.
Det är någon slags luft + vätske kylning va?
Krävs det underhåll av den? Menar om den ska fyllas på med något.

Permalänk
Hedersmedlem

slutet system så nej.