OS i Vancouver kör Windows XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Utnyttja modern hårdvara.

Om vi sätter det här i sitt sammanhang, vilken modern hårdvara används under OS som inte XP kan utnyttja?

Uppenbarligen har dom valt det operativsystem som dom anser ska fungera bäst, vilket i detta fall är windows xp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Utnyttja modern hårdvara.

Sicket skitsnack. Vista är nog det operativsystem som fått mest orättvist skit av alla OS.

Word!

dom flesta som hittills klagat kan jag hoppa upp och sätta mig på att dom provade det innan Sp1, Pirat eller med hårdvara från stenåldern.

körde själv Vista innan sp1 och det kan jag medge att det var väldigt buggigt i början, ett rent helvete att hitta drivrutiner m.m.

men så fort sp1 kom så tyckte jag vista blev ett skitbra oerhört stabilt OS... har inte haft något problem med vista sen sp1 förutom att min Windows disk kraschade men det var inte vistas fel disken var modell äldre än stenyxan.

ända negativa hittills är att microsoft inte byggt om vista kerneln än så att man kan använda både ATI och Nvidia grafik samtidigt så som i W7 (eller har dom?) tycker inte det borde vara nått problem nu när dom löst det en gång med W7.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Själv tittar jag på skidskytte mm.
Där är det alltid fel på grafiken, deltagare är på 2 platser samtidigt, deltagare reggas inte, deltagare släpps iväg för tidigt och försent pga strul med elektroniken.
Med mera..

Gissar att sådana saker körs på system som sporterna i fråga använder i vanliga fall även när det inte är OS. Om det är på windowsbaserade system har jag dock ingen aning om.

För övrigt har jag alltid tyckt det är lite konstigt att operativssystemen alltid blir så uppmärksammade när det trots allt är program som man gör saker med. Om man tex ska köra reaper är det ganska ointressant om det är på vista, xp eller win7 så länge det fungerar. Eller möjligtvis att man kan köra billigare hårdvara om det är xp eller att prestandan blir bättre.

På tal om hårdvara, de kanske sparade några millar på hårdvara med xp?

edit
förvånad att artikelförfattaren inte körde någon OS i OS variant.

Permalänk
Medlem

Om man bortser från allas egna åsikter är det väll helt enkelt smart att dom kör något os som funkar under os

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Så sant så sant.
Trodde iaf nån skulle fatta vad jag menade men inte då.

Ja, det är löjligt att diskutera xp vs vista vs 7 för det är redan gjort i otaliga trådar.

bomber3: Vista funkar skitbra.

Om du varit lite mer nyanserad och sett det ur ett företagsperspektiv hade du också förstått varför den här diskussionen är lika aktuell idag som den var när Vista släpptes. Företagsvärlden har andra krav och förväntningar, och ännu så har inte Microsoft lyckats pumpa in tillräckligt med förtroende för att riktigt stora uppgraderingar ska ha börjat rullat ut. Det finns likaså orsak till varför RHEL fortfarande ligger på version 5.x.

Ifall det är löjligt beror i det här fallet inte på temat utan på vilken nivå du lägger diskussionen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jag tror sanningen ligger här. Vi kanske får se Windows 7 i nästa OS, åtminstone vinter-OS.

Finns flera tester på nätet där t ex spelprestandan visar sig vara snabbare i Vista/7 än i XP. Google ligger ditåd --->

Jag skiter väl i vad andra tester säger. Jag har jämfört tester på min dator och det är det som gäller för mig

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Datorsystemet verkar ju tyvärr inte funkat så bra. Åtminstonde kommentatorerna för skidskyttet verkade luttrade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Varför inte ett skräddarsytt linuxalternativ istället?

1, de skulle få blanda xp och linux då drivrutinerna till mätutrustning m.m.säkert är gjorda för xp eller göra nya som fungerar på linux,
2, De måste lägga pengar på att skräddarsy alternativet
3, programvaran för att hålla kolla på åkare statistik m.m. är utvecklade för xp eller windows.

