Auzentech, Asus eller Creative?

Permalänk

Auzentech, Asus eller Creative?

Tjena!

Jag behöver köpa ett ljudkort till datorn med relativt hög ljudkvalitet. Jag har riktat in mig på att antingen köpa ett Auzentech, Asus eller Creative (Prisjakt). Auzentech är ett helt främmande märke för mig, när det gäller Asus så vet jag inget om deras ljudkort. Creative är det enda märket som är bekant för mig.

Jag har sett att tillverkare som Auzentech använder Creatives X-Fi chipsets på vissa av sina ljudkort men de säljer sina för betydligt högre pris än motsvarande Creative modell. Är det värt det? Vad går de extra kronorna åt på dessa Auzentech kort? På vissa modeller hittar man chipsets från VIA eller C-Media. Både VIA och C-Media förknippar jag med låg kvalitet. Misstar jag mig då?

Asus verkar använda sina egna chipsets, eftersom det står Asus på dessa. Men det kanske ser bara ut så, det är kanske re-brandade chipsets från VIA eller motsvarande. Vad är er erfarenhet av ljudkort fårn Asus?

Från Creative har jättemånga ljudkort att välja på, det är nästan inte klokt. Uppenbarligen tillverkar de fortfarande gamla Audigy och Live kort då de fortfarande finns att köpa. Deras senaste kort bygger dock på X-Fi men det finns så många varianter av dessa att jag har svårt att välja mellan dem speciellt då priserna kan skilja flera hundra kronor mellan olika versioner av samma kort.

Vad är det för skillnad mellan X-Fi Xtreme Gamer (PCI) och X-Fi Xtreme Audio (PCI)? Bara en sån sak är förvirrande nog. Det verkar som att vissa kort kostar mer bara för att de är "gamer" stämplade. Jag är fan ingen gamer och bryr mig ärligt talat inte om det är stämplat "gamer" eller inte. Jag fattar inte riktigt poängen med produkter som hävdar sig vara riktade till målgruppen "gamer". Varför inte bara kalla det "enthusiast" eller "high-end" eller annat motsvarande? Alla komponenttillverkare och tillverkare av datatillbehör verkar nu använda begreppet "gamer" för att marknadsföra sina produkter. Allt som har med datorer att göra handlar inte bara om gamers. Det verkar inte vara riktigt genomtänkt.

Jag har tittat närmare på följande kort.

Creative X-Fi Titanium
Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Pro Series
Creative X-Fi Xtreme Audio PCI Express
Auzentech X-Fi Bravura 7.1
Asus Xonar D2
Asus Xonar D2X
Asus Xonar D2X/XDT

Vad är det som är så speciellt med Fatal1ty Pro Series att det kostar så mycket? Är det verkligen bara namnet, gamer stämpeln och metallsköljet? Är Creative X-Fi Titanium minst lika bra?

Skillnaden mellan Xonar D2 och D2X är väl bara det att D2X använder PCIe istället för PCI? Vad är då tanken med D2X/XDT? Den har också PCIe men kostar flera hundra kronor mindre än vanliga D2X, så varför?

Auzentech X-Fi Bravura 7.1 har en speciell utgång för hörlurar. Jag har ett par dyra studiohörlurar som jag skulle kunna tänkas koppla in på denna. Men finns det inbyggd hörlursförstärkning till denna utgång?

Är det stor skillnad mellan 96 KHz och 192 KHz upplösning? Är 192 KHz att föredra för uppspelning av filmljud? Jag har märkt att flera av de ljudkort jag tittat på har falsk 192 KHz upplösning eftersom de har denna upplösning endast på vissa ut eller ingångar och har 96 KHz på övriga.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Vissa har 96 KHz ut via digitalt och 192 KHz ut analogt.
Ett bra ljudkort ska ha 192 Khz och 24-bitars ut och gärna Signal-to-Noise på ca 110 dB och mer.

Tror D2X så kan man bytta ut en viss komponent för att skräddasy ljudbilden, alltså för riktiga Audiofiler
Sen har du Asus Essence som är mer för till trögdrivna hörlurar med sin hörlursförsärkare.

