AMD gör första vinstkvartalet på tre år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Är bulldozer av helt ny arkitektur (helt från grunden)?! Trodde det var en phenom II med 6 kärnor, men det kommer både och då?

Isåfall hoppas jag på en mördar-arkitektur! Trodde de bara forsatte på den gamla arkitekturen, vilken börjar bli riktigt gammal (Är inte phenom-arkitekturen samma som de gamla athlonen, fast något upphottad?:S )

Men vad beror det på att tillverkare (HP, dell mm) fortsätter använda intel i sina budgetdatorer, trotts att amd ger mer för pengen?

Ja Bulldozer eller Orochi som den numera kallas, ska bygga på en ny arkitektur. Det stämmer att Phenom bygger på en optimerad version av K8 arkitekturen som blev berömd som p4 dödaren. Tyvärr får vi vänta till 2011 då även 32nm tekniken ska vara mogen.

Det jag tror är anledningen till att OEM tillverkarna fortfarande väljer Intel är nog för att vissa av dem kan ha kontrakt, intel har även mycket strömsnåla produkter vilket uppskattas. De har även kompletta plattformar som fungerar bra. Sen har Intel säkert exklisiva erbjudanden. Men det beror också på lite vilken butik kan tittar i, vissa har mer AMD datorer än Intel men desto fler har naturligtvis tvärtom.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

AMD har ju blivit lite som "budgetvalet" i datorvärlden. Man får hyfsad prestanda till hyfsat pris. Många av deras cpuer är ju trots allt väldigt prisvärda.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Är bulldozer av helt ny arkitektur (helt från grunden)?! Trodde det var en phenom II med 6 kärnor, men det kommer både och då?

Isåfall hoppas jag på en mördar-arkitektur! Trodde de bara forsatte på den gamla arkitekturen, vilken börjar bli riktigt gammal (Är inte phenom-arkitekturen samma som de gamla athlonen, fast något upphottad?:S )

Men vad beror det på att tillverkare (HP, dell mm) fortsätter använda intel i sina budgetdatorer, trotts att amd ger mer för pengen?

Vad jag förstått är det en helt ny arkitektur Det blir nästa uppgradering om de ligger lika bra till i pris som PhII.
Vet inte riktigt hur det ligger till med arktekturen som används idag men det låter inte helt omöjligt att det är en lite omgjord Athlon variant.
Det beror nog på att Intel gett super dealer för att HP,Dell osv ska använda Intel istället för AMD. De har ju fått böta en massa för olika saker bla. det. Rätta mig om jag har fel, inte så påläst om det här. Själv sitter jag på en stationär AMD och en bärbar just för att AMD gett mest för pengen när jag handlat. Hade en av varje fast Intel innan.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Bulldozer är en ny arkitektur från grunden. Den som används idag K10 arkitekturen är en upptrimmad variant av K8 som jag förstår det. Samma gäller för dagens ATI grafikort härstammar från R600 arkitekturen. Om jag minns rätt.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Bulldozer är en ny arkitektur från grunden. Den som används idag K10 arkitekturen är en upptrimmad variant av K8 som jag förstår det. Samma gäller för dagens ATI grafikort härstammar från R600 arkitekturen. Om jag minns rätt.

Stämmer bra det, skrev även det några inlägg upp.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Stämmer bra det, skrev även det några inlägg upp.

Oj sorry jag såg inte det.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen vad AMD gör med sin kommande arkitektur, lite av en chansning dock, men jag tror det kommer gå hem.
Om GPGPU inte kommer växa och bli bättre, enklare, vanligare osv så kommer den få svårt att konkurrera i vissa applikationer, men så som utvecklingen på det verkar se ut och med tanke på hur bra det går för AMDs gpu-avdelning tycker jag det kommer bli riktigt jävla spännande att se.

Permalänk
Inaktiv

Det vore riktigt trevligt om AMD skulle komma tillbaks även på CPU-sidan. Phenom II konkurrerar ju rätt bra med i5 750 och neråt iallafall, jag har en känsla av att Thuban kommer ge LGA 1366 en fin match när den väl lanseras, för att inte tala om Bulldozer/Orochi.

Jag saknar min gamla Athlon XP 1800+.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det vore riktigt trevligt om AMD skulle komma tillbaks även på CPU-sidan. Phenom II konkurrerar ju rätt bra med i5 750 och neråt iallafall, jag har en känsla av att Thuban kommer ge LGA 1366 en fin match när den väl lanseras, för att inte tala om Bulldozer/Orochi.

Jag saknar min gamla Athlon XP 1800+.

Jag tror att Thuban kommer prestera bra mycket sämre när det kommer till en eller få trådar och därmed inte kunna ge lika välbalanserad och komplett prestanda som Intels motsvarigheter, bland annat.

