SweClockers drop!

Vilken färdig stationär dator? Upp till 12K

Permalänk
Medlem

Vilken färdig stationär dator? Upp till 12K

Skrev tidigare en tråd i felsöknings avdelningen och tänkte att jag kanske bör ta en titt på en ny dator istället, för intresserade av denna tråd, se här

Jag är dock inte intresserad av att sätta ihop allt själv eftersom jag blir grymt frustrerad, te x idag när jag skulle försöka få loss min hårddisk ur datorn. Den sitter fast med fyra skruvar och 2 av dem känns helt omöjliga att få ut, hur ska jag skruva ut en skruv när det endast är ca 5 cm högt "tak" ovanför skruven?!

Hur som helst! Är inte direkt SÅ tekniskt, jag försöker hålla mig lite uppdaterad dock men det är ändå ganska osäkert. Så jag tänkte bara nämna 4 st datorer som jag hittat och låta ni kunniga att uttrycka era åsikter!

Jag använder datorn främst till spel men på senare tid har jag också blivit lite intresserad av 3D modellering fast det blir nog inte mycket av det ändå.

För de som inte vill klicka länkar, också snabbt sammanfattat.

HP Pavilion Elite HPE-115
Pris: 11 990:-

Core-i7-860 (L) 2.8 GHz (95W) , Intel H57 Express
460W psu
(moderkort?) MS-7613
8GB RAM DDR3
nVidia GeForce GTX 260 1.8 GB memory
1TB HDD 5400RPM

Dell studio XPS 8100

Pris: 11 990:-
Core i5 650 , H57
4GB RAM (1067 mhz) DDR3
640 HDD 7200RPM
nVidia GeForce GTX 260 1.8 GB memory
350watt psu

Edge Mercury

Pris: 8895:-

Nätaggregat 400 W
Moderkort Gigabyte EP45-UD3LR
Chipset Intel® P45
CPU Intel® Core 2 processor med vPro™ teknologi, E7500 @ 2.93GHz
RAM-minne 4 GB DDR2-800 (16 GB max), gaming grade
Hårddisk 500 GB SATA @ 7200 rpm
Grafikkort XFX ATI RADEON HD5750 1GB GDDR5

Acer Aspire M5810

Pris: 9990:-

Intel Core i5 750, P55 Express Chipset
8GB RAM DDR3, 1333mhz
1TB HDD 5400RPM
NVIDIA Geforce GTS240 2048mb
500 watts psu

Så vad tycker ni om dessa? Är någon av dem prisvärda? Vet ni kanske till och med någon som är bättre? Kan för övrigt tillägga att min budget är inte så hög och det känns som att 12 000 är det högsta!

PS: Kan ju för övrigt tillägga att hårddiskens storlek inte spelar så stor roll, 640GB eller 1TB gör inte så stor skillnad för jag kommer nog inte fylla upp dem helt i alla fall.

Permalänk
Medlem

Förkonfigurerade märkesdatorer, i mitt köprådsforum?! Nej, nu blir jag baskemig upprörd!

Monterad och installerad. Vad mer kan du behöva.

Permalänk
Inaktiv

Du skall undvika Dell och HP och andra märken så mycket du kan, då de skinnar dig, dvs du får betala dyrt för sakerna.

Det som är ett mycket bättre alternativ är att välja Inet's eller Komplett's färdigmonterade datorer.

Inet:
Lista på deras datorer:
http://www.inet.se/kategori/84/speldator/339/inet

Tex denna datorn:
7990:-
http://www.inet.se/artikel/1517091/inet-frequent-gamer

Komplett:
Lista på deras datorer:
http://www.komplett.se/k/cc.aspx?bn=10306

Tex denna datorn:
7995:-
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10274

Dessa datorer är ju som sagt mycket mer prisvärda än HP's datorer.

Dock finns det ett tredje alternativ till den som inte vill skruva ihop datorn.

Och det är att betala ca 800kr för montering (inkl installation av operativsystem om man köper win)

Och då får man ett paket som får Inet's och Kompletss egna paket att se dyra ut.

Så ovanstående paket som tuppel har gjort, är helt klart ditt bästa alternativ.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack tuppel och MX510! Men jag är lite förvirrad över det här med "Sweclockers fraktfritt" i tuppels bild?

Och sen undrar jag bara helt snabbt, från ett framtidsperspektiv, om detta köp, är det värt det? (jag vet faktiskt inte riktigt själv vad jag menar....:up: )

PS: Kan för övrigt tillägga den ointressanta informationen att jag tror jag drar mig tillbaka för ikväll så alla svar/frågor som kommer in svaras på imorgon!

Permalänk
Medlem

"Sweclockers fraktfritt": https://www.inet.se/artikel/6101343/ lägg till denna i inköpskorgen så betalar du inte frakt om du köper för över 500kr från inet.

Permalänk
Medlem

Blev förbannad på onoff på mellandagarna då jag råkade tjuvlyssna på säljarens "sälj" till en familj som skulle köpa dator till sin 15 årige son,,

Han rekomenderade den Acer med GT240 och kallade den Speldator med Rå prestanda! lol tänkte jag,, visst han kan nog spela med den men för 9995:- hade han fått såååååååå mycke bättre dator,,

Feg men jag hade fan lust att gå fram och säga: stå inte å ljug till grabben,, och man skulle sagt till föräldrarna att inte köpa där,, men men,,

Ta råden att köpa på inet, komplett eller Dustin tec,, de har ju som flera sagt, montering och Windows och allt som ni behöver..