Asus Essence är ett riktigt bra kort för studio lurar!http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376133
Auzentech X-Fi Bravura Ska vara något liknande med hörlursförstärkare men vet inte mycket om vad för ljud de har... Kan dock vara lika bra som Asus bara att Asus marknadsför mer.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Såväl Asus ST samt STX + är kort med hög ljudkvalitet och innehåller bra hörlursförstärkare
Auzentech har jag inte provat i praktiken men är ju ett välkänt märke för sin goda ljudkvalitet, dock jag har undvikit dom lite för att dom har X-Fi = antagligen creative drivare vilka är lite ökända.

Dock bäst just nu är Asus med ST och STX om man vill driva seriösa hörlurar.
Alternativt Auzentech X-Fi Bravura

Creative är inget att fundera på i dessa sammanhang om det är ljudkvalitet man är ute efter, först och främst, för övrigt behöver man bara ta en titt på valfritt creative kort så ser man att ljudkvalitet är inte vad deras kort har i åtanke med dess billiga komponenter dom använder.
Men är ett på gång från dom som ska kunna konkurrera med Asus och
Auzentech.

Vilket chip som sitter på är av mindre betydelse, Asus har C-media för övrigt,
och det är inte chipet som behandlar själva analoga ljudsignalen, där är det bara digital ljudbehandling och val chipet påverkar inte ljudkvalitet, det är det andra delar som gör.
Auzentech har också gjort ett ljudkort med C-media, Meridigan (stavning) som anses fortfarande vara deras mest välljudande kort dock tillverkas inte längre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Auzentech må ha X-fi chipset, men de mekar drivers själva. Auzentech har funnits ett tag och specialicerar sig på kort för HTPC eller musik.
Bara att kolla lite recensioner på kortet, finns även en del trådar på Minhembio forumet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Just nu står det mellan Asus Xonar Essence STX och Auzentech X-Fi Bravura 7.1. Jag har räknat bort Creative Sound Blaster X-Fi Titanium. Jag har övervägt Xonar D2X också men efter att ha insett att den saknar hörlursförstärkare så har jag räknat bort den också. Efter allt jag läst om de här tre korten så rankar jag dem enligt följande.

1. Asus Xonar Essence STX
2. Auzentech X-Fi Bravura 7.1
3. Asus Xonar D2X
4. Creative Sound Blaster X-Fi Titanium

Xonar Essence STX och X-Fi Bravura känns likvärdiga så jag har svårt att välja mellan dessa.

Creatives X-Fi Xtreme Audio som jag nämnde tidigare verkar ha 96 KHz upplösning vilket gör det till ett sämre kort än X-Fi Titanium. Men båda har ett SNR värde som är lägre än för de förstnämnda och känns överlag sämre val om det är främst ljudkvalitet man vill ha. Däremot så har X-Fi Titanium stöd för flera Dolby och DTS ljudformat och tekniker och Creatives egna EAX 5.0 utan emulering. Så X-Fi Titanium är ett bra val för den som spelar spel på datorn. Men för den som vill att tonvikten ska ligga på ljudkvalitet så är nog både Auzentech och Asus bättre val.

Hur ska ska man välja mellan Xonar Essence STX och X-Fi Bravura? Av det jag har sett och läst så är de som sagt likvärdiga, men Xonar Essence STX kostar runt 300 kr mer. Frågan är då om det är värt det. Båda korten har hörlursförstärkare inbyggda vilket jag ställer som krav på ljudkort i den här prisklassen. Essence STX har två RCA kontakter på linjeutgången vilket jag ser som ett plus, jag föredrar dessa framför vanliga 3,5 mm TRS. X-Fi Bravura har å andra sidan bättre stöd för surroundhögtalare då den har vanliga 3,5 mm TRS kontakter vilket är vanligast på direktdrivna surroundhögtalare för datorbruk. Essence STX har också stöd för surroundhögtalare men skickar signalen via S/PDIF utgången istället och då måste högtalarsystemet ha S/PDIF ingång också vilket inte är så vanligt på datorhögtalare.

