SweClockers drop!

Windows 7 på flera datorer?

Permalänk
Medlem

Windows 7 på flera datorer?

Hej på er govänner.

Jag använder just i detta nu en betaversion av Windows 7 men för mig som för många andra så har det börjat komma varningar som säger att versionen "expires in 1 day" vilket betyder att jag måste köpa Windows 7. Jag tänkte då köpa via CSN eftersom jag fortfarande är student och då får 55% rabatt när jag handlar. Detta betyder att jag kommer att behöva betala 1500:- för en Ultimate. Dock så är detta fortfarande väldigt dyrt så jag tänkte att om jag köper ihop med morsan så kan vi betala halva var. Detta väcker en fråga:

Kan jag installera samma Windows 7 på både min och morsans dator?

Jag har ju för guds skull ändå köpt skiten. Svindyrt dessutom. Och mina spel kan jag ju installera på båda mina datorer.

MVH Jönas.

Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Volvo_Jonas
Hej på er govänner.

Jag använder just i detta nu en betaversion av Windows 7 men för mig som för många andra så har det börjat komma varningar som säger att versionen "expires in 1 day" vilket betyder att jag måste köpa Windows 7. Jag tänkte då köpa via CSN eftersom jag fortfarande är student och då får 55% rabatt när jag handlar. Detta betyder att jag kommer att behöva betala 1500:- för en Ultimate. Dock så är detta fortfarande väldigt dyrt så jag tänkte att om jag köper ihop med morsan så kan vi betala halva var. Detta väcker en fråga:

Kan jag installera samma Windows 7 på både min och morsans dator?

Jag har ju för guds skull ändå köpt skiten. Svindyrt dessutom. Och mina spel kan jag ju installera på båda mina datorer.

MVH Jönas.

Nej, via CSN kan du inte göra på detta vis eftersom det är en uppgraderingslicens som endast är valid för en dator. Tidigare har de licenser som CSN sålt varit Retail-licenser (dvs du behövde inte äga ngt windows sedan tidigare OCH du fick installera det på en stationär dator och en laptop samtidigt. Tyvärr har de numera höjt priset samtidigt som de har försämrat villkoren för själva produkten.
Dock bör du fundera på att köpa Home Premium istället för Ultimate, ytterst få människor (möjligen undantaget IT-Tekniker och branchfolk) har nytta av de få extra saker som finns med i Ultimate, vilket sparar några goa tusenlappar
Vad du istället bör göra är att köpa två oem-licenser (om ni nu inte redan har licenser på ena burken och kan köpa en uppgraderingslicens till den då)..

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det går inte. Tidigare kunde man köpa ett paket med tre licenser billigt, men de verkar ha försvunnit nu.

Permalänk
Medlem

Svindyrt? Vafan fattar du vad det kostar att utveckla ett operativsystem?

För att svara på din fråga, nej.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
du fick installera det på en stationär dator och en laptop samtidigt.

Det här gäller väl bara office?

Permalänk
Avstängd

Vet inte om det är olagligt men på EBAY så säljer företag ut resterade nycklar till W7 för 175:- st

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Nej, via CSN kan du inte göra på detta vis eftersom det är en uppgraderingslicens som endast är valid för en dator. Tidigare har de licenser som CSN sålt varit Retail-licenser (dvs du behövde inte äga ngt windows sedan tidigare OCH du fick installera det på en stationär dator och en laptop samtidigt. Tyvärr har de numera höjt priset samtidigt som de har försämrat villkoren för själva produkten.
Dock bör du fundera på att köpa Home Premium istället för Ultimate, ytterst få människor (möjligen undantaget IT-Tekniker och branchfolk) har nytta av de få extra saker som finns med i Ultimate, vilket sparar några goa tusenlappar
Vad du istället bör göra är att köpa två oem-licenser (om ni nu inte redan har licenser på ena burken och kan köpa en uppgraderingslicens till den då)..

Fy fan vad dåligt av CSN. Dem meddelar inte alls att det är en uppgrederingslicens när man vill köpa via dem. Och dessutom så ljuger dem om rabatten. 1800:- till 1500:- är inte 55% rabatt. Jo en Ultimate kanske är lite att ta i. Tack för tipset!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90

Ja, svindyrt. Tänk på att jag är student och min inkomst är därför 1000 kr i månaden, och det är knappt så det räcker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superlight
Är du student kan du kolla i denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/sh...threadid=878230

För 100kr får du en laglig Win7 Pro licens

.