Har man gett sig in i datorvärlden får man hänga med i svängarna då den ständigt uppdateras och inte stanna 10 år bakom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Utnyttja modern hårdvara.

Sicket skitsnack. Vista är nog det operativsystem som fått mest orättvist skit av alla OS.

Absolut! Det verkar finnas ett slags hat som uppstod och nu sprider sig utan att många riktigt vet vad de säger. Win7 är ju dock den uppenbart förbättrade versionen av Vista men hade aldrig kunnat vara vad det är utan förbättringarna som gjordes i Vista. Man kan nästan säga att Vista fick ta den hårda smällen som behövde göras och som Win7 nu bygger sin uppmärksamhet på.

Tycker jag känner igen mycket i Snow Leopard nu som är märkbart mycket mer irriterande än 10.5 på grund av sina arkitekturändringar, men det kommer ju snart vara uppe i rätt nivå och då kommer framtidens OSX kunna bygga på dessa väldigt viktiga ändringar.

Vista funkade dock bra enligt mig och sålänge jag inte behöver arbeta i XP så är jag nöjd faktiskt. Alla dessa krasher, "not responding"-skyltar, fönster som inte stängs och den märkbart tråkiga arbetsmiljön som XP erbjuder vill jag gärna lägga bakom mig. Det är rätt förlegat nu. Men förstår att företag tar tid på sig innan de vågar uppgradera, XP har funnits ett bra tag nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pettor
Absolut! Det verkar finnas ett slags hat som uppstod och nu sprider sig utan att många riktigt vet vad de säger. Win7 är ju dock den uppenbart förbättrade versionen av Vista men hade aldrig kunnat vara vad det är utan förbättringarna som gjordes i Vista. Man kan nästan säga att Vista fick ta den hårda smällen som behövde göras och som Win7 nu bygger sin uppmärksamhet på.

Tycker jag känner igen mycket i Snow Leopard nu som är märkbart mycket mer irriterande än 10.5 på grund av sina arkitekturändringar, men det kommer ju snart vara uppe i rätt nivå och då kommer framtidens OSX kunna bygga på dessa väldigt viktiga ändringar.

Vista funkade dock bra enligt mig och sålänge jag inte behöver arbeta i XP så är jag nöjd faktiskt. Alla dessa krasher, "not responding"-skyltar, fönster som inte stängs och den märkbart tråkiga arbetsmiljön som XP erbjuder vill jag gärna lägga bakom mig. Det är rätt förlegat nu. Men förstår att företag tar tid på sig innan de vågar uppgradera, XP har funnits ett bra tag nu.

Då har du haft otur för jag har inga problem med mitt XP vare sig 32 eller 64 bitars versionen. Folk lägger skulden på XP när det ofta är andra program som är orsaken

Vill man ha XP som ser ut som Windows 7 så kan man kolla denna sidan http://www.askvg.com/transform-windows-xp-into-windows-7-with...

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kars
Ja absolut! Eller hur! Woot.

Den nya drivrutinsmodellen är bara ögongodis.
Den nya nätverksstacken är bara ögongodis.
Den nya säkerhetsmodellen är bara ögongodis.
Den nya I/O, minne, cpuhanteringen är bara ögongodis.
Det integrerade söksystemet är bara ögongodis.
All förenklad enhetshantering är bara ögongodis.
Superfetch är bara ögongodis.
Den kraftigt förbättrade multitaskningen är bara ögongodis.

Jajamen.

