Permalänk
Medlem

Sänk varvtalet på gpu-fläkten med Rivatuner så borde det bli mycket tystare. Se till så att du inte sänker för mycket bara så att grafikkortet brinner upp.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga nu.
Har sänkt nivån till en acceptabel nivå, får byta fläkt på kortet.

Men jag hör ett dovt-brumm

Trycker på fläkt platserna i toppen/plåten i toppen (har ej lossat på plattorna), så ändras ljudet.
Så något i chassit gör att det avger ett brumm.

Men men, får se om man kommer på någon lösning.
Synd lite chassit har fyllde dom önskningar man ville ha.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett vibrerande ljud som jag hållit på att bli tokig på.
Har försökt lokalisera det till HD-slädarna eller någonstans inne i fronten.
Eftersom det är ett malande ljud som får vibrationer att uppstå har jag varit på det klara med att det är Hårddiskarna som får vibrationerna att uppstå.

Eftersom ljudet hela tiden försvunnit när man tagit bort dörrsidan har det inte gjort det lättare att lokalisera.

Men igår hittade jag skrammlet. Det var Corsair HX650 som var boven.
"sidoplåten" med HX650 är inskjuten och sitter löst.
Chassits sidor vibrerar och leder vibrationerna vidare.

En bit eltejp på nätdelen och det är knäpptyst.

Corsair och Fractal lär vara en vanlig kombination, så hör ni något
skorrande, kolla nätdelen.

Permalänk
Medlem

till nästa modell av r2 chassiet kan ni gömma startknappen bakom luckan , tror inte jag e den enda som har barn som gillar att trycka på knappar . annars e det det bästa chassi jag har haft på dom 10 år jag har haft datorer ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maqan
till nästa modell av r2 chassiet kan ni gömma startknappen bakom luckan , tror inte jag e den enda som har barn som gillar att trycka på knappar . annars e det det bästa chassi jag har haft på dom 10 år jag har haft datorer ..

Antec P182 har så, hatar den pga av det.
Mycket jobbigare att starta datorn för oss som inte har barn :<

Permalänk
Hedersmedlem

Fick igår hem en färdigmonterad dator med Fractal Design Define R2 som chassi, och när jag öppnade datorn så såg jag att hårddisken hade lossnat, den låg löst med släden.
Detta berodde på att sidorna på hårddiskburen buktade utåt och även slädarna precis under och över hade lossnat dom med. När jag provade sätta dit disken igen för att se hur pass stadigt den satt så höll den sig inte ens uppe.

Detta leder ju till att man inte vågar ha så många hårddiskar i chassit, även om detta ska vara en av finesserna med det, så det förstör ju syftet litegrann.

Till nästa version av chassit föreslår jag att ni använder stadigare material till burarna, alternativt konstruerar dom annorlunda, för med det materialet som är nu kan dom lätt böjas för hand.

Även baksidan av datorn verkar ha en liten miss med, hålet för I/O-skölden är aningen för smalt så att skölden måste bukta utåt för att få plats, vet inte om detta bara är jag som upplevt eller om det är andra med.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Byggde en polarens Define R2 dator och måste säga att det var ett väldigt bra chassi att bygga i, alla kablar gick enkelt att gömma och så var det såklart skit snyggt
Längtar tills ni släpper en fulltower version, 8 st disk platser räcker inte för mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ithilien
När jag tittar på eran Chassi design så är det något jag saknar och det är ett skydd för strömbrytaren till chassit, har katter som gärna hoppar upp och ned på mitt chassi.... Det medför svart skärm, svordomar och "onda ögat" ofta.

Hehe jag har PRECIS samma problem hemma. Jag fattar inte varför jag inte tänkte på det innan jag köpte chassit.

det är ju jättebra i övrigt men just att knappen sitter utan skydd gör det sjukt irriterande när katten ska upp ;D

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Är det verkligen smart att ha katter hoppa upp och ner på chassit? Jag menar, katter används oftast som praktexempel på statisk elektricitet. Så om dom hoppar upp och ner, eller drar sig mot chassit, borde det väl bli en laddning i chassit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Är det verkligen smart att ha katter hoppa upp och ner på chassit? Jag menar, katter används oftast som praktexempel på statisk elektricitet. Så om dom hoppar upp och ner, eller drar sig mot chassit, borde det väl bli en laddning i chassit?

Finns liksom inte speciellt mkt du kan göra mot att katter hoppar upp på chassit eller stryker sig mot den. Om man inte burar in dom då.

En katt gör vad dom känner för.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgart
Finns liksom inte speciellt mkt du kan göra mot att katter hoppar upp på chassit eller stryker sig mot den. Om man inte burar in dom då.

