Permalänk

Åskskydd med ethernetkabel

Tja! För ett år sen brände min kompis syn sprillans nya dator när blixten slog ner i modemet och gick hela vägen in till datorn. =/

Nu är det min tur att inhandla prylar till min nya dator och ska beställa prylar för sammanlagt 30 k. Naturligtvis vill jag skydda mig från det som hände min kompis så jag skulle vilja ha ett åskskydd som, förutom grenuttag, också klarar nätverkskabel. Jag har bara hittat med telefonkablar.

Farsan drog vårt internet i våra telekablar (4 pin)och satte på en ethernet adapter (6 pin) så det borde ju gå att fixa, men det hade varit gött att hitta ett åskskydd som var GJORT för datorer.

Och JA, jag vet att min dator är ganska förlorad om blixten skulle råka slå ner i den, med eller utan åskskydd, men det är inte det den här tråden ska handla om, utan...

VAR HITTAR JAG ETT BRA ÅSKSKYDD GJORD FÖR ETHERNETKABEL?

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk

Jag använder det enda säkra åskskyddet.
(dra ur strömkabel och nätverkskabeln när datorn ej används, samt lägg dem så långt ifrån uttag som möjligt)

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Vila i frid

Kör man ADSL bör man montera en router mellan modem (med DHCP avslaget om det samtidigt är en router) och dator om man inte finns på plats och kan installera det enda åskskyddet värt namnet, dvs "manuell urkoppling av ALLA kablar".

Det finns inget ultimat skydd mot åska om prylarna är anslutna till tele- och elnätet.

Nöj dig inte att enbart plocka ur tele-kabel och strömkabel då induktion via tangentbordkabel, musanslutning, skärmkabel, nätverkskabel etc kan vara tillräckligt för att zonka rubbet om blixten är tillräckligt nära.

Permalänk
Medlem

Finns överspänningskydd att köpa på typ Onoff och Elgiganten. Kör själv det till min dator. Dom klarar ju inte ett direkt blixtnedslag men skyddar ju bra ändå och går hela datorn så får man ju ta det på hemförsäkringen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Ni får ursäkta mig, men jag tyckte att jag skrev utförligt att jag visste att datorn är förlorad om blixten slog ner rakt i den, samt att jag endast ville ha förslag på på åskskydd med ethernetanslutningar. Och åskskydd är ju inte direkt nytt, men att hitta en som man drar ethernetkabeln genom tycks vara det.

Brallor, kopplar du din ethernetkabel via åskskyddet?

Visa signatur

Permalänk

Jag har hittat ett, om det var nån intresserad. https://www.inet.se/artikel/6300909

Visa signatur