Synpunkter på uppgradering av Intel PC

Permalänk

Synpunkter på uppgradering av Intel PC

Hej

Min pc börjar sjunga på sista versen och innan jag köper nya delar till den tänkte jag höra med er om vad ni har att säga om valet av delar.
Jag tänkte uppgradera den i två omgångar, då jag inte har råd att köpa allt på en gång just nu. Det som är mest akut att byta ut är grafikkort och hårddiskar.

Användningsområde
Surf, film och en del spel. Spelar inte så mycket just nu men vill kunna spela spel som starcraft 2 och diablo 3 när de kommer ut. Jag kör windows XP nu, men funderar på att gå över till windows 7 med nya datorn.

Datorn idag

Processor: Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775
Minne: 2x Corsair Value S. PC5300 DDR2 512MB
Grafikkort: Asus GeForce 7600GT 256MB GDDR3, HDTV, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I, 560/1400MHz
Moderkort: Asus P5B, P965, Socket-775, ATX
mer om moderkortet: https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321781
Hårddiskar: 3x Seagate av varierande storlek och 1 samsung på 320gb, totalt ca 1200gb

Uppgradering omgång 1
Jag ska som sagt börja med att byta ut grafikkort och hårddiskar. Jag funderar på att köpa en liten SSD-disk att ha operativsystem, spel och program på. Anser ni att det är värt det? Är förhållandet prestanda/pris tillräckligt i dagsläget eller bör man vänta ytterligare något år innan man köper en SSD-disk?

HDD:
WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA, 32MB Cache, Dual Processor, 7200RPM
SSD: Intel® X25-V SSD 40GB 2,5", SATA2, read/write speed of up to 170MB/35MB sec, MLC, Gen.2
Grafikkort: PowerColor Radeon HD 5770 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0,"PCS+", 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 875MHz

pris: HDD 985kr, SSD 1150kr, Grafikkort 1599kr
totalt 3734kr

Uppgradering omgång 2
Ett färdigt uppgraderingspaket från komplett innehållandes moderkort, processor och minnen. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495976
Är i5 processororn värd nytt moderkort och de extra pengarna eller borde jag satsa på t. ex. en Intel Core 2 Duo E8500, 3.16Ghz för 1750kr och behålla mitt moderkort? Det skulle bli ca 1000kr billigare om minnena är kompatibla med mitt gamla moderkort. Jag misstänker att det är dumsnålt att behålla moderkortet och ta en sämre processor, vad anser ni?

Processor: Intel Core? i5 Quad Processor i5-750 2,66GHz, Socket LGA1156, 8MB,
Moderkort: MSI P55-CD53, P55, Socket-1156, DDR3 DDRIII, ATX, 1xPCI-Ex(2.0)x16, GbLan(Winki), OC Genie, DrMOS
Minnen: Crucial DDR3 1066MHz 4GB KIT, CL7, Kit w/two matched DDR3 2GB, 240pin

Paketpris 3995kr

Det var vad jag hade tänkte mig. Är allt kompatibelt? Hur kraftigt nätaggregat behövs till de här komponenterna? Är det läge att köpa nu? Eller kommer det snart nyheter som kommer sänka priserna på produkterna så det är värt att vänta en månad? Blir det några flaskhalsar i systemet? Eller tvärt om, är det något som är onödigt bra som jag inte kommer kunna utnyttja fullt ut i systemet?

Tack på förhand

ps. Ledsen om det blev ett onödigt långt inlägg men jag ville vara så grundlig som möjligt och om ni lägger ner tid och energi på att hjälpa mig är det inte mer än rätt att jag lägger ner tid på mitt inlägg

Permalänk
Medlem

jag skulle satsat på, 5850 och lite snabbare minnen.

Kanske ett 500w agg skulle klara det där, det borde det göra galant. Men "märkesagg" är ett måste te.x Corsair eller Fractal

Annars såg det bra ut !

Visa signatur

=)