Jag har iaf alltid fått bättre prestanda i XP än Vista/7, så argument #2,#4,#7 och #8 går bort hur bra de än är i teorin. (enligt min erfarenhet iaf, av XP och Vista/7 på samma dator)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Jag har iaf alltid fått bättre prestanda i XP än Vista/7, så argument #2,#4,#7 och #8 går bort hur bra de än är i teorin. (enligt min erfarenhet iaf, av XP och Vista/7 på samma dator)

Tack, åtminstone en med hjärnan kvar i skallen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Då förstår jag varför de tappade bort tiden i stor slalom när finska tjejen åkte och anja fick vänta extra länge på sin start...

kanske inte så mkt för XP men ACER ?!! haha xD

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Jag har iaf alltid fått bättre prestanda i XP än Vista/7, så argument #2,#4,#7 och #8 går bort hur bra de än är i teorin. (enligt min erfarenhet iaf, av XP och Vista/7 på samma dator)

SBS?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Jobbar själv som IT-konsult och administrerar och bygger IT lösningar åt företag och XP funkar bäst på klientdatorerna, absolut minst strul. Windows 7 ser ju mycket lovande ut i företagsmiljö, men det är fortfarande lite omoget enligt mig.

Varför de har valt XP som plattform på klienterna ser inte jag som något konstigt, det är beprövat och kostnadseffektivt. Vad klarar Vista och W7 av som inte XP kan?

4gb ram

Permalänk
Medlem

Idioti!

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Xp strular så mycket, så jag hade valt nått stabilare, men jaja hinner dom med all support så funkar det nog endå.

På jobbet var det extremt skumma problem med XP iallafall, sånt som alldrig dyker upp i Vista win7 och andra OS jag har testat. Det kan vipps bara sluta fungera om man installerar drivrutiner till skrivare t.e.x sen startar inte xp, det hände flera ggr på jobbet. Vi har en sal med Ubuntu maskiner, dom tuffar på bara inget strul än så länge alls.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Med all ärlighet XP är inte 8 år och 6 månader gammalt. Det har hänt mycket sedan XP kom ut. Det har uppdaterats flera gånger. Den senaste större uppdateringen var SP3 och det kom för bara 21 månader sedan.

Windows XP när det släpptes innehöll DirectX 8.1, det saknades IPv6 stöd, saknades WPA-kryptering, brandväggen fanns inte än, hade inte stöd för USB 2.0, hade inte stöd för SATA eller 48-bit LBA (137GB+ hårddiskar) och massor annat. .NET hade inte släppts. XP utan service-packs har inte supportats på sådär 5.5 år.

Det var först med SP2 som vi fick anledning att byta till XP och det var då XP fick sin inbyggda brandvägg som är påslagen default. Det var 5.5 år sedan, alltså aug 2004. Å ena sidan är det i grunden samma operativsystem som Windows 2000 från 1999, men å andra inte. Det har hänt mycket sen dess. NX-bit fick vi först då också. Efter det har vi fått WPA2, uppdaterat RDP, MMC 3.0, uppdaterad Windows installer, MSXML, Internet Explorer såklart osv.

Idag är XP ett helt annat system än det som släpptes 2001. SP3 är bara 21 månader gammalt. Numera innehåller XP DirectX 9.0c, DXVA 1.0 för video-acceleration, .NET framework 3.5, Visual Studio 2010 har släppts som beta, vi har CUDA-stöd, OpenCL, Stream och andra gpgpu-bibliotek. Vi var fortfarande på Visual Studio 6.0 när XP släpptes, vi har gått från Windows Media Player 8 till 11, gått från Internet Explorer 6 till 8, förbättrat WI-FI stöd osv. Man hanterar klienterna helt annorlunda än vad man gjorde 2001. SMS 2.0 var inte direkt SCCM.

