Tyst dator - ultimata lösningen

Permalänk
Medlem

100% passivt funkar, precis som en sa om "skorsten"
Ta en låda som har ventilation uppåt. Tejpa, montera för alla ingångar förutom allra längst ner.
Montering av HDD sker längst ner vid nån av kalluft´s intagen.
Nätagg ska sitta högst upp (traditionell placering, för den klarar lätt temp 60-70c)
Lådan bör vara av mindra art för å skapa större cirkulation, dock inte för liten.
Satsa inte på värsta passiva grafikkort/cpu kylare så minskar du temp från dessa med över 10c
Jag kör en dator här hemma med 100% passiv lösning, dock bara en P4 men räcker gott till film+lagring
Ang nätagg så både +å- med stort nätagg, du får större passiv värme även utan load, men kan ge lägre värme vid load.
Räkna ut din beräknade effekt, ta den effekt +100-150w till, checka forum om nätagg som går kalla i den effekten.
Cpukylning med vatten??? du har då en pump som låter, nej tack.

edit. har nyss bytt till en viasat box med hdd, GRRR skulle aldrig gjort de, jag hatar den som pesten om kvällarna nu, ständigt surrande från hdd

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordfas
SilverStone Fortress FT02 sedan mixtra fläktar så kan du ett väldigt tyst dator

Hej, jag har fått upp ögonen för SilverStone Fortress FT02 faktiskt, det känns tryggt att ha 3 fläktar placerade på lådans botten. Detta går ihop med mitt tankesätt att inblås ska finnas där. Dock är jag osäker gällande utblås som ligger på dess toppdel. Jag kunde inte hitta några recensioner gällande just akustiska delen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Den andra är min spelburk som snart ska bytas ut mot nåt nyare.
Den är ursprungligen inte alls strömsnål och därför genererar den en hel del värme även om jag inte överklockar eller så. Det är en core2duo och ett överklockat 8800 GTX. Här har jag precis köpt en beggad Zalman Reserator 2 som alltså är en vattenkylningslösning med extern passiv radiator med inbyggd pump. Det sägs alltid här och på andra forum attt färdiga vattenkylningskit har sämre prestanda än om man bygger själv och det stämmer säkert för hardcore overclockers men det jag har räcker gott och väl för både propp och överklockat nvidiakort utan att temperaturen ligger särskilt högt, och det är alltså helt utan fläkt.
Bortsett från att jag måste byta ut nätagget som är lågbudget och låter så är prestandaburken faktiskt betydligt tystare än surfburken numera. Möjligen är det rent decibelmässigt jämförbart mellan surfburkens fläktar och pumpens låga brummande men det senare upplevs mycket mer diskret. Så pass att jag måste sätta örat nära radiatorn och lyssna koncentrerat för att höra brummet och det är mer angenämt än fläktsuset.

Sammanfattning av mina erfarenheter är att lågt pumpbrum upplevs tystare än även lågvarvigt fläktsus. Jag ska dock se hur mycket det påverkar med chassidämpning i surfburken.

Detta är klart ett alternativ för mig! Så du säger att jag kan i princip få ljudlös dator med dina specar? Då behöver jag inte kanske välja så sluten låda heller eftersom det är vattnet som gör jobbet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dottis
Hej, jag har fått upp ögonen för SilverStone Fortress FT02 faktiskt, det känns tryggt att ha 3 fläktar placerade på lådans botten. Detta går ihop med mitt tankesätt att inblås ska finnas där. Dock är jag osäker gällande utblås som ligger på dess toppdel. Jag kunde inte hitta några recensioner gällande just akustiska delen.

SilentPCReview har testat FT02 http://www.silentpcreview.com/silverstone-ft02 .

Visa signatur

| Silverstone Fortress FT02B | MSI P6N Platinum | Q6600 | Scythe Mugen 2 | Gigabyte HD5770 Silent Cell | Seasonic X-750 |

Permalänk

iMac 27" med intel i7? GALET TYST! Ända jag kan komma på

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Hittade ett intressant test som visar att det är bättre att ha två fläktar på låga varv istället för en fläkt på högt varv:
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=19297

3dB-regeln stämmer inte med så tysta fläktar som vi pratar om eftersom bakgrundsljudet blir signifikant.

Med andra ord tror jag att mina 4 fläktar kan ge samma luftflöde som dina två, men vid lägre ljudnivå.