Tack för tipset. Jag ska kolla med skolan imorgon hur det funkar. Verkar ju jättebra om det verkligen fungerar. Men tyvärr låter det lite för bra för att vara sant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, det går inte. Tidigare kunde man köpa ett paket med tre licenser billigt, men de verkar ha försvunnit nu.

Man undrar ju verkligen varför. Man har ju ändå köpt varan liksom. Varför ska det vara speciella regler för just operativsystem än för andra program och spel? Är inte det lite dåligt?

Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Tack för tipset. Jag ska kolla med skolan imorgon hur det funkar. Verkar ju jättebra om det verkligen fungerar. Men tyvärr låter det lite för bra för att vara sant.

Det fungerar utmärkt, och om du är beredd att betala de där 100 kronorna behöver du inte ens kontrollera med skolan; det enda som behövs är ett csn/mecenat/studentkort. Om din skola är ansluten till msdnaa kan du komma undan helt gratis, men det verkar endast vara enstaka institutioner på enstaka högskolor det gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, svindyrt. Tänk på att jag är student och min inkomst är därför 1000 kr i månaden, och det är knappt så det räcker.

Att skylla på att man är student tycker jag inte direkt funkar då man har all tid i världen att jobba extra, tyvärr är majoriteten för lata för att ens söka ett extra jobb...

Permalänk
Medlem
Citat:

Det fungerar utmärkt, och om du är beredd att betala de där 100 kronorna behöver du inte ens kontrollera med skolan; det enda som behövs är ett csn/mecenat/studentkort. Om din skola är ansluten till msdnaa kan du komma undan helt gratis, men det verkar endast vara enstaka institutioner på enstaka högskolor det gäller.

När jag letade efter min skola valde jag Sverige > Göteborg > Göteborgs stads Utbildning, och min skola ingår i den organisationen. Men om jag får ett konto återstår att se imorgon.

Citat:

Att skylla på att man är student tycker jag inte direkt funkar då man har all tid i världen att jobba extra, tyvärr är majoriteten för lata för att ens söka ett extra jobb...

All tid i världen? Hur tänker du nu? Du ska veta att det är mycket tidskrävande att gå i skolan. Läxor och prov att plugga till var och varannan dag. Nej, det får vara antingen ett jobb eller gå i skolan, inte båda samtidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp jag fick hem W7 Professional genom msdnaa for free 2 licenser

Permalänk
Medlem

finns ju massvis med billiga windows 7 på tradera till fastpris köpte mitt windows 7 pro för 275kr .. ok man får ingen skiva men man får en laglig nyckel o en nerladdningslänk till iso filen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maqan
finns ju massvis med billiga windows 7 på tradera till fastpris köpte mitt windows 7 pro för 275kr .. ok man får ingen skiva men man får en laglig nyckel o en nerladdningslänk till iso filen

Risken är att man inte alls får en laglig nyckel; det är inte ovanligt att folk med tillgång till msdn säljer nycklar trots att det inte är tillåtet.

Permalänk
Medlem

hhhehheeheheh då får man hoppas att den håller sig då !!!! 8)

Permalänk
Medlem

Jag hade själv Lanseringskandidaten en längre tid med ett positivt intryck. Men att inte kunna köpa en licens och köra är bland det mest korkade jag varit med om - för hellre än att säga;
- "Fan vad bra att du köpte produkten, då gör vi klart detta på två minuter"

Så kommer Microsoft med;
- "Vafan, sitter du med lanseringskandidaten? Fan vad dålig du är. Du borde ha köpt skiten innan du började med kandidaten"

Citat:

För att svara på din fråga, nej.

Att anpassa hutlösa priser för att nå ut till fler konsumenter, eller, [för att] motivera avsevärt många fler lagliga köp? Blasfemi!

Citat:

Det funkar ju hur bra som helst. Som student har du begränsad ekonomisk frihet och oftast begränsade kontakter du kan använda dig av på arbetsmarknaden - vilket knappast gör överprisade mjukvaruprodukter allt för aktuella.