Det hela vore som att kalla OS X 10.5 ett 8.5 gammalt OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Skulle tro att det dels är pga att de flesta som skall sitta framför skärmarna redan kan XP bra och dels för att tredjepartstillverkareär långsamma med att fixa tredjepartsdrivrutiner till Windows Vista/Windows 7. Jobbar en hel del mot industrin och det är ett helvete att få fram drivrutiner till nyare OS än XP, särskilt för lite mera udda prylar. I många fram verkar de inte ens bry sig om att jobba fram nya drivrutiner, trots att produkterna fortfarande säljs. Dessutom är industrin i sig enormt konservativ och kör helst på beprövade kort.
(var tvungen att konfigurera upp en NT-maskin härom veckan för att kunna titta på en kunds HMI....öken och hopplöst att få fram drivrutiner till något så basic som grafikkort, de skall uppgradera.....till XP) :/

Tja industrin kör ju VB6 i styrsystem. Vi ska vara glada för att de inte fastna på Windows 9x. HMI är knappast redo att köras på W7, varken från ABB eller någon annan. Om några år (3-4) kanske de sitter och kör grejer i XP-mode bara för att de måste ha kompatibilitet... Maskiner kommer dock köra XPe i säkert tio år till. Aja OPC verkar gå sakta och säkert mot plattformsoberoende iaf.

Permalänk
Medlem

Sen måste man ju tänka på att de flesta organisationer har många gamla maskiner som inte stöds av Windows 7. Många är rätt snabba på att droppa utveckling av drivrutiner. XP är ju fortfarande "arbets-OS:t" därför. Och det har ju varit OS:t man kört virtualiserat.

Permalänk
Medlem

Ja detta är inget ovanligt i företagsvärlden, och varför?

Jo för där finns egentligen inga seriösa fördelar med Vista och W7. Det är tyngre för hårdvaran och mer invecklat för användarna. Sen har vi ju det där med kompatibilitet med program (även om jag håller med om det är pinsamt)

Windows har nått lite funktions-inflation. Det enda de kan göra nu är att snickra på gränssnittet och flytta om saker och ting, och tvinga folk att uppgradera.

OSX och GNU/Linux gör nya framsteg varje dag, även om Linux fattas en del fortfarande inom vissa områden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Ja detta är inget ovanligt i företagsvärlden, och varför?

Jo för där finns egentligen inga seriösa fördelar med Vista och W7. Det är tyngre för hårdvaran och mer invecklat för användarna. Sen har vi ju det där med kompatibilitet med program (även om jag håller med om det är pinsamt)

Windows har nått lite funktions-inflation. Det enda de kan göra nu är att snickra på gränssnittet och flytta om saker och ting, och tvinga folk att uppgradera.

OSX och GNU/Linux gör nya framsteg varje dag, även om Linux fattas en del fortfarande inom vissa områden.

Kompatibilitet med program går ju att lösa (oftast), W7 har ju XP-Mode gratis. Inte särskilt lätt hantera kanske. Det är värre om ens grafikkortstillverkare lagt ner supporten av ens grafikkrets. Och det är inte helt ovanligt med W7.

Men, man ändrar ju inte på något som fungerar! OS flytt är stora saker i företag. 2000 håll i sig länge också och innan XP SP2 fanns det knappast någon anledning att byta funktionerna var ju identiska i början. W7, Office 2010, Visual Studio 2010 etc blir ju igen en ny upplevelse. Och företag kommer börja migrera. Vista gick inte hela vägen precis som XP till en början inte gjorde. Vista var ju dock lite mer innovativt än 2000>XP Men nu börjar det trilla på plats en komplett NY plattform.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Med all ärlighet XP är inte 8 år och 6 månader gammalt. Det har hänt mycket sedan XP kom ut. Det har uppdaterats flera gånger. Den senaste större uppdateringen var SP3 och det kom för bara 21 månader sedan.

Windows XP när det släpptes innehöll DirectX 8.1, det saknades IPv6 stöd, saknades WPA-kryptering, brandväggen fanns inte än, hade inte stöd för USB 2.0, hade inte stöd för SATA eller 48-bit LBA (137GB+ hårddiskar) och massor annat. .NET hade inte släppts. XP utan service-packs har inte supportats på sådär 5.5 år.