Intressant läsning via länken du kom med må jag säga. Detta ger ett nytt perspektiv på min noja som handlar om att placera fläktar i fronten. Jag börjar förstå varför vissa till synes 'normala' chassin har 2 st. fläktar placerade i fronten. Kör mad dem på 6V så blir ljudbilden i stort sätt (rent teoretiskt) obefintlig. Då får man tänkta på att det endast gäller om det inte står onödiga fläktgaller eller liknande som orsakar brus & sus när luften passerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av csimonl
SilentPCReview har testat FT02 http://www.silentpcreview.com/silverstone-ft02 .

Tack för länken. Ja nu blev det klarare faktiskt. Den och Raven uppvisar lägre CPU temperaturer vid load an många andra, ett klar plus.

Enda grejen som gör mig orolig när det kommer till SilverStone Fortress FT02 är att nätaggen är placerad uppåt mot grillen. Tänkte på hur det blir om man får dess värme (mindre viktigt) eller fläkt susande i fejset. Om du har en SilverStone Fortress FT02 dela gärna med dig av dina erfarenheter när det kommer till den biten men även allt annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
100% passivt funkar, precis som en sa om "skorsten"
Ta en låda som har ventilation uppåt. Tejpa, montera för alla ingångar förutom allra längst ner.
Montering av HDD sker längst ner vid nån av kalluft´s intagen.
Nätagg ska sitta högst upp (traditionell placering, för den klarar lätt temp 60-70c)
Lådan bör vara av mindra art för å skapa större cirkulation, dock inte för liten.
Satsa inte på värsta passiva grafikkort/cpu kylare så minskar du temp från dessa med över 10c
Jag kör en dator här hemma med 100% passiv lösning, dock bara en P4 men räcker gott till film+lagring
Ang nätagg så både +å- med stort nätagg, du får större passiv värme även utan load, men kan ge lägre värme vid load.
Räkna ut din beräknade effekt, ta den effekt +100-150w till, checka forum om nätagg som går kalla i den effekten.
Cpukylning med vatten??? du har då en pump som låter, nej tack.

edit. har nyss bytt till en viasat box med hdd, GRRR skulle aldrig gjort de, jag hatar den som pesten om kvällarna nu, ständigt surrande från hdd

Detta är ett helt klart ett möjligt alternativ dvs. att sätta ihop något med 'skorstenseffekten' i åtanke. Kommer att använda mig av beräkningen för WATT i nätagget så fort jag är helt klar med resten av komponenterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy

Vet inte om jag håller med där bitvis riktigt, faktiskt.

Nätagget högst upp (över CPU etc i detta fallet) är en rätt dum placering av flertalet anledningar. För det första är de flesta agg designade för en arbetstemp under 50 grader normalt sett även om kondingar och annat klarar mer. Fläker du på in varmluft i nätagget istället för kallluft stiger för det mesta ljudnivån betydligt på nätagget, dessutom sjunker effektiviteten på nätagget vilket ger än mer värme. Låt det hellre gå svalt och effektivt i botten av lådan där det kan generera minimalt med värme. Alternativt en topp-placering där det får frisk luft är rätt optimalt likaså.

Sen är väl dumt att räkna på det sättet gällande nätagg... Den beräknade effekten för vad? Teoretisk Full last? Normal last? För honom är det bättre att titta på agg som ligger runt strax över dubbla effekten av normallasten när han arbetar, sedan sortera bort de nätagg som inte är minst 80+ Brons eller bättre.. och såklart titta på ljudnivån vid runt 50-60% last under normala förhållanden. Om nätagget går kallt eller inte spelar ju ingen roll alls nästan om det är effektivt och aktivt kylt, går det inte så kallt är det troligen tystare istället om effektiviteten är densamma.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

P180, Zalman nätagg, Noctua fläktar.

Går ej diskutera.

EDIT: Okej, chassit går - men resten är oslagbart. Har ett Zalman 600w i andra datorn med heatpipe/fläns kylning och man tror inte agget går om man inte glor på fläkten, kör allt passivt och hade inte i hårddiskarna då jag kollade ljudnivån, och jag skojar inte när jag säger att det inte hördes, alls.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är möjligt att helt och hållet kyla en Core i7 Passivt, i alla fall inte en 1366:a de drar helt enkelt för mycket och du kommer behöva klocka ned den för att det ska bli stabilt.
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=55737&hi...

Här är ett exempel på en som kör allt passivt, i och för sig är inte TRUE bäst vid lågt luftflöde men det kommer ändå bli för varmt i orginalhastighet.