Om vi utgår från att flesta studenter, nu tänker jag dem något yngre, saknar ett kompetent nätverk kontakter ute på marknaden - hur aktuellt är det för dem att få ett (extra)jobb från första början? Att springa runt och söka jobb med nästan helblanka sökningshandlingar är bland det tråkigaste som finns.

-

Själv var jag sporrad på att köpa en (eller flera) Windows 7-licenser. Men verkligheten har en tendens att ta död på fina idéer då Microsoft kände att ~1200kr+ för den vekaste OEM-licensen och ~3000kr (utan CSN-rabatt) för en Ultimatlicens var realistiskt.

Det är helt enkelt för dyrt. Även om jag skulle besitta en starkare ekonomi så skulle jag överväga andra alternativ då Microsoft helt enkelt är för bekväma - oberoende utav hur mycket pengar utvecklingen kostar, det hör inte hit alls.

Permalänk
Inaktiv

Fan vad ni gnäller.
för 100:- får ni 4 licenser på Windows 7 pro + ett antal på Windows server versionerna. Det enda som krävs är ett CSN kort. å via pellesoft som flera skrivit tidigare.
Sen det går utmärkt att jobba och gå i skolan samtidigt.
Bär ut tidningar på morgonen, bageri mm som arbetar tidigt...
Sluta gnäll och ta ansvar för ert liv själva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Att anpassa hutlösa priser för att nå ut till fler konsumenter, eller, [för att] motivera avsevärt många fler lagliga köp? Blasfemi!

Det funkar ju hur bra som helst. Som student har du begränsad ekonomisk frihet och oftast begränsade kontakter du kan använda dig av på arbetsmarknaden - vilket knappast gör överprisade mjukvaruprodukter allt för aktuella.

Om vi utgår från att flesta studenter, nu tänker jag dem något yngre, saknar ett kompetent nätverk kontakter ute på marknaden - hur aktuellt är det för dem att få ett (extra)jobb från första början? Att springa runt och söka jobb med nästan helblanka sökningshandlingar är bland det tråkigaste som finns.

-

Själv var jag sporrad på att köpa en (eller flera) Windows 7-licenser. Men verkligheten har en tendens att ta död på fina idéer då Microsoft kände att ~1200kr+ för den vekaste OEM-licensen och ~3000kr (utan CSN-rabatt) för en Ultimatlicens var realistiskt.

Det är helt enkelt för dyrt. Även om jag skulle besitta en starkare ekonomi så skulle jag överväga andra alternativ då Microsoft helt enkelt är för bekväma - oberoende utav hur mycket pengar utvecklingen kostar, det hör inte hit alls.

Ca 1000 kr kostar Home Premium(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=485462) vilket jag inte tycker är hutlöst.
Inte för nånting man kommer använda flera år framöver, blir inte så farligt dyrt jämfört med vad man lägger på hårdvara.
Passar det inte din ekonomi finns det billigare alternativ såsom köpa en begagnad licens på blocket.
Vista går att få tag på för småpengar idag och är enligt mina erfarenheter lika bra som W7 om inte bättre.
Den ända fördelen med W7 jag funnit är att det startar snabbare, allt annat är fan sämre.
Bara ett av mina USB minnen fungerar i W7, min minneskortläsare fungerar inte heller i W7, spelprestandan är för mig mycket sämre i W7.
GUIn är det sämsta jag sett på länge med, flashigt med värdelöst att jobba i, allting tar 4 extra klick...

Permalänk

Det som känns väldigt dyrt är om det stämmer att Microsofts roadmap innebär nytt OS varje år eller var 18:e månad.. Det innebär ju i princip att man pröjsar en hundralapp i månaden för att ha ett färskt Windows-OS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Det som känns väldigt dyrt är om det stämmer att Microsofts roadmap innebär nytt OS varje år eller var 18:e månad.. Det innebär ju i princip att man pröjsar en hundralapp i månaden för att ha ett färskt Windows-OS

Har man klarat sig med xp i nio år kan man förmodligen nöja sig med att endast uppgradera till var tredje framtida vesion också? Har man högre krav är det väl däremot trevligt att det går fortare?