Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Fractal... ett par stycken som har efterfrågat 200mm fläktar i tråden här, har du något svar som ungefär;

"Ja, på gång"

"Nej aldrig"

"Kanske det"

Nån slags respons vore trevligt

200mm fläktar i framtida lådor är absolut ingen omöjlighet. Att sälja dem separat känns dock inte aktuellt i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Ok synd..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
MicroATX är det många som har efterfrågat och detta har vi tagit åt oss.

Vad gäller fläktgaller så är det svårt att ta bort alla fläktgaller. Det enkla svaret är att lådan då får svårt att uppfylla de EMC-krav som finns på marknaden. Så, det finns alltså en anledning till att i princip alla tillverkare på marknaden har galler överallt

aha, okej

men ett matx-chassi i samma design som define r2 samt hårddiskburar samt indelad låda är min och många andra våta dröm haha

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk

Jag undrar också över era gummiploppar till era fläktar. Fick precis hem mitt Define R2 och ska sätta in de fläktar jag beställde till. Men får dem inte att fungera. De verkar vara tillverkade för fläktar som inte har "rör" vid infästningen utan bara "kanter", precis som MickeWR förklarar här.

Hur ska dessa användas?

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal
Jag undrar också över era gummiploppar till era fläktar. Fick precis hem mitt Define R2 och ska sätta in de fläktar jag beställde till. Men får dem inte att fungera. De verkar vara tillverkade för fläktar som inte har "rör" vid infästningen utan bara "kanter", precis som MickeWR förklarar här.

Hur ska dessa användas?

Jag fattar inte heller detta. Har vänt och vridit på den där jäkla gummispiken som om den vore nån sorts tankenöt, använt våld och olja men inte lyckats få dit den.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

mmm...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Jag fattar inte heller detta. Har vänt och vridit på den där jäkla gummispiken som om den vore nån sorts tankenöt, använt våld och olja men inte lyckats få dit den.

Gummipluggarna är gjorda för öppna hål, 140mm fläkten har rör för skruvarna. Antingen är det en generös gest som slagit snett eller så är det ett produktfel. Försökt kontakta FD ca en vecka nu men antar att dom jobbar på det.

Även om du får in pluggarna kommer dom inte haka fast i nånting så jag tror inte det är säkert att använda dom, särskilt inte "takmonterat".

/Micke

Permalänk
Medlem

Re: mmm...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MickeWR
Gummipluggarna är gjorda för öppna hål, 140mm fläkten har rör för skruvarna. Antingen är det en generös gest som slagit snett eller så är det ett produktfel. Försökt kontakta FD ca en vecka nu men antar att dom jobbar på det.

Även om du får in pluggarna kommer dom inte haka fast i nånting så jag tror inte det är säkert att använda dom, särskilt inte "takmonterat".

/Micke

Jag kom fram till ungefär samma slutsats: fel i designen. Mitt problem nu är att jag inte kan skruva fast fläkten alls då tunnlarna är för trånga för de medföljande "pluggskruvarna" och säkerligen ogängade därtill.
Blir kanske till att skicka tillbaka fläkten.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Ok, nu är jag väldigt besviken.

Har suttit och krånglat med fläkten i en halvtimme. Det går inte att montera den: om jag långsamt tvingar fast skruven i ena hörnet på fläkten sitter hålet på motstående sida fel. Chassiplåten är i vägen -- jag kan helt enkelt inte få i nästa skruv rakt.

Jag beslutar mig för att vänta med fläkten och går vidare till kabeldragning. Jag har valt ett Fractal Design Newton R2 650W i hopp om god kompabilitet och enhetligt utseende med chassi och fläktar. Jag drar 24 voltskabeln genom hålet bredvid nätagget och ut igen genom det övre högra. De gummitätningar som sitter i hålen buktar och lossnar, jag pillar fast dem igen. Med nöd och näppe lyckas jag böja den snudd på för korta kabeln i rätt position och få fast den på moderkortet.
Jag drar bak 12-voltskabeln genom samma hål och in genom det övre. Tror jag. Det övre hålet ligger rakt bakom sidplåtsrälsen och det är förbannat svårt att komma åt. Toight like a toiger som Goldmember skulle ha sagt, men inte alls lika roligt. 12 V-linan tvingas med våld igenom och gummilisten lossnar, varvid jag får nästa överraskning: kabeln når inte fram.
Den är helt enkelt för kort; ska den in i moderkortet tvingas jag dra den på framsidan.
Det känns riktigt surt att i flera veckor planera sitt inköp för att sedan få sina planer grusade av komponenter från en och samma tillverkare: chassit faller isär, fläkten går inte att montera och kablarna på nätagget når inte fram. Delar som har utformats av ett och samma företag borde väl för tusan fungera bra tillsammans? Efter 15 jävla minuters pillande får jag fast den lösa gummiproppen i hålet igen. Nu sitter jag och skriver detta inlägg.
Det ska medges att jag är grymt trött och grinig därav, men jag trodde verkligen att jag kunde förvänta mig mer då jag enbart läst bra saker om era produkter. Det är svårt att svälja att det just är dessa tre produkter som visat sig vara det enda hindret i bygget hittills.