Lycka till

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Paketet som tuppel länkade är bra saker för pengarna och klarar framtiden bra. När du tycker grafiken inte hänger med så öppnar du datorn och städar bort lite dam och stoppar i ett lika dant grafikkort till.

För att minimera krabb med förlorade filer vid omformatering så är en 1tb systemdisk väldigt onödigt såvida du inte har en miljon (läs 75+) spel och program installerade. Så se till att inet gör en partition för lagring och en mindre för operativsystem 100-200gb.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
Blev förbannad på onoff på mellandagarna då jag råkade tjuvlyssna på säljarens "sälj" till en familj som skulle köpa dator till sin 15 årige son,,

Han rekomenderade den Acer med GT240 och kallade den Speldator med Rå prestanda! lol tänkte jag,, visst han kan nog spela med den men för 9995:- hade han fått såååååååå mycke bättre dator,,

Feg men jag hade fan lust att gå fram och säga: stå inte å ljug till grabben,, och man skulle sagt till föräldrarna att inte köpa där,, men

Lycka till

"rå prestanda" låter ju väldigt kraftigt för en som inte kan datorer. Man blir skraj när man hör att folk luras så där.

Permalänk
Hedersmedlem

Puttade in din budget i topic så blir alla glada

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Tack!

Dock så märkte jag att HD5850 inte verkar finnas i lager! Den enda som de har i lager är XFX Black Edition och den är ca 600 kronor dyrare men så är ju inte 12k budgeten helt nådd! Men vad tycker ni? Om man beställer, bör jag satsa på denna eller ett annat kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ooo1ooO
Tack!

Dock så märkte jag att HD5850 inte verkar finnas i lager! Den enda som de har i lager är XFX Black Edition och den är ca 600 kronor dyrare men så är ju inte 12k budgeten helt nådd! Men vad tycker ni? Om man beställer, bör jag satsa på denna eller ett annat kort?

Vänta tills det kommer i lager. kör på tuppels packet

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
Vänta tills det kommer i lager. kör på tuppels packet

Vet inte om jag kan det. Inte nog med att det tar ca 10 dagar att få datorn efter beställning, (enligt dem) att vänta på att de skall komma in i lagret kan ju ta hur lång tid som helst? Tvingas sitta på en dator som är riktigt gammal och dålig just nu.

Varför bör jag inte välja den andra som jag nämnde, om priset är den enda anledningen så betalar jag glatt 400:- extra för att få den fortare. Jag kan varken underhålla mig eller gör det jag ska med ett grafikkort med hela 64mb (MX420) minne!

Permalänk
Medlem
Citat:

Vet inte om jag kan det. Inte nog med att det tar ca 10 dagar att få datorn efter beställning, (enligt dem) att vänta på att de skall komma in i lagret kan ju ta hur lång tid som helst? Tvingas sitta på en dator som är riktigt gammal och dålig just nu.

Varför bör jag inte välja den andra som jag nämnde, om priset är den enda anledningen så betalar jag glatt 400:- extra för att få den fortare. Jag kan varken underhålla mig eller gör det jag ska med ett grafikkort med hela 64mb (MX420) minne!

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=5850
köp där det finns i lager och är hyffsat billit.
EDIT: glömde att du inte skulle sätta ihop något själv

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att beställa ett 5770 så länge och sälja det om du inte blir nöjd, för att sedan köpa 5850 (kanske har sjunkit i pris då?)

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=5850
köp där det finns i lager och är hyffsat billit.
EDIT: glömde att du inte skulle sätta ihop något själv

Yup, orkar verkligen inte hålla på med detta, jag har ganska svårt för sånt här pysslande och att plocka isär min förra dator fick mig verkligen inse att det är en riktig pina. Samt att jag skulle säkert bara ha sönder allt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbx8
Det du kan göra är att beställa ett 5770 så länge och sälja det om du inte blir nöjd, för att sedan köpa 5850 (kanske har sjunkit i pris då?)

Hmm kan funka fast det låter som att det kanske till och med kan bli mycket dyrare än att bara köpa XFX black edition av 5850 som endast är 400:- högre!

Men jag måste dock försäkra mig om en sak till, om man kollar på tuppels lista, är det NÅGONTING som saknas? (verkar inte finnas dvd spelare men förutom det). Är det någonting som är nödvändigt, te x någon form av kylning eller whatever?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men jag måste dock försäkra mig om en sak till, om man kollar på tuppels lista, är det NÅGONTING som saknas? (verkar inte finnas dvd spelare men förutom det). Är det någonting som är nödvändigt, te x någon form av kylning eller whatever?

Allting annat ska följa med. Skruvar med chassit, SATA-kablar med moderkortet och resterande kablar sitter på nätaggregat och chassi. I och för sig inte ditt problem då Inet ska bygga ihop den, de granskar ordern och berättar om det är något problem.

Permalänk
Medlem

Tuppel borde han inte ta ett corsair 550w så sparar han pengar? eller är det något specielt med det nätagget du tog?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lyxade till det med lite modulärt bara.