Minimal men mellanklass uppgradering
Hej!
Jag har en sex år gammal (!) P4, 3.2 Ghz (1 Gb), socket 478, stationär burk med Radeon 9800 Pro (128 Mb), IDE-hårddiskar, Soundblaster-kort. som funkat bra för de (per dagens definition) milda kraven jag ställt på den. Har spelat CS/CSS, HL2 etc, förstås inte med maxinställningar.
Nu är jag tvåbarnsfar o kommer inte köpa några värstingspel på ett bra tag. Lite CivIV o sånt som inte kräver mycket. Tycker dock det vore kul om datorn ändå skulle klara mer, såklart!
Grafikkortet pajade, och jag har lånat kort ett tag, men tänkte lämna tillbaka det. Använde mig av http://www.tomshardware.co.uk/best-graphics-card,review-31783... och såg att det billiga HD 4670 skulle ta mig många nivåer över mitt gamla kort!
FINT tänker jag men missar en detalj... PCI-express.... hoppsan, saker har visst hänt sen jag skaffade dator. För att inte tala om SATA-hårddiskar helt regerar, som iofs har funnits rätt länge.
Så, antingen skickar jag tillbaka grafikkortet eller skaffar nytt moderkort, och då antar jag också, ny processor... och vad mer?
Är HELT nollställd kring alla sockets som finns. Vad ska man ha? Jag har Stora frågan: VAD måste jag byta ut för att få ett fungerande mellanklassystem? Rubb o stubb? Minnena? (2xCorsair DDR 512MB PC3200) Kan jag ha kvar IDE-diskarna för lagring men systemet på en SATA utan att det stör?
Behöver som sagt inte kunna spela max på extrema spel, bara ha en ok snabb dator som klarar de flesta spel hyggligt.
Nån som orkar hjälpa mig med detta?