Om jag har förbisett något banalt så snälla, peka ut det för mig. Jag vill få detta att fungera, men inte på bekostnad av halvmesyrer i form av enskruvsmonterade fläktar och kablar som dras tvärs över moderkortet.

// Martin

uppdatering: jag har nu undersökt om det går att dra 8 pins-kontakten på framsidan moderkortet. Det gör det inte om jag ska ha i ett grafikkort. Moderkortet jag arbetar med är ett ASrock P55 Extreme och 8-pinskontakten sitter nära på optimalt för den dragning jag hade tänkt mig, men kabeln är som sagt för kort.

Jag kan helt enkelt konstatera att Define R2 och Newton R2 650W inte är kompatibla, i alla fall inte i samband med mitt moderkort.

edit2: även mina 140mm saknar 4 av sina 11 blad. Vad beror detta på?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Fractal Design

foxanimal, MickeWr och Tekonocide:

Beklagat först och främst långsamt svar. Vi har verkligen försökt att gå till botten med detta, därav att det tog lite tid.

Fläkten: Efter mycket undersökande har vi kommit fram till att en felaktig batch med fläktar har levererats till oss av tillverkaren. De har korrekt specifikation vad gäller ljudnivå, luftflöde och varvtal men har en "pelare" mellan ramarna och 7 istället för 11 fläktblad. Detta gör då att man inte kan använda medföljande gummistroppar, vilket givetvis är mycket olyckligt. Vi kommer nu stoppa utleveranserna av nya fläktar tills vi fått hem rätt fläktar och ska skicka ut längre gummistroppar, som passar trots pelaren mellan ramarna, till de kunder som vill ha.
OBS! Jag PM:ar er för att få tag på era adresser.
Mycket beklagligt, men vi ska göra vårt absolut bästa för att lösa situationen!

Nätdelen: Det stämmer att 12V-kabeln inte räcker till om man ska dra det genom hålet på baksidan. I vissa fall, som på ditt moderkort, kan det även vara svårt att dra det på framsidan. Det brukar dock funka om du drar den under grafikkortet.
Vi konstruerade nätdelarna långt innan chassit och när chassit var under utveckling ändrade vi längden på kablarna i kommande leveranser av nätdelar, men dessa har nu precis kommit ut på marknaden. Faktum är att merparten av nätdelarna på marknaden kommer ha svårt med längden på kablarna på 12V. Vi överväger därför att lägga med en förlängningskabel i framtida leveranser av chassit, så att alla nätdelar på marknaden blir "kompatibla", dvs. kan dra 12-kabeln i genomföringen på baksidan.

Permalänk
Medlem

Nöjd

Trevligt med ett seriöst företag! Helnöjd med lösningen o väntar in dom nya stropparna.
/Micke

Permalänk
Medlem

Jag tycker precis som MickeWR.
Jag kommer fortsätta handla FD produkter om man får sådan här service och support.

Grymt jobbat.

Permalänk
Medlem

Har stött på ett par problem med era produkter.

Problem 1:
Beställde två 140mm och två 120mm FD fläktar. Ser nu när jag fått dem att de alla har sådana där "skruvtunnlar". Därmed kan jag inte fästa dem med de medföljande gummifästena.

Problem 2:
Beställde också ett R2-chassi. Den nedre fläktluckans "tapp" som ska låsa fast den i stängt läge var av när lådan levererades. Går det kanske att få en ny lucka eller en ny front? (Har inte kollat om luckan går att byta).

Tack på förhand

Edit: När jag tänker efter kanske jag borde ha tagit detta över PM?

Edit2: Har tagit detta över PM nu också.

