SweClockers drop!

Minimal men mellanklass uppgradering

Permalänk

Minimal men mellanklass uppgradering

Hej!

Jag har en sex år gammal (!) P4, 3.2 Ghz (1 Gb), socket 478, stationär burk med Radeon 9800 Pro (128 Mb), IDE-hårddiskar, Soundblaster-kort. som funkat bra för de (per dagens definition) milda kraven jag ställt på den. Har spelat CS/CSS, HL2 etc, förstås inte med maxinställningar.

Nu är jag tvåbarnsfar o kommer inte köpa några värstingspel på ett bra tag. Lite CivIV o sånt som inte kräver mycket. Tycker dock det vore kul om datorn ändå skulle klara mer, såklart!

Grafikkortet pajade, och jag har lånat kort ett tag, men tänkte lämna tillbaka det. Använde mig av http://www.tomshardware.co.uk/best-graphics-card,review-31783... och såg att det billiga HD 4670 skulle ta mig många nivåer över mitt gamla kort!

FINT tänker jag men missar en detalj... PCI-express.... hoppsan, saker har visst hänt sen jag skaffade dator. För att inte tala om SATA-hårddiskar helt regerar, som iofs har funnits rätt länge.

Så, antingen skickar jag tillbaka grafikkortet eller skaffar nytt moderkort, och då antar jag också, ny processor... och vad mer?

Är HELT nollställd kring alla sockets som finns. Vad ska man ha? Jag har Stora frågan: VAD måste jag byta ut för att få ett fungerande mellanklassystem? Rubb o stubb? Minnena? (2xCorsair DDR 512MB PC3200) Kan jag ha kvar IDE-diskarna för lagring men systemet på en SATA utan att det stör?

Behöver som sagt inte kunna spela max på extrema spel, bara ha en ok snabb dator som klarar de flesta spel hyggligt.

Nån som orkar hjälpa mig med detta?

Permalänk

Om du ska stoppa i ett nytt grafikkort som har PCI-E behöver du ett nytt moderkort. Då måste du köpa en ny processor och ramminnen. Stor risk också att ett nytt nätagg skulle behövas.
Du kan ha kvar din IDE-hårddisk men rekommenderar en ny snabb om du har bra grejor i burken i övrigt.
Enklast vore nog att köpa en helt ny dator och endast spara dvd-brännaren och chassit

Visa signatur

Dator 1: Amd 940 3.0 ghz / Gigabyte GA-MA790X-UD3P / 8gb 1333mhz / XFX 5770 1gb / Fractal Design Tesla 550w / Western Digital 500gb / Fractal Design Core 3000
Dator 2: Amd FX6300 3,5ghz / CM Hyper 212 EVO / ASUS M5A78L-M/USB3 / 8gb 1333mhz / Powercolor 6870 1gb / Corsair AX 750W / Samsung F3 500gb / A-Data SSD Pro 128gb / Fractal Desgin Arc Mini

Permalänk

De allra flesta nya moderkort kommer med en IDE-kontakt och du har där plats för 2 enheter på samma kabel. Du skulle alltså kunna återanvända 2 IDE-enheter (glöm inte att räkna med ev CD/DVD-brännare som troligtvis oxå är IDE). IDE heter egentligen PATA så om du ser PATA i spec är det samma sak.

Sedan finns det kanske inte så mkt att återanvända. Om det är en märkesdator du har brukar lådorna vara specialbyggda för ändamålet och det kan vara svårt att få plats med ett nytt moderkort, nätaggregatet bör du byta ut eftersom moderna datorer har helt andra krav, minnet går inte att använda eftersom alla har gått över till antingen DDR2 eller DDR3.

Jag skulle rekommendera ett moderkort med AM2/AM2+/AM3-socket, en Athlon II X2 (eller ännu hellre X3), 2 GB minne av passande typ (det är ingen större skillnad mellan DDR2 och DDR3), FSPs 400W-aggregat, och ett valfritt chassi ur Cooler Master Elite-serie.

www.inet.se har bra priser och fri frakt för sweclockers (http://www.inet.se/artikel/6909507/400w-fsp-400-60apn-bulk).

Permalänk
Medlem

Har du en budget? Det bästa vore nog med en helt ny dator skulle jag tro..

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk

Jorå, en ganska trång budget! Vet inte exakt men om man kan komma undan med kanske drygt ett par tusen genom att uppgradera istället för att köpa ny dator för många fler tusen så vore det ju fint. Jag har ju redan grafikkortet...

Hittade uppgraderingspaket här: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=734

Ser ju bra ut, så slipper man tänka på att det ska passa ihop. Kan det vara klokt? Sen får jag iofs lägga på SATA-hårddisk vilket ju kan vara bra...

Permalänk
Medlem

Satte ihop en dator på inet lite snabbt

Det går och få riktigt billigt och den springer cirklar runt din gamla dator

Permalänk

Tack för den, Bobbe! Ser bra ut! Har ett relativt nyköpt 350 W agg... kan det funka ändå?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clownfish
Tack för den, Bobbe! Ser bra ut! Har ett relativt nyköpt 350 W agg... kan det funka ändå?

Effekten säger tyvärr inte så mkt eftersom det finns tillverkare som fuskar med siffrorna. Vad är det för märke/modell på den? På sidan brukar det finnas en lapp med en massa siffror, hur många ampere (A) är det på 3.3v, 5v, 12v?

Permalänk
Medlem

Jodå det funkar nog men vad är det för märke ?4670 drar inte spec mycket Btw glöm inte fraktfritt http://www.inet.se/artikel/6909507/400w-fsp-400-60apn-bulk

Permalänk

Jag köper såklart ett nytt agg om det behövs... Har ett 350W FSP ATX-350PNF 120mm Bulk (från Inet... passade på att uppgradera lite från det 300W som satt i när jag bytte, för jag trodde att det väsnades... men det var nåt annat missljud )

Finns nån bra ranking på processorer? Förr i tiden med kunde man ju nästan gå helt på klockfrekvens o processortyp... men med alla dual o quad core etc så är det ju inte så lätt... för mig :/

Permalänk

Ditt nätagg klarar av att driva det föreslagna systemet tillsammans med ett HD4670.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobbe_93
Satte ihop en dator på inet lite snabbt http://img411.imageshack.us/img411/9156/dator.th.png
Det går och få riktigt billigt och den springer cirklar runt din gamla dator

Fast, Athlon2 x3 435 är 200mhz snabbare på varje kärna och kostar typ 10 kronor mer, den är ett mycket bättre köp.
Annars har jag inga invädningar.

Permalänk

Och det är AMD som gäller i alla väder eller? Look no more?
Jag antar att man först bestämmer sig för processor, och sen moderkort.
Vad tycker ni är viktigt där? Ok med bara 1 x16-plats? Behövs den bara för grafikkort? Mycket PCIe-plats? Annat?

Är ni fler som tycker det föreslagna Gigabyte är bättre än andra i prisklassen, eller var det godtyckligt valt?

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Hoppa upp till samsungs 500gb disk eller western digital black 500gb. Mer utrymme och snabbare disk. I regel används pci-e x16 till grafikkort men även raid-sata kort kör det som du inte kommer behöva använder det.
2gb minne räcker till dina behov.