Jag hade nog valt ett Antec Solo med en Ninja 2, HR01Plus eller liknande och satt en lufttunnel mellan en enda utblåsfläkt och kylaren. Passivt kylt nätagg och SSD kommer sannolikt göra datorn tillräckligt tyst även för dig. Behöver du en större lagringsdisk så måste du bygga in den i en dämpbox som Quietdrive eller Himuro och sen hänga upp den elastiskt vilket tar stor plats. Kommer ändå att höras med enbart en riktigt tyst utblåsfläkt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

H50 till processorn är ju att rekommendera, riktigt tyst. sen 5400rpm lagring och SSD.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
P180, Zalman nätagg, Noctua fläktar.

Går ej diskutera.

Det går utmärkt att diskutera det. Om du syftar på ZM600 är det ett relativt högljutt nätagg. Finns flertalet bättre nätagg nämnda tidigare i tråden. Noctuafläktar går också att diskutera, finns flera fullgoda alternativ idag som är billigare och ibland bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
H50 till processorn är ju att rekommendera, riktigt tyst. sen 5400rpm lagring och SSD.

H50'n låter för mycket tyvärr, för en sådan här burk.

Lagring etc:
WDs Green 2TB disk är rätt tyst och bra på grund av sin stabiliserade axel, men som sagt innan, det är ett måste att hänga upp åbäket. Den kommer dock inte låta mycket alls. Noisemagics NoVibes eller Sunbeams kopia funkar rätt bra för sådant.

Gällande kylning, kan bli smått varmt även med en 860, men det är bara att fläska på en vettig kylare med en lågvarvig fläkt och se om det räcker hela vägen under dina förhållanden.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Det går utmärkt att diskutera det. Om du syftar på ZM600 är det ett relativt högljutt nätagg. Finns flertalet bättre nätagg nämnda tidigare i tråden. Noctuafläktar går också att diskutera, finns flera fullgoda alternativ idag som är billigare och ibland bättre.

Lagring etc:
WDs Green 2TB disk är rätt tyst och bra på grund av sin stabiliserade axel, men som sagt innan, det är ett måste att hänga upp åbäket. Den kommer dock inte låta mycket alls. Noisemagics NoVibes eller Sunbeams kopia funkar rätt bra för sådant.

Gällande kylning, kan bli smått varmt även med en 860, men det är bara att fläska på en vettig kylare med en lågvarvig fläkt och se om det räcker hela vägen under dina förhållanden.

Jag syftar på ZM-600HP vilket jag gissar är samma nätagg som du menar. Jag hör ingenting ur mitt nätagg iaf, men det finns ju alltid måndagsexemplar. Gissar på att heatpipen bidrar till att det går så tyst, fläkten blir ju överflödig. Det är hursomhelst betydligt tystare än både HX1000 och HX850 i idle, samt Chieftecs 650w. Sure ett passivt nätagg är tystare men jag skulle aldrig stoppa ett passivt nätagg tillsammans med en i7.

Noctuafläktar är säkert inte bästa valet men det är de enda jag har erfarenhet av förutom FD's fläktar som jag desvärre inte kan säga är speciellt tysta, med voltreglering däremot blir det mesta behagligt

H50 är ju det mest effektiva valet om du vill hålla dig inom acceptabla temperaturer i ett chassi som troligtvis inte lär ha så mycket luftflöde. Att den skulle leva om är säkert möjligt men de jag kollat på har varit riktigt tysta, försöker man höra gör man ju det såklart men med stängt chassi vägrar jag tro att det skulle kunna bli ett problem, speciellt inte om man investerar i någon form av ljuddämpning vilket iaf jag skulle göra om jag nödvändigtvis ville ha en helt tyst dator.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för länken. Ja nu blev det klarare faktiskt. Den och Raven uppvisar lägre CPU temperaturer vid load an många andra, ett klar plus.

Enda grejen som gör mig orolig när det kommer till SilverStone Fortress FT02 är att nätaggen är placerad uppåt mot grillen. Tänkte på hur det blir om man får dess värme (mindre viktigt) eller fläkt susande i fejset. Om du har en SilverStone Fortress FT02 dela gärna med dig av dina erfarenheter när det kommer till den biten men även allt annat.

