Vad är skillnaden mellan dessa? (Sony Vaio VPC-EB1M1E och Packard Bell EasyNote LJ7 )

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan dessa? (Sony Vaio VPC-EB1M1E och Packard Bell EasyNote LJ7 )

Skillnaden som jag ser det ligger i att man får en i5 på PB-datorn.

Men vilken är det bästa köpet?

Jag har nu lagt ner åtskilliga timmar i detta forum, och efter allt man läst fastnat för sonyn med HD5650-kortet. Nu av en händelse, såg jag PB-datorn på Prisjakt. Men ingen har nämnt den direkt som ett alternativ till Sonyn, är Packard Bell något man ska passa sig för?

mvh
bbinc

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=556381 = Packard Bell

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=555614 = Sony

fick inte knappen med länkar att funka... Sorry

Permalänk
Medlem

Sonyns (som jag har) grafikkort är nedklockad 100 Mhz, detta gör ungefär 3-4 fps skillnad i spel men går att klocka upp igen om man vill hålla på med sånt. Sony har 2 års garanti mot Packard Bell 1 år, Sony har också bra rykte vad gäller kvalitet. i5 430m är knappast bättre än i3 330m så där få Packarden egentligen ingen fördel. Sonyn har ett enligt mig mkt bekvämt (och unikt vad gäller utforming) tangentbord och är jäkligt snygg, vet dock inte hur Packarden ser ut. Sony har 3 USB portar och en e-SATA port, Packarden har 4 USB och ingen e-SATA. Så du får väga dessa punkter för och emot och bestämma dig För mig var garanti mkt viktigt, även utseende och kvalitet. Jag kände att de där 3-4 fps mindre i spel får jag väl leva med, och ibland kan jag överklocka om det verkligen stör mig.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Känns väldigt kluvet detta...

Men du ångrar inte ditt val av Vaio? Sen har jag också kollat Asus X64JA, både i5, HD5730 och inbyggd bluetooth till en kostnad av 1000:-. Kan den vara nåt, känns inte som om ett eller två års garanti spelar roll, har en förträfflig drulleförsäkring.

Permalänk
Medlem

Antar att du menar Asus X64JA-JX011V för 9000 kr, och ja, den är också ett mkt bra köp, speciellt som Asus också har 2 års garanti. Funderade på om jag skulle köpa den men kan inte riktigt rättfärdiga de närmare 1700 kr extra det skulle kosta med frakt och allt jämfört med Vaion bara för att få ut ca 7-8 mer i fps (pga 5730 som ligger 200 Mhz högre än vaions 5650). Om du verkligen vill ha bluetooth (helt irrelevant för mig) kanske det kan vara värt de extra pengarna.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk

Skit i bluetooth du kan köpa en hur liten som helst sätta in den i usb:n.
Den är jävligt liten:
http://www.dustinhome.se/pd_5010129433.aspx

Permalänk
Medlem

Jag har varit i samma situation som dig och letat den senaste månaden, köpte först en HP DV6-2153eo men lämnade tillbaka den då den lät så mycket, köpte istället Packard Bell TJ75 med i5, 4/640 och hd5650.
Har också läst allt om Sonyn och stod och tvekade mellan dessa, förstår inte hur du kunnat missa Packard Bellen då den är omnämnd i massa olika trådar här, men jag köpte iallafall den och är sjukt nöjd, för 7990:- är den ett klockrent köp.

Visa signatur

Kelimutu

Permalänk

Skulle lätt ta sonyn, i3 vs i5 är ingen skillnad typ. Då är sonys kvalité och 2års garanti värt mkt mer. Och e-sata ser jag som en stor nackdel att inte ha. Bluetooth finns ju som sagt såna "plug and forget" nano donglar för 150kr som farhan-87 länkade.

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för all input... Får väl vela en stund till, innan jag handlar.

Permalänk
Medlem

Hur är skillnaderna på de bådas skärmar? Sonys skärm har ju fått en del ris men har inte mycket info om PBns. Är det någon som kan jämföra högtalarna på dem? Har väldigt lite information om pb-n men sony har ju fått lite kritik även där. För mig ligger nog också Sony närmare till hands, men skulle gärna få lite åsikter om de skillnader jag nämnt

Permalänk
Medlem

Har skrivit en recension på Packarden, se "nöjd med budgetspellaptop"

Visa signatur

Kelimutu