Permalänk

Jag söker en mindre låda typ denna:
http://www.chenbro.com/corporatesite/products_detail.php?sku=...

mini-itx eller microatx
0st 5.25"
gärna 80mm istället för 60mm
plus med externt nätagg

Alltså en liten kompakt hemma-serverlåda

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Navelludd
Jag söker en mindre låda typ denna:
http://www.chenbro.com/corporatesite/products_detail.php?sku=...

mini-itx eller microatx
0st 5.25"
gärna 80mm istället för 60mm
plus med externt nätagg

Alltså en liten kompakt hemma-serverlåda

Som förslag till Fractal Design eller som köpråd?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Som förslag till Fractal Design eller som köpråd?

Då jag skriver i tråden med tips och förslag till Fractal Design, önskar jag att de utvecklar något liknande

Permalänk

Har beställt ett R2 chassi som jag ska bygga en ny dator i åt en vän, verkligen glad att se sådan bra konsument service, får mig att önska att jag hade köpt ett R2 själv innan prisökningen/slut på lager.

Ser fram emot vad ni har att komma med i framtida chassin, kanske en mATX låda?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II | Gigabyte Odin 1200W| Gigabyte x58a-OC | 12GB Corsair Dominator DDR3 @ 1600MHz | MSI GTX970 | Intel Core i7 920 @ 3,4GHz (HT enabled) | Samsung EVO 250GB |

Permalänk
Medlem

Kommer att köpa ett av era chassin när jag ska bygga i feb-mars hoppas bara tillgången är tillräklig så man inte behöver stå utan!

Min första post på detta grymma forum!

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Navelludd
Jag söker en mindre låda typ denna:
http://www.chenbro.com/corporatesite/products_detail.php?sku=...

mini-itx eller microatx
0st 5.25"
gärna 80mm istället för 60mm
plus med externt nätagg

Alltså en liten kompakt hemma-serverlåda

Vi kommer i januari nästa år att lansera en mini-itx låda, med plats för 6st gummiupphängda hårddiskar. En 140mm fläkt (ingår) blåser "igenom" hårddiskarna. Den har plats för en SFX-nätdel, som ingår i lådan (300W). Dvs., en så kompakt låda som möjligt men ändå plats för många diskar. Finns plats för ett expansionskort.
Kommer att tillverkas i aluminium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
Vi kommer i januari nästa år att lansera en mini-itx låda, med plats för 6st gummiupphängda hårddiskar. En 140mm fläkt (ingår) blåser "igenom" hårddiskarna. Den har plats för en SFX-nätdel, som ingår i lådan (300W). Dvs., en så kompakt låda som möjligt men ändå plats för många diskar. Finns plats för ett expansionskort.
Kommer att tillverkas i aluminium.

låter riktigt fint!

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R2 chassit:

Jag var tvungen att löda om kablarna på den medföljande fläktkontrollen.
Det är två olika tjocklekar på kablarna till och från kontrollen. Där kablarna till 4-pin molex kontakten var super tunna och hade gott av eller inte varit ordentligt pressade från början. De andra kablarna på fläktkontrollen är en tjockare koppar kabel än de som går till 4-pin molex. Lite konstigt att de kablar som har störst ström styrka igenom sig är de tunnast. Känns lite under dominerade för att klara ström till 3 stora fläktar.

Sedan tycker jag att hålet för nätaggregatets fläkt borde göras större och inte behöver ett galler. Jag har ett Corsair HX750 monterat i mitt chassi och hålet är för litet och sitter lite fel för att nätaggregatets fläkten inte ska skymmas av chassit. Det finns uppenbarligen plats att för göra hålet 1,5 cm länga och kanske även lite bredare.
Det extra gallret under nätaggregat känns onödigt då alla nätaggregat redan har ett eget galler och det dessutom i chassit sitter ett damfilter framför med en plast ram. Damfilter till nätaggregatet är dessutom av en annan typ än de som är till övriga fläktar och har mycket större luftmotstånd.

Jag kommer nog ta fram min Dremel och ta bort gallret och gör hålet större för bättre luft flöde till nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Vore det möjligt för er att skicka recensionsexemplar av fläktar/chassin/nätaggregat till SPCR? (silentpcreview.com)
Personligen är det den enda sidan som jag litar på när det kommer till ljudnivå och dylikt eftersom de är de enda som testar det "på riktigt."

Fast ni kanske inte är lika stora på andra sidan pölen, men en hel del européer hänger där med.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelaxe
Vore det möjligt för er att skicka recensionsexemplar av fläktar/chassin/nätaggregat till SPCR? (silentpcreview.com)
Personligen är det den enda sidan som jag litar på när det kommer till ljudnivå och dylikt eftersom de är de enda som testar det "på riktigt."

Fast ni kanske inte är lika stora på andra sidan pölen, men en hel del européer hänger där med.