Jag har själv ett FT02, tyvärr har jag bara haft billiga "no-name" standard chassin förut så jag kan inte uttala mig om hur det är jämfört med andra bra chassin.
Jag kör med bottenfläktarna på låg och jag har sänkt varvtalet på topfläkten och ändå är CPU och GPU mycket svalare än i gamla lådan vilket gör att dom fläktarna kan sänkas rejält. Så på det hela är det tystare än det gamla chassit.
HD tempen har inte sänkts speciellt mycket så där är det inte optimalt.
Så nu när CPU och GPU fläktarna går på min när man inte spelar så hörs faktiskt nätagget mest. Det som hörs i övrigt är luftsus.

Jag köpte nätagget (Corsair HX850) samtidigt som FT02 och försöker fortfarande klura ut om det är normal ljudnivå på mitt exemplar eller om det är något fel på det.

Visa signatur

| Silverstone Fortress FT02B | MSI P6N Platinum | Q6600 | Scythe Mugen 2 | Gigabyte HD5770 Silent Cell | Seasonic X-750 |

Permalänk
Avstängd

med danamics lmx kylare kan den köras passivt även för i7.
kostar dock en slant.
att få datorn tyst är inte speciellt svårt, bra chassi är dock a och o.
ssd eller upphängda diskar i gummiband/elastiska band.

har själv haft 4 diskar etc..med heltyst dator som inte hördes när den stod på.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Lagring etc:

2 TB disken har 4 plattor och är inte optimal för låg ljudnivå. Vill man ha det tyst så nöjer man sig med 2 max.

Novibes och andra upphängningar som baseras på gummiband är inte pålitliga för de går sönder av värmen. Vill man att disken ska hålla så letar man efter elastiska förstärkta linor hos textilförsäljare eller skeppsfornering.

Och Seasonic X-series eller helpassivt nätagg är bra mycket tystare än alla andra som tas upp i tråden, är ni nöjda med era 1000W nätagg så är ni helt enkelt inte kräsna nog och borde inte ge råd i tråden.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
2 TB disken har 4 plattor och är inte optimal för låg ljudnivå. Vill man ha det tyst så nöjer man sig med 2 max.

Novibes och andra upphängningar som baseras på gummiband är inte pålitliga för de går sönder av värmen. Vill man att disken ska hålla så letar man efter elastiska förstärkta linor hos textilförsäljare eller skeppsfornering.

Och Seasonic X-series eller helpassivt nätagg är bra mycket tystare än alla andra som tas upp i tråden, är ni nöjda med era 1000W nätagg så är ni helt enkelt inte kräsna nog och borde inte ge råd i tråden.

Skulle förelslå att du läser vad som skrivs eller iaf kollar lite innan du spyr galla.

WDs 2TB disk har en dubbelt stabiliserad axel som minskar vibrationernerna, den är väldigt tyst för en 4-plattors. Disken är överlag t om tystare än Samsungs F2's dubbelplatta. Därav anledningen till att disken nämndes, gällande NoVibes har jag faktiskt bra erfarenheter då ingen av mina band har gått av hitills, misshandlade med både värme och tid. Men självklart om man vill kan man ersätta banden med något annat om det är så.

Gällande nätagg så är flera nätagg nämnda redan med lägre eller överlag motsvarande ljudnivå vid högre eller lägre belastningar än X-serien. X-650 är ett jättebra och effektivt nätagg men det kostar fan och är bara tyst till knappt 50% last vid normala förhållanden. Ingen har nämnt något 1000W agg, allra minst jag, så försök inte ens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle förelslå att du läser vad som skrivs eller iaf kollar lite innan du spyr galla.

WDs 2TB disk har en dubbelt stabiliserad axel som minskar vibrationernerna, den är väldigt tyst för en 4-plattors. Disken är överlag t om tystare än Samsungs F2's dubbelplatta. Därav anledningen till att disken nämndes, gällande NoVibes har jag faktiskt bra erfarenheter då ingen av mina band har gått av hitills, misshandlade med både värme och tid. Men självklart om man vill kan man ersätta banden med något annat om det är så.

Gällande nätagg så är flera nätagg nämnda redan med lägre eller överlag motsvarande ljudnivå vid högre eller lägre belastningar än X-serien. X-650 är ett jättebra och effektivt nätagg men det kostar fan och är bara tyst till knappt 50% last vid normala förhållanden. Ingen har nämnt något 1000W agg, allra minst jag, så försök inte ens.

Om du läser reviews så är det inte enbart vibrationerna som är problem med 4 plattors diskarna, det är hög strömförbrukning och det exemplaret de fått är definitivt ett av de bästa för alla övriga konsumenter är inte lika nöjda. Dessutom är det många andra tillverkares serier med många plattor som har högre returfrekvens jämfört med de med färre så det finns många anledningar till att skippa en 2 TB disk om man bortser från priset.

