SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Budget vattenkylning till i5

Hej! Jag har funderat på en sak, då jag har varit väldigt sugen på vattenkylning länge. Att köpa ett billigt vattenkylningssytem till bara processorn. Jag är helt grön inom det här området, men jag har läst ganska mycket, men fattar ändå inte särskilt mycket. Jag skulle alltså behöva hjälp att plocka ihop ett så billigt system som möjligt, men som ändå ger bättre kylförmåga än luft.

Processorn som ska kylas är en i5 750, alltså socket 1156.

Tackar!

EDIT: Budget, det får kosta vad det kostar, men vi snackar billigt system nu... Runt 1 lax

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

då får du köpa H50, lika bra som bästa luft kylare, bara att byta fläktar och då rekommenderar jag scythe gentle typhoon, för 1k bättre än H50 får du köpa bara begagnad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tatus_se
då får du köpa H50, lika bra som bästa luft kylare, bara att byta fläktar och då rekommenderar jag scythe gentle typhoon, för 1k bättre än H50 får du köpa bara begagnad

Tack för svaret Vad behöver man ge för bara cpu kylning då?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

flytande kväve hehe
men h50 duger väl som början i vattenkylning då man vill inte leka för mycket
annars HK 3.0 kylblock eller Swiftech apogee XT är av de bästa vattenblock och typ DDC pump och typ thermochill PA 120.3 med 3 st Scythe gentle typhoon 1850 ger bästa kylning men de grejer är dyra och helt löjlig att kyla bara cpu

det räcker med ngt dubbel radiator med typ HK 3.0 LT eller ek supreme LT med två bra fläktar och pump på 8W, skulle du köra gpu på stock kylning då block till denna och ha trippel radiator så det räcker väl med mycket bra temps och knäpptyst

Permalänk
Medlem
Citat:

flytande kväve hehe
men h50 duger väl som början i vattenkylning då man vill inte leka för mycket
annars HK 3.0 kylblock eller Swiftech apogee XT är av de bästa vattenblock och typ DDC pump och typ thermochill PA 120.3 med 3 st Scythe gentle typhoon 1850 ger bästa kylning men de grejer är dyra och helt löjlig att kyla bara cpu

det räcker med ngt dubbel radiator med typ HK 3.0 LT eller ek supreme LT med två bra fläktar och pump på 8W, skulle du köra gpu på stock kylning då block till denna och ha trippel radiator så det räcker väl med mycket bra temps och knäpptyst

Kan du/någon anna plocka ihop ett riktigt budget system, bara för att se vad priset hamnar på, och kanske överväga att lägga ut lite mer

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zatyrax
Kan du/någon anna plocka ihop ett riktigt budget system, bara för att se vad priset hamnar på, och kanske överväga att lägga ut lite mer

Tatus_se gjorde ju precis just det...

Visa signatur

AMD 7800X3D@? | RTX 4070 Super |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t3chn0
Tatus_se gjorde ju precis just det...

Yes, det var snällt, men jag har lite svårt att tyda det. Skulle det bli så här?:

Dyrt paket:
HK 3.0/Swiftech apogee XT block till cpu
DDC Pump (vilken? finns många)
Thermochll PA 120.3 radiator + 3 Scythe typhoon

Billigare:
ek supreme LT
8W pump (ta billigaste?)
dubbel rad (ta billigaste igen?)

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Citat:

funderat på den, men skulle gärna testa bygga ett riktigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

denna set skulle passa bra för bra pris, vatten inte inkluderat

Permalänk
Medlem
Citat:

denna set skulle passa bra för bra pris, vatten inte inkluderat

Du får nog säga vilken sida du hämtat det ifrån så att TS vet

Permalänk

Menade du: Budgetvattenkylning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lambi
Du får nog säga vilken sida du hämtat det ifrån så att TS vet

www.coolingstuff.se

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren! Trevligt med en svensk vattenkylningssida också Jag har 2 fläktar som jag kan använda, så sparar jag lite där. jag är lite tveksam på om det går in en radiator i toppen på mitt chassi, ett PC-K62, ska mäta lite imorgon.