Jag rankar X-Fi Bravura 7.1 högre än Xonar D2X av den enkla anledningen att den saknar inbyggd hörlursförstärkare. I övrigt kan det vara ett bra alternativ till X-Fi Bravura och de kostar ungefär lika mycket, just nu ligger priset omkring 1200 kr. Så vill man inte eller inte behöver ha en inbyggd hörlursförstärkare så kan man lika gärna välja ett Xonar D2X.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Denna hade jag köpt. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=488950
Fungerar bra med vilken stereoanläggning som hälst.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

ST är lika bra som STX, skulle dock sätta ST + STX före D2X (ja även före alla andra Asus kort också) även om man inte behöver hörlursförstärkaren PGA sin bättre DAC.
Har själv haft asus Xonar D2 och den låter hörbart sämre jämfört med STX när man använder line out till en seriös hörlursförstärkare.
Dock D2 och säkerligen D2X låter bra.

X-Fi Bravura 7.1 kan jag inte uttala mig om.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532500

Kanske skulle fungera med en USB-DAC som har inbyggd hörlursförstärkare?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Jag har bestämt mig nu, det ska bli ett Xonar STX. Wesellcd har lägsta priset på den, kostar runt 1500 kr. I alla andra butiker kostar det 1700 och uppåt. Är det säkert att handla från Wesellcd? Jag har aldrig handlat där. De säljer ju främst CD och DVD skivor, men de har lite hårdvara också. Någon som har dålig erfarenhet av Wesellcd?

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

En sak är säker, köpt inte ett ljudkort från Creative om du vill ha stabila drivare och köp inget ljudkort från någon utan WHQL cert.

Lite info om Auzentech
http://community.auzentech.com/node/99

Jag har kollat runt lite och det är verkligen en jungel av vilka ljudkort som har bra drivare och inte.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Det jag funderar över är hur Essence STX låter i spel. Nån som kan uttala sig? Det borde väl inte vara sämre än tex Creative Xtrememusic?
Står i princip och väljer mellan Asus DX (för att det är så billigt) och STX.

Permalänk
Medlem

Asus DX= Musik med högtalare/lättdrivna lurar 800:-
Asus Essence= Trögdrivna lurar/Top notch för musik. 1700:-
billigaste Creative korten X-fi= Spel (bra till spel dugligt till musik, riktigt billigt och prisvärt) ca 400-500:-

Så tänker jag när det gäller korten. Ifall man köper dyra creative kort får man lite "bang for the bucks" iskillnad från Asus där det är prisvärt hela vägen upp från billigaste till dyraste.

[Edit] "Det jag funderar över är hur Essence STX låter i spel. Nån som kan uttala sig? Det borde väl inte vara sämre än tex Creative Xtrememusic?" i spel tror jag det är lika bra, Creative har satsat på spel mest eftersom de har Bassboost som enbart är användbart i spel eftersom det låter skit till Musik och film och deras namn är riktad till gamers
Men till musik får de stryk och när det gäller trögdrivna lurar ännu mer stryk, kan låta anningen bättre med Asus då de har bättre DAC men frågan är ifall man märker ens skillnad i t.ex. Borderlands eller Crysis med blindtest och t.ex. Siberia lurar.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden.

Vad gör en AD/DA omvandlare typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=532500 ?
Är det som ett externt ljudkort eller måste man ha ett vanligt ljudkort också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse92
Jag lånar tråden.

Inget ljudkort behövs, bara plugga in den i en USB-port. Ska vara väldigt prisvärd också, enligt massa människor på head-fi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag lånar tråden.

Den ovandlar digitala till analogt ljud helt enkelt. Och vad ska man kalla det, mer som en komplettering till ditt befintliga ljudkort, t.ex det inbyggda med inte en så bra DAC, så kan denna pryl vara ett bra lyft för ljudet. Köper jag en laptop kommer jag nog köpa en sådan. Ska man ha sin stationära till musik i stereon och hörlurar tycker jag nog Essence är bättre köp trots ca 800kr mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag lånar tråden.

