Permalänk

Nytt, konstigt fläkt-missljud

Så jag har moddat min htpc (Xbox med XBMC) med en ny, större fläkt för att få den tystare och kallare. Jag är ny på sånt så det tog ett tag men till slut, efter en del karvande i plast och lyftande av hårddiskar och grejer, satt den på plats.

Allt var frid och fröjd i tio minuter. Boxen dödstyst. Sen börjar ett konstigt ljud höras. Ett drrrrr-aktigt ljud. Antar att det är fläkten som ökar rpm'en och att det får den att resonera mot nåt inuti lådan. Inte förvånad men jävligt irriterad såklart.

Här är ljudet om ni vill och orkar lyssna (inspelat med mobil men ni fattar ungefär hur det låter):
http://www.zshare.net/download/732328415b383055/

Nu vill jag såklart ha hjälp att åtgärda detta. Alla tips mottages tacksamt av en newb som vill ha en tyst htpc. Tack!

Visa signatur

henrik

Permalänk
Medlem

kör du med automatisk fläkthastighet?
ställ den på 10-15% i xbmc istället bara.
Jag provade att sätta den på auto en gång och höll på att bli galen när den varvade upp och ner hel tiden.

Visa signatur
Permalänk

ja, det gör jag. jag vill ju ha bra kylning. 10-15%, räcker det tror du?

Visa signatur

henrik

Permalänk
Medlem

när jag hade min xbox som mediacenter så hade jag den inställd på 15% med orginalfläkten under dom åren jag hade den.
märkte aldrig av några värmeproblem iaf

Visa signatur
Permalänk

Jag ska testa hur många procent jag kan ha max innan den börjar durra. Men visst finns det nåt slags packningar och grejer man kan experimentera med, för att ev. ta bort resonans melln fläkt"huset" och case? Ska starta upp den i öppet läge också och se om jag okulärt kan se var vibrationen inträffar och ev dämpa mot den delen. Hoppas det är caset bara och inte moderbordet eller nåt sånt jobbigt.

Visa signatur

henrik

Permalänk
Medlem

lite offtopic kanske fast bytte nyss ut min gamla trotjänare xbox1 mot en asrock 330..vilken jävla skillnad det var i bildkvalitet mellan xbox och den kanonbild med asrock.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Konstigt... den fixar full hd och är typ 10 år yngre.

Visa signatur

henrik