Auzentech, Asus eller Creative?
Tjena!
Jag behöver köpa ett ljudkort till datorn med relativt hög ljudkvalitet. Jag har riktat in mig på att antingen köpa ett Auzentech, Asus eller Creative (Prisjakt). Auzentech är ett helt främmande märke för mig, när det gäller Asus så vet jag inget om deras ljudkort. Creative är det enda märket som är bekant för mig.
Jag har sett att tillverkare som Auzentech använder Creatives X-Fi chipsets på vissa av sina ljudkort men de säljer sina för betydligt högre pris än motsvarande Creative modell. Är det värt det? Vad går de extra kronorna åt på dessa Auzentech kort? På vissa modeller hittar man chipsets från VIA eller C-Media. Både VIA och C-Media förknippar jag med låg kvalitet. Misstar jag mig då?
Asus verkar använda sina egna chipsets, eftersom det står Asus på dessa. Men det kanske ser bara ut så, det är kanske re-brandade chipsets från VIA eller motsvarande. Vad är er erfarenhet av ljudkort fårn Asus?
Från Creative har jättemånga ljudkort att välja på, det är nästan inte klokt. Uppenbarligen tillverkar de fortfarande gamla Audigy och Live kort då de fortfarande finns att köpa. Deras senaste kort bygger dock på X-Fi men det finns så många varianter av dessa att jag har svårt att välja mellan dem speciellt då priserna kan skilja flera hundra kronor mellan olika versioner av samma kort.
Vad är det för skillnad mellan X-Fi Xtreme Gamer (PCI) och X-Fi Xtreme Audio (PCI)? Bara en sån sak är förvirrande nog. Det verkar som att vissa kort kostar mer bara för att de är "gamer" stämplade. Jag är fan ingen gamer och bryr mig ärligt talat inte om det är stämplat "gamer" eller inte. Jag fattar inte riktigt poängen med produkter som hävdar sig vara riktade till målgruppen "gamer". Varför inte bara kalla det "enthusiast" eller "high-end" eller annat motsvarande? Alla komponenttillverkare och tillverkare av datatillbehör verkar nu använda begreppet "gamer" för att marknadsföra sina produkter. Allt som har med datorer att göra handlar inte bara om gamers. Det verkar inte vara riktigt genomtänkt.
Jag har tittat närmare på följande kort.
Creative X-Fi Titanium
Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Pro Series
Creative X-Fi Xtreme Audio PCI Express
Auzentech X-Fi Bravura 7.1
Asus Xonar D2
Asus Xonar D2X
Asus Xonar D2X/XDT
Vad är det som är så speciellt med Fatal1ty Pro Series att det kostar så mycket? Är det verkligen bara namnet, gamer stämpeln och metallsköljet? Är Creative X-Fi Titanium minst lika bra?
Skillnaden mellan Xonar D2 och D2X är väl bara det att D2X använder PCIe istället för PCI? Vad är då tanken med D2X/XDT? Den har också PCIe men kostar flera hundra kronor mindre än vanliga D2X, så varför?
Auzentech X-Fi Bravura 7.1 har en speciell utgång för hörlurar. Jag har ett par dyra studiohörlurar som jag skulle kunna tänkas koppla in på denna. Men finns det inbyggd hörlursförstärkning till denna utgång?
Är det stor skillnad mellan 96 KHz och 192 KHz upplösning? Är 192 KHz att föredra för uppspelning av filmljud? Jag har märkt att flera av de ljudkort jag tittat på har falsk 192 KHz upplösning eftersom de har denna upplösning endast på vissa ut eller ingångar och har 96 KHz på övriga.
Tack på förhand!
"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111