Ursäktar men lite fel tråd och du kunde ha startat upp en egen tråd (eller sökt... i forumet).

Här har du dock en länk som nyligen behandlar din fråga i någon form:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

DAC - "Digital-to-analog converter"
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital-to-analog_converter

/Saint25

Permalänk

Någon som har koll på vad det är för skillnad på ST- och STX-versionerna av Asus Xonar Essence? Jag kikade runt på både prisjakt och asus hemsida men hittar inget... Gissar att GTX är aningen lyxigare? Prismässigt verkar det inte vara någon större skillnad.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andervaeld
Någon som har koll på vad det är för skillnad på ST- och STX-versionerna av Asus Xonar Essence? Jag kikade runt på både prisjakt och asus hemsida men hittar inget... Gissar att GTX är aningen lyxigare? Prismässigt verkar det inte vara någon större skillnad.

ST är snäppet bättre.

dessutom:
ST är PCI
STX är PCI-E

Permalänk

Av de du listar är Auzentech de som verkar mest seriösa. Creative är ett leksaksmärke och Asus ger jag inte heller mycket för. Tyvärr gör inte respektabla tillverkare som M-Audio, ESI m.fl. ljudkort i lågprofil. Av det jag läst om Auzen tror jag det är det bästa valet ljudmässigt. Sen är det ganska centralt, tycker jag, att det finns vettiga utgångar på kortet om du ska koppla in i stereon. Stereo RCA eller åtminstone en flerpins breakoutkabel med RCA's är ett krav, tycker jag. En enkel 3,5"-hona är ju fan inte nåt att ha om man ska ha nåt slags hifiambition, det är för rappligt.

När det gäller hörlurar är jag glad att du frågar. Det är ett ämne jag själv brinner starkt för och tycker mig kunna en hel del om. Jag kan säga så här: alla inbygga hörlursutgångar låter SKIT. Ok? Använd aldrig nånsin dem, särskilt inte om du har ett par bättre lurar (läs: över 1.000 spänn, av respektabelt märke och utan inbyggd hängmatte-eq). Om du ska lyssna med lurar och vill ha bra ljud, så ta en linesignal ut från kortet och koppla in en separat, lite bättre hörlursförstärkare på den som du sen hookar upp lurarna i. Det finns rätt välljudande såna att köpa antingen i handeln eller på ebay. De hemmalödda lurstärkarna i halstabletts-burkar är faktiskt ganska bra, cmoy kallas de. Lägg mellan 5-600 på en hörlursstärk och du får bra grejer. Steget efter det är 2.000+ men det är ju ganska mycket för de flesta.

Det var mina cent. Vad vet jag, du kanske redan köpt det du ska. Men då kanske nån annan får nytta av tråden iaf. Lycka till.

För övrigt tycker jag några av de bästa sub-1.000-kronorslurarna är Sennheiser PX200. Ren frekvensgång utan hängmatta och med riktigt bra ljud. Ett jävla kap för 4-500 spänn tycker jag. Perfekt för iPod.

Visa signatur

henrik

Permalänk
Medlem

jag säger som jag gjort i andra trådar, akta dig för creative. De bryr sig inte om sina kunder för 5 öre.

Titta bara på deras Windows 7 stöd. Nästan 1år gamla beta drivers nu, vafan dags att upgradera? vad håller de på med?

behöver nog inte säga så mycket mer

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem

petsematary: Du har alltså inte kollat på Asus Xonar Essence? Den har guldpläterade RCA-utgångar för linje-ut, 1/4"-hona för lurar, grym DAC och hörlursförstärkare i 2000+-klassen. Och så låter den bättre än allt Auzentech har.

Men jag förstår dig, skulle ta sån tid att bestämma sig om man inte hade förutfattade meningar.

På tal om förutfattade meningar, både VIA och C-Media gör grymma (och sunkiga) ljudchip.

Visa signatur

Nämen hej!