Det var först med SP2 som vi fick anledning att byta till XP och det var då XP fick sin inbyggda brandvägg som är påslagen default. Det var 5.5 år sedan, alltså aug 2004. Å ena sidan är det i grunden samma operativsystem som Windows 2000 från 1999, men å andra inte. Det har hänt mycket sen dess. NX-bit fick vi först då också. Efter det har vi fått WPA2, uppdaterat RDP, MMC 3.0, uppdaterad Windows installer, MSXML, Internet Explorer såklart osv.

Idag är XP ett helt annat system än det som släpptes 2001. SP3 är bara 21 månader gammalt. Numera innehåller XP DirectX 9.0c, DXVA 1.0 för video-acceleration, .NET framework 3.5, Visual Studio 2010 har släppts som beta, vi har CUDA-stöd, OpenCL, Stream och andra gpgpu-bibliotek. Vi var fortfarande på Visual Studio 6.0 när XP släpptes, vi har gått från Windows Media Player 8 till 11, gått från Internet Explorer 6 till 8, förbättrat WI-FI stöd osv. Man hanterar klienterna helt annorlunda än vad man gjorde 2001. SMS 2.0 var inte direkt SCCM.

Det hela vore som att kalla OS X 10.5 ett 8.5 gammalt OS.

du har så jäkla rätt, xp var efterblivet. eller ja det var inte lönt att uppgradera från 2000 innan sp1 kom. sp2 det var då xp fick sin riktiga genomslagskraft. sp3 som du säger är knappt 2 år gammalt och xp sp3 är det system som går smidigast. även om w7 är strålande bra så håller jag med dem att det är inte prövat för sånna här ändamål, möjligen vore det riskabelt om det inte släpptes uppdateringar men ja. men det handlar inte om pris iaf (tror jag) är väl lika dyrt ändå.

Permalänk
Avstängd

Mindre bra att Windows har så taskig bakåtkompatibilitet, samtidigt som MS säger att det är bra. Lite motsägelsefull marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
SBS?

Det är väl inte helt omöjligt, men jag tror inte det var något misstag från min sida. Kommer ihåg väldigt tydligt också att datorn blev bra mycket snabbare direkt om man rensade prefetch/superfetch-mappen, en funktion som jag, innan jag upptäckte det, tyckte lät riktigt nice. (gäller XP också)

Visa signatur
Permalänk

Sämre skit än XP får man leta efter.
Blev kär i Vista första gången jag provade det och nu använder jag Win 7 som är ännu bättre.
Hade mycket mer problem med XP än Vista och 7an.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lille7
Om vi sätter det här i sitt sammanhang, vilken modern hårdvara används under OS som inte XP kan utnyttja?

Uppenbarligen har dom valt det operativsystem som dom anser ska fungera bäst, vilket i detta fall är windows xp.

Samma fråga gäller väll Windows 7, vilken utrustning är det som inte skulle fungera? Det mesta fungerar ganska ok, om inte annat är tillverkare ganska öppna för att uppdatera om en större organisation driver på. Brukar väldigt sällan vara något problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Om du varit lite mer nyanserad och sett det ur ett företagsperspektiv hade du också förstått varför den här diskussionen är lika aktuell idag som den var när Vista släpptes. Företagsvärlden har andra krav och förväntningar, och ännu så har inte Microsoft lyckats pumpa in tillräckligt med förtroende för att riktigt stora uppgraderingar ska ha börjat rullat ut. Det finns likaså orsak till varför RHEL fortfarande ligger på version 5.x.

Ifall det är löjligt beror i det här fallet inte på temat utan på vilken nivå du lägger diskussionen.

Precis. Windows 7 uppfyller betydligt fler krav som ställs i företagsvärlden. Att diskutera utrustning etc. gör man alltid vid OS-byte, varesig OS'et är 3 månader eller 12 år gammalt. Allt skall testas och utrustning skall fås att fungera. Dock är det väldigt sällan problem.