Förutsatt att du klarar tyda tabellerna på SPCR så kan du se att 2TB modellen hade mer vibrationer tom jämfört med 1,5 TB disken som inte heller är en bra disk med optimal ljudnivå i åtanke.

Jag har själv lyssnat på en 4 plattors GP och jag hörde märkbar skillnad under seek jämfört med en 2 plattors, ju tystare man eftersträvar desto större blir skillnaden. Du skriver att den är tystare än Eco men det är inte hela sanningen:
http://www.silentpcreview.com/article951-page3.html
Den har både högre vibrationer och idle-noise jämfört med F2 Eco.
Eftersom du tror dig veta någonting om tysta datorer så borde du veta att man alltid eftersträvar så få platters som möjligt.

X-series är passivt kylt under hela den belastning som TS kommer att uppnå med extremt enkel grafik. Ni tar upp en massa skit om gamla ineffektiva nätagg som inte alls passar TS behov utan litar bara på er egen sörja. CP-850 vore så överdrivet att det inte egentligen förtjänar att kommenteras. Pro82/modu82 är en utgående modell som jag inte heller förstår varför du vill rekommendera i synnerhet när det finns flera som haft problem med dem och fläkten:
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=53000&hi...
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=56449&hi...
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=55557&hi...
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=52683&hi...

Finns säkert fler forum med användare som har haft problem med dem men här är ett par.

Visa signatur

Permalänk

Glöm mekaniska diskar, dom är ju bara så mycket 2009. SSD ska det vara om du vill ha det tyst, och snabbt, och det vill du väl?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ge mig en hint om jag inte skulle nöjas med som du säger ovan 'en "kompromiss" lösning'. Vilket chassi skulle du rekommendera i så fall?

Jag menar egentligen inte att det är något fel på det chassit. Det är ett bra chassi till rätt pris.
Med kompromiss menade jag mer ljudmässigt att du får inte en dator med rörliga delar helt tyst. Därav kompromiss =).
Vill du ha en i7 med hårddisk och lågvarvade fläktar så blir det en snabb dator men den blir inte (helt) tyst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska en burk vara tyst och inte bara relativt tyst så ska det inte vara vare sig fläktar eller mekaniska hårddiskar i dem.

burkarna i min signatur är tystgående men inte 100% tysta, dvs jag kan höra dem på några dm håll i ett helt tyst rum. Det är diskarna som hörs och då är de 2.5" 5400rpm. Ska de bli helt tysta så krävs det SSD.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Ska en burk vara tyst och inte bara relativt tyst så ska det inte vara vare sig fläktar eller mekaniska hårddiskar i dem.

burkarna i min signatur är tystgående men inte 100% tysta, dvs jag kan höra dem på några dm håll i ett helt tyst rum. Det är diskarna som hörs och då är de 2.5" 5400rpm. Ska de bli helt tysta så krävs det SSD.

Daamn så påkostad kylning och så kör du hårddiskar?
Hårddisk i dina chassin känns som tjänstefel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Nätagget högst upp (över CPU etc i detta fallet) är en rätt dum placering av flertalet anledningar. För det första är de flesta agg designade för en arbetstemp under 50 grader normalt sett även om kondingar och annat klarar mer. Fläker du på in varmluft i nätagget istället för kallluft stiger för det mesta ljudnivån betydligt på nätagget

Som sagt tidigar, kör ett 450W <noname> utan fläkt till en P4 2,8Ghz 2Gbram 500Gb 5400rpm
HELT fläktlöst, cpu temp 45c, hdd 35-45c (beroende på last) nätagg ca:60c, denna temp kan jag ej verifera då de inte sitter nå temp sensor i den, men har funkat felfritt över 1år, varför jag började köra fläktlöst var mest på skoj, men tanken att verkligen behöva fläktar vart ganska uppenbart då man såg temp i verkligheten, visst detta är nåt som man inte generellt rek då temp i vissa lådor/konstruktioner kan bli markant sämre. Men är man öppensinnad å inte rädd för att köra enkla/roliga lösningar så testa, det värsta är att du måste montera om din låda med nån fläkt i

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=365483
+
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=103899
+
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274917

Så har du en bra bas, bra cpu kylare och ett grafikkort med passiv kylning så har du en väldigt TYST dator.