Permalänk
Medlem

Menysystem 4x42 tum

Hej!

Bakgrund: Jag har fått förfrågan att bygga ett menysystem till en en bekant. (mat-meny)

Just nu sitter ljuslådor som ska bort. Storlek på dessa är ca 50 höga, och totalt ca 4 meter bred. (har ca 50cm extra att tillgå på bredden, och även finns utrymme uppåt)

Jag har tittat på lite olika lösningar men skulle gärna vilja ha lite input vad som är lämpligt med tanke på pris, driftsäkerhet, administration (motivbyte)

Motiv kommer inte bytas dagligen, men veckans erbjudande kommer bytas, samt prisjusteringar då och då.

Just nu är jag inne på att använda 4st 42tums lcd (ca 1m breda styck) tv apparater. Alla monterade med väggstativ X.

Vilken typ av tv lämpar sig bäst för ändamålet? Öppet från 10-24 varje dag, så dom bör tåla samma motiv. Gärna även ganska smala "kanter" runt bildyta, för att minimera dödyta mellan skärmarna.

Nu till bildproblemet. Dom lösningar jag har kommit fram till

USB-stickor:
helt enkelt köpa tv-apparater som har stöd för bildspel/(video) via usb. Nackdelen är att varje gång man ska in med ett nytt motiv (växla mellan befintliga går via fjärrkontroll) måste man ut med stickan och in med den i en dator.

Flerskärmslösningar via dator:
enkelt att administrera, men vilket grafikkort stödjer 4 skärmar i 1080 alt 720? Har läst om ati SIX (eyefinity) som har 6st, minidisplayport, men finns detta kort tillgängligt i handeln? Sen vad jag förstår behöver jag även en (aktiv? dyr?) adapter från displayport till tex. hdmi. Plus dator med allt vad det medför till driftsäkerhetsfrågan mm.

TV- med nätverksstöd. Vilka lösningar finns här? Det hade varit smidigt att bara dra 4 nätverkskablar till en switch/router och administerar från valfri dator.

Vad finns det för andra alternativ?

Budget är väl (så billigt som möjligt, med så bra kvalité/driftsäkerhet) Men ej över 80-90k

Permalänk

Varför inte bara köra en dator med två grafikkort?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Varför inte bara köra en dator med två grafikkort?

Visste inte att man kunde det. Har aldrig kört det, utan bara läst om sli, och crossfire.

Trodde det blev en konflikt om man ville använda två samtidigt. (utan ovan nämnda tekniker)

Men man kan alltså ta två billiga grafikkort, och manuellt styra upplösningar, bakgrundsbilder mm på 4 skrivbord?

Permalänk
Medlem

Ja, det går att göra utan problem.
Enklast att göra hade väl vart att ha en stationär dator med 2 grafikkort (4 dvi-portar).
lägg upp en enkel intern webbserver och kör 4 webbläsare (en för varje skärm).

Ha 4 olika bilder.. bakgrundsbilder lär inte fungera då iaf windows xp kör samma bakgrundsbild på alla skärmar (jag använder mig utav 3st tft skärmar med windows xp och nvidia grafikkort).
Koda upp hemsidan så att den uppdaterar bilden var 30 sekund?
Byt ut bilderna när ni vill ändra något?.. Den enklaste fullösningen jag kan komma på iaf

Visa signatur

Kaffenarkoman
Stationär: Intel i7 3770k, Samsung SSD 256gb, 12tb disk, 16gb ram, Geforce GTX 670.
Sofftop: Macbook Pro 15" Retina, 256gb SSD, 8gb ram, 2,3Ghz Quadcore I7.
Servrar: Övervakning & väder - Raspberry Pi, Div. linuxservrar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr33d
Visste inte att man kunde det. Har aldrig kört det, utan bara läst om sli, och crossfire.

Trodde det blev en konflikt om man ville använda två samtidigt. (utan ovan nämnda tekniker)

Men man kan alltså ta två billiga grafikkort, och manuellt styra upplösningar, bakgrundsbilder mm på 4 skrivbord?

Bara de är av samma märke så (och med märke menar jag kretstillverkare, ATi resp Nvidia, inget annat). Olika modeller fungerar bra att blanda.
Angående bakgrundsbilder så se tråden här i närheten - Olika wallpapers på Dualscreen

Xianzes lösning låter ju smidig. Dock går varken IE eller Firefox att köra i äkta fullscreen såvitt jag vet, Opera klarar dock det fint. Ser lite proffsigare ut om man inte ser verktygsfält m.m.

Visa signatur

««« »»»