Här är ditt paket tatus_se, dock ett par pytte ändringar.

Undrar dock hur det svarta uv vattnet ser ut med uv belysning? Någon som har bild?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kom på att det kan bli lite ont om utrymmer i min låda. Då såg jag den här: http://www.xspc.biz/baypump.php . Är den tillräckligt stark? Vad är det man går efter för att få reda på hur stark pumpen är, och hur stark bör den vara för att kyla min cpu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bara att kyla cpu blir ok men att ha fler block i loop blir lite dålig med temperaturer så satsa på den bara om du vill ha endast cpu

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite och passar på att fråga om CPU blocket gör så stor skillnad på vilket man väljer?

Jag kör idag med Zalman Reserator och blocket som ingick i de paketet.

Funderar också på att byta till i5 och 1156 sockeln och tror inte mitt gamla block med fäste funkar till de. Så då blir de nog nytt sånt och undrar då hur stor skillnad i temp det kan skilja mellan bästa och sämsta?
OBS! Kyler endast CPU med systemet.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

det är svårt att säga hur mycket blir skillnad mellan olika block om man testar inte med samma pump för pump ger mycket, speciellt då block kräver större tryck
annars man pressar typ 3-4 grader i vanliga fall om man ha bra pump med block för 700kr istället för den för 400kr

Permalänk
Medlem
Citat:

bara att kyla cpu blir ok men att ha fler block i loop blir lite dålig med temperaturer så satsa på den bara om du vill ha endast cpu

Ok, då ser mitt paket ut så här just nu:

Men det verkar som att watercoolinguk.co.uk inte levererar till sverige? Vet du/någon en annan bra sida som levererar till sverige? (inte chilledpc)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

det är svårt att säga hur mycket blir skillnad mellan olika block om man testar inte med samma pump för pump ger mycket, speciellt då block kräver större tryck
annars man pressar typ 3-4 grader i vanliga fall om man ha bra pump med block för 700kr istället för den för 400kr

Ok, så när man bara kör med budgetskräp pumpen som ligger nere i Reseratorn så spelar inte blocket så stor skillnad? Jagar man inte siffror och dom sista hertzen så spelar ju inte ett par grader någon roll?

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

precis, vatten kyller ändå bättre än vanliga luft kylare och faktisk med resorator skulle jag satsa på ngt block som gör inte mycket motstånd till vätska och det brukar vara de billigare block fast inte alla, samt de flesta dyra block använder högre tryck så kräver bättre pump

i din fall HK 3.0 LC skulle fungera bäst tycker jag

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är coolingstuff.se ett skämt eller? Känns ganska så lortigt när de inte ens kan stava rätt!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu kom jag på en annan sak, jag kan om ca 2 månader (lagom tills det blir varmt) få ett presentkort på amazon.co.uk på 100£. Så det blir nog att jag beställer därifrån. Så då har jag en fråga: Hur funkar det när man köper därifrån? Betalar man en frakt till varje pryl eller hur funkar det?

Här är delarna som jag tänkt beställa därifrån, ser det bra ut?

Slangklämmor: Steel Jubilee Clips 19mm (3/4") 6 st
Slang: Feser Tube 1/2" ID - 3/4" OD 2.5m Blister Pack : Clear
Fittings: 1/4" Thread Barb Fitting for 1/2" ID Tubing 6 st
Vatten: Feser One UV Black Coolant 1Lt for water cooling
Pump: EK Water Blocks - Watercooling Pump - 400 l/h - EK-DCP 2.2 12V
Radiator: XSPC RS240 Black 240mm Radiator
Tank: XSPC 5.25" Drive Bay Reservoir - Black
Cpu block: EK Water Blocks - CPU Waterblock - EK-Supreme LT - Plexi - Socket 775 & 1366

Är det en slang som inte blir helt ful och mindre transparent efter ca 6 måndader?

Allt detta får jag för ca 600kr ^^

Visa signatur