Vad för utrustning som används i stor utsträckning anser du vara problem? T.ex. tidsystemen som används i OS fungerar fin-fint i Windows 7. Jag skulle tippa på att anledningen är att det inte varit budgeterat (budgeten för detta OS sattes för säkerligen 10 år sedan) samt att systemen byggdes och implementerades för länge länge sedan (innan Windows 7 var släppt). Du påbörjar inte plannering för nästa vinter-os efter detta är slut, det påbörjades så fort det blev bestämt vilket land som skall ha det, då sätts även budget etc. Nästa vinter-OS däremot, där skulle jag gott tippa att arrangörerna räknar med windows 7 som plattform, är också ganska säker på att dom utvärderar olika öppna alternativ (kan dock lova att dom faller tillbaka på microsoft).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Då har du haft otur för jag har inga problem med mitt XP vare sig 32 eller 64 bitars versionen. Folk lägger skulden på XP när det ofta är andra program som är orsaken

Vill man ha XP som ser ut som Windows 7 så kan man kolla denna sidan http://www.askvg.com/transform-windows-xp-into-windows-7-with...

Precis samma sak i Vista och Windows 7, folk lägger skulden på OS'et när dom egentligen inte alls vet vad felet är.

En sak är dock klar. Vista kräver extremt mycket mer hårdvara än vad både XP och W7 gör. Ser man till foot-printen när man implementerar VDI-lösningar är det väldigt tydligt. Vista lämnar ett nästan dubbelt så stort foot-print som både w7 och XP. W7 lämnar knappt märkbart större footprint än XP.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Precis. Windows 7 uppfyller betydligt fler krav som ställs i företagsvärlden. Att diskutera utrustning etc. gör man alltid vid OS-byte, varesig OS'et är 3 månader eller 12 år gammalt. Allt skall testas och utrustning skall fås att fungera. Dock är det väldigt sällan problem.

Vad för utrustning som används i stor utsträckning anser du vara problem? T.ex. tidsystemen som används i OS fungerar fin-fint i Windows 7. Jag skulle tippa på att anledningen är att det inte varit budgeterat (budgeten för detta OS sattes för säkerligen 10 år sedan) samt att systemen byggdes och implementerades för länge länge sedan (innan Windows 7 var släppt). Du påbörjar inte plannering för nästa vinter-os efter detta är slut, det påbörjades så fort det blev bestämt vilket land som skall ha det, då sätts även budget etc.

Visst är det så, men det är väl också därför skillnaden i perspektiv mellan gamer Sweclockern och den grå IT-arbetaren blir stor när dessa teman dyker upp. Windows 7 fanns inte ens på kartan när dessa kontrakt slöts och Vista hade inte nått släppdatum. I efterhand är valet än mer berättigat eftersom Vista fortfarande i början av år 2008 saknade stöd för ca 30% av använda skrivare. Vad för kringutrustning och programvara de jobbat med i Vancouver vet jag inte och kan därför inte påstå att leverantörens val med facit i hand är rätt eller fel, men som du själv påpekar chansar man knappast i de här sammanhangen.

Vad som händer under nästa OS återstår väl att se. Det finns egentligen inga direkta skäl att överhuvudtaget hålla fast vid Windows plattformen, om nu inte IOK är bundet till viss mjukvara på samma sätt som de är bundna till McDonalds och Coca Cola, något som öppnar upp för lite fyndigheter.

Personligen är jag kluven ifråga om Windows 7. Bättre ja, men samtidigt är min erfarenhet blandad. Vissa för företag intressanta funktioner, som mobila nätverkslösningar, fungerar inte förrän en total uppgradering gjorts till minst 2008 på serversidan och Windows 7 på klient sidan, något som för många är en orimlig investering.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Vad som händer under nästa OS återstår väl att se. Det finns egentligen inga direkta skäl att överhuvudtaget hålla fast vid Windows plattformen, om nu inte IOK är bundet till viss mjukvara på samma sätt som de är bundna till McDonalds och Coca Cola, något som öppnar upp för lite fyndigheter.