Nästa generation däremot är jag jävligt hoppfull på, tycker det är ett lysande chansning dom gjort som om jag förstått det hela rätt är en bra bit för Intel vad gäller att satsa på att maximera heltal och flytta flyttal till GPGPU-lösningar, framförallt med tanke på hur bra just grafikkortsavdelningen går...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Du har naturligtvis helt rätt. HD58xx serien var ju en total flopp. Och vem, som inte är mentalt rubbad, skulle kunna tänka sig att köpa en Phenom II?

Nej, du måste ha rätt. Ingen vill ha något. Länge lever Intel!!1one

Intressant teori, företaget enda vinst på tre år men ändå vill alla ha AMD.... nja, håller inte rikigt.

Lägg ner cpu tillverkningen och håll er till grafikdelen...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage

Visst, mycket bättre. Ge folket sin LADA efter lång väntetid och till överpris.

Eller du kanske kör LADA som taxi? I så fall ber jag om ursäkt för detta sinneslösa och taktlösa påhopp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Intressant teori, företaget enda vinst på tre år men ändå vill alla ha AMD.... nja, håller inte rikigt.

Knutbydramat verkar ha satt sina spår i vissa...

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem
Citat:

Lägg ner monopol snacket, det är inte positivt på något sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Du har naturligtvis helt rätt. HD58xx serien var ju en total flopp. Och vem, som inte är mentalt rubbad, skulle kunna tänka sig att köpa en Phenom II?

Nej, du måste ha rätt. Ingen vill ha något. Länge lever Intel!!1one

absolut, alla köper AMD, det är därför det går så bra för dom.... nja.

Håll er till GPU och skippa CPU tillverkninen. Dom har ju liksom inget att konkurera med. Ska man clocka, spela, packa filer m.m vad väljer man...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

absolut, alla köper AMD, det är därför det går så bra för dom.... nja.

Håll er till GPU och skippa CPU tillverkninen. Dom har ju liksom inget att konkurera med. Ska man clocka, spela, packa filer m.m vad väljer man...

AMD eller Intel? Bägge tillverkares processorer klarar detta.

Permalänk
Medlem

Varför verkar endel vilja att AMD lägger ner på CPU-sidan? Förstår ni inte att då får Intel monopol och det finns ingen som kunkurerar med dem. Utvecklingen kommer inte att gå lika snabbt och priserna kommer att höjas.

Nää, vi får hoppas att AMD får bli ungefär lika stort som Intel så att de kan konkurera med varandra ännu bättre...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Varför verkar endel vilja att AMD lägger ner på CPU-sidan? Förstår ni inte att då får Intel monopol och det finns ingen som kunkurerar med dem. Utvecklingen kommer inte att gå lika snabbt och priserna kommer att höjas.

Nää, vi får hoppas att AMD får bli ungefär lika stort som Intel så att de kan konkurera med varandra ännu bättre...

Nej, jag var lite irnonisk mot alla som hävdar att AMD är en självklarhet i alla lägen. Som det är idag så leder dom på GPU sidan och Intel på CPU och på CPU sidan har dom varit herren på täppan de senast århundraden... åh se lite ironi igen.

Det ärklart att det är roligt att AMD går i visnt och dom kan utveckla bättre grejor så intel tvingas sänka priset, men då vore det ju ännu roligare om dom kunde utveckla en CPU som spöar 930 på alla fronter till ett bra pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det ärklart att det är roligt att AMD går i visnt och dom kan utveckla bättre grejor så intel tvingas sänka priset, men då vore det ju ännu roligare om dom kunde utveckla en CPU som spöar 930 på alla fronter till ett bra pris.

AMD's Magny-Cours som släpps snart kanske? 12-kärnig processor med 4 minneskontrollrar. Visserligen serverprocessor men jag kan tänka mig att den ligger klart över Intel's alternativ. Annars ligger ju AMD's 6-kärniga Opterons bra till i servermarknaden för annars skulle väl inte världens snabbaste superdatorer använda dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, jag var lite irnonisk mot alla som hävdar att AMD är en självklarhet i alla lägen. Som det är idag så leder dom på GPU sidan och Intel på CPU och på CPU sidan har dom varit herren på täppan de senast århundraden... åh se lite ironi igen.

Det beror helt klart på vilka segment på marknaden vi tittar på. AMD levererar väldigt bra prestanda för låga priser. Men Intel har helt klart de snabbaste processorerna, men till desto högre priser. Om man vill köpa en billig spelburk så kan man hitta en välpresterande processor från AMD som gör jobbet för under 1000 lappen. Då kanske vi inte talar om någon som vill ha de maximala grafikinställningarna i spel men alla har inte den ekonomin för att uppnå det. Det är där AMD kommer in i bilden helt enkelt.

Visa signatur