Vi får se, först måste vi hitta en eller flera återförsäljare innan det blir aktuellt att skicka recensionsex. dit. Men det kommer nog förr eller senare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
Vi får se, först måste vi hitta en eller flera återförsäljare innan det blir aktuellt att skicka recensionsex. dit. Men det kommer nog förr eller senare!

Kanske en bra recension skulle snabba på processen litegrann? Ni har ju grym ljudnivå på fläktarna.

/Micke

Permalänk
Medlem

Nätagg!

Skriver för andra gången till er med positiva tankar om era produkter, och nu även en fråga/ett förslag:

Jag har testat era nätagg (särskilt erat Newton 650W) och de är underbara.
Dock så har jag inte behov av ett så starkt nätagg i alla datorer.

Undrar då om ni möjligtvis kommer lansera billigare nätagg med mindre styrka, men självklart med samma kvalité och tystnad?
Exempelvis 400 alt. 450 watt.

(Har använt ert chassi R2 ett tag nu, underbart!)

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
Vi kommer i januari nästa år att lansera en mini-itx låda, med plats för 6st gummiupphängda hårddiskar. En 140mm fläkt (ingår) blåser "igenom" hårddiskarna. Den har plats för en SFX-nätdel, som ingår i lådan (300W). Dvs., en så kompakt låda som möjligt men ändå plats för många diskar. Finns plats för ett expansionskort.
Kommer att tillverkas i aluminium.

Hej.

Kommer ni introducera en m-atxlåda då? i samma stuk som define r2, med plats för långagrafikkort?

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAC_Viking

Svagheten i detta chassi är att grafikkortet kommer att bli varmt, beroende på att hårddiskplatserna och plåten för detta hindrar luftgenomströmningen från frontfläktarna. (Det är därför jag skulle vilja få detta delbart på mitten (4/4).
I och med att det inte är så, så blir fläkten i botten oerhört viktig för att få in kall luft för att kyla ner grafikkortet. Det vore en katastrof att ta bort det. Det är ju dessutom täckt av en platta, så den som vill ha det täckt kan ju låta det vara kvar så.

Det finns ju en fläkt plats på sidan som lär kyla grafikkortet.

http://www.sweclockers.com/imagebank/200910/Definer2_l-37001....

Det enda "felet" som du säger, är ju att det inte finns löstagbara hårddiskplatser för bättre luft flöde.

Permalänk
Medlem

Hej.
Undrar hur Newton R2 (650W modulär) fungerar i erat Define R2 chassi. Läst lite att många klagar på att 8-pinskontakten är kort..
Nyfiken då jag är sugen på att köpa detta agg + chassit ihop med Gigabyte GA-P55-UD4

MVH

Visa signatur

c0wabunga!

Permalänk
Medlem

Hej!

Ah, det är ni som var Cooltek. Jag försökte hitta kontaktinformation till Cooltek när jag hade ett nätaggregat som det slog lite lågor ur, men allt jag kunde hitta var cooltek[punkt]se samt prisjämförelsesiter och webshopper som säljer produkter ifrån Cooltek, inte riktigt vad man hade förväntat sig när ett företag byter namn.

Men nu när jag hittade er tråd här av en slump, så vet jag ju vilka jag skall kontakta med mitt problem, om nu bara garantin fortfarande gäller.

Med vänliga hälsningar, Johan

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ez3
Har stött på ett par problem med era produkter.

Problem 1:
Beställde två 140mm och två 120mm FD fläktar. Ser nu när jag fått dem att de alla har sådana där "skruvtunnlar". Därmed kan jag inte fästa dem med de medföljande gummifästena.

Jag brukar ta en en ordentlig tång och helt enkelt nypa av "tunnlarna". Går lätt som en plätt sen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jag brukar ta en en ordentlig tång och helt enkelt nypa av "tunnlarna". Går lätt som en plätt sen.

Jo, du har rätt, så skulle jag ju kunnat löst de, men de var de andra problemet som var de riktiga problemet så att säga. Citerar mig själv:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ez3
Problem 2:
Beställde också ett R2-chassi. Den nedre fläktluckans "tapp" som ska låsa fast den i stängt läge var av när lådan levererades. Går det kanske att få en ny lucka eller en ny front? (Har inte kollat om luckan går att byta).

En bild på vilken "tapp" jag menar:
http://img9.imageshack.us/img9/176/flktluckan.jpg

Fractal har hört av sig och jag ska få nya längre gummistroppar och få fronten utbytt, så allt ser ut att lösa sig.
Fast jag har faktiskt inte hört från dem på en vecka nu, börjar nästan undra om de fått mitt PM med min adress. :/