Permalänk

rätt minnesfrekvenser?

-----

Permalänk
Medlem

Re: rätt minnesfrekvenser?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eversmando

---
edit
---

nu kör jag SPD på 10 och blck freq på 160, villket leder till att cpun blir överklockad, sänkte cpu multiplier till 19x istället för 20x som var default, och nu ligger cpu på 3040mhz vilket ska vara helt ok utan voltmod enligt många.

bottom line, har jag gjort allting rätt? såhär ser det nu ut i cpuz
http://i49.tinypic.com/2q3dx1d.png

Det ser helt rätt ut, har du koll på minnesvolten också?
Har du det är det bara att köra på, trevlig bonusklock där.

Vill du nu ha mer must i pulkan sänker du ju bara minnesmultin ett par snäpp,
(för att få ner farten på minnena) & fortsätter lite till ..

Mvh

Permalänk

allright, tack för svar.

är det även såhär man SKA göra för att kunna köra minnena på 1600mhz?

minnena är som sagt ändrade från 7-7-7-20/1.5v till 9-9-9-24/1.8v
(googlade runt och tydligen ska man inte köra över 1.65v med i5 processorer? ska jag bara köra på lägre hastigheter/volt då eller? vore ju lite sunkigt då minnena är gjorda för att köras på 1600/1.8v)

grejen är den: jag vill egentligen inte överklocka processorn, jag vill endast kunna köra minnena på 1600mhz!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eversmando
allright, tack för svar.

är det även såhär man SKA göra för att kunna köra minnena på 1600mhz?

minnena är som sagt ändrade från 7-7-7-20/1.5v till 9-9-9-24/1.8v
(googlade runt och tydligen ska man inte köra över 1.65v med i5 processorer? ska jag bara köra på lägre hastigheter/volt då eller? vore ju lite sunkigt då minnena är gjorda för att köras på 1600/1.8v)

grejen är den: jag vill egentligen inte överklocka processorn, jag vill endast kunna köra minnena på 1600mhz!

Well, man ska ha 1.65v på i5 för att den är byggd för det. Jag tycker att du försöker byta ut minnena eller köra på under 1.65v. Kolla om den har xmp eller vad det heter, kan kolla när jag kommer hem.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk

ja precis det jag läste.

känns lite drygt att köpa nya och lämna tillbaks dom gamla då jag köpte dom i internetbutik...

är det lugnt att bara låta dom köra på lägre hastighet och 1.5v?

Permalänk
Medlem

Minnen är inte på en viss frekvens på samma sätt som en CPU som automatiskt brukar ställa in sig på angiven frekvens , utan minnen klarar en viss max-frekvens (rättare sagt, de är testade/godkända för en viss hastighet, de klarar ofta lite mer). Det är inte säkert att ditt system (moderkort + processor) kan eller är lämpat att köra på den minnesbusfrekvens som ger maxhastigheten på minnena.
Dvs dina minnen kör inte på fel frekvens, de kör bara på en frekvens som är lägre än vad de klarar av.
Men hittar du bra inställningar för ditt system som samtidigt ger 1600mhz så är det ju bra,

Permalänk

problemet nu, är ju dock att minnena är menade att köras på 1.8v och inte 1.65 eller lägre, så som det ska vara till i5.

både processorn och moderkortet är certifierade att köra 1600mhz ram

http://www.corsair.com/products/corei5/default.aspx

har nu bestält ett par:
https://www.inet.se/artikel/5305470/corsair-4gb-2x2048mb-1600...

som går på 1.65v.

lyckligtvis är det öppet köp i 16 dagar så jag kan få tillbaks pengarna från dem gamla minnena.

tack för hjälpen dock.