Personligen är jag kluven ifråga om Windows 7. Bättre ja, men samtidigt är min erfarenhet blandad. Vissa för företag intressanta funktioner, som mobila nätverkslösningar, fungerar inte förrän en total uppgradering gjorts till minst 2008 på serversidan och Windows 7 på klient sidan, något som för många är en orimlig investering.

Jag kan sätta en månadslön på att det kommer bli MS nästa gång, du får gärna sätta emot =P

Vilka mobila nätverkslösningar syftar du på? Domänautentisering över http? Det kräver absolut inte att "serversidan" är 2008, det räcker med att domänen har 2k8-nivå, vilket dom flesta företag kommer att uppgradera till (iaf dom som är större än småbolag) då det är stora fördelar och små kostnader inblandade. I dagsläget kör dom flesta medel till stora bolag AD't virtuellt och har enterprise datacenterlicenser vilket inte gör någon skillnad varesig i hårdvara eller OS licenser (när det gäller kostnader) så det är i stort sett implementeringen som är kostnaden. Däremot gör man förmodligen inte uppgraderingen till 2k8-nivå för att stödja klienterna, det är bara en liten anledning.

Det är inte vidare svårt att räkna hem en uppgradering ifrån XP till W7 för ett medel/större bolag.

När det gäller att 30% av skrivarna inte var kompatibla med vista i början av 2008 så får du gärna påvisa det med fakta. Eller räknar du in hemskrivare i det så kanske, men jag tvivlar fortfarande. Däremot är dom flesta skrivartillverkare riktigt riktigt dåliga när det gäller drivrutiner över lag. Titta på x64-drivare eller serverdrivare, isch.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Jag kan sätta en månadslön på att det kommer bli MS nästa gång, du får gärna sätta emot =P

Jag sa bara att det inte finns några skäl, inte att industrin plötsligt börjar bli nytänkande. Det räcker att läsa dina inlägg för att se hur påhejarna säkrar status quo!

Citat:

Vilka mobila nätverkslösningar syftar du på?... Däremot gör man förmodligen inte uppgraderingen till 2k8-nivå för att stödja klienterna, det är bara en liten anledning.

SSTP. Jag ser dock lite slarv i mitt inlägget du kommenterar. Jag skrev felaktigt att klienten ska vara Windows 7, men det räcker ju naturligtvis med Vista. I övrigt har du rätt, men bagatelliserar den totala kostnaden. Med så frikostiga kalkyler kan vi ju ifrågasätta att de överhuvudtaget valt en lösning med så hög totalkostnad att uppgraderingar i den här nivån inte skulle vara ett problem.

Citat:

När det gäller att 30% av skrivarna inte var kompatibla med vista i början av 2008 så får du gärna påvisa det med fakta. Eller räknar du in hemskrivare i det så kanske, men jag tvivlar fortfarande. Däremot är dom flesta skrivartillverkare riktigt riktigt dåliga när det gäller drivrutiner över lag. Titta på x64-drivare eller serverdrivare, isch.

Nu är du tillbaka till dina gamla "presentera fakta" takter, som om alla utom du själv talar i nattmössan. Nej, jag har inte samlat på de MS presentationer som jag läst och sett. Du erkänner ju själv problemet direkt därefter, och jag har inte påstått att MS självt på något sätt saboterat detta, utan det är snarast problemet du dras med i den proprietära världen. Så presentera du istället fakta som stöder ditt tvivel.

Jag bryr mig inte så mycket om hemskrivare, men problemet med x64 drivrutiner har jag kämpat med länge. Inom *nix världen slipper jag dock det problemet, så det är väl inte så konstigt att jag ser det som ett problem som är kopplat till valet av plattform.