En katt gör vad dom känner för.

Koppla chassiet till 230v direkt så ska du se att katten inte stryker sig mot chassiet mer än en gång

Permalänk
Medlem

Sätt ett ESD band runt kattens hals och krokodilklämman i chassit?

hahahaha

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Define R2 chassi här om dagen, så grymt nöjd över det Väldigt tyst och svalt, mycket glad överraskning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Sätt ett ESD band runt kattens hals och krokodilklämman i chassit?

hahahaha

HAHA

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man har ett Define R2-chassi som fortfarande luktar konstigt, vad gör man då? Försökte söka men hittade ingenting...

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk
Medlem

Skulle vara bra om ni fixade de små missarna som folk pratar om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vibe118
Om man har ett Define R2-chassi som fortfarande luktar konstigt, vad gör man då? Försökte söka men hittade ingenting...

Jag körde en något annorlunda metod. Tog av sidorna på chassit ut med dem i garaget, satte en kupevärmare ca 3 dm framför och brände på.
Efter några dagars värmande så blev vardagsrummet luktfritt igen...

Det gäller att hitta ett sätt att värma upp isoleringen så slutar det att stinka efter ett tag.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe jag har PRECIS samma problem hemma. Jag fattar inte varför jag inte tänkte på det innan jag köpte chassit.

det är ju jättebra i övrigt men just att knappen sitter utan skydd gör det sjukt irriterande när katten ska upp ;D

kör du med Windows så går det ju att ställa in i "energi alternativ" (eller vad det nu heter) vad som ska hända när man trycker på "power" knappen...

Prova att sätta den till "gör ingenting" så ska du se att problemet är så gott som löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kern
Jag körde en något annorlunda metod. Tog av sidorna på chassit ut med dem i garaget, satte en kupevärmare ca 3 dm framför och brände på.
Efter några dagars värmande så blev vardagsrummet luktfritt igen...

Det gäller att hitta ett sätt att värma upp isoleringen så slutar det att stinka efter ett tag.

Har ingenstans att värma dom bara.. Bor i lägenhet.

Har för mig att man kunde få nya bitumen-plattor som inte luktar??

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk
Medlem

Fick mitt Define R2 igår. Känner ingen lukt alls när jag luktar på plattorna. Luktar lite plast, men snarare "nytt" än tjära. Är väl någon ny version av plattorna antar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rydalarn
kör du med Windows så går det ju att ställa in i "energi alternativ" (eller vad det nu heter) vad som ska hända när man trycker på "power" knappen...

Prova att sätta den till "gör ingenting" så ska du se att problemet är så gott som löst.

Hmm. Är väl en väg att gå kanske. Antar att det ändå går att sätta igång datorn?

För macrot lär väl bara gälla inne i windows?

Visa signatur

Permalänk

Låter väldigt hälsosamt med oljebaserade dämpplattor som läcker...

Permalänk
Medlem

haft min nu ett par veckor.
Luktar faktiskt inget, mer än dom 2 första dagarna luktade det nytt.
och nu inget märkvärdigt *sniffar runt på chassit*

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Hmm. Är väl en väg att gå kanske. Antar att det ändå går att sätta igång datorn?

För macrot lär väl bara gälla inne i windows?

stämmer precis.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

trist bara att FD inte ger nån respons här på folk kommentarer

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vibe118

Lider av samma problem som ovan, Vad ska jag göra? Köpte mitt för ett bra tag sedan. Använder datorn minst 4 timmar varje dag. Har inte gått bort. Orderdatum-> 2009-10-07

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
trist bara att FD inte ger nån respons här på folk kommentarer

skicka PM så blir det fart på dom
Jag behövde 2 skruv men fick två påsar+ssd skruvar+ fläktkontroller hemskickat '
Dock inget svar på PM:et men grejer fick jag snabbt som bara den.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

jojo, men har dom startat en tråd och folk skriver sina tankar och funderingar ska ju inte PM behövas egentligen.

1 månad sen dom ytrade sig något.
Ska ju vara som inet´s tråd, aktivt varje dag där

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
jojo, men har dom startat en tråd och folk skriver sina tankar och funderingar ska ju inte PM behövas egentligen.

1 månad sen dom ytrade sig något.
Ska ju vara som inet´s tråd, aktivt varje dag där

Håller iofs med om att de borde sköta sin tråd men vill man ha snabbt svar är väl mail/PM alltid snabbare

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Mmm,sen kanske någon har en undran som gynnar att alla ser.

Men men

Visa signatur